שתף קטע נבחר

מהפכת metoo דילגה על נתניהו ונתן אשל

אף מנהל במערכת הציבורית או העסקית לא היה מרשה לעצמו להעסיק או לקשור את מוניטין החברה שלו באדם כזה. אבל לראש הממשלה לא אכפת

 

נתן אשל בנימין נתניהו אבנר נתניהו (צילום: טל שחר)
נתן אשל ובנימין נתניהו (צילום: טל שחר)

השבוע פורסמה בחדשות 12 הקלטה של שיחה בין נתן אשל לבין יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שעיקרה הערכות פוליטיות וחשש לאיבוד קולות שיפגעו בגוש הימין. אשל נשלח מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר מסרים במסגרת המשחק פוליטי לקראת הסיבוב השלישי והמתיש של הבחירות, אבל משמיעת קולו עולה שמישהו שכח בדרך את הבושה.

 

 

אולי הטשטוש מסבבי הבחירות ואולי הזיכרון הקצר שלנו השכיחו את העובדה שאשל הורשע בדין משמעתי ושנציבות שירות המדינה קבעה שלא יוכל להחזיק בתפקיד ציבורי בעקבות נוהגו לצלם אישה מתחת לחצאית בלשכת ראש הממשלה.

 

לטובת אלה ששכחו, נזכיר שב-2017 נחשפו 21 עמודי עדויות של 28 בכירים מלשכת ראש הממשלה. מדובר במקרה של עובדת שבמסגרתו אשל עקב אחריה באובססיביות, חיטט לה בתיק, התערב לה בחיים, חדר לה למיילים הפרטיים, העניש אותה אם היא המרתה את פיו וכמובן כיוון מצלמת סלולר מתחת לחצאיתה וצילם.

 

אשל ממשיך להיות דמות פוליטית מרכזית במשא ומתן ויועצו הקרוב של נתניהו חרף מחאות וקריאות חוזרות ונשנות של נפגעות עבירות מין. ההתעלמות ממקרה כה חמור היא בלתי נתפשת. אף מנהל במערכת הציבורית או העסקית ב-2020 לא היה מרשה לעצמו להמשיך להעסיק עובד שכזה, או חלילה לקשור את מוניטין החברה באדם שנודע שהטריד נשים באופן כה בוטה.

 

בכל הקשור להטרדה מינית, העולם מתקדם. גלים של מחאת ה-metoo שוטפים מקצועות, מוסדות ותחומים, ומנקים החוצה את כל מי שבמשך שנים כפה עצמו, הטריד והתייחס לנשים כרכושו האישי. הגלים האלה, שמכים בעוצמה, מאפשרים לנשים להעז לספר על ההטרדה המינית שעברו, על המחיר ששילמו ועל המצוקה שסחבו איתן. אותן נשים אמיצות זוכות בתמורה לסולידריות ותמיכה מגברים ונשים שמאפשרים להן לסגור מעגל ולהיות חלק מהצעידה קדימה אל עולם בטוח יותר. כל העולם מתקדם לשם – אבל ההנהגה הישראלית צועדת אחורה.

 

אנחנו נמצאים עשורים אחרי החקיקה של חוק ההטרדה המינית, שמטרתו הייתה "לאסור הטרדה מינית כדי להגן על כבודו של אדם, על חירותו ועל פרטיותו וכדי לקדם שוויון בין המינים". אותה כנסת שחוקקה אותו - בהתרגשות רבה מימין ומשמאל - בוודאי לא דמיינה שאחריו יתהלך במסדרונות הפרלמנט אדם שהורשע בדין משמעתי בביצוע הטרדה, וימשיך לקבוע סדר יום פוליטי בישראל.

 

אנחנו תקועים כבר שנים על אותו מספר נמוך של ייצוג נשים בכנסת. גם הפעם מוקמו נשים נמוך ברשימות לקראת הבחירות, והן ייכנסו לכנסת בהינתן מנדט פה או לשם. הח"כיות החדשות, שכמו השאר יתבקשו ללמוד את העבודה בכנסת, יפנימו שיעור נוסף: המועדון סגור ונשאר עם אותה תרבות ישנה ומנותקת ממה שקורה בחברה הישראלית; תרבות שבמסגרתה נמצא פיל ענק בחדר, שמצלם נשים מתחת לחצאית ולאף אחת מהן אסור לדבר על זה.

 

אם הן לא יעבדו יחד, אם הן לא ישלבו כוחות לנקות את המערכת מאותם גורמים מטרידים, אם הן לא יפעלו יחד כדי לדרוש להיכנס לחדרי קבלת ההחלטות, הן יישארו יחד בחוץ כשאשל עדיין בפנים.

 

יעל מרים סיני היא מנהלת קשרי ממשל וכנסת בשדולת הנשים

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה שמעוני
יעל מרים סיני
צילום: דנה שמעוני
מומלצים