שתף קטע נבחר

"טראמפ הציע חנינה למייסד ויקיליקס"

פרקליטו של ג'וליאן אסאנג' אמר כי ב-2017 הציע הנשיא לחון אותו – אם יאמר שרוסיה לא התערבה לטובת טראמפ ב-2016. את הטענה השמיע בבית משפט בלונדון, בדיון על הסגרת מייסד ויקיליקס לארה"ב

ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס (צילום: רויטרס, EPA)
הנשיא הציע לו חנינה? טראמפ ואסאנג'(צילום: רויטרס, EPA)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציע חנינה למייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג' – אם זה יטען כי רוסיה לא הייתה קשורה לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ב-2016. כך טען היום (ד') עורך דינו של אסאנג', במסגרת משפט ההסגרה שלו שמתנהל בבריטניה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

אסאנג' בן ה-46 נאבק בהסגרתו לארה"ב, שם הוא מבוקש בגין פרסום מאות אלפי מסמכים צבאיים מסווגים. הוא מואשם בה ב-18 סעיפים, כולל הפרת חוק הריגול. אם יורשע בכל הסעיפים הוא עשוי להישלח לעד 175 שנות מאסר.

 

 

את הטענה השמיע בדיון עורך דינו של אסאנג', אדוארד פיצגרלד. הוא אמר כי יש ברשותו עדות לכך שחבר הקונגרס הרפובליקני לשעבר דיינה רורבאקר ביקר את אסאנג' באוגוסט 2017, בזמן שהסתגר בשגרירות אקוודור בלונדון.

 

עורך הדין טען כי רורבאקר נפגש עם אסאנג' תחת הוראת הנשיא טראמפ, והציע לו חנינה או "דרך אחרת החוצה" – בתמורה לכך שיכריז כי לרוסיה לא היה שום קשר לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית.

 

בעקבות הפריצה ההיא הדליף "ויקיליקס" מיילים שהביכו מאוד את הדמוקרטים ואת המועמדת שלהם בבחירות באותה שנה, הילרי קלינטון. גורמים אמריקניים טענו כי רוסיה עמדה מאחורי מתקפת הסייבר, במסגרת ניסיונה לכאורה לסייע לטראמפ לנצח בבחירות. טראמפ מטיל ספק בגרסה זו, שאותה אימץ התובע המיוחד שמונה לחקור את הפרשה, רוברט מולר.

משטרת בריטניה עצרה את ג'וליאן אסאנג' מייסד ויקיליקס ב שגרירות אקוודור ב לונדון (צילום: gettyimages)
טוען שזו רדיפה פוליטית. אסאנג'(צילום: gettyimages)

בריטניה לונדון בית משפט תומכים של ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס (צילום: AP)
הפגנות נגד הסגרת אסאנג' בלונדון. ארכיון(צילום: AP)

בריטניה לונדון בית משפט תומכים של ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס (צילום: AP)
(צילום: AP)

הדיון שבו נשמעה הטענה היה מקדמי, ועסק בלוח הזמנים של המשפט. השופטת קבעה כי העדות שנטען כי קיימת להצעת החנינה לכאורה קבילה. משפט ההסגרה צפוי להיות ממושך. הוא יתחיל ביום שני, אך בתוך כמה ימים יופסק ויחודש במאי. פסק הדין יינתן כנראה רק כמה חודשים לאחר מכן, והצד המפסיד צפוי בכל מקרה להגיש ערעור.

 

עורכי דינו של אסאנג' טוענים כי אין לאפשר את הסגרתו, מכיוון שהאישומים נגדו בארה"ב נובעים מטעמים פוליטיים. בנוסף, אסאנג' גורס כי הדלפת המסמכים הצבאיים נחשבת לפעילות עיתונאית, ומשכך חוסה תחת התיקון הראשון לחוקה האמריקנית.

 

בדיון היום אסאנג' השתתף באופן מצולם, מכלא בלמארש בלונדון, שבו הוא מוחזק בעודו ממתין לסיום המשפט. הוא דיבר רק כדי לאשר את שמו ותאריך הלידה שלו. הוא נראה נינוח ובמשך רוב הדיון קרא הערות שרשם לעצמו.

ג'וליאן אסאנג' (צילום: AFP)
על המרפסת בשגרירות אקוודור בלונדון. סולק משם ונעצר(צילום: AFP)

אסאנג' התגורר במשך שבע שנים בשגרירות אקוודור בלונדון, אליה ברח ב-2012 כדי למנוע את הסגרתו לשבדיה בחשד לאונס, חקירה שנסגרה בסופו של דבר בנובמבר אשתקד. שלושה חודשים לפני כן סילקה אותו אקוודור מהשגרירות, והוא נעצר על-ידי הרשויות הבריטיות כיוון שהפר את שחרורו בערבות כשברח לשגרירות. הוא נשלח ל-50 שבועות בכלא.

  

אסאנג' עלה לכותרות בסוף 2010, אחרי שאתר ההדלפות שלו החל לפרסם מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב ומחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעיראק וליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. במסמכים הפנימיים הופיעו בין השאר עדויות על תקלות מביכות של הכוחות, הפרות של זכויות אדם שם מצדם וציטוטים מפגישות שנערכו בדלתיים סגורות עם פוליטיקאים בכל רחבי תבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים