שתף קטע נבחר

תקיפות וירי רקטות בצל דיווחים על הפסקת אש קרובה

במקביל לירי רקטות אל יישובי עוטף עזה ולתקיפות צה"ל בעזה, דיווח מקור פלסטיני על נוסחה מצרית וקטארית לפיה הצדדים ינצרו אש בחצות. הג'יהאד האיסלאמי הכחיש דיווח אחר על כך שהפסקת האש תיכנס לתוקף ב-22:00

 

 

תקיפות ורקטות לצד דיווחים על הפסקת אש: רקטות נורו הערב (יום ב') אל יישובי עוטף עזה לצד תקיפות של צה"ל ברצועה ודיווחים על הפסקת אש קרובה שחלקם הוכחשו על-ידי הג'יהאד האיסלאמי.

 

מקור פלסטיני מסר הערב כי לפי נוסחה שגיבשו מצרים וקטאר, ישראל והג'יהאד האיסלאמי ינצרו אש בחצות. במקביל דיווח כלי תקשורת פלסטיני כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה בשעה 22:00. הג'יהאד האיסלאמי מסר לאחר מכן כי "אין אמת בדיווחים שהפסקת אש תיכנס לתוקפה בשעה 22:00. התוקפנות הישראלית לא מסתיימת".

 

מצרים וקטאר פעלו בנפרד כדי להגיע לנוסחה להשבת השקט בין עזה לישראל. לדברי המקור הפלסטיני, שני הצדדים ינצרו אש בחצות הלילה. חמאס מנסה לאכוף על הג'יהאד האיסלאמי להתחייב להפסקת האש בשעה שנקבעה. במקביל דיווח כלי תקשורת פלסטיני כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה בשעה 22:00 אחרי שהוסכם שמשלחת חמאס-הג'יהאד האיסלאמי-פתח תגיע לביקור במצרים ביום חמישי כדי לדון ברגיעה מול ישראל.

תקיפה תקיפות רצועת עזה צה
תקיפות אחרי איתותים על הפסקת אש. עזה, הערב(צילום: AFP)

תקיפה תקיפות רצועת עזה צה
התקיפות ברצועת עזה(צילום: AFP)

רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל (צילום: EPA)
רקטות משוגרות מעזה לעבר ישראל(צילום: EPA)

רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הודיעה מוקדם יותר כי "השלימה את תגובתה הצבאית" על אירוע גרירת גופת המחבל באזור חאן יונס ועל התקיפה בדמשק. זאת לאחר שמאתמול אחר הצהריים זוהו כ-80 שיגורים לעבר יישובי העוטף - והירי התרחב עד לאשקלון, נתיבות ושדרות. אולם, למרות ההודעה נמשכו תקיפות צה"ל ברצועה - וגם הירי לעבר שטח ישראל. 

 

בהודעת הזרוע הצבאית של הג'יהאד נמסר כי היא "מבטיחה לעם הפלסטיני ולאומה שהיא תמשיך בדרך הג'יהאד ותגיב על כל ניסיון של ישראל לפגוע בבני העם הפלסטיני ובאדמתו". לאחר הודעת הג'יהאד, הודיע צה"ל על תקיפת שורת יעדים ברצועת עזה. לאחר מכן, בסביבות השעה 20:00, נשמעה אזעקת צבע אדום בקיבוץ כיסופים. בשעה 20:15 נשמעו אזעקות גם ביישובים בארי, זמרת ושובה, עלומים, שוקדה, כפר מימון ותושיה.

 

גורם ביטחוני אמר בתגובה להודעת הג'יהאד כי "התקבלו מסרים מדרגים שונים של ארגון הג'יהאד האיסלאמי בדבר רצון להפסקת אש מידית. אנו סקפטיים. צה"ל ימשיך לפעול עד להשבת השקט בדרום. בתכנון מדרגה נוספת וחזקה הרבה יותר. רק המעשים בשטח הם שיקבעו".

 

לאחר המשך הירי, מסר ארגון הג'יהאד האיסלאמי בהודעה נוספת: "הודענו על השלמת התגובה הצבאית שלנו, אך ישראל לא התחייבה לכך והפציצה את עמדותינו ואת לוחמינו. לפיכך אנו מודיעים כי הגבנו כדי להדגיש את משוואת 'תגובה תיענה בתגובה'. אנו מוסרים לישראל: אל תבחנו אותנו, אנחנו נקבע את המשוואה 'תגובה תיענה בתגובה', ואיומיכם לא יפחידו אותנו".

 

דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו בין היתר מתחמים לאחסון אמצעי לחימה ימיים ומתחמים צבאיים המשמשים את הג'יהאד האיסלאמי לאימונים. "צה"ל רואה בחומרה רבה את מתקפת הרקטות לעבר שטח ישראל, נמצא במוכנות גבוהה וימשיך לפעול ככל שיידרש נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל", נמסר.

 

בוטלו הקלות לתושבי הרצועה

מוקדם יותר, בעקבות ההסלמה בדרום, הודיעה ישראל על סגירת מעבר ארז, הפסקה כוללת של כניסת סוחרים מרצועת עזה לישראל וצמצום מרחב הדיג המותר לפלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר מסר מאיים לראשי ארגוני הטרור: "אם לא יושב השקט - אתם הבאים בתור".

 

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הודיע כי מעבר ארז יישאר סגור מעכשיו ועד להודעה חדשה. בנוסף, מרחב הדיג ברצועת עזה צומצם ל-6 מיילים ימיים. "מערכת הביטחון תגיב בתקיפות לפעולות הטרור של הג'יהאד האיסלאמי המסכנות את אזרחי ישראל ופוגעות בריבונותה", נמסר.

 

מעבר הסחורות בכרם שלום, עם זאת, שהוא המשמעותי יותר - ממשיך לפעול כרגיל. מעבר ארז נסגר בכל מקרה מדי יום בשעות הערב המוקדמות, כך שאם הפסקת האש תישמר הלילה סביר שייפתח מחר בבוקר ולהודעה על סגירתו לא תהיה משמעות.

פגיעת רסיס סמוך לנתיבות (מבלי לפגוע בזכויות יוצרים )
פגיעת רסיס בכביש סמוך לנתיבות(מבלי לפגוע בזכויות יוצרים )
 

 

 

בעקבות המשך השיגורים, חידש חיל האוויר בשעות הערב המוקדמות את תקיפותיו ברצועת עזה. מצה"ל נמסר כי כלי טיס וטנקים תקפו שבע עמדות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. דובר צה"ל הודיע בנוסף כי כלי טיס תקף עמדת שיגור של הג'יהאד האיסלאמי בצפון רצועת עזה, שממנה נורו זמן קצר קודם לכן רקטות משטח רצועת עזה לשטח ישראל. נמסר כי זוהתה פגיעה. מצה"ל נמסר עוד כי שיעור היירוטים של כיפת ברזל עומד על כ-90%.

 

לבית החולים ברזילי באשקלון הובאו מהצהריים שישה נפגעים בעקבות האזעקות באשקלון ובשדרות. שניים מהם נפצעו בדרכם למרחב המוגן, בהם גבר בן 55 שנפל ונחבל בפניו. מצבם קל. בנוסף, פונו לבית החולים ארבעה נפגעי חרדה - נמסר כי גם מצבם קל.

 

ראש הממשלה נתניהו סייר הערב בסוללת כיפת ברזל באזור אשדוד. נתניהו אמר כי "אתמול תקפנו בכמה זירות - תקפנו בסוריה, תקפנו בעזה, ואנחנו מוסיפים להכות עכשיו עם מטוסים, טנקים ומסוקים. אנחנו נמשיך להכות עד שיושב השקט. יש לי מסר לראשי ארגוני הטרור: אם לא יושב השקט - אתם הבאים בתור".

 

 

רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל (צילום: AP)
מטחים כבדים. שיגור רקטות מעזה, הערב(צילום: AP)

רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

המטחים התחדשו בסביבות השעה 15:00 לאחר כשעתיים וחצי ללא רקטות ויירוטים. קודם לכן, בסביבות השעה 12:00, שוגרו 14 רקטות מרצועת עזה לעבר שדרות ויישובי שער הנגב. במקביל הועברה הפגייה בבית החולים ברזילי למרחב מוגן. באשקלון, בנתיבות, בשדרות וביישובים נוספים לא למדו היום. ראש העיר אשקלון תומר גלאם עדכן הערב באולפן ynet כי גם מחר לא יתקיימו לימודים בעיר.

 

מצה"ל נמסר כי בסך הכל זוהו היום כ-50 שיגורים מהרצועה לעבר שטח ישראל, ואתמול זוהו 26 שיגורים. עוד נמסר כי גם אתמול וגם היום עמד שיעור היירוטים של כיפת ברזל על כ-90%.

 

הג'יהאד האיסלאמי הודיע כי הוא מקבל אחריות על ירי כל מטחי הרקטות שהחלו בסביבות 12:00 בצהריים. בהודעתו מסר הארגון כי הירי בוצע בתגובה להרג שני פעיליו בדמשק אמש בתקיפת חיל האוויר: "אנו מוכנים להתמודד עם כל תוקפנות, ושישראל תדע שאם היא תמשיך, אנו נגיב במלוא העוצמה".

 

מהג'יהאד האיסלאמי נמסר עוד כי "מצרים משקיעה מאמצים לעצור את התוקפנות הישראלית על רצועת עזה. הצלחת המאמצים תלויה בכך שישראל תפסיק את התקיפות".

בנימין נתניהו נדב ארגמן מאיר בן שבת בהתייעצות ביטחונית ()
נתניהו בהתייעצות ביטחונית
 

הערכת מצב של שר הביטחון בנט בקריה (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
בנט בהערכת מצב בקריה(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

טנק מרכבה מה
טנק מרכבה של צה"ל מול גבול הרצועה(צילום: AFP)

גם החמאס הוציא הודעה ובה נאמר כי "תגובת ההתנגדות האמיצה לפשעי ישראל הגיעה במסגרת אסטרטגיה אחידה בין כל הפלגים כי הדם הפלסטיני הוא קו אדום שלא ניתן לחצות אותו, וכי האויב הציוני צריך לשלם את מחיר פשעיו והפרותיו. אם ישראל תרחיב את תוקפנותה היא עשויה להתמודד עם התנגדות שלא חוותה לפני כן, ועליה לשאת במחיר ובתוצאות. איננו חובבי מלחמות, אך אנו מתנגדים ומגנים על עמנו".

 

מוקדם יותר קיים נתניהו התייעצות ביטחונית עם ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המל"ל מאיר בן שבת, ובשיחת ועידה עם שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי, במתקן ביטחוני במרכז הארץ. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הנחה על המשך הפעולה מול ארגוני הטרור בעזה.

 

על רקע ההסלמה, ביטל נתניהו את השתתפותו הערב בכנסי בחירות בטבריה, בצפת ובעפולה. גם בכחול לבן הוחלט לבטל את כנס הפעילים הגדול של המפלגה שתוכנן להתקיים הערב בתל אביב.

 

שר הביטחון בנט ביקר אחר הצהריים בעוטף עזה ואמר כי "אנחנו לא רוצים במערכה רחבה אבל אנחנו מכינים תוכנית, ואם לא תהיה ברירה אנחנו נפעיל מערכה קשה. אנחנו לא נודיע לאויב מתי ולא נודיע לו איפה".

 

בנט נפגש עם ראשי המועצות באזור, והוסיף: "ביממה האחרונה הנחתנו מכות על בסיסי ג'יהאד איסלאמי וחיסלנו מחבלי ג'יהאד איסלאמי גם בעזה, וגם באזור דמשק. אנחנו פוגעים בהם איפה שהם, ולא רק במי שיורה עלינו".

 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן סייר בחמ"ל עיריית אשקלון ואמר כי "ברור לכולם שכדי להכריע את המערכה הזו יש להפעיל אמצעים מדיניים או לצאת למבצע רחב היקף שברור שיצריך כניסה קרקעית. זה לא אידיאלי לפני בחירות, אבל ביטחון האזרחים מעל לכל. ההנחיה שלי היא להיערך לכל תרחיש".

 

 

פגייה  (צילום: דוברות בית חולים ברזילי)
הפגייה באשקלון הועברה למרחב המוגן(צילום: דוברות בית חולים ברזילי)

 

מתיחות בדרום - כתבות אחרונות

מטחים כבדים אל אשקלון ועוטף עזה, צה"ל חידש תקיפותיו

תוך חצי שעה: 14 שיגורים מעזה

פיצוץ בחצר: תיעוד הפגיעה סמוך לבית בשדרות

ההנחיות המלאות של פיקוד העורף בדרום

"שישה נהרגו בהפצצות ליד דמשק"; בג'יהאד מאיימים: "החשבון פתוח"

ככה לא בונים הסדרה | פרשנות

 

המטח הראשון היום שוגר בשעה 12:01, ומערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט חמש מתוך שש הרקטות שנורו. אחת מהן התפוצצה בשטח פתוח בשער הנגב וגרמה נזק לרכוש.

 

בשעה 12:31 שוגרו שמונה רקטות נוספות, ושתיים מהן התפוצצו בחצר בית ובגן שעשועים סמוך לישיבת הסדר בשדרות. לא היו נפגעים בגוף. צוות מד"א הוזעק לטפל באישה שלקתה בחרדה בעיר. בשעה 13:30 חיל האוויר תקף בתגובה מתחם צבאי המשמש לאימונים ולאחסון אמצעי לחימה בחאן יונס, וכן תשתית תת-קרקעית באל-בורייג'.

 

בבוקר הנחה צה"ל על חסימות אזורים וצירים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה. האזורים והצירים שנחסמו הינם כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232. כמו כן, נסגרו לשני הכיוונים גם כביש 4 מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם, כביש 34 מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז וכביש 232 מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה. כמו כן, תיאסר גם הכניסה לגבעת קובי בשדרות, לאנדרטת החץ השחור, לגבעת הפעמונים, לגבעת נזמית ולגבעת הפרש הבודד. כמו כן, חוף זיקים נסגר למבקרים.

 

בעקבות ההסלמה הוחלט גם על עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע. תחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות לשירות. פיקוד העורף מסר כי אירועים יוכלו להתקיים במבנים סגורים בלבד, ובהגבלה של עד 300 איש. ניתן לצאת לעבודה רק במקרה שיש מרחב מוגן תקני שאליו ניתן להגיע לפי זמן ההתגוננות. ביתר אזורי הארץ אין כל מגבלה.

תופסים מחסה בשדרות (צילום: רויטרס)
רצים למיגונית בשדרות, מוקדם יותר(צילום: רויטרס)

נפילה של רקטה בגן שעשועים בשדרות (צילום: דביר סאסי)
נזק לגן משחקים בשדרות(צילום: דביר סאסי)
 

הנזק לרכב (צילום: ביטחון ניר עם)
רכב שנפגע בשער הנגב(צילום: ביטחון ניר עם)
 

דניאל לוי, מתנדב זק"א בשדרות שאחת הרקטות התפוצצה בחצר ביתו, שחזר: "הייתי ברחוב כשנשמעה אזעקת צבע אדום, מיד רצתי לממ"ד, שם כבר הייתה אשתי ובני בן ה-12. לאחר כדקה שמעתי פיצוץ חזק, הרגשתי שזה ממש קרוב אלי". לוי אמר כי כעבור רבע שעה, כשיצא מביתו, הבחין ברקטה שבחצר והתקשר מיד למשטרה כדי שיפנו אותה. "ברוך השם האירוע הסתיים ללא נפגעים בגוף וללא נזק".

 

ההסלמה הנוכחית החלה לאחר שאתמול בבוקר חיסל צה"ל מחבל שניסה להניח מטען חבלה בסמוך לגדר הרצועה מזרחית לחאן יונס. במקום התפתח עימות לאחר שצה"ל מנע את פינוי המחבל מהמקום. גופתו של המחבל, שהגיע לגדר יחד עם מחבל נוסף, פונתה בסופו של דבר על-ידי דחפור צבאי, דבר שעורר זעם ברצועה.

 

בעקבות המתיחות בדרום, פיקוד העורף ביטל את הלימודים באשקלון, בנתיבות, בשדרות וביישובי חוף אשקלון, שער הנגב, שדות נגב ואשכול, ו-65 אלף תלמידים נשארו היום בבית.


פורסם לראשונה 24/02/2020 18:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים