שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

נגיף הקורונה - כרטיס יציאה מהכלא?

החשש מהתפשטות נגיף הקורונה בבתי הסוהר - מתקנים צפופים ומלוכלכים - גורם לאסירים רבים בארה"ב לבקש שחרור מוקדם. בימי הקורונה שופטים באמריקה מחפשים חלופות למאסר, ובתחנות המשטרה יש פחות עצורים. באיראן שחררו זמנית עשרות אלפים, בברזיל מאות אסירים נמלטו

 

ברחבי ארה"ב הפך משבר הקורונה ל"כרטיס יציאה מהכלא" עבור מאות אסירים שנשלחו למאסר על עבירות קלות. גם מי שמרצה מאסר על עבירות חמורות דורש שחרור מוקדם, בטענה שזה רק עניין של זמן עד שהנגיף יגיע לבתי הסוהר הצפופים של אמריקה.

 

מספר הנדבקים בקורונה בעולם הגיע ל-200 אלף

 

בין האסירים שמבקשים שחרור, או המרה למעצר בית: העבריין שעמד בראש קרטל הסמים קאלי, עורך דינו לשעבר של טראמפ מייקל כהן, איש העסקים ברנרד מיידוף ועוד עשרות אסירים בכלא רייקרז איילנד בניו יורק.

חילברטו רודריגז אורחואלה ו מייקל כהן (צילום: AP)
חילברטו רודריגז אורחואלה ומייקל כהן(צילום: AP)
 

"מצבו הבריאותי לא טוב, הוא בן 81", אמר עורך דינו של חילברטו רודריגז אורחואלה, שהנהיג את קרטל הסמים קאלי. הוא נשלח למאסר של 30 שנה, וריצה כמחצית מעונשו. "כשהנגיף יגיע לכלא שלו (זה לא שאלה של 'אם', אלא של 'מתי', לא יהיה לו הרבה סיכוי".

 

למרות שנגיף הקורונה עדיין לא התפרץ בקרב אסירים, העתירות מדגישות מציאות קשה שמתחילה לחלחל: באמריקה פועלים קרוב ל-7,000 בתי סוהר ומתקני מעצר – והצפיפות בכלא מגבירה את החשש מהידבקות המונית. המתקנים צפופים לפחות כמו המוסדות הסיעודיים וספינות התענוגות שהקורונה היכתה בהם, והתנאים ההיגייניים בבתי הסוהר רעים בהרבה.

ברני מיידוף שגנב עשרות מיליארדי דולרים ממשקיעים באמצעות הונאת פונזי (צילום: EPA)
ברני מיידוף(צילום: EPA)
 

בבתי סוהר רבים בארה"ב משפרים את תנאי ההיגיינה ומפסיקים את הביקורים לאסירים. באיטליה החלטה דומה גרמה למהומות קשות בבתי סוהר ברחבי המדינה. 6 אסירים מתו במהומות, ואחרים ניצלו את הכאוס וברחו מהכלא.

 

בברזיל נמלטו אתמול אסירים מארבעה בתי סוהר בסאו פאולו. הם ברחו אחרי שחופשת חג הפסחא של האסירים בוטלה, מכיוון שהרשויות חששו שהאסירים יידבקו בקורונה ויגרמו להתפשטות מהירה בבתי הסוהר. בנוסף הוטלו הגבלות על הביקורים. לפי הדיווחים בברזיל לפחות 174 אסירים נתפסו, אך ייתכן שכאלף עדיין מסתובבים חופשי. בתיעוד מאחד מבתי הסוהר נראים המוני אסירים בורחים, כשברקע נשמעת צעקה: "תחזרו ביום שני, אוקיי?".

נגיף קורונה אסירים ברחו מ כלא ב ברזיל סאו פאולו (צילום: AFP)
אסירים ברחו מכלא בסאו פאולו(צילום: AFP)
 

משבר הקורונה הזכיר לרשויות בארה"ב שהתנאים במתקני המעצר עלולים לאפשר הידבקות מהירה: האסירים ישנים בתאים צפופים וחולקים שירותים. "בלתי אפשרי לשמור מרחק", אמר דיוויד ויינשטיין, לשעבר תובע פדראלי ממיאמי.

 

מיידוף בן ה-81, שנשלח ל-150 שנות מאסר על הונאת ענק, ביקש בחודש שעבר שחרור מוקדם בגלל בעיה בכליות. כעת עורך דינו קורא לשחרר את כל האסירים החולים מבתי הסוהר בגלל נגיף הקורונה. "מערכת בתי הסוהר הפדראליים מראה שוב ושוב את חוסר היכולת שלה להגיב למשברים גדולים", אמר עורך דינו של מיידוף.

 

התביעה דחתה את הבקשה של רודריגז אורחואלה, ואמרה שבבית הסוהר בצפון קרוליינה – שבו נמצא גם מיידוף – אין אף אסיר או סוהר שאובחן כחולה קורונה, ושצוות הכלא נבדק כשהוא מגיע למתקן.

איטליה נגיף קורונה אסירים כלא בית סוהר פוג'ה (צילום: EPA)
מהומות בבתי הסוהר באיטליה(צילום: EPA)
 

לא רק אסירים מפורסמים שנשלחו למאסר ממושך מנסים להשתחרר. בניו יורק הסניגוריה הציבורית ביקשה לשחרר אסירים מבוגרים, וכאלה שנמצאים בסיכון, ואמרו שהתנאים בכלא מהווים "סביבה אידיאלית להעברת מחלות מדבקות".

 

חלק מהרשויות בארה"ב מסכימות עם ההנחה הזאת. תחנות המשטרה כולאות פחות אנשים, התובעים מאפשרים לאסירים שאינם אלימים להשתחרר מוקדם והשופטים משהים את עונשי המעצר – או מוצאים חלופות למאסר. בלוס אנג'לס מספר האסירים ירד ביותר מ-600 מסוף פברואר, ובעיר הקדימו את שחרורם של אסירים שנותר להם פחות מחודש עד תום המאסר.

 

בקליבלנד קיימו שופטים דיון מיוחד בסוף השבוע כדי לפסוק על שחרורם המוקדם של יותר מ-200 אסירים שהורשעו בעבירות קלות. במיאמי התובע הראשי קרא לשחרר את כל מי שמרצה עונש מאסר על עבירות לא אלימות. "אין שופט שרוצה אסיר מת על המצפון שלו", אמר התובע ביל ברזי.

איטליה נגיף קורונה אסירים טיפסו לגג בית סוהר מילאנו (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

הרשויות בעיר ניו יורק קראו השבוע לשחרר מיד את כל האסירים שנמצאים בסיכון, אחרי חוקר שעבד בשירות בתי הסוהר בעיר מת מקורונה בסוף השבוע. הגבר, בן 56, סבל ממחלות רקע והקשר שלו עם האסירים היה מצומצם. בבתי הסוהר בעיר ניו יורק יש כ-8,000 אסירים, רובם בכלא רייקרז איילנד שידוע לשמצה. הדרישה לשחרורם של אסירים רבים מהווה אתגר לא פשוט לבתי המשפט באמריקה – שבימים אלה חלקם סגורים בגלל נגיף הקורונה, ואחרים עובדים במתקונת מצומצמת.

 

במערכת הבריאות האמריקנית מציינים שאנשים מבוגרים, ומי שסובלים ממחלות רקע, נמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף. הגורמים מדגישים שרובם המכריע של הנדבקים יסבול רק מתסמינים קלים – כמו חום ושיעול – ויחלים תוך כמה שבועות. את האסירים שרוצים להשתחרר זה לא ממש מעניין.

חולי קורונה בעיר קום ב איראן נגיף (צילום: AP)
מטפלים בחולי קורונה בעיר קום באיראן(צילום: AP)
 

עמוד הטוויטר של מייקל כהן, שהיה עורך דינו של דונלד טראמפ ונשלח לשלוש שנות מאסר, שיתף בסוף השבוע עצומה אינטרנטית שקוראת להעביר אסירים שהורשעו בעבירות קלות למעצר בית. בעצומה, שפנתה ישירות לנשיא ארה"ב, נכתב שהצעד יאפשר למתקני המעצר את התנאים האידיאליים לטפל במי שנדבק בנגיף. "ללא התערבותך", נכתב בעצומה לטראמפ, "עשרות אסירים לא

אלימים נמצאים בסכנת חיים. ועל האנשים האלה לא נגזר עונש מוות".

 

מי שכבר החליטה "לרווח" את בתי הסוהר מחשש להתפשטות הקורונה היא איראן. אתמול הודיעה איראן על שחרור זמני של כ-85 אלף אסירים – כולל אסירים פוליטיים. ב-9 במרץ הודיעה המדינה על שחרור זמני של 70 אלף אסירים. בינואר דיווחה איראן למועצת זכויות האדם של האו"ם שבבתי הסוהר הצפופים שלה יש 189,500 אסירים. לפי ההערכות בין האסירים יש מאות אנשים שנעצרו בנובמבר, במהלך גל מחאה נגד השלטון.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
חילברטו רודריגז אורחואלה ומייקל כהן
צילום: AP
מומלצים