שתף קטע נבחר

הח"כים תקפו את גנץ על החבירה לנתניהו: "רימית מיליוני מצביעים"

הצעד הדרמטי שבו נקט אחר הצהריים בני גנץ גרם לכעס רב בקרב חברי הכנסת מהשמאל שנאמו לפני ההצבעה על בחירת היו"ר. "אנחנו עומדים המומים ומנסים לעכל את עומק הרמייה", אמרה תמר זנדברג. גבי אשכנזי, שדחף את גנץ למהלך, הגיב לראשונה: "המדינה במשבר, לא יכולנו לעמוד מנגד"

 

 

 

 

לפני שהתקיימה הערב (יום ה') ההצבעה שבסופה נבחר בני גנץ ליו"ר הכנסת, במהלך שהוביל לפירוקה של כחול לבן וכניסתו הצפויה של גנץ לממשלת נתניהו, ניתנה הבמה לנאומים מצד חברי הכנסת מהשמאל, שרבים מהם תקפו את גנץ בטענה ש"בגד" למעשה בבוחריו.

 

גבי אשכנזי, שדחף את גנץ למהלך, כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו כי "המדינה נמצאת בתקופת משבר לאומי, מהקשים ביותר שידענו. משבר קשה, דורש הכרעות קשות. אנחנו משרתי ציבור, שירתנו את הציבור כל חיינו. לא יכולנו בתקופה הזו לעמוד מנגד. בעת הזו אזרחי ישראל זקוקים לממשלת חירום לאומית". לפיד ויעלון, שהתפצלו מהרשימה של גנץ, ימסרו הצהרה משותפת ב-20:30.

 

 

עמיר פרץ עם יו
עמיר פרץ עם יו"ר הכנסת הנכנס בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ תמר זנדברג (העבודה-מרצ) תקפה: "בני גנץ תסתכל לנו בעיניים. רימית והולכת שולל מיליוני מצביעים שהבטיחו יחד איתך בהובלתך ללכת לממשלה אחרת, להציע אלטרנטיבה למדינת ישראל. בשביל מה עשית את זה? בשביל להיות ראש ממשלה או בשביל לסיים בתור שטיח לנאשם בשוחד למסית ולגזען? אנחנו עומדים כאן המומים כבר שעה מנסים לעכל את עומק הרמייה".

בנימין נתניהו (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

 

ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) הוסיף: "הליכוד ב', שבמהלך מערכת הבחירות דיבר על 'רוב יהודי' ויישר קו עם סיפוח חד צדדי, חבר לליכוד א'. הרשימה המשותפת תוביל את האופוזיציה לממשלת המשך ההסתה, הגזענות והכיבוש, ומושיטה יד לכל שותף ושותפה לאלטרנטיבה ערכית של שלום, שוויון וצדק חברתי."

 

ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) תקפה בדוכן: "בני גנץ וגבי אשכנזי, הרבה מאד ישראליות וישראלים יצאו לרחובות השבוע, אנשים שהצביעו לכם, שתמכו בכם שהאמינו לכם, שנתנו לכם את הכוח להחליף את הנאשם מבלפור. הם נאבקו כדי לשמור על הדמוקרטיה שלנו ומה אתם עושים? אתם הולכים ומקימים לו ממשלה. אתם תקימו את ממשלת הנאשם מבלפור".

 

לפני ההצבעה נתפס גנץ בעין המצלמה כשהוא לוחש לחברת הכנסת מיקי חיימוביץ: "מעולם כל כך לא רציתי להיבחר למשהו". צפו:

 

  

ותיק חברי הכנסת ח"כ עמיר פרץ, שבתוקף סמכותו על פי החלטת בג"צ כינס וניהל את ישיבת המליאה,  נמנע מלתקוף את גנץ ואמר: "האלימות הפוליטית כותבת בימים אלו את הכתובת על הקיר. אני הייתי כאן בימים לפני ואחרי הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, אני חושש כי ימים כאלה עלולים לחזור ואנחנו לא נוכל לומר לא ראינו ולא שמענו. אחדות פוליטית איננה חיבור מספרים רק לשם השבעת ממשלה. בעיני, אחדות המעשה חשובה יותר וניתן לקיים אותה למרות המשבר הפוליטי".

    

ח"כ יאיר גולן (העבודה-מרצ) אמר: "יושב-ראש הכנסת צריך להיות תפקיד ממלכתי, ביומיים האחרונים פגעו קשות בתפקיד הזה. אתמול עזב אותנו יושב-ראש כנסת שאחריתו מביישת את נעוריו והיום אנחנו נדרשים להצביע על יושב-ראש כנסת שמגיע לתפקיד מתוקף קומבינה פוליטית מחוסר רצון בחוסר כוונה להיות באמת יושב-ראש כנסת. זוהי בושה וכלימה ולדיראון עולם בתולדות הכנסת. בני גנץ אני לא הרים את ידי בידך אני מתנגדת בכל תוקף למינוי שלך".

 

יו
יו"ר הכנסת הנכנס בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

גנץ נשא נאום לאחר הבחירה וניסה להסביר את המהלך: "אלו הם אינם ימים רגילים. בשעת החירום הזו נושאים אלינו עיניהם מאות אלפי אזרחים שאיבדו פרנסתם בימים האחרונים. שעת החירום הזו היא גם שיאו של המשבר הממשלתי והפרלמנטרי המורכב והקשה ביותר מאז קום המדינה. בכדי למצות האפשרות להקים ממשלת חירום לאומית ורק בגלל זה החלטתי להעמיד עצמי היום לבחירת יו"ר הכנסת. אני הקמתי את כחול לבן, ואני גאה על כך. התכוונתי ואני עדיין אשמח לעשות הכל בכדי שנמשיך ללכת יחד. אני קורא גם לכל שותפיי הפוליטיים האפשריים לנהוג באותה הדרך".

 

 

 

הוא הדגיש: "בל נטעה, לא אתפשר על העקרונות שאכן עבורם הצביעו למעלה ממיליון אזרחים. נתניהו יודע זאת היטב והוכחנו זאת היטב בימים האחרונים. לא נתפשר על הדמוקרטיה".

 

ההצבעה התקיימה לאחר שבג"ץ הורה לערוך הצבעה על תפקיד היו"ר במקומו של יולי אדלשטיין שהתפטר, וגנץ הגיש את מועמדותו למרות הסיכום כי מועמד המפלגה יהיה ח"כ מאיר כהן - שנותר ללא רוב במליאה.

 

  ()

בעקבות הדרמה הפוליטית, לפיד הורה לאנשי מפלגתו "יש עתיד" שלא להתייצב להצבעה. חברי המפלגה, בהם לפיד עצמו, עזבו בזה אחר זה את קבוצת הוואטסאפ של כחול לבן. לפיד כתב לאנשיו לאחר מכן כי "בני החליט לפרק את כחול לבן כדי לזחול לממשלה של ביבי. אין דרך להבין את זה".

  

לפיד יישאר עם סיעתו של משה (בוגי) יעלון כסיעה אחת - והגיש את בקשת הפיצול לוועדה המסדרת. בעקבות ההחלטה של לפיד ויעלון להישאר סיעה אחת של 18 ח"כים מול 15 ח"כים של חוסן לישראל - לפיד ויעלון יישארו עם השם "כחול לבן" מאחר שהם הסיעה הגדולה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
גנץ מקבל את הסמכות מפרץ
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מומלצים