שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

גולף, פרחים וחנויות אקדחים: מה נחשב חיוני בעולם?

כמו ישראל, גם מדינות אחרות שהטילו מגבלות תנועה בגלל הקורונה צריכות לקבוע אילו בתי עסק להחריג מהוראות החירום. לא פעם, ההנחיות מוזרות: באריזונה מסלולי גולף, בניו מקסיקו אספקה לאלכוהוליסטים – ובניו המפשייר פרחים, שיהיו מספיק להלוויות. וגם – איך מסבירים לתושבים מה זה שני מטר? ממקלות הוקי בקנדה עד מגבות ודגים בארה"ב

במסגרת הניסיון שלהן להאט את התפשטות נגיף הקורונה מוצאות עצמן מדינות העולם נאלצות להכריע אילו בתי עסק ושירותים נחשבים חיוניים ולפיכך ראויים להישאר פתוחים. העובדה הזו העלתה בקרב רבים בימים המוזרים האלה שאלה אחת קיומית: מה זה, בעצם, "חיוני"?

 

עוד על משבר הקורונה בעולם:

 

מאסיה, דרך אירופה ואפריקה ועד לארה"ב יש כמה הסכמות ברורות: עובדים במערכת הבריאות, אנשי רשויות אכיפת החוק, עובדים בענף החשמל, יצרני מזון ומגזר התקשורת מוחרגים בדרך כלל מהגבלות התנועה. ובכל זאת, במדינות שונות זוכים להחרגה גם בעלי מקצוע ונותני שירות אחרים, והחרגתם משקפת עניינים של זהות לאומית, מנהגים מקומיים – וגם פעילות ערה של לוביסטים.

נגיף קורונה גולף ארה
במסלול הגולף. בפיניקס מעודדים לצאת ולחבוט(צילום: shutterstock)

כך למשל בכמה ממדינות ארה"ב הוחרגו מההגבלות עובדים ובתי עסק בתחומים כמו גולף, כלי נשק וקנאביס, עובדה שגרמה להרמת גבות – ובמקרה של כלי הנשק גם ללא מעט כעס. במקומו רבים אחרים שולבו עסקי המשקאות האלכוהוליים ברשימת בתי העסק החיוניים. בריטניה למשל כללה בראשית המשבר את חנויות המשקאות האלכוהוליים ברשימת בתי העסק שיש לסגור, אבל בעקבות הדיווחים שבסופרמרקטים אוזלים בירות, יינות וליקרים מיהרה הממשלה לצרף אותם לרשימת העסקים שיכולים להישאר פתוחים.

 

"האירועים האחרונים מראים בבירור שתהליך ההחלטה מהם 'שירותים חיוניים' כדי לאפשר לחברה להמשיך לתפקד תלוי בתרבות המקומית באותה מידה שהוא תלוי במציאות פוליטית-משפטית", אומר כריסטופר מקנייט ניקולס, פרופסור להיסטוריה מאוניברסיטת המדינה של אורגון.

 

קנאביס כתרופה: "לזה בדיוק מתכוונים ב'חיוני'"

כמה מדינות בארה"ב שבהן מכירת מריחואנה היא דבר חוקי, כמו קליפורניה או וושינגטון, פסקו כי חנויות קנאביס ועובדים האחראים לאספקתו חיוניים ויכולים להמשיך לפעול. חלק מהמדינות מדגישות את השימוש לצרכים רפואיים, ואינן מבקשות לאפשר לתושבים היושבים בהסגר לצרוך את הסמים. "קנאביס הוא טיפול בטוח ויעיל שמיליוני אמריקנים מסתמכים עליו כדי לשמר חיי יום יום יצרניים בשעה שהם סובלים ממחלות ומבעיות בריאות", אומר אריק אלטיירי, מנכ"ל ההתאחדות האמריקנית הארצית לרפורמה בחוקי המריחואנה. "שאנשים ימשיכו לקבל גישה לתרופה שלהם בשעה הזו – זו ההגדרה המדויקת של חיוני".

נגיף קורונה מה נחשב חיוני בעולם צרפת פריז (צילום: AP)
יין, גבינות ומאפים. בית עסק בפריז(צילום: AP)

מושל קונטיקט נד למונט צירף את חנויות הנשק לרשימת בתי העסק החיוניים שלו ועורר תדהמה בקרב בני משפחותיהם של קורבנות אירועי ירי. דוברו של המושל, מקס ריס, הסביר שלמונט פשוט מנסה שלא לשבש יתר על המידה את חיי המסחר ושלא להתערב בזכויות משפטיות. ארגון Newtown Action Alliance, שהוקם אחרי הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק ב-2012, שבו רצח צעיר מקונטיקט 26 בני אדם, רובם הגדול ילדים קטנים, הביע דאגה מהדיווחים על כך שברחבי ארה"ב חל בשבועות האחרונים גידול משמעותי במכירות של כלי נשק ותחמושת. הארגון הזהיר כי הדבר יוביל לעלייה במספר מקרי המוות כתוצאה מירי בשוגג, מעשי רצח והתאבדויות.

 

התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, פרסם בסוף השבוע חוות דעת שבה קבע כי ההוראות לשעת חירום במדינה אינן יכולות להגביל את מכירות הנשק. דן פטריק, האיש מספר שתיים בממשל בטקסס, אמר לפני ימים אחדים בריאיון ברדיו: "כשיש משבר בחברה, ובכן, קו ההגנה הראשון שלנו הוא אנחנו עצמנו, אז אני חושב שהחזקת נשק היא דבר חשוב מאוד לביטחון האישי שלך".

ארה
תור לחנות נשק רגע לפני שהגבלות הוטלו ברוב ארה"ב(צילום: AP)

מושל פנסילבניה טום וולף החליט ביום שלישי שעבר – בשקט-בשקט – לאפשר לחנויות הנשק להישאר פתוחות, אבל רק תחת מגבלת-שעות ותוך הקפדה על שמירת מרחק בין הלקוחות והעובדים.

 

סמנים של ודאות ונחמה

ברחבי ארה"ב יש הבדלים בין ההגבלות המוטלות על התושבים משום שלא יצאו הוראות הֶסגר ברמה הפדרלית, וכל מדינה קובעת את ההגבלות לבדה. בנג'מין קלארק, פרופסור למדיניות ציבורית מאוניברסיטת אורגון, מסביר שהתוצאה היא שבכל מקום מתקבלות החלטות שהן ספציפיות לתרבות או לנתונים הגיאוגרפיים שלו, ובעובדה זו טמונה סכנה.

 

בבריטניה, שבהתחלה עשתה כל שביכולתה כדי להימנע מהסגר, ניתנה הוראה להפסיק כל פעילות מסחרית לא חיונית, ובמסגרתה הצטוו המסעדות והמזללות להיסגר, אולם הבריטים עדיין יכולים לקבל את הפיש אנד צ'יפס שלהם וארוחות אחרות כל עוד זה נעשה בטייק אוויי או במשלוח. בצרפת חנויות המוכרות מאפים, יין וגבינות הוכרזו כבתי עסק חיוניים. "בימים של חוסר ודאות, מוסדות ומנהגים שיש להם חלק מרכזי בזהות התרבות יכולים לשמש גורם מרכזי להתאחד סביבו – סמנים של ודאות ונחמה", מסבירה איימי האף, מרצה לשיווק מאוניברסיטת המדינה של אורגון המתמחה בתרבות הצריכה.

נגיף קורונה מה נחשב חיוני בעולם קנאביס סן פרנסיסקו ארה
שומרים על מרחק שני מטרים בתור לחנות קנאביס בסן פרנסיסקו(צילום: AP)

בארה"ב, לוביסטים ניסו להפעיל את השפעתם כדי להכניס את הענפים ובתי העסק שבטובתם הם רוצים לרשימת השירותים החיוניים, כך שיוכלו להישאר פתוחים. ריס, דוברו של מושל קונטיקט, סיפר שלוביסטים בענף מגרשי הגולף היו פעלתנים במיוחד. בקונטיקט הם לא הצליחו להביא לשילוב אתרי הגולף ברשימת המוסדות החיוניים, אבל באריזונה הם נחלו הצלחה: המושל דאג דוסי החליט שם לכלול את מסלולי הגולף ברשימה. גורמים ברשויות בפיניקס אף קראו ל-1.7 מיליון תושבי העיר "לצאת החוצה, להתעמל ולגלות אחריות ולשמור על מרחק זה מזה" במגרשי גולף ובפארקים. ראשי חמש ערים באריזונה התקוממו על ההחלטה ושלחו למושל מכתב שבו הזהירו כי הקביעה שמגרשי גולף הם בתי עסק חיוניים מותחת יתר על המידה את גבולות ההגדרה של מהו ענף חיוני.

 

כמו בבריטניה, חלק ממדינות ארה"ב מאפשרות לחנויות לממכר משקאות אלכוהוליים להישאר פתוחות. זה למשל המצב בניו מקסיקו, מדינה שבאופן עקבי מדורגת במקום הראשון בארה"ב במספר מקרי המוות לנפש כתוצאה מצריכת אלכוהול. בלשכת המושלת הסבירו כי גורמים ברשויות הבריאות במדינה חששו שסגירת כל החנויות הללו תגרום לאלכוהוליסטים לפנות לטיפול רפואי דחוף וכך ייגזלו משאבים מהמאבק בנגיף הקורונה.

נגיף קורונה מה נחשב חיוני בעולם פרחים ניו יורק ארה
ממשיכים לקטוף. צריך פרחים להלוויות(צילום: AP)

במדינת ניו המפשיר קבע המושל כריס סונונו שחנויות הפרחים הן בתי עסק חיוניים ולכן יישארו פתוחות. כשדוברו בן ויהשטדט נשאל מדוע, הוא השיב שהן מספקות שירות חיוני לבתי לוויות.

 

לשמור על מרחק של חדקן לבן

הבדלי התרבות והמנהגים המקומיים ניכרים גם בניסיונות של הרשויות במדינות שונות בעולם להסביר לתושביהן כיצד לשמור על מרחק זה מזה. ממקלות הוקי בקנדה ועד מגלשי סקי בקולורדו, גורמים בענף הבריאות מחפשים דרכים להקפיד על המרחק של שני מטרים זה מזה, המרחק הנחשב לכאורה מספיק כדי למנוע הידבקות בנגיף.

נגיף קורונה חדקן לבן ארה
חדקן לבן. עכשיו תמדדו

עיריית טורונטו שבקנדה הציבה למשל בפארקים שלטים שבהם קראה לאזרחים לשמור על מרחק של מקל הוקי זה מזה – וכך ניצלה לתועלתה את האהבה הגדול להוקי במדינה. חלק מחובבי ההוקי החליטו להקשות עליה, התפלפלו ברשתות החברתיות והסבירו שאורכי מקלות ההוקי תלויים בעמדה של השחקן במגרש.

חובבי ההוקי התעקשו: "אבל איזה אורך?" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חובבי ההוקי התעקשו: "אבל איזה אורך?"(צילום: AFP)

באורגון חובבת הטבע שבארה"ב הסבירו הרשויות לתושבים שיש לשמור על מרחק של בערך חדקן לבן בוגר אחד. חדקן לבן הוא סוג של דג. במחוז סרסוטה בפלורידה קראו הרשויות לתושבים לשמור על מרחק של מגבת-חוף אחת זה מזה, ובקלגארי שבאלברטה, קנדה, אמרו שמרחק באורך של לאמה גדולה אחת יעשה את העבודה. במדינת קולורדו בארה"ב המליצו לשמור על מרחק כאורכו של זוג מגלשי סקי.

 

אבל האם מרחק של שני מטרים באמת מספיק? לפי מחקר באוניברסיטת MIT במסצ'וסטס שפורסם בשבוע שעבר, זה אפילו לא קרוב למספיק, משום ששיעולים והתעטשויות עשויים לשאת את הנגיף עד למרחק של שבעה או שמונה מטרים, ובמילים אחרות – מרחק של כארבעה מקלות הוקי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
במגרש הגולף. "צאו להתעמל"
צילום: shutterstock
מומלצים