שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

"מחסום נושם" בבני ברק: המשטרה בודקת תעודות זהות בכניסה לעיר

המשטרה החלה לתשאל את הנכנסים לעיר שבה כל נבדק שלישי אובחן בקורונה. ראש העיר: "אל תהפכו אותנו לגטו". בצל הנתונים המפחידים מבני ברק, ביישובים חרדיים רבים נוקטים שלל אמצעים. באלעד, שבה נדבקו 60 איש, בודדו את הקשישים וביישובים ביהודה ושומרון כורזים הנחיות והקלטות של חולים

 

 

 

 

ברקע הנתונים הקשים לגבי כמויות חולי הקורונה בבני ברק, המשטרה החלה אחר הצהריים (יום ג') לתשאל את הנכנסים לעיר ב"מחסומים נושמים" שהוצבו בכניסות, ולבדוק את תעודות הזהות שלהם. לתושבי העיר מאפשרים להיכנס, ומי שאינו מתגורר בעיר נשאל על מטרת נסיעתו ומהיכן הגיע. השוטרים בודקים במסופים האם מישהו מהעוברים אמור להיות בבידוד.  

 

ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, השוהה בבידוד, התייחס לאפשרות של הטלת סגר על העיר: "אי אפשר לבנות כלא חדש - כלא בני ברק. המציאות לא תאפשר זאת. התושבים לא יעמדו בזה וההמלצה הזו רק תיצור אפקט הפוך. אסור להפוך את בני ברק לגטו. הסגר לא ירפא את המחלה".

 

 

 

בדיקת תעודות זהות בבני ברק (צילום: שאול גולן)
בדיקת תעודות זהות בבני ברק(צילום: שאול גולן)

בדיקת תעודות זהות בבני ברק (צילום: שאול גולן)
עוצרים גם את הרוכבים(צילום: שאול גולן)


בדיקת תעודות זהות בבני ברק ()
בודקים את התעודות

 

בערים החרדיות וביישובים החרדיים ברחבי הארץ נאבקים בנגיף הקורונה במטרה להימנע ממקרי הידבקות מרובים כמו בבני ברק - שם כל נבדק שלישי נמצא חיובי לנגיף. בעיר אלעד שבה נרשמו 60 מקרי תחלואה בנגיף מבודדים את הקשישים ואוכפים את איסור ההתקהלויות וביהודה ושומרון משתמשים בהקלטות של בכירים וחולים קשים כדי לגרום לתושבים להישאר בבתים.

 

 

 

 

אכיפה של המשטרה במאה שערים (צילום: גלעד כהן )
עימותים במאה שערים(צילום: גלעד כהן )

אלעד (צילום: עיריית אלעד )
משמחים את התושבים באלעד ברחובות(צילום: עיריית אלעד )

 

 

 

  

מגפת הקורונה - עדכונים אחרונים:

הלימודים לא צפויים להתחדש אחרי פסח: "תפסיקו לשחק עם אזרחי ישראל"

הגבלת התפילות והשתתפות בהלוויות: ההנחיות נכנסו לתוקף

פזית הותירה תאומות בנות 20, תמר תאומים בני 4: "בוקס בבטן"

בערים החרדיות חוששים: "קבוצת פורעי חוק מסכנת את הציבור"

תיעוד: שוטרים עיכבו לחקירה אישה שרצה וניסתה להימלט מהם

 

באלעד, שבה מתגורר ריכוז חרדי גדול, יש כ-200 תושבים בבידוד ביתי. העיר מונה 48 אלף תושבים, בהם 32 אלף נערים וילדים ו-700 קשישים. באלעד השביתו את מוסדות הלימוד והישיבות בדומה לשאר מערכת החינוך ברחבי הארץ.

 

"אנחנו עדיין לא במצב של בני ברק", הסבירו בעירייה. ראש העיר ישראל פרוש ציין כי הצעדים שנקטה העירייה מוכיחים את עצמם. "מהיום הראשון הנחיתי לבודד באופן מעשי את בני גיל הזהב בעיר באמצעות יצירת קשר אישי עם כל משפחה והקמת מערך מתנדבים שיספק להם את כול הצרכים", אמר פרוש. "היום, שבועיים אחרי – אפשר לומר בזהירות שזה מוכיח את עצמו. הסברנו למשפחות שזה למטרת שמירה על הבריאות ואנחנו רואים שיתוף פעולה".

אלעד (צילום: עיריית אלעד )
צעצועים ומשחקים שחולקו לילדים באלעד(צילום: עיריית אלעד )

במקביל, מערך הפיקוח והשיטור העירוני בעיר בשיתוף פעולה עם המשטרה עוסקים בסיוע בהסברה והאכיפה, כדי למנוע התקהלויות. בעירייה ציינו כי הם התושבים ובעלי העסקים בעיר משתפים פעולה. באלעד, שלא כמו בבני ברק ובירושלים, יש רק מיעוט של חרדים בני הפלג הירושלמי אך הם נענים להנחיות.

 

לאור סגירת כל מוסדות החינוך בעיר חולקו לנוער ולילדים חוברות הפעלה ומשחקים, ובעיר מסתובב רכב שמפעיל "שעת סיפור ניידת". לטובת ילדי החינוך המיוחד הוקמו 10 משחקיות, שפועלות בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובהפעלת מתנדבות תושבות העיר.

 

"צריך פעילות הסברה אחרת"

גם ביישובים החרדיים ביהודה ושומרון מזהים עלייה במספר החולים ונוקטים שלל אמצעים כדי לעצור את התופעה. מלבד מוקדי הקורונה באפרת וביישוב ענב, שבהם התגלו יחד יותר מ-70 חולים, מזהים ביהודה ושומרון ריכוז הדבקה גבוה גם ביישובים כוכב יעקב שבבנימין ובמיצד שבגוש עציון.

 

בכוכב יעקב יש כיום 13 חולי קורונה, ובהם גם גבר כבן 40, אב לתשעה, שמאושפז במצב בינוני עד קשה. כחלק מפעילות ההסברה ביישוב, גויסו הרבנים המקומיים שאסרו על התושבים לקיים תפילות משותפות. במקביל, הופצה הקלטה של התושב המאושפז, שבה הוא נשמע מבקש מהתושבים להישאר בבתים ולהישמע להנחיות.

מיצד ()
חלוקת אוכל ביישוב מיצד

"בשונה משאר המגזרים, כאן צריך פעילות הסברה אחרת", הסביר אייל בן ראובן, תושב היישוב. "אנחנו מעבירים רכב שכורז את ההנחיות כמה פעמים ביום ומבצעים שיחות עם הנחיות מוקלטות שמתעדכנות בכל פעם בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

 

בן ראובן ציין כי ביישוב נאלצו לבצע התאמות לקראת חג הפסח. "הגעלת כלים תתבצע השנה בבית בשונה משנים קודמות וגם מכירת חמץ לא תתבצע פנים אל פנים אלא בטלפון", הוא אמר. "הכול כדי שאנשים לא יצטרכו לצאת מהבית".

מניין במערת המכפלה מרחק של 2 מטר בין מתפלל למתפלל ()
מניין במערת המכפלה. ביישובים אוסרים והורו להתפלל לבד

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ ציין כי "המועצה לא רגילה לפגוש את התושב בענייני אכיפה וענישה, אך אנחנו חייבים לשמור על בריאות התושבים והציבור כולו. כולם צריכים להיות מגויסים – כל אחד מהתושבים הוא לוחם נגד הקורונה".

 

במיצד, יישוב קטן במזרח גוש עציון שמונה 110 משפחות, רובן חרדיות, נמנו עד כה 17 חולי קורונה. 14 מתוך החולים הם בני משפחה מורחבת אחת. הם חשו תסמינים לאחר פורים ונכנסו לבידוד מיד, עוד לפני שאובחנו כחולים בנגיף. שני חולים נוספים הם תלמידים בישיבת "מקור חיים", שבה נדבק ראש הישיבה, והחולה הנוסף הוא תושב שחזר מארה"ב.

 

"צריך להבין שבציבור החרדי צריך הסברה אגרסיבית כדי להעביר את המסרים. זה ציבור שלא צורך אינטרנט וטלוויזיה כל היום", הסביר אלחנן פרומר מצוות החירום של היישוב. "כבר שבועיים שאנחנו מחלקים בשיטת דלת לדלת עלונים מיוחדים עם מאמרי רפואה והלכה בנוגע לקורונה. גם רעייתו של רב היישוב הקליטה מסר שנשלח לכל נשות היישוב. ריכזנו את כל הקניות של היישוב בטופס שיחולק ע"י מתנדבים עם לבוש מלא ומסכות. אנחנו פועלים בכל המישורים כדי שאנשים לא יצאו מהבית".

 

דוחות בבני ברק ובבית שמש

ובתוך כך, גם הבוקר הגיעו שוטרים לשכונת מאה שערים בירושלים כדי למנוע התקהלויות אסורות. אתמול חולקו קרוב ל-30 דוחות לתושבי השכונה שסירבו להישמע להנחיות. גם בשכונת רמה ב' בבית שמש חולקו כ-30 דוחות היום לקבוצת חרדים קיצונים שסירבו להישמע להנחיות והתרכזו במקומות סגורים. אדם אחד נעצר בבית שמש לאחר שירק על שוטרת.

 

 

עימותים בין משטרה ל חרדים  (צילום: רויטרס)
עימותים במאה שערים(צילום: רויטרס)

 

 

אתמול אמרה ראש העיר בית שמש עליזה בלוך כי היא פועלת להגברת המודעות לנגיף בקרב התושבים באמצעות שימוש ברכבי כריזה בשפות שונות, הדבקת מודעות והודעות מוקלטות בטלפונים. היא גם מקיימת שיחות תכופות עם כלל הרבנים בעיר.

 

גם בבני ברק זוהו עשרות בני אדם המשתייכים לפלג הירושלמי כשהם לומדים יחד תורה בבית הכנסת "אוהל משה" ברחוב רבי עקיבא. הם הוצאו מהמבנה ודוחות נרשמו ל-10 חשודים בניהול הלימודים. כוחות משטרה רבים ובהם גם אנשי משמר הגבול מסיירים ברחובות העיר בימים האחרונים. עוברי אורח שמסתובבים ללא כל סיבה נראית לעין מתבקשים לשוב לביתם.

 

לפי נתוני המשטרה, מאז כניסת צווי משרד הבריאות לתוקפם ועד כה, נרשמו בסה"כ 4,323 דוחות, בחלוקה הבאה: הפרת חובת בידוד - 110 דוחות; הפרת חובת דיווח למשרד הבריאות - 8; סירוב להוראה על פיזור התקהלות אסורה - 240; הפעלת עסק/מקום בניגוד לתקנות – 249 דוחות, יציאה אסורה למרחב הציבורי למטרה או פעולה שבניגוד לתקנות – 3,134 דוחות; שהייה במרחב הציבורי במקום שנאסר בתקנות – 553; איסור תפילה מחוץ לבית מגורים במקום שאינו פתוח – 26; הפעלת תחבורה ציבורית בניגוד לתקנות – 3. עד כה נסגרו 67 בתי עסק באמצעות צווים, בגין הפרת התקנות באופן בוטה. בנוסף, נפתחו 135 תיקים פליליים הקשורים להפרות בידוד, כשעד כה ביקרו השוטרים כ-57 אלף מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ. כמו כן, נפתחו 40 חקירות בגין מקרים שונים של הפצת מידע כזב.

 

מהנתונים שהגיעו לידי ynet הבוקר עלה כי בני ברק מתקרבת לירושלים במספר הנדבקים בנגיף. 505 מתושבי העיר נדבקו בנגיף לעומת 568 בירושלים - שגדולה ממנה כמעט פי חמישה. גם נתוני מספר הנבדקים מראים זאת בבירור. בבני ברק יותר משליש מהנבדקים קיבלו תשובה חיובית (נדבקו בקורונה), לעומת כ-10% מהנבדקים בירושלים ו-6% בתל אביב.

 

ביחס לנתוני הערים הקודמים, שפורסמו ביום שישי, נראתה עלייה מדאיגה מאוד במספר הנדבקים בבני ברק. אז היה מדובר ב-267 חולים לעומת 211 בתל אביב, ואילו לפי הנתונים הללו כבר עומד כאמור מספר החולים בעיר על 505 איש. בסך הכול נערכו 1,462 בדיקות לתושבי העיר. בתל אביב עלה מספר הנדבקים באופן מתון בהרבה, ל-263. מספר הבדיקות גדול בהרבה - 4,380 בדיקות. בירושלים נערכו 5,368 בדיקות.


פורסם לראשונה 31/03/2020 18:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
"סגר נושם" בכניסה לבני ברק
צילום: שאול גולן
מומלצים