שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

עוד 950 מתו בספרד: חשש שהעניים נדבקים יותר

כבר יותר מ-10,000 מתו בספרד מקורונה, 950 מהם רק ביממה החולפת – שיא במספר הקורבנות היומי. עלייה גם במספר הנדבקים היומי במדינה, באירופה יש כבר חצי מיליון חולים. נתונים חדשים מראים: בשכונות העוני בברצלונה שיעור ההדבקה גבוה פי 6 או 7 מהשכונות העשירות

 

 

ספרד דיווחה בצהריים (ה') על עוד 950 בני אדם שמתו בשטחה מנגיף הקורונה, ובכך עלה מספר המתים הכולל במדינה ל-10,003. מדובר במספר המתים היומי הגבוה ביותר שדיווחה עד כה ספרד, גבוה ב-86 מהשיא הקודם שדווח אתמול – 864. עוד 8,102 בני אדם אובחנו כחולים ביממה החולפת, ובכך עלה מספרם הכולל במדינה ל-102,136. גם כאן מדובר בעלייה לעומת העדכון אתמול, אז נמסר על 7,719 חולים חדשים.

 

מגפת הקורונה – עוד סיפורים מהעולם:

בעקבות אסיה: המערב מתרגל למסכות

האם הקורונה היא סכנה לדמוקרטיה?

חיזבאללה בחזית המלחמה בקורונה

המדינה שאסור להגיד בה "נגיף קורונה"

 

עם העדכון בצהריים מספרד, חצה מספר החולים ברחבי יבשת אירופה את ה-500,000, ועומד כעת על 508,271. לפי ספירה של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, באירופה מתו כבר 34,571 בני אדם מהנגיף. ברחבי העולם נדבקו יותר מ-940 אלף וכמעט 48 אלף מתו. בארגון הבריאות העולמי ציינו היום ש-95% מאלו שמתו באירופה הם בני 60 ומעלה.

  (צילום: gettyimages)
שיא במספר המתים היומי. מתנדב של הצלב האדום בווסקה(צילום: gettyimages)

  (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

ד"ר האנס קלוג, מי שמוביל את הפעילות של הארגון נגד נגיף הקורונה באירופה, הדגיש שגם צעירים עלולים לחלות ולמות מסיבוכי הנגיף. "צעירים אינם בלתי-מנוצחים", הוא אמר במסיבת עיתונאים בקופנהגן. לפי האו"ם, בין 10% ל-15% מבני 50 ומטה שחלו בקורונה סובלים מתסמינים בינוניים או קשים, ולפי קלוג, יש דיווחים על מספר מקרים של צעירים בשנות ה-20 או העשרה לחייהם שחלו באורח קשה – וחלקם גם מתו.

 

מוקדם יותר השבוע פרסמה הממשלה בקטלוניה – ממוקדי ההתפרצות במדינה – נתונים מחדשים שמצביעים על כך שהמגפה פוגעת בשיעור גבוה הרבה יותר בשכבות החלשות. לפי הנתונים של הממשלה הקטלונית, בשכונות העוני בברצלונה שיעור הנדבקים בנגיף גבוה פי שישה או שבעה מהשיעור המקביל באזורים העשירים יותר.

 

על פי הנתונים במפה האינטרקטיבית שפרסמה הממשלה במחוז האוטונומי, בשכונת הפועלים רוקטס בברצלונה יש 533 חולים על כל 100 אלף תושבים, בעוד בשכונה היוקרתית סנט גרבסי עומס היחס הזה על 77 לכל 100 אלף.

  (צילום: AP)
רופאים במדריד(צילום: AP)
 

  (צילום: רויטרס)
חיטוי פח אשפה מחוץ לבית חולים בבירה(צילום: רויטרס)

הסבר אפשרי לנתונים הללו הוא שאלו שמגיעים משכבות עניות יותר מועסקים לעתים קרובות יותר בעבודות שאותן מגדירה הממשלה חיוניות, וממשיכים לצאת מהבית למרות הסגר שהוטל ברחבי ספרד במסגרת הניסיון לבלום את הנגיף – וכך מסתכנים יותר בחשיפה אליו.

 

"אנשים שעובדים במרכזי קניות, בסופרים ובבתים של זקנים, כמו גם מנקים, עובדים בלי הגנה, ולעתים בלי מסכות", הסבירה ל"גרדיאן" הבריטי ד"ר נאני ואל-יוזרה, רופאה כללית מברצלונה. "האנשים הללו נדבקים, חוזרים הביתה ומדביקים את מי שנמצא לידם, בגלל שאין כמעט אפשרות לבודד את עצמך אם אתה גר בדירה קטנה".

 

לדבריה, גורם נוסף שתורם לפערים שנראים בנתוני הממשלה בקטלוניה, הוא שהעניים לרוב סובלים יותר מבעיות בריאותיות – ולכן שיעור גבוה יותר בקרבם נמצא בקבוצת הסיכון מהנגיף. "עוני ובריאות לקויה זה מעגל מרושע", היא אמרה.

  (צילום: רויטרס)
בתי החולים על סף קריסה. מטופלים במסדרון בבי"ח במדריד(צילום: רויטרס)

הפערים הללו, עם זאת, לא יכולים להסביר לבדם את שיעור התמותה העצום בספרד במגפה, הדומה מאוד לזה של איטליה. יש מי שטוען כי תרמה לכך פגיעה מתמשכת במערכת הבריאות הצבורית לאורך השנים.

 

בתי החולים במדינה נמצאים על סף קריסה, ורופאים ואחיות מתלוננים על מחסור בערכות בדיקה, בציוד מגן ובמיטות אשפוז. מומחים טוענים כי הדבר נובע מקיצוצים לאורך השנים במערכת הבריאות. במשבר הכלכלי ב-2008, נזכיר, ספרד הצליחה לזכות בסיוע הבינלאומי שחילץ אותה ממנו רק לאחר שהתחייבה לתוכנית קיצוצים נרחבת בשירות הציבורי – כולל במערכת הבריאות ובחינוך.

 

"אין כמעט ספק שהקיצוצים לאורך השנים השאירו את מערכת הבריאות הציבורית פחות ערוכה להתמודדות עם משבר גלובלי שכזה", אמר ל"אינדיפנדנט" הבריטי פרופסור מנואל פרנקו, מאוניברסיטת אלקלה במדריד ומאוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
מתנדב של הצלב האדום בספרד
צילום: gettyimages
מומלצים