שתף קטע נבחר
צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

לך תנצח מגפה במדינה בלי אמון

כשאיש לא זוכר מתי ראש הממשלה, צה"ל, שב"כ או כל גוף ציבורי אחר אמר אמת, הדיקטטורה זמינה מתמיד. חייבים לשקם את האמון ההדדי ולהידבר בגובה העיניים, בלי להדיר אף קבוצה בחברה

 

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

כשנביט לאחור על ימי הקורונה, ונבין טוב יותר מה עבר עלינו, יש לקוות שייערך כאן חשבון נפש: מה היה חסר? איפה טעינו? איך להיערך למשבר הבא? אבל מעבר לשאלות הנוקבות בנוגע למספר מכונות ההנשמה, שיעור הבדיקות וההשקעה הקבועה בתשתית הבריאות, ניתן לראות כבר עכשיו שמשאב חיוני חסר למדינת ישראל כדי להתמודד עם משבר בסדר גודל של מגפה: אמון.

 

 

הכוונה לאמון הדדי בין מגזרים באוכלוסייה, אמון בגורמי המקצוע, אמון בתקשורת ואמון בממשלה. המצרך הזה חסר באופן אקוטי, לא פחות - ואולי אף הרבה יותר - מביצים או מסיכות פנים. פשוט אין אמון. אזל. וגם לא ברור איך ניתן לחדש את המלאי.

 

מדינות טוטליטאריות מתנהלות בלי להידרש למצרך הזה. הן מסתמכות על יכולתן לנטוע פחד בלבבות של האזרחים. את האימה מטילים כדבר שבשגרה, מול כל סכנה, אמיתית או מדומה, וכשהן נוקטות אמצעים דרסטיים, אין צורך להסביר יותר מדי לציבור או לומר לו את האמת. מספיק לתת פקודה, והפחד יעשה את שלו.

 

דמוקרטיות, לעומת זאת, בנויות על אמון. חשוב, כמובן, לשמור על הפרדת רשויות, פיקוח הדדי, בלמים ואיזונים, אבל יותר מכל, חשוב לשמור על האמונה שכולם מכבדים את חוקי משחק (ואם לא, השופט יוציא להם כרטיס צהוב או אדום), מכבדים זה את זה, ושהמידע זמין ואמיתי.

 

זה רחוק מלהיות המצב בישראל. ייתכן שאף פעם גם לא היה כאן המון אמון, בטח לא אצל הפלסטינים חסרי הזכויות תחת כיבוש, הערבים שהם אזרחי ישראל אבל לא ממש שווי זכויות, המזרחים שנשלחו לעיירות הפיתוח בלי שמישהו שאל אותם היכן ירצו לגור, ושאר אוכלוסיות מודרות.

 

מגפת הקורונה - טורים נוספים:

 

אבל בעשור וחצי האחרונים החל להתפורר הדבק שאיכשהו עוד חיבר את העסק. השבטים השונים של החברה רואים זה בזה טפילים החותרים תחת יסודות המדינה, וכשאחד נפגע ממגפה - השני מאשים אותו ושמח לאידו. המגזרים השונים של המשק - מעסיקים, עובדים מאורגנים, עצמאים ועובדי קבלן - רואים זה בזה אויבים, ונדיר לגלות אצל החזקים סולידריות מינימלית למוחלשים.

 

התקשורת הושחתה עד זרא. גם מערכת המשפט, שרק מקצת מהסיאוב במינוי שופטיה נחשף. שומרי הסף ומשרתי הציבור מצויים תחת מתקפה מאסיבית ואפקטיבית שהשחיתה כל פינה. ומי בכלל זוכר מתי דובר צה"ל, דוברות המשטרה, שב"כ, או גוף ציבורי כלשהו במדינה אמרו מילה של אמת?

בנימין נתניהו יעקב ליצמן מאיר בן שבת משה בר סימן טוב (צילום: שלו שלום)
יעקב ליצמן, משב בר סימן טוב ובנימין נתניהו (צילום: שלו שלום)

ראש המסיתים הוא ראש הממשלה, המשסה את האזרחים אלו באלו באופן שמעולם לא נודע כאן. אין לו בעיה לקרוא למפלגה שמייצגת באופן כמעט בלעדי מגזר שלם "מפלגה של תומכי טרור". הוא מוכן תמיד להסית נגד משרתי הציבור ("האיש השמן"), שמאלנים ("שכחו מה זה להיות יהודים"), או פליטים חסרי כל. אין לו היסוס קל שבקלים להבטיח ואז לחזור בו, לומר ולהכחיש, לסבן ולשקר, בין שהוא ישן ובין שהוא ער. אין לו שום בושה להשתלט על העיתונות והטלוויזיה ולמנות את עצמו לשר התקשורת.

 

אובדן האמון כלל לא מטריד אותו, ואין זה מקרה שחצי מהציבור משוכנע שכל מהלך שלו נובע רק מהצורך שלו לחלץ את עצמו מכתבי האישום שלו, והחצי השני בטוח, כמוהו, שקנוניה אדירה נרקמה נגדו.

 

ציניות יש בשפע, הקרקע כרויה מאי פעם לכל בדל של פייק ניוז וכל תאוריית קונספירציה מופרכת. רק אמון אין. לך תעצור מגפה.

כשציבורים שלמים משוכנעים, ולא בלי צדק, שהממשלה רק מחפשת להסית נגדם ולדפוק אותם, אין פלא שישראל לא הצליחה למנוע גם את ההתפרצות של מגפה שכבר יש לה חיסון מוכח ובטוח, כמו החצבת, לא כל שכן לנהל משבר בסדר גודל של הקורונה.

 

במקום זאת, השלטון עסוק יותר ויותר בניטור של התושבים והפחדתם. כשהדמוקרטיה לא עובדת, הדיקטטורה זמינה מתמיד, והציבור כבר מתפתה לחפש "מנהיג חזק, שיודע לנהל".

 

אם ישראל רוצה להבריא לא רק כיחידים אלא גם כחברה, היא חייבת למצוא את הדרך לשקם את האמון, או לבנות אותו היכן שמעולם לא היה. אין כאן קיצורי דרך. צריך להידבר, זה עם זה, בגובה העיניים, בלי להדיר אף אחת ואחד. ולהידבר זה אומר להקשיב, ולהבין את הקשיים והצרכים של כל קבוצה.

 

וחייבים ניקיון כפיים. ואמת. ושקיפות. לשמור על כללי המשחק, לא לצפצף עליהם או להסית, לא לאיים על מוסדות החברה האזרחית עם 9D. נגיד את זה הכי פשוט: בלי אמון בסיסי, אין לנו תרופה.

 

  • פרופ' יגאל ברונר מהחוג ללימוד אסיה באוניברסיטה העברית בירושלים

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים