שתף קטע נבחר

השוטרים הצדיעו לניצולי השואה: "אתם הגיבורים האמיתיים"

שוטרים התייצבו במהלך הצפירה מול 180 בתי אבות. ב"משען" בבאר שבע, ש-14 מדייריו נפטרו מקורונה, עשו כבוד לשורדת מחנה ריכוז ברומניה שהייתה לשוטרת הראשונה בעיר הדרומית. בתל אביב כרזה שוטרת: "מחבקים אתכם בתקופה קשה זו"

 

 

שוטרי משטרת באר שבע החליטו להצדיע היום (שלישי) לדיירי הדיור המוגן "משען" בבאר שבע, ש-14 מדייריו נפטרו לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה. נצ"מ אפי שימן, מפקד תחנת באר שבע, אמר בטקס שבו צפו הדיירים מהבידוד בחדריהם: "אתם 140 דיירי בית אבות משען באר שבע, מתוכם 50 גיבורי השואה, אתם הגיבורים האמיתיים של העם היהודי בכלל והחברה הישראלית בפרט". יוזמות דומות נערכו מול כ-180 בתי אבות ברחבי הארץ, כאשר שוטרים הצדיעו לשורדי השואה במהלך הצפירה.

 

נצ"מ שימן הוסיף: "ביראת כבוד, יחד עם שוטריי ומפקדיי, אנו מתחייבים - לא נשכח ולא נסלח, לא בעת שגרה ולא בעתות חירום. זה המעט שנוכל לעשות למענכם. אנו מוקירים את תרומתכם לעם ולמדינה בתקופה מאתגרת זו, עת נגיף הקורונה גובה קורבנות ומפיל למשכב אזרחים לא מעטים".

 

 

צפירה בבית אבות משען (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרי באר שבע מדיעים להדסה אברמוביץ', במהלך הצפירה(צילום: דוברות המשטרה)

שוטרים מצדיעים (צילום: דוברות משטרת ישראל)
שוטרים מצדיעים מול בית אבות(צילום: דוברות משטרת ישראל)

שוטרים מצדיעים (צילום: דוברות משטרת ישראל)
(צילום: דוברות משטרת ישראל)

בין הדיירים הייתה גם הדסה אברמוביץ', ילידת 1933, ניצולת שואה מרומניה שעלתה ארצה ב-1948. הדסה הייתה השוטרת הראשונה שהתגייסה למשטרת באר שבע, ועבדה כ-30 שנה בתחנה כפקידה. בטקס העניק לה נצ"מ שימן ורד - ואמר: "בנימה אישית, אומר שבין גיבורי וגיבורות השואה והגבורה יש דיירת שהיא יקרה לי מאוד. הגברת הדסה אברמוביץ' אשר שרדה את מחנה הריכוז פוקלישה שבטרנסילבניה. הדסה היקרה, את הגיבורה האישית שלי ביום זה".

 

הדסה סיפרה כי למרות שהיא לא מכירה את השוטרים הצעירים, זה עושה לה טוב לראות את היורשים שלה, במיוחד בימים אלו. "אני סגורה בתוך הבית, לא יודעת מה הולך בחוץ, אבל שיהיו בריאים ושיהיה להם כוח להמשיך ככה. שיהיה כבר טוב. אנחנו סבלנו, אתם כבר לא צריכים לסבול. אתם צריכים רק טוב".

 

ברחבי הארץ עמדו השוטרים במהלך הצפירה מול 180 בתי אבות ודיור מוגן - והצדיעו לשורדי השואה ולקשישים שמתגוררים בהם. בתל אביב, שוטרי המחוז הגיעו לדיור המוגן "פאלאס" ברחוב ויצמן ועמדו יחד עם הקשישים שעמדו במרפסות בזמן הצפירה.

שוטרי השיטור הקהילתי בעמק הירדן הצדיעו במהלך הצפירה לשורדת שואה המתגוררת ביישוב פוריה עילית (צילום: שיטור קהילתי עמק הירדן)
מצדיעים לניצולת שואה בפוריה עילית(צילום: שיטור קהילתי עמק הירדן)

שוטרים מצדיעים (צילום: דוברות משטרת ישראל)
(צילום: דוברות משטרת ישראל)

שוטרים הצדיעו במהלך הצפירה לשורד שואה במגידו (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)
שוטרים במגידו(צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)

שוטרי תחנת לב תל אביב הגיעו למקום סמוך לשעה 9:30 כדי לכבד ולהצדיע לניצולי השואה ודיירי הבית. "מצדיעים לכם שורדי השואה ואזרחים ותיקים בשם משטרת ישראל", אמרה אחת השוטרות לדיירים במערכת הכריזה בניידת.

 

"אנו מוקירים את תרומתכם למדינה, מאחלים לכם בריאות ומחבקים אתכם בתקופה קשה זו. נעמוד כאן בצפירה לזכר ששת המיליונים שנספו בשואה", הוסיפה. משפחות ודיירים שהמתינו בכניסה למתחם מחאו לשוטרים כפיים.

 

גם צוותי הביטחון והשיטור הקהילתי של מועצה אזורית מגידו הצדיעו הבוקר בעת הצפירה לאזרחים הוותיקים של המועצה. בשל הצורך בהקפדה על מרחק, נבחר שרגא גלז, ניצול שואה ממייסדי קיבוץ מגידו, לייצג את האזרחים הוותיקים. הוא נפגש עם נציגי צוותי הביטחון מהמועצה בגן המייסדים בקיבוצו - גן שהיה בין יוזמיו לפני שלוש שנים.

 

"אנו, אנשי שיטור קהילתי ומחלקת הביטחון של מועצה אזורית מגידו, מצדיעים לכם אזרחים ותיקים בשם משטרת ישראל. אנו מוקירים את תרומתכם למדינה, מאחלים לכם בריאות, ומחבקים אתכם בתקופה קשה זו. יחד איתכם נעמוד כאן בצפירה, לזכר ששת המיליונים שנספו בשואה", אמרו אנשי הביטחון בתחילת הטקס.

 

"שרגא גלז הוא ניצול שואה, פרטיזן, מעפיל, לוחם ומפקד, בנאי וחולם, איש חזון, אמן, איש משפחה למופת, אב סב לנכדים ונינים", נאמר עליו בטקס - ושרגא סיפר את סיפורו האישי לאנשי הביטחון. "למרות הריחוק המתבקש בשל ההנחיות, המעמד היה קרוב מתמיד", אמרו המשתתפים.

 

 

 

צפירת יום השואה (צילום: AFP)
לוחמי מג"ב עומדים בצפירה בירושלים(צילום: AFP)

ציון יום השואה בפתח מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עומדים דום גם בכנסת(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

צפירת יום השואה (צילום: EPA)
נתיבי איילון בתל אביב(צילום: EPA)

צפירת יום השואה (צילום: אלכס קולומויסקי)
שוק מחנה יהודה בירושלים(צילום: אלכס קולומויסקי)

צפירת יום השואה (צילום: רויטרס)
כיכר דיזנגוף בתל אביב(צילום: רויטרס)

צפירת יום השואה (צילום: רויטרס)
ירושלים(צילום: רויטרס)

ואילו שוטרי השיטור הקהילתי בעמק הירדן הצדיעו במהלך הצפירה לשורדת שואה המתגוררת ביישוב פוריה עילית. בשבועות האחרונים עוסקים השוטרים בין היתר בחלוקת מזון לקשישים ושורדי שואה המתגוררים בשטח המועצה ונצורים בבתיהם. בחיפה ובקריות הצדיעו שוטרים ליד 22 בתי אבות.

 

במתחם עמותת "יד עזר לחבר" בשכונת הדר בחיפה קיימו השנה את הטקס המסורתי במתכונת מצומצמת, כנדרש. רבים מבין המשתתפים בטקס מתגוררים במוסדות העמותה וצפו בטקס על גבי מסכים שהוקמו ברחוב וממרפסות הבתים. קצינים וחיילים מבסיס חיל הים הגיעו להצדיע לשורדים. "לא ויתרנו והחלטנו לקיים את הטקס למרות המגבלות ובהתאם להנחיות כדי להזכיר לכולם שאנחנו לא שוכחים ולא סולחים", אמר מנכ"ל העמותה, שמעון סבג.

 

גם שוטרי משטרת מחוז ש"י הצדיעו במהלך הצפירה לניצולי השואה באופן מרגש במיוחד - כשהם עומדים ומצדיעים לניצולים בפתח בתיהם בביתר עילית, באפרת וביישוב אדורה שבהר חברון.

 

רס"ב רונן מלכא, שוטר קהילתי מתחנת חברון שבמרחב יהודה, אמר: "נרגש מאוד לעמוד מול גיבורי עולם, מקימי המדינה, ולייצג את המשטרה ותחנת חברון ולהוקיר להם תודה על תרומת לעם ולמדינה. אני מצדיע להם בגאווה ובהתרגשות גדולה".

 

למחווה דומה זכה גם מאיר בליבייס, ניצול שואה בן 93 משכונת רמז בראשון לציון. בליבייס פוקד בקביעות בתי ספר בעיר ומעיד בפני התלמידים על תקופת השואה - כיצד שרד שבעה מחנות ונאבק כדי לשרוד. כמה דקות לפני הצפירה הגיעו פקחי החברה לביטחון של העירייה לרחוב עולי הגרדום, עמדו ליד ביתו של מאיר והצדיעו לו בשם כוח בני הנוער ותושבי ראשון לציון. מאיר התרגש מהמחווה והודה לפקחים.

 

שירת ההמנון במרפסות אחרי הצפירה: "היום זה אירוע אחר"

בחדרה, דקות לפני השעה 10:00 כבר עמדו עשרות ילדים והוריהם במרפסות הבניינים בשכונת עין הים. בעת הצפירה עמדו התושבים והילדים דום, ובסיומה שרו יחד כולם את התקווה.

 

 

בטקס הקצר ברחבה מול הבניינים השתתפו ראש העיר צביקה גנדלמן ואורלי סיון, יו"ר עמותת אביב למען ניצולי השואה, שעומדת מאחורי היוזמה.

 

גנדלמן אמר לאחר הטקס כי בצפירה הוא בדרך כלל מוצא את עצמו באחד מבתי הספר בעיר. "היום זה אירוע אחר, אבל אנחנו בחודש וחצי האחרונים חיים בעולם אחר. אני שמח שהצלחנו לקיים אתמול טקס דרך הרשת, זה היה טקס מכובד של 45 דקות".

עומדים במרפסות בזמן הצפירה לכבוד ניצולי השואה בחדרה (צילום: שמיר אלבז)
עומדים דום במרפסות בחדרה(צילום: שמיר אלבז)

עומדים במרפסות בזמן הצפירה לכבוד ניצולי השואה בחדרה (צילום: שמיר אלבז)
הטקס בשכונת עין הים בחדרה(צילום: שמיר אלבז)

סיוון הוסיפה: "זה יום קשה לכל עם ישראל, אבל במיוחד לניצולי השואה - ודווקא בתקופה הזו, של הקורונה, שהם נאלצים להעביר את היום הזה לבד בבית, יצאנו בקריאה לכל הציבור לעמוד יחד במרפסות בזמן הצפירה, להתקרב לניצולי השואה, להראות להם שאנחנו איתם, מחבקים אותם קצת יותר מקרוב".

 

בין הבאים לטקס הייתה אמא שהגיעה עם שלושת ילדיה הקטנים - ניניה של בוזיה גלזר, ניצולת שואה שאיבדה את משפחתה בשואה ולפני כחמש שנים נפטרה. אחד מהם, נועם שמולביץ', אמר: "זה ריגש אותי מאוד, סבתא שלי הייתה במלחמה וזה הזכיר לי אותה".

חלוקת שתילים ודגלים לניצולי שואה בירושלים ()
חלוקת שתילים ודגלים לניצולי שואה בירושלים

חלוקת שתילים ודגלים לניצולי שואה בירושלים ()

בירושלים, אלפי מתנדבים, בהם מאות תושבי העיר וחיילים, הגיעו לבתיהם של כ-6,000 ניצולי השואה כדי להעניק להם שתיל ודגל ישראל מטעם העירייה.

 

ליאורה, ירושלמית שחילקה עם ילדיה שתיל לניצולי שואה המתגוררים סמוך אליה, סיפרה: "זו הייתה חוויה משמעותית לילדים ולא פחות עבורנו. המפגש הבלתי אמצעי הזההטביע את חותמו בלבנו. לעמוד בצפירה ליד ניצולים זו חוויה עצומה, בפרט כשאיני יכולה כבר לעמוד ליד הניצולים הפרטיים שלי. זכינו ב'סבא וסבתא' מאמצים ואנו מתכוונים לשמור על קשר".

 

בהכנת הכתבה השתתפו ריקי כרמי, איתי בלומנטל, רענן בן צור, אחיה ראב"ד, אלישע בן קימון, אטילה שומפלבי, יעל פרידסון, גלעד כהן ורועי רובינשטיין
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות משטרת ישראל
הצדעה מהשוטרים לניצולי השואה
צילום: דוברות משטרת ישראל
מומלצים