שתף קטע נבחר

"שר החינוך לא מורגש, התפקיד גדול עליו". סיכום כהונת רפי פרץ

רפי פרץ נכנס לתפקיד עם ציפיות גדולות אבל כבר בהתחלה עורר סערה כשהחל במינויים לחיזוק החרד"לים במשרד. הוא הכריז על תוכניות מבלי לדון עם הדרג המקצועי ובשטח טענו שהוא אינו נוכח. גם במשבר הקורונה עורר זעם לאחר שזנח את עמדת המשרד ונעדר מהתדרוכים. סיכום קדנציה

רפי פרץ נכנס לתפקיד שר החינוך בעיתוי גרוע, בתקופה מורכבת וכמעט ללא סיכויים להצלחה. מי שבצעירותו זכה במדליה בריצת משוכות והיה למחנך נערץ, לא צלח את המשוכה ששמה משרד החינוך בתקופה כה מורכבת.

 

פרץ נכנס לתפקיד כשברזומה שלו ראשות מכינה קדם צבאית שהקים, שירותו כרב הצבאי הראשי והפיכתו לסמל של ממלכתיות במהלך תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף. אבל כגודל הציפייה גודל האכזבה בקרב גורמים רבים במערכת החינוך.

ישיבת ממשלה (צילום: EPA)
רפי פרץ. כגודל הציפייה גודל האכזבה(צילום: EPA)

כניסתו למשרד החינוך לוותה בלא מעט ביקורת וחשש מהמינוי של הרב החרד"לי מהבית היהודי. זמן קצר לאחר שהחל בתפקיד נמתחה ביקורת מצד הצוותים המקצועיים בחינוך הממלכתי-דתי בשל התערבות בוטה של פרץ, שנועדה לחזק את הכוחות החרד"ליים במשרד.

 

זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד הוא ביצע מהלכים שעוררו סערה בציונות הדתית והעלו טענות שהוא מנסה לקדם אנשים שמקורבים לחוגי ישיבת הר המור בזמן הקצר של ממשלת המעבר.

 

בין היתר הוא פיטר את ראש מנהל החינוך הדתי דאז, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, שזכה להערכה רבה בשטח. במקומו מונתה המפקחת שוש נגר ממחוז תל אביב, שמזוהה עם הצד החרד"לי.

 

החלטתו להקפיא את המכרז לתפקיד המפמ"ר (המפקח המקצועי הראשי – תט"ח) לתנ"ך בחינוך הדתי, בניסיון למנות איש מקצוע שמייצג את הזרם החרד"לי, קוממה אף היא את אנשי החינוך הדתי. בסופו של דבר הניסיון הזה לא צלח.

חדר המצב של משרד החינוך בראשות שר החינוך רפי פרץ (צילום: מוטי קמחי )
פרץ בחדר המצב של המשרד. התנהל בשליפות בלי לדון עם הדרג המקצועי(צילום: מוטי קמחי )

במקום ללמוד בהתחלה את המשרד, פרץ התנהל בשליפות מבלי לבדוק היתכנות של תוכניות עליהן הכריז, ומבלי שהתקיימו דיונים עם הדרג המקצועי. כך למשל היה כאשר הכריז שבמסגרת תוכנית הלימודים החדשה יגיעו התלמידים לאתרים רבים ביהודה ושומרון שלא אושרה אליהם הגעה קודם לכן, כמו קבר יוסף שבעיר שכם.

 

התבטאויותיו בסוגיית טיפולי המרה והיחס לקהילה הגאה קוממו עליו רבים, גם בתוך מערכת החינוך. מנהלי בתי הספר בתל אביב כתבו לו מכתב חריף והביעו "שאט נפש וסלידה" נוכח אמירותיו. שלושה ימים לאחר מכן, חזר בו מתמיכתו בטיפולי ההמרה ואף שלח למנהלים מכתב הבהרה: "מעולם לא הפניתי כתף קרה או הצעתי לעשות טיפולי המרה, שלהם אני מתנגד נחרצות".

רפי פרץ ראיון ב שבעה ימים (צילום: משה נחומוביץ)
ראיון לשבעה ימים שעורר סערה(צילום: משה נחומוביץ)

מכתב התנצלות שר החינוך רפי פרץ ()
מכתב ההבהרה למנהלי בתי הספר

 

"התפקיד גדול עליו"

הפקידות במשרד החינוך, ובעיקר מנהלי בתי ספר ובעלי תפקידים בשטח, טענו ששר החינוך אינו מורגש והתחושה הכללית שלהם היא שהתפקיד גדול עליו.

 

השיא היה במשבר הקורונה, שהפך את שר החינוך לסטטיסט במערכה בין ארגוני המורים למשרד האוצר. עד עכשיו המורים עדיין לא יודעים אם יוסיפו ימי הוראה ביולי מעבר לתשעת הימים שעליהם הוסכם, מכיוון שלפי החלטת הממשלה הם עבדו במשבר בהיקף של חצי משרה.

 רפי פרץ (צילום: מיכאל זימילשטיין)
הפקידות והאנשים בשטח טוענים ששר החינוך אינו מורגש(צילום: מיכאל זימילשטיין)

כבר בתחילת המשבר הוא כשל בלשונו במהלך ריאיון ויצר אי שקט ולחץ בקרב ההורים המודאגים, לאחר שניתן היה להבין מדבריו שהתלמידים יחזרו ללימודים רק ב-1 בספטמבר. בעקבות התגובות הרבות שהגיעו מהורים רבים מיהר פרץ להכחיש את הדברים שיוחסו לו והבהיר את דבריו.

 

היעדרותו של שר החינוך פרץ ממרבית התדרוכים הפומביים של ראש הממשלה במהלך המשבר עוררו ביקורת בקרב מנהלים, מורים והורים. כך היה גם לאחר שוויתר על עמדת גורמי המקצוע במשרד החינוך להחזרת גני הילדים ובתי הספר היסודיים.

Министр просвещения Рафи Перец. Фото: Йоав Дудкевич ()
פרץ. נעדר ממרבית התדרוכים הפומביים במהלך משבר הקורונה

למרות הביקורת והעובדה שמדובר בכהונה בממשלת מעבר, שבה הסמכויות של השרים מוגבלות, הרב פרץ הצליח לקים מדיניות חדשה בסוגיית השימוש בטלפונים ניידים בבתי הספר היסודיים.

 

במסגרת המדיניות נקבע כי תלמידים יוכלו להביא טלפונים ניידים לבתי הספר כדי לתקשר עם ההורים בדרך לבית הספר ובחזרה ממנו, אך לא יתאפשר שימוש במכשירים בזמן השיעורים ובהפסקות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים