שתף קטע נבחר

היתרון שלה הוא החרדים והערבים

העיר הזאת היא מארג של דעות, ריחות, הוויות וטעמים. זו הרי לא חוכמה להיות פלורליסט כשכולם מסביב נראים בדיוק כמוך. לציון יום ירושלים

 

הצעת נישואים עם מסכות בצל נגיף הקורונה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ג'ק מא, האיש שהקים את קבוצת עליבבא, הוא אחד האנשים העשירים בעולם. לפני כשנתיים הגיעו הוא ועשרות המנכ"לים שלו לביקור בישראל ועמדנו על גג בירושלים, צופים בלי מילים אל העיר העתיקה. "מה הסוד שלכם?", הוא שאל. "עברתם שתי גלויות ושמרתם על המסורת שלכם, אבל במקביל אתם כל הזמן מחדשים ומתחדשים. מאיפה האומץ?". אחרי מחשבה זה פרץ ממני ועניתי: משה ומעמד הר סיני, פרויד ואיינשטיין ובן גוריון, הפסקת קורבנות האדם בגיא בן הנום, השואה ואפילו סטיבן ספילברג.

 

 

אני לא יודע אם הם הבינו הכול, אבל דבר אחד הם לקחו משם: כל חיינו כעם הם דרמה של ניגודים שתוצאתה יצירה ששום מקום אחר בעולם לא מאפשר. סיפור עתיק וסיפור חדש נפגשים ליצירה עכשווית.

 

בעיני רבים מדי ירושלים נתפסת חד-ממדית, עיר של שסעים ופערים, עיר של מתח ומאבק. מי שלא חי בעיר ומסתובב בה בשעות שונות, בבוקר כשהאורנים נותנים רוח של קרירות, בצהריים כשהשמש מכה בה, ולעת ערב כשהשקיעה מלטפת את אבניה, לא יבין לעולם את כוחה המאגי של העיר הזאת.

 

אותו כוח שבזכותו ובשמו אנחנו מתעקשים להקים דווקא בה חברות הייטק ורובע מדיה, לייצר תרבות ואמנות, מוקדי בילוי ופרויקטים חברתיים. רבים מחבריי עושים הייטק נהדר במרכז הארץ אבל אנחנו הצלחנו לעשות חדשנות, להקים חברות שמשנות את העולם בצמוד לעיר העתיקה של ירושלים.

 

כל אורח שבא מחו"ל מתארח אצלנו. אנחנו לא מוותרים לאף אחד על הירושלים שלו: שרת החדשנות של איטליה, נשיא צרפת מקרון, קאנצלר אוסטריה לשעבר, מנהיגים ערבים, כולם היו אצלנו. באירוע ההשקה של מרכז הסייבר העולמי בניו יורק, את השיחה עם השחקנית גווינית פאלטרו חתמתי במשפט "לשנה הבאה בירושלים". אי אפשר לעשות איתנו עסקים בלי להבין איפה אנחנו יושבים ומה האנרגיה המיוחדת שאנחנו שואבים מהמקום.

אראל מרגלית, יו
אראל מרגלית(צילום: יח"צ)

ירושלים היא מארג של דעות, ריחות, הוויות וטעמים. הניגודים הרבים בה הם לא חולשה אלא מקור עוצמה: החברות שלנו מורכבות מערבים ויהודים, מחובשי כיפות סרוגות, חילוניים וחרדים, מאימהות לשניים ואימהות לשמונה וגם תשעה ילדים. ברובע המדיה שהקמנו על חורבות תחנת הרכבת הישנה יש לנו הייטקיסטים ואמנים, פעילים חברתיים, ואנשי סייבר לצד תיאטרון ומסעדות.

 

אנחנו עושים את זה מתוך אמונה עמוקה שלא רק שאתה לא חייב להיות מוקף כל הזמן באנשים שהם בדיוק כמוך, לרוב אתה גם הרבה יותר יצירתי ועמוק כשאתה נחשף לאחר ולשונה ממך.

 

זאת לא חוכמה להיות פלורליסט כשהשכנים, החברים, נותני השירותים ובעלי בית הקפה שלך הם בדיוק כמוך. המבחן האמיתי הוא להרגיש בנוח עם מי שלא דומה לך. וירושלים עומדת במבחן הזה יום יום. ירושלים היא עיר פלורליסטית כי כולם חיים בה יחד. זה הסיפור שהיא מספרת, והדבר הבא בעולם זאת עיר שיכולה לספר סיפור.

 

אין מה לפחד מהקבוצות השונות בירושלים, להיפך. אנחנו חייבים להתחיל לראות בזה יתרון. כך למשל, התהליך שעוברת החברה החרדית הוא משמעותי וחשוב. בעבודה נכונה ורגישה, החרדים עשויים להפוך לקבוצה שתתרום את התרומה הדרמטית ביותר לכלכלה הישראלית בעשור הקרוב. כך גם אזרחי ישראל הערבים שחיים בירושלים. כן, גם במזרח העיר יש יזמים שרוצים להיות חלק מהחדשנות הישראלית והם הגשר שלנו לעולם הערבי המתון.

 

בדיוק בגלל כל הסיבות האלה לירושלים יש פוטנציאל להיות מרכז בינלאומי של חדשנות ויצירתיות. אלה לא חלומות באוויר, הדברים האלה כבר קורים סביבנו מדי יום.

 

  • אראל מרגלית הוא ירושלמי, מייסד ויו"ר קרן JVP – Jerusalem Venture Parters, יו"רMargalit Startup City, ויו"ר עמותת "בקהילה" הפועלת בשכונות העיר

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים