שתף קטע נבחר

קנאביס חוקי? מתי זה יקרה? ומה המכשולים? מורה נבוכים לחוקי האי-הפללה שיעלו השבוע

שתי הצעות חוק - לאי-הפללה של צרכנים וללגליזציה - יעלו לקריאה טרומית ביום רביעי. בשלב ראשון יהיה מדובר בקנס כספי ללא רישום פלילי, ובהמשך עשויות להיפתח "קופישופס" בישראל. אלא שמדובר בדרך ארוכה, עם לא מעט מתנגדים, ועם חשש שבחירות יפילו את היוזמה. ynet עושה סדר

 

אילוסטרציה  (shutterstock) (shutterstock)
אילוסטרציה (shutterstock)

ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן אישרה אתמול (א') את הצעות החוק של ח"כ שרן השכל (ליכוד) וח"כ רם שפע (כחול לבן) לאי-הפללה של צרכני קנאביס לשימוש עצמי ולגליזציה, שצפויות לעלות ביום רביעי להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. מה הרקע להצעת החוק? מהם סעיפי החוק? מה ההבדל בינו לבין החוק הנוכחי שיזם השר לשעבר לביטחון פנים גלעד ארדן? מה הנימוקים בעד ונגד ומה קורה במדינות העולם? מורה נבוכים.

 

מה זה אי-הפללה?

מדובר במודל אכיפה שמקל על צרכני קנאביס. על פי מודל זה, החזקת קנאביס לשימוש עצמי תישאר עבירה אך לא פלילית. כלומר: על פי נוסח ההצעה שאושר, במקום עונש של עד שלוש שנות מאסר לשימוש עצמי, יינתן קנס כספי של עד 500 שקל לכל היותר.

 

במה זה שונה מחוק אי-ההפללה שיזם השר ארדן?

על פי החוק הקיים, החזקת קנאביס היא עודנה עבירה פלילית אך ניתן להמיר את העונש בקנס כספי, בטיפולי גמילה או בשלילת רישיון - וזאת במקרה שמדובר בפעמים הראשונות ובתנאי שאין עבר קודם של שימוש בקנאביס או עבירה אחרת כלשהי. בפועל, למרות החוק הנוכחי, מדי חודש מופללים בממוצע יותר מ-1,000 ישראלים בגין שימוש בקנאביס (כך על פי נתונים שמסרה המשטרה שנחשפו בתשובה לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש מגזין קנאביס). לעומת זאת, הצעת החוק שאושרה אתמול מבטלת את ההפללה על שימוש עצמי לגמרי.

 

 

 

מה ההבדל בין אי-הפללה ללגליזציה?

מלבד הצעת החוק לאי-הפללה, אושרה כאמור גם הצעת חוק ללגליזציה, קרי, אסדרת שוק קנאביס חוקי ומפוקח לבני 21 ומעלה. המשמעות של לגליזציה היא אסדרה של שוק קיים שמוגדר בלתי חוקי, והוא מאפשר לצרכני קנאביס לרכוש בחנויות ייעודיות קנאביס באופן חוקי ומפוקח.

 

מה הרקע לאישור החקיקה?

ההודעה על האישור הצפוי של הצעות החוק פורסמה בשבוע שעבר על ידי מפלגות הליכוד וכחול לבן ערב הדיון בבג"ץ הלגליזציה, בעתירה שהגיש עורך מגזין קנאביס, אורן ליבוביץ, בדרישה לבטל את הפללה ולהסדיר את השוק. השופטים ציינו כי לאור הודעת הממשלה, העתירה תידחה וניתן יהיה להגישה בשנית אם הממשלה לא תעמוד בהבטחותיה. על רקע ההליך המשפטי ובג"ץ, וסקרים שהראו תמיכת שיא של הציבור וההתקדמות בעולם, נוצר לראשונה רוב תומך גם בכנסת ובממשלת ישראל. להצעות החוק הללו קדמו הצעות חוק של ח"כ שרן השכל, ח"כ תמר זנדברג והח"כ לשעבר ינון מגל.

קנאביס (צילום: shutterstock)
על פי ההצעה: החזקת 15 גרם תהיה חוקית(צילום: shutterstock)

מה קובעים סעיפי החוקים החדשים?

החזקת קנאביס עד 15 גרם לשימוש עצמי תהיה חוקית ואת הקנאביס ניתן יהיה לרכוש בחנויות ייעודיות (קופישופס), אך העישון בחנויות ומכירת שתיה ומזון יאסרו. תותר אחזקה של בין 15 ל-50 גרם קנאביס, וכן החזקה של עד 15 זרעי קנאביס, תיחשב עבירה מנהלית שקנס כספי בחובה. גידול ביתי לשימוש עצמי יישאר אסור בשלב זה. גידול מסחרי ושיווק יהיו מותרים בכפוף לרישיונות. רכיב CBD יוחרג מפקודת הסמים וייחשב תוסף מזון. נהיגה בהשפעת קנאביס תיאסר. הגבלות של חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק של מוצרי טבק יחול גם על קנאביס. תוקם קרן הסברה שתפעל במסגרת חינוכית ובזירה האזרחית לשם הצגת הסכנות ומניעת התמכרויות.

 

למי מיועד החוק?

החוק מתייחס לאזרחי ישראל בני 21 ומעלה, לא כולל חיילים, אסירים, עובדי שירות הביטחון ובני נוער או אחרים שיקבע שר הבריאות. נכון להיום, על פי נתוני ממשלה רשמיים, 27% מהציבור הבוגר בישראל הודה שצרך קנאביס לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה.

 

תוך כמה זמן צפויים החוקים להיות מאושרים סופית?

ייתכן שהצעת החוק תאושר תוך כמה חודשים, כשהסעיפים הנוגעים לאי-הפללה ייכנסו לתוקף בשלב ראשון, ואילו חוקי הלגליזציה בשלב מאוחר יותר. בכל מקרה, בשלושת החודשים הקרובים צפויים להיערך דיונים על נוסח סופי של הצעת החוק, ואז יחלו בשלבי החקיקה שכוללים הצבעה בכנסת בקריאה ראשונה, דיונים באחת מוועדות הכנסת או במסגרת ועדה ממשלתית ולאחר מכן בהצבעה בקריאה שניה ושלישית.

תיתכן התנגדות של כמה מפלגות בכנסת (צילום: יואב דודקביץ') (צילום: יואב דודקביץ')
תיתכן התנגדות של כמה מפלגות בכנסת(צילום: יואב דודקביץ')

האם צפויים שינויים בנוסח החוקים?

במהלך הדיונים בוועדות הכנסת ייתכנו שינויים בנוסח בחוק שעשויים להשפיע על נוסחו הסופי.

 

מה המכשולים הצפויים בדרך?

התנגדות של המשטרה, כמו גם של מפלגות יהדות התורה, ש"ס, ימינה והרשימה המשותפת, עלולה להוביל להפלת הצעת החוק. במקרה שישראל תלך לבחירות, תרד הצעת החוק מסדר היום או שהכנסת תאשר את אי הפללה אך תדחה את סעיפי הלגליזציה.

 

מה יקרה לתיקים פליליים פתוחים?

אין סעיף שנוגע לכך בהצעת החוק, אבל זו אחת ההבטחות שנתן ראש הממשלה נתניהו בבחירות, ולמעשה כבר עתה ניתן להגיש בקשות ביטול רישום פלילי על שימוש עצמי בקנאביס לנשיא המדינה והן כנראה תאושרנה.

 

מה אומרים תומכי החוק?

תומכי החוק טוענים שהמדיניות הנוכחית גורמת להפללה של אזרחים נורמטיביים בגין עבירה ללא קורבן. לטענתם, מאחר שמדובר בשוק קיים בשווי מוערך של כשישה מיליארד שקל, עדיף להסדירו ולהפנות את המשאבים ואת ההכנסות ממסים לטובת הציבור במקום להשאיר את השוק בידי ארגוני פשיעה וטרור. בנוסף, הם טוענים כי אסדרת השוק תגן בראש ובראשונה על בני הנוער, ותאפשר להם לקבל טיפול במקרה של התמכרות ללא חשש מהפללה עצמית. עוד טוענים התומכים כי מדינות שהתירו לגליזציה זכו לראות ירידה בשימוש של בני נוער בקנאביס וכן, החוק יאפשר גישה נוחה יותר למוצרים איכותיים גם למטופלי קנאביס רפואי.

ארכיון. "קופי שופ" באורוגוואי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ארכיון. "קופי שופ" באורוגוואי(צילום: רויטרס)

מה טוענים המתנגדים לחוק?

המתנגדים חוששים בעיקר מעלייה בשימוש של בני נוער ומעלייה במספר תאונות הדרכים והתגברות תופעות שליליות בשימוש בקנאביס. בנוסף הם טוענים כי שימוש בקנאביס יוביל לשימוש בסמים קשים.

 

מה קורה כיום בעולם?

נכון להיום, 11 מדינות בארה"ב אישרו לגליזציה מלאה, ויותר מ-20 מדינות בארה"ב אישרו את ביטול הפללת צרכני הקנאביס. בנוסף, קנדה ואורוגוואי אישרו לגליזציה מלאה. בהולנד, ספרד, שוויץ ובמדינות נוספות ישנה גישה סובלנית ומתירנית שהיא אמנם לא לגליזציה, אבל מאפשרת שימוש בקנאביס. מדינות רבות אחרות באירופה ובאמריקה הדרומית צועדות לקראת לגליזציה גם הן.


פורסם לראשונה 21/06/2020 21:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים