שתף קטע נבחר

"זאת לא תוכנית לבקשתך": המשבר בין אלקין לאוניברסיטאות נמשך

למרות הטונים הלוחמניים בין השר להשכלה גבוהה וראשי המוסדות, ועדת החינוך דנה בבחינות המקוונות. באוניברסיטאות טוענים כי ביטול ההגעה לקמפוסים תוביל להעתקה מסיבית. אלקין: "בכל צו יש פגיעה, אחרת מה המשמעות?". הסטודנטים מחו: "להאשים 350 אלף בהעתקות - משבר אמון"

 

 

האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
קבינט הקורונה החליט על בחינות מקוונות - המוסדות מסתייגים. ארכיון(צילום: אוהד צויגנברג)

המשבר בין האוניברסיטאות לשר זאב אלקין נמשך. ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון חירום בעניין הבחינות המקוונות שאושרו בממשלה מבלי שהאוניברסיטאות לקחו חלק בהתייעצויות לקראת ההחלטה. השר אלקין אמר בדיון כי "לאור המצב הוחלט שברירת המחדל היא מבחן מקוון למעט כמה חריגים, זאת לא תוכנית לבקשתך ולא מדובר בהמלצה של משרד הבריאות שניתן לצפצף עליה".

 

לדברי השר, "צו משרד הבריאות אומר דברים מאוד מאוד ברורים שאינם נתונים לשיקול הדעת של המוסדות האקדמיים. בכל צו יש פגיעה, אחרת מה המשמעות של הצווים האלה?". אלקין הזהיר והוסיף: "אני לא מעלה על הדעת שמישהו במוסדות מעוניין לעבור על החוק". השר הדגיש כי למרות שהחל מיום ראשון לא ניתן יהיה לקיים מבחנים פרונטליים, במקרים חריגים תתקבל החלטה ב"היוועצות צמודה מאוד" עם ראשי האוניברסיטאות.

זאב אלקין (צילום: אלכס קולומויסקי)
"בכל צו יש פגיעה, אחרת מה המשמעות?". השר אלקין(צילום: אלכס קולומויסקי)

מיכל נוימן, ממלאת מקום מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, אמרה בוועדה כי המוסדות התבקשו להציע מתווים משלהם, וכי כמה מהם החליטו להמיר את הבחינות לעבודות בית. לדבריה, ההצעות שהתקבלו יעלו מחר לדיון במל"ג וכי המערכת תפעל במטרה שהסטודנטים לא ייפגעו וייאלצו לגרור את הלימודים.

 

יו"ר הוועדה רם שפע, שיזם את הדיון, אמר כי "אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שהסטודנטים לא ייפגעו וישלמו את המחיר. ההחלטות של קבינט הקורונה מייצרות ודאות - אבל אין כמעט סיכומים בין התאחדות הסטודנטים למוסדות ועם לשכת השר". לדברי חבר הכנסת, "מדובר בחבל דק בין הצורך הלאומי והסיוע לסטודנטים לבין הצורך לשמור על איכות התארים". לעומת הטונים הלוחמניים בין השר לראשי המוסדות, שפע טוען כי התחושה היא שהיום כבר יש קשב גדול יותר ורצון להגיע לפתרונות מוסכמים.

 

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' רון רובין, אמר כי המבחנים המקוונים כרוכים בבעיות טכניות, והביע חשש שהסטודנטים לא ישמרו על טוהר הבחינות. גם נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, אמר כי המבחנים המקוונים יפגעו באיכות ההערכה למהנדסים שחותמים על תכניות בניין, ולרופאים שמבצעים תהליכים מורכבים - וכי לא ניתן למנוע העתקות. "על כל אמצעי ההגנה, למעט אולי אמצעים המשלבים חדירה עמוקה לפרטיות הסטודנטים, היכולת שלנו כמוסד אקדמי למנוע העתקות מצומצמת מאוד", אמר.

 

מנגד, יו"ר התאחדות הסטודנטים שלומי יחיאב טען שבריאות הסטודנטים היא מעל הכל, ולצד האינטרס לשמור על טוהר הבחינות, האשמה של 350 אלף סטודנטים בהעתקות היא משבר אמון. "כל האנשים מסביב לשולחן צריכים לפעול יחד כדי לאזן את האינטרסים האלה", אמר.

 

פרופ' סיון טען כי בהתייעצויות שקיים עם כל ראשי האוניברסיטאות בארץ ועם שש אוניברסיטאות מובילות באירופה, עולה תמונה זהה בכל העולם. "הנחת העבודה של כולם היא שבחינות מקוונות ילוו בהעתקה מסיבית, ועל כן עלינו לבחון את המשמעויות לכך. העתקות מסיביות משבשות לחלוטין את התהליך ומבטלות את הקשר בין רמת הידע והציון. הדרישה של התאחדות הסטודנטים אינה משקפת את עמדת רוב הסטודנטים, ופוגעת קודם כל בהם".

 

"האשמה של 350 אלף סטודנטים בהעתקות - משבר אמון" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"האשמה של 350 אלף סטודנטים בהעתקות - משבר אמון"(צילום: גיל יוחנן)

נשיא הטכניון ציין כי אין לו ספק שכל אחת מהאוניברסיטאות בארץ תוכל לספק פתרונות בטוחים לקיום הבחינות בקמפוסים. "ההחלטה לעבור לבחינות מקוונות התקבלה לצערי, כמו הרבה החלטות בעניין הקורונה, בלי התייעצויות עם הגורמים המקצועיים - ואפילו בניגוד לדעתם", אמר. "האוניברסיטאות ביצעו צעדים מרחיקי לכת לקיום בחינות פרונטליות בצורה הבטוחה ביותר, תוך הקפדה על ריחוק חברתי ומניעת הדבקה לפי הנחיות התו הסגול". 

 

הפרופ' התעקש כי במוסד שהוא עומד בראשו המבחנים מתקיימים בקבוצות של עד 25 סטודנטים בכיתות שמאכלסות כ-100 סטודנטים בשגרה, תוך שמירה על ריחוק של יותר משני מטרים. הוא הציג תמונה מאחד המבחנים שנערכו בטכניון לצד תמונה מחתונה ואמר: "חוסר ההיגיון בהחלטה שהתקבלה מודגם בשני הצילומים הבאים. כל מילה נוספת מיותרת".

מבחן בטכניון (צילום: הטכניון )
הדוגמא למבחן שנתן נשיא הטכניון(צילום: הטכניון )

עדן לוין ()
והדוגמה מחתונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : יוסי שרם, דוברות הטכניון
אי ודאות באוניברסיטאות
צילום : יוסי שרם, דוברות הטכניון
מומלצים