שתף קטע נבחר

הילד נמוך? יש מה לעשות

מהי ההגדרה לילד נמוך, באילו מקרים נותנים הורמון גדילה ומהן ההשלכות האישיות והחברתיות? הורים מספרים על הבדיקות, השאלות של הילדים והערות חסרות טקט. וגם - יו"ר איגוד רופאי הילדים עם המלצות

כשהבן של חמי דינר מפתח תקווה היה בן עשר הם ישבו אצל הרופאה והיא הסבירה שהוא יגיע לגובה 1.60. "היא הסתכלה על הגרפים וזיהתה שהוא באחוזון נמוך", משתפת דינר. "הוא בכה המון והיינו צריכים להראות לו דוגמאות של אנשים נמוכים ומוצלחים. הסברנו לו שהגובה לא משפיע ושיש דברים חשובים אחרים. כשהיה בן 14, גילינו שהוא חולה צליאק. לכן, כשהוא הפסיק לאכול גלוטן הוא גבה מאוד והיום כשהוא בן 16.5 הגובה שלו 1.80. הוא אפילו מאוכזב שלא גבוה בחמישה ס"מ יותר כמו אביו ואחיו. אני מנסה להראות לו את הכוס המלאה - הוא קיבל 20 ס"מ יותר ממה שצפו לו כשהיה ילד".

 

כך תדעו: האם הילד שלכם סובל מהפרעת גדילה?

 

ילדים והורים רבים מוטרדים מהגובה של הילד וישנם פרמטרים על פיהם בודקים מה מצבו של הילד. ברפואת ילדים מאבחנים בכל היבט של גדילה: משקל, גובה והיקף ראש. הנורמה היא בין אחוזון 3 לאחוזון 97. אחוזון 3, משמעותו כי 3% מהילדים נמצאים מתחת לגובה. אחוזון 97 משמעותו כי 3% מהילדים גבוהים מהנורמה. לכן, כל ילד שנמצא מתחת לאחוזון 3, נחשב בעל קומה נמוכה וההורים צריכים לפנות לרופא לצורך בדיקה.

 

 ( )

לדינר יש עוד ארבעה ילדים, אחת מהן היא הודיה בת ה-6.5 שבקושי מגיעה לאחוזון 3. "לפני שבועיים קניתי לה בגד והמידה הייתה קטנה", מספרת האם. "פתאום היא התעכבה על זה ושאלה איזו מידה קניתי לה. היא זיהתה שקניתי לה מידה קטנה. הודיה מאוד מודעת. כשהלכנו לבדיקה, הרופאה שאלה אותה מה הבעיה. היא ענתה: 'אני נמוכה והילדים לועגים לי'".

 

אבל ילדים הם לא רעים, מחדדת דינר: "הם לא מודעים, הם שומעים את ההערות של ההורים שלהם. לסביבה קשה לקבל חריגים, וכל מי שלא בנורמה סובל מאוד. הודיה נפגעת בעיקר ממבוגרים שאומרים לה שהיא קטנה או חושבים שהיא תאומה של אחיה. הוא קטן ממנה בשנתיים והם כמעט באותו גובה".

 

בבית משתפת דינר, לא שמים דגש על הגובה: "אני לא יודעת כרגע מה הגובה שלה ולאן תגיע. אנחנו לא מתעכבים על הקושי. אנחנו מנסים לשדר להודיה, שמה שלא נתון בידיים שלנו ולא ניתן לשנות, חבל לנו להתעכב עליו. המטרה היא לחזק לה את הביטחון העצמי, ללא קשר לגובה. בעיננו, גובה זה לא דבר שצריך להשקיע בו אנרגיה. זה כן מעט מפריע לי כשאני רואה ילדים בגילה, והיא מגיעה להם לכתפיים, אבל זה לא כואב כי אני יודעת שזה לא בר שינוי. לשמחתי להודיה יש ביטחון עצמי. היא ילדה חכמה מאוד ולמדה לענות לאנשים"

 

 ( )

"אני זוכרת, שעמדו בגינה כמה אמהות. הן דיברו ביניהן והצביעו על הבן שלי - 'ילד קטן וחמוד', הן אמרו. אני מיד הזדקפתי וביקשתי בנימוס 'רק אל תקראו לו קטן'", כך משתפת יעל (השם המלא שמור במערכת) מהמרכז, אמא לשני ילדים נמוכים בני 7 ו-10.

 

"הייתי ילדה נמוכה ואני מגדלת שני ילדים נמוכים", היא אומרת. "היום אני בת 40, גובה 1.48, אחוזון 3. סבלתי המון בתור ילדה, צחקו עליי כמו שצוחקים על כל הילדים החריגים. בבית ההצקות קיבלו גיבוי משום שלאמא שלי היה קשה שיצאה לה ילדה נמוכה. גרמה לי להרגיש שמשהו לא בסדר בי, הדגישה רבות את הצד השלילי שבי, כל הזמן הרגשתי שיש לי פגם שצריך לתקן. בתור נערה, תמיד הרגשתי שאני רואה את העולם מלמטה. הרגשתי קטנה מאוד".

"תמיד הרגשתי שאני רואה את העולם מלמטה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"תמיד הרגשתי שאני רואה את העולם מלמטה"(צילום: shutterstock)
 

- ומה קרה כשהתבגרת?

"במשך הזמן צברתי המון חוויות חיובית ולמדתי לחיות עם הצד הזה בשלום. מצאתי זוגיות, התחתנתי, הרגשתי יפה ונשית וקיבלו אותי למרות הגובה".

 

שני ילדיה של יעל אף הם ילדים נמוכים. הם הוגדרו כ"בעלי קומה נמוכה ללא סיבה". "עוד כשהייתי בהריון ראינו שהם קטנים", היא אומרת. "כשנולדו היינו במעקב טיפת חלב. הם גירדו את אחוזון 3. לאחר מכן עברנו למעקב ובדיקות אצל אנדוקרינולוג כדי לוודא שאין מחלות. עשינו בדיקה, ראינו שגם לא חסר הורמון גדילה, אבל מאחר והם על הצד הנמוך של העקומה, המליצו לנו להזריק את ההורמון".

 

- ניסית למצוא חלופות נוספות? אולי להמתין קצת ולראות אם המצב ישתנה?

"הסטטיסטיקה הראתה שללא הורמון הגדילה הבת שלי יכולה לצמוח לגובה 1.43. ידעתי שהיא יכולה בקלות להיות גם 1.38, הרי יש סטיות תקן. הורמון הגדילה מאפשר לגבוה בעוד כ-5-7 ס"מ וזה משמעותי מאוד. ידעתי שזה הזמן, אני ב'מאני טיים', בגיל מאוחר יותר אין הזדמנות נוספת.

 

"מסביב חברות שלי חשבו שזה נוראי. אני נותנת תרופה לילדה בריאה. אני ידעתי שאם תהיה נמוכה, עוד פחות מההערכה הסטטיסטית - חייה יהיו קשים מאוד, הרי חוויתי זאת בעצמי, אין גבול להצקות. לכן כששמים על המאזניים את המחיר שהיא יכולה לשלם, החלטתי לתת לה הורמון גדילה. לא רציתי לקחת על עצמי את הסיכון שהיא תהיה נמוכה מאוד ולא עזרתי לה. מי שלא יודע מה זה להיות נמוך לא מבין מה המשקל שנותנים לגובה".

 

אולי יעניין אותך גם:

- 6 תרופות סבתא לדלקת אוזניים שעלולות להזיק לילדים

- הגננות מגלות: התגובות של ההורים כשאנחנו מתקשרות

- ללמד ילדים את ההבדל בין סוד טוב לסוד רע

 

הורמון הגדילה אכן עזר, לדבריה של יעל, הילדה עברה מאחוזון 3 לאחוזון 10 והיא בקצב גדילה יפה. "זה נתן לבת שלי ביטחון. בעבר, הייתה חריגה ונראתה קטנה מאוד. היום הפער בינה לבין החברות שלה הצטמצם משמעותית".

 

הבן הקטן של יעל הוגדר אף הוא כנמוך ובגן צחקו עליו המון. "בנים עושים השוואות", היא מספרת. "עומדים אחד מול השני ורואים מי יותר גבוה. הבן שלי היה נעמד על קצות האצבעות כדי להראות שהוא יותר גבוה. הוא שורד אבל רואים שזה קשה לו. אני זוכרת פעם אחת שהוא השוואה את עצמו לבן של חברה שלי. הילד קטן ממנו בשנתיים וגבוה ממנו. הוא היה מבולבל מאוד".

הילד בודק את הגובה שלו בהשוואה לאחרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הילד בודק את הגובה שלו בהשוואה לאחרים(צילום: shutterstock)
 

- מה העצה שלך להורים לילדים נמוכים?

"להיות עם היד על הדופק ולעקוב אחר התפתחות הילד. בבית שלנו אנחנו מדברים המון. יש חשיבות גדולה לביטוי הרגשי. לא לעשות עניין ולהפוך את הגובה לדבר בעייתי ורע אבל כן להיות מודעים. להסביר להם שהם מוצלחים בלי קשר לגובה. לתת לזה ביטוי רגשי.

  

 ( )

"ברפואת ילדים יש עקומה שמתארת את הגדילה של הילד והיא כוללת: משקל, גובה, היקף ראש", מסביר פרופסור שי אשכנזי, יו"ר איגוד רופאי הילדים החדש. "הנורמה היא בין אחוזון 3 לאחוזון 97 וכל מי שנמצא מתחת לאחוזון 3 נחשב בעל קומה נמוכה. יחד עם זאת זה אינו המדד היחיד להגדרה של נמוכי קומה".

 

- אילו עוד פרמטרים נלקחים בחשבון?

"חשוב לראות את רצף הגדילה של הילד לאורך זמן: אם התחיל באחוזון מסוים וירד לאחוזון אחר, למשל מאחוזון 75 לאחוזון 10, משמע שבר אחוזונים ולכן יש לחפש את הסיבה לכך. זה אינו מעיד בהכרח על בעיה אך יש לבדוק את הגורמים. בנוסף, חשוב לבחון מה המשקל והגובה של ההורים ולאיזה תבנית של גדילה אפשר להכניס את הילד. בכל מקרה שהגדילה איננה תקינה, היא מחייבת בדיקה: האם נגרמת עקב מחלות כמו חוסר בבלוטת התריס, צליאק, משקל נמוך, אנמיה ועוד. לכן, יש לבצע בירור ראשוני מעבדתי כדי לשלול מחלות אלו. פעמים רבות ניתן לטפל בגדילה בעקבות טיפול במחלה. לאחר ששללנו מחלות, ניתן לבצע בדיקה שתבדוק האם חסר הורמון גדילה".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

את הטיפול בהורמון הגדילה, מחדד פרופסור אשכנזי, מתחילים בגיל 4 עד גיל 8 לבנות ועד גיל 9 לבנים. "אסור להתחיל מאוחר יותר, שכן ישנה מסגרת גדילה ואם יתחילו מאוחר, הטיפול לא יועיל. הורמון גדילה יכול לשנות בצורה משמעותית, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים. הוא אמנם עלול לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי ראש, כאבי עצמות ועלייה ברמת הסוכר, אך הם כאבים נסבלים והמרכזים המומחים שמטפלים יכולים לשנות מינון אם צריך".

 

- עצה להורים?

"העצה הטובה להורים היא לעקוב בצורה מסודרת ועקבית אחרי הגדילה של ילדיהם (היקף ראש, גובה ומשקל). לעשות זאת אחת לשנה. משום שאם חלילה ישנה בעיה, יהיה קשה לאתר אותה ולהבין מה גרם לה ומה השפיע על ירידה באחוזונים. בכל מקרה של סטייה מהנורמה, יש לפנות לרופא הילדים".

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בדקו אחת לשנה את התפתחות הילד
צילום: shutterstock
מומלצים