שתף קטע נבחר

מחקר: הפתרון האידיאלי לילדים אחרי גירושים

מתגרשים? כדאי להפסיק להתווכח על הסדרי ראייה. מחקר חדש מוכיח שככל שהלינה של הילדים מגיל צעיר התחלקה באופן שווה בין שני ההורים, כך הקשר בבגרות של הילדים עם ההורים היה חזק יותר

כשזוג הורים מחליט להתגרש הוא רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. יחד עם זאת, יש לעיתים ניסיונות להילחם אחד בשנייה על הסדרי ראייה על חשבון הילדים. מחקר חדש שפורסם החודש ב-journal Psychology, Public Policy and Law קובע שדווקא משמורת משותפת, בה הילד מבלה באופן שווה עם כל אחד מההורים תשפיע לטובה על מערכת היחסים שלו עם הוריו.

 

במחקר חקרו יותר ממאה סטודנטים שהוריהם נפרדו או התגרשו בילדותם המוקדמת. הסטודנטים נשאלו בכדי להעריך את מערכת היחסים שלהם עם הוריהם היום. כמו כן, החוקרים בחנו איזה דפוס של הסדר ראייה היה להם עם כל אחד מההורים בילדותם. גם הוריהם של הסטודנטים נשאלו ודיווחו כמה זמן בילו הילדים עם כל אחד מההורים בין הגילאים 5-15.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

זמן שווה בין ההורים מועיל לילדים ולהורים

על פי תוצאות המחקר, כאשר הילד ישן ומבלה עם אביו זמן שווה לזמן בו מבלה עם אמו, הקשר עם האם לא רק שלא נפגע אלא אף מתחזק וגם האב נתרם מהקשר וממערכת יחסים איכותית עם הילד שלו.

 

החוקרים גילו שככל שהלינה של הילדים בגיל צעיר התחלקה באופן שווה בין שני ההורים, כך הקשר בבגרות עם שני ההורים היה חזק יותר והדגישו כי יש חשיבות לנוכחות שווה של שני ההורים בחיי הילד בשנות חייו הראשונות. לדבריהם, במידה והיה חסך בדמות האב או בזמן שהילד בילה פחות עם האב בינקות בגלל ויכוחים בין ההורים למשל על הסדרי ראייה, ניתן לפצות עבור זמן זה על ידי לינה מרובה יותר אצל האב בהמשך. זהו נתון מעודד מפני שזה קשר בר תיקון.

 

החוקרים הציעו כמה סיבות לכך שזמן שווה בו הילד מבלה עם ההורים מועיל לילדים. עבור האבות הצורך לטפל בילדים ברוטינות היום: התארגנות בוקר, השכבה ולינה ולא רק למספר שעות בודדות תורם לחיזוק הקשר עם הילד. הזמן המשותף מחזק את מערכת היחסים שלהם ומספק בסיס לעתיד היחסים. בנוסף, ציינו החוקרים כי היתרון עבור האמהות הוא שלינה אצל האב מסייעת לאם לנוח ולהתאוורר מהמתח והלחץ שיש בגידול הילדים.

 

אולי יעניין אותך גם:

- "ראיתי את בני נכווה מקומקום חשמלי וחשבתי על הנורא מכל"

- 10 דרכים להתמודד עם מתבגרים שמתחצפים

- ללמד ילדים את ההבדל בין סוד טוב לסוד רע

 

נוכחות האב בחיי הילד

ילדים יכולים לעבור את תהליך הגירושים עם צלקות לאורך כל חייהם ויש כאלה שיעברו זאת ללא שום צלקת או טראומה. הדבר קשור לאופן בו ההורים מתגרשים. כל ילד מושפע מתהליך גירושי הוריו. ילד זקוק לשני הוריו במהלך חייו וחשוב שהאם והאב יהיו נוכחים באירועים משמעותיים בחיי הילד כמו יום הולדת, אסיפת הורים או ביקור בחוג של הילד, גם אם זה לא היום שנקבע לפי הסדרי הראייה. עבור הילד זוהי חוויה בלתי נשכחת.

 

כבדו את ההורה השני

לעיתים ההורים מנצלים את הילד כדי להתנגח או לנקום בהורה השני. במידה ואתם רוצים להעביר מסר להורה השני אל תשתמשו בילדיכם ואל תערבו אותו במלחמות שלכם, הוא לא אשם בהן ולכן אין לערב אותו. הקפידו לדבר בכבוד על ההורה השני כאשר אתם נמצאים עם הילד. זכרו זה ההורה שלו, אל תפגעו בו ואל תתנו לו להרגיש חצוי ביניכם.

 

גבולות גם כשמתגרשים

החלטתם להתגרש, תהיו שלמים עם הבחירה שלכם ואל תחנכו את הילד מתוך רגשות האשם שלכם. חינוך שכזה רק יפגע בבריאות הנפשית של ילדיכם ולא יסייע לו להשלים עם תהליך הגירושים. גבולות הינם דבר בסיסי וצורך של הילד ולכן יש להעניק להם את הגבול עם המון אהבה גם בפרקי הזמן שאתם מבלים אתם. ילדים להורים גרושים מעריכים ומכבדים את ההורה שמציב את הגבול בנחישות ולא מונע מתוך רגשות אשם.

 

הורים יקרים, חשוב שתהיו נוכחים באופן שווה בחיי ילדיכם, בתהליך הגירושים הילדים פגיעים ומאוד רגישים. השתדלו להיות איתם בקשר גם בימים בהם אתם לא מתראים בהם. שוחחו איתם בטלפון ושלחו להם הודעות בקבוצת הווטסאפ הפרטית שלכם באופן קבוע, בכדי לשדר להם מסר שאתם תמיד כאן בשבילם.


הכותבת היא מנתחת התנהגות ומדריכת הורים

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet


צפו בילדה שמבקשת מהוריה להפסיק לריב:

 

 

 

 


פורסם לראשונה 07/02/2017 09:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תערבו את הילדים במלחמות שלכם
צילום: shutterstock
מומלצים