שתף קטע נבחר

מיומנויות שהילד צריך כדי לעלות לכיתה א'

הגיעה התקופה שאתם צריכים להחליט אם הילד שלכם יעלה לכיתה א' או יישאר עוד שנה בגן. מה חשוב לבדוק ולמה מצבו החברתי לא פחות חשוב מהבנתו באותיות ומספרים במכלול השיקולים?

ההחלטה על הישארות או עלייה לכיתה א' מתקבלת בין החודשים ינואר למרץ בכל שנה. על אף שההחלטה הסופית היא של ההורים, לצוות מיומן בגן תהיה בדרך כלל דעה מקצועית ומוצקה בעניין, וזאת מתוך היכרותו של הילד ושהות עימו ברוב שעות הערות שלו. מומלץ לשמוע את דעתם בצורה מפורטת ולתת לה משקל בתהליך ההחלטה.

 

מתי הילד בשל לעלות לכיתה א'?

זוהי שאלה גדולה שהתשובה לה מורכבת ממכלול אישי ושונה בין ילד לילד. דבר אחד בטוח ונכון לכולם - הבשלות איננה משויכת לגילו הכרונולוגי של הילד. אנחנו יכולים לפגוש ילד צעיר בשל וילד בוגר יותר שלא, ועל כן גילו של הילד הינו משתנה עם פחות משקל בקבלת ההחלטה ממה שנהוג לייחס לו.

 

בשלות קוגניטיבית מחשבתית היא אחד המשתנים המשמעותיים שחשוב למפות אותו לפני. בשלות מחשבתית הינה יכולת שכלית שמתפתחת לאורך השנים הראשונות לחייו של הילד והיא מתבטאת ביכולת חשבונית, הבנה של מספרים והסדר שלהם, יכולות אורייניות של טרום קריאה, זיהוי האותיות וסידור שלהן, זיהוי שם הילד וכתיבה ראשונית.

 

קשיים קוגניטיביים שצפים כבר בגיל הגן הם תמרור אזהרה המצריך בדיקה. יתכן שבאבחון ניתן יהיה לאתר לקויות למידה או קשיי קשב שחשוב לאתרם לפני העלייה לכיתה א'. התעלמות מהקשיים הללו עלולה להביא להחלטה שגויה שתקשה על התאקלמותו של הילד בשנת לימודיו הראשונה, דבר שיכול להעצים את הקושי והתסכול בשנה לא פשוטה זו.

 

אם עולה חשד כלשהו לקושי אל תתעלמו ממנו (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אם עולה חשד כלשהו לקושי אל תתעלמו ממנו(צילום: Shutterstock)

בשלות מוטורית חשובה גם היא כמשתנה שיש לתת עליו את הדעת. מוטוריקה גסה ועדינה הן מיומנויות הכרחיות להתנהלות של תלמיד בכיתה והן כוללות את התכנון וההתארגנות בכיתה, הכתיבה ומיומנויות "התלמידאות" הנלוות לה.

 

קשיים מוטוריים שצפים כבר בגיל הגן יכולים לקבל מענה, אם בחוגי ספורט שונים באופן פרטני או בקבוצה, כאלו שמאפשרים לילד להתאמן ולשכלל את היכולות שלו ואם בטיפולי פרא-רפואיים כגון ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה והידרותרפיה, בהתאם למידת הקושי שמציג הילד. כאשר מזהים קושי או פער מוטורי מומלץ שלא להזניח ולטפל בכך שכן פערים אלו עלולים לגדול בהמשך ולהוות בעיה גדולה יותר בהמשך חייו של הילד.

 

קראו עוד:

- קשב וריכוז: הגיל המתאים לאבחון

- מתי הציפיות שלכם מהילדים מתחילות להכביד?

- כשהילד מסרב ללבוש משהו חם

 

הבשלות הרגשית חברתית חשובה גם היא כמשתנה משמעותי ואולי החשוב ביותר למיפוי לפני קבלת ההחלטה החשובה. מיומנות זו באה לידי ביטוי באינטראקציה של הילד עם עוד ילד אחד או עם קבוצת ילדים נוספת. הבשלות יכולה להתבטא ביכולת של הילד להמתין בתור, לחכות לקבלת תשומת לב של מבוגר, היכולת לעבודה בקבוצה, יכולות של איפוק והבלגה ומשך קשב ממושך, היכולת לפיתוח קשרי חברות תואמי גיל, לשחק בקבוצה, להצטרף ולהביע דעה ועוד.

 

מיומנויות אלו בתחומי ההתפתחות השונים לרוב נלמדות ונרכשות בגילאי גן חובה ורוב הילדים ירכשו אותן מהגננת והצוות החינוכי בגן חובה במהלך השנה ללא מאמץ מיוחד. יהיו גם כאלו שיתקשו בתהליכי הלמידה ויזדקקו לתיווך נוסף או למידה ממושכת יותר לטובת רכישה ויהיו כאלו שיזדקקו לטיפול ממוקד וחיצוני בנושא בו מתגלה הקושי. במקרים מסוימים ההמלצה של הצוות החינוכי בגן או החלטתם של ההורים תהיה להשאיר את הילד שנה נוספת בגן.

 

היכולת לשחק בקבוצה וליצור חברויות - חשובה מאוד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
היכולת לשחק בקבוצה וליצור חברויות - חשובה מאוד(צילום: shutterstock)

 

אין נכון ולא נכון

גם אם מדובר בהחלטה משמעותית, ברוב המקרים לא יגרם נזק אם נקבל החלטה שנתחרט עליה בדיעבד. הישארות שנה נוספת בגן מאפשרת בעיקר נינוחות וצמיחה איטית והדרגתית לאלו שזקוקים לכך. ילדים שיתרמו משנה נוספת בגן יהיו ילדים שלומדים באופן תהליכי והם זקוקים לחממה חינוכית עוד קצת לפני היציאה אל העולם הגדול.

 

גילו של הילד ומראהו החיצוני (גובה לדוגמה) הם משתנים חשובים גם כן במכלול השיקולים בעת הישארות בגן, ואלו שהם הגדולים בקבוצה כבר בגן חובה צריכים לשקול את הגיל הקיצון שילווה את הילד בכל שנה במערכת החינוכית מהעת הזו ועד לסיום התיכון.

 

בכדי להגיע מוכנים יותר למעמד ההחלטה, מומלץ להתחיל עוד קודם ולסייע לילד במהלך השנה שלפני העלייה לכיתה א'. להתחיל במיפוי היכולות בתחומים השונים וטיפול ממוקד היכן שנדרש.

 

המיפוי יכול להיעשות בשיח מעמיק עם הגננת והצוות החינוכי בגן או באמצעות אבחון חיצוני (אבחון דידקטי או אבחון התפתחותי כולל), ובסופו יש לצאת עם מידע ממוקד יעדים לקידום, מהן נקודות החוזק של הילד ומהם המוקדים לטיפול.

 

המענה הטיפולי צריך להינתן באופן משולב דרך תוכניות התערבות ממוקדות בגן, בבית, שיתוף פעולה בין הגורמים השונים, וכן טיפול על ידי גורמי מקצוע כגון טיפול פרארפואי. בחינת מידת ההתקדמות של הילדים בתהליך הטיפול צריכה להיות הדוקה על מנת לקבל החלטה באמצע השנה.

 

גם אם אנו חשים באמצע השנה שאולי שגינו בהחלטה וניתן היה להעלות את הילד לבית ספר או לחילופין מרגישים כי זה היה מוקדם מדי עבורו, חשוב להמשיך ולדבוק בהחלטה המקורית, לא להעלות את החששות בפני הילד שכן אינו יכול להשפיע ולפעול ככל שניתן בכדי לסיים את השנה על הצד הטוב ביותר.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת, דוקטורנטית לחינוך, מייסדת ומנהלת בית ליאור - מרכז ללימוד טיפול התנהגותי (ABA)

 

איך אפשר לעזור לילד שמתקשה להרכיב פאזל? צפו: 

 

 

 

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
פערים מוטוריים עלולים לגדול בהמשך
צילום: shutterstock
מומלצים