שתף קטע נבחר

איך לגרום לפעוטות להתחיל לאכול סופר פוד: 5 מתכונים קלים

אבוקדו עם מורינגה, תפוח עם ספירולינה ודייסת צ'יה יכולים להיות חלק מהתזונה של הילדים שלכם. נשמע מסובך? קיבצנו חמישה מתכונים בריאים ולא מסובכים שכדאי לנסות בבית

 

 

מעטים הדברים שהורים אוהבים יותר מאשר לראות את ילדיהם אוכלים אוכל בריא ומזין. בכל בוקר כשילדיי שותים את שייק הסופר פוד שלהם אני מסמנת וי בטבלת המשימות היומיות החשובות. התחלתי להאכיל אותם בסופר פוד לצד ההנקה בגיל חמישה חודשים.

 

הארוחות הראשונות שלהם היו אבוקדו עם מורינגה, תפוח עם ספירולינה, בשר קוקוס ודייסת צ'יה. מגיל שלושה חודשים הם שתו מי קוקוס בין ההנקות, ובגיל ארבעה חודשים לגמו שייקים ירוקים. אין לי ספק שהסופר פוד נתן להם מצע בריא לפתח את גופם, להכיר מגוון של טעמים ולפתח מנגנון פנימי המזהה מזון טבעי ומזין שגורם להרגשה טובה. חורף אחר חורף אני נוכחת שמערכת החיסון שלהם חזקה.

 

קראו עוד:

הפעולות שפוגעות בהתפתחות תינוקות

פירות במקום סוכריות: יום הולדת ללא סוכר

כך תזהו שהתינוק באמת עייף

 

חשוב שנבסס את השנתיים הראשונות של הזנת התינוקות בהחדרת מגוון של מזונות טבעיים ומזינים לתפריט היומי לצד ההנקה או תחליפי החלב ממנה הם ניזונים. המטרה היא להנחיל לילדך תזונה בריאה ומאוזנת באמצעות מזונות עשירים בפיגמנטים טבעיים (מזון צבעוני) במרקמים, בריח ובטעם - ואשר יכולים להגביר את התפתחות המוח והגוף הקטן שלהם בדרכים רבות וטעימות. תינוקות ופעוטות לא אוכלים מזון רב לכן חשוב להאכיל אותם במזונות הגדושים בחומרים מזינים - סופר פוד.

 

הסופר פוד הם מזונות טבעיים בעלי מינון גבוה במיוחד של ערכים תזונתיים המרוכזים במזון אחד. הם מכילים מרכיבים חשובים כמו חלבונים, ויטמינים, מינרלים, אנזימים, קו-אנזימים, חומצות שומן וחומצות אמינו חיוניות, נוגדי חמצון, שומנים ושמנים טובים, גליקו- נוטריינטים ורב-סוכרים. הם קלים לעיכול ושומרים על הגוף והנפש בריאים ובעיקר מעודדים התפתחות טובה ותקינה אצל תינוקות.

 

מזונות חיוניים לתזונת תינוקות:

 

1. אבוקדו

אבוקדו הוא מזון נפלא עבור התינוק שלך. הוא מכיל שפע של חומרים מזינים, כולל רמות גבוהות של אומגה 3. ניתן פשוט למעוך את האבוקדו ולהאכיל אותו ישירות לפה ומומלץ גם להוסיף לאבוקדו רבע כפית אבקת מורינגה המהווה מולטי מינרל טבעי נפלא ומכילה כמות גבוה של חלבון, ויטמינים, חומות אמינו וברזל.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

2. עדשים

העדשים ממשפחת הקטניות נחשבות לצמח מאוד מזין. לעדשים רמה גבוהה של נוגדי חמצון (מכילים עשר פעמים את כמות נוגדי החמצון מתפוזים), הן מכילות סיבים המונעים עצירות ובעלות כמויות מכובדות של ויטמין B1 (תיאמין), חומצה פולית, אשלגן, אבץ, מגנזיום וברזל - חומרים חיוניים לתפקוד מערכת העצבים, פעילות הלב וכלי דם, פעילות השרירים והעברת החמצן בדם.

אני ממליצה להשרות את העדשים כ-6-8 שעות לפני הבישול.

 

3. אוכמניות

האוכמניות מכילות רמת נוגדי חמצון גבוהים גבוהה יותר מכל הפירות הטריים אחרים. הם מועילים מאוד להתפתחות המוח של התינוק, למערכת השתן ומערכת העצבים, כמו גם ללב ולעיניים. הם גם עשירים בסיבים, וויטמינים A ו-C.

 

4. קוקוס

אגוזי קוקוס מהוים מקור יוצא דופן לריכוז גבוה של חומצות שומן בינוניות שרשרת, ובמיוחד של החומצה הלאורית המצויה גם בחלב האם ולה סגולות רבות. הם מסייעים לחיזוק המערכת החיסונית, לשיפור העיכול, ולאיזון רמת הסוכר בדם. מומלץ לשלב מי קוקוס בין ההנקות וחמאת קוקוס כמעדן בריא בשילוב עם פירות או בשייק.

 

5. זרעי צ'יה

זרעי צ'יה מכילים יותר נוגדי חמצון מאשר אוכמניות ויותר סידן מאשר בחלב. הם בעלי ערכים גבוהים באומגה 3, מגנזיום, סיבים, ברזל, אשלגן וחלבון. דייסת צ'יה היא מזון נפלא וטעים לשלב בתזונה היומית.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

6. עלים ירוקים כהים

העלים ירוקים עשירים בנוגדי חמצון בברזל וחומצה פולית. העלים הירוקים מהווים מזון על עוצמתי ביותר מאחר מכילים כמויות גדולות של ויטמינים C, K כמו גם סידן וויטמין K . אני ממליצה לשלב את העלים הירוקים בשייקים עם פירות.

 

8. שיבולת שועל

שיבולת שועל היא מקור טוב של סיבים מסיסים ולא מסיסים והיא עשירה גם ברב סוכרים, ויטמין E, אבץ, ברזל, מגנזיום וסלניום. שיבולת שועל מהווה מקור טוב של חלבון ודרך מצוינת להתחיל בה את הבוקר. לדייסת השיבולת שועל אני ממליצה להוסיף מעט שמן קוקוס, אבקת מורינגה ומעט גוג'י בר'יס. הגוג'י בר'יס נפלאים ליצור מוגבר של הורמון הגדילה - הם מכילים רכיבים ייחודיים המדמים את פעילות HGH (הורמון גדילה אנושי המשתחרר באופן טבעי גם בפעילות גופנית ושינה) המסייע לחיזוק מסת שריר, שיפור תפוקת לב וכליות, שיפור חיסוני וחיוני לפעילות מוחית.

 

9. בטטות

בטטות הן סוג הירקות המזינים ביותר. הן מעשירות את הגוף בחומרים חיוניים (ויטמינים A ו- C) ויש להן יתרונות בריאותיים רבים - הן מסדירות את תהליכי העיכול, מונעות דלקת מפרקים, מגנות על הקיבה מפני אולקוס (כיב קיבה), תורמות לשיפור הראייה, עוזרות לגוף לשמור על שיער ועור בריאים, מחזקות את המערכת החיסונית ומונעות דלקות. לבטטות טעם מתוק טבעי ומרקם המושך תינוקות ופעוטות.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

10. קינואה

קינואה היא גרגר ללא גלוטן אשר מהווה חלבון שלם מה שהופך אותו למושלם עבור תינוקות צמחוניים. הוא גבוה בליזין, שהיא חומצת אמינו חשובה לצמיחה ותיקון רקמות. בקינואה גם כמות גבוהה של סיבים וחומרים מזינים כגון מנגן, מגנזיום וברזל.

 

מנות סופרפוד מומלצות לפעוטות

 

1. פירות או ירקות מרוסקים

תפוח/אגס/ירקות מאודים - למעוך עם מזלג כחצי כוס פרי או ירק, להוסיף כפית חמאת קוקוס ורבע כפית אבקת מורינגה או ספירולינה.

 

2. חלב שקדים

חלב שקדים מהווה מקור נהדר לחלבון, סידן וויטמין D. הוא מזין את העצמות ואת השרירים. אני ממליצה להכין בבית חלב שקדים אותו אפשר לשמור במקרר יומיים שלושה.

 

 (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)

מתכון להכנת ליטר חלב

• 1 כוס שקדים, מושרים במים כשש שעות ומסוננים

• כוסות מים

• כפית שמן קוקוס

• כפית לציטין סויה

• 1 כפית תמצית וניל

• קורט מלח הימלאיה

• 2 תמרים

 

טוחנים את כל החומרים בבלנדר במהירות גבוהה במשך שתי דקות עד שמתקבל מרקם חלק וחלבי. מסננים למכל דרך שקית בד לסינון, חיתול בד או מסננת צפופה.

 

3. דייסת צ'יה

• 1 כוס חלב שקדים (ראו מתכון למעלה)

• כפות זרעי צ'יה

• 1 כף מייפל

• 1/4 כפית תמצית וניל

 

 (צילום: רונן מנגן) (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)

מערבבים בקערה את החלב עם שאר החומרים, מניחים כחצי שעה בטמפרטורת החדר ומערבבים מדי פעם. מומלץ להוסיף מעל פירות חתוכים. אפשר לשמור בקופסה סגורה במקרר כיומיים.

 

4. שייק ירוק

• 1/2 כוס מי קוקוס או חלב שקדים

• בננה

• חופן כלי תרד

• רבע כפית ספירולינה

• רבע כפית מורינגה

• כפית חמאת קוקוס

 

 (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)

לערבב את כל המרכיבים בבלנדר למרקם חלק ואחיד.

 

5. ארטיק אוכמניות

• חצי כוס אוכמניות כחולות

• כפות קשיו

• 1 כף חמאת שקדים

• רבע כוס מים

• חצי בננה

 

 (צילום: רונן מנגן) (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)

לערבב את כל המרכיבים בבלנדר למרקם חלק ואחיד ולהקפיא בתבניות קטנות של ארטיקים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

היתרונות הבריאותיים של הסופרפוד המופיעים בכתבה זו:

 

חמאת קוקוס (COCONUT BUTTER): חמאת הקוקוס הטבעית מופקת מאגוזי הקוקוס וטעמה מתקתק ונפלא. היא משפרת את העיכול והספיגה, מאזנות סוכר, מעניקה לגוף חומצות שומן התומכות במערכת העצבים, בבלוטת התריס, במערכת החיסונית ובעור.

 

מי קוקוס (coconut water): מי הקוקוס המופקים מאגוז צעיר מכונים בתרבויות שונות "נוזל החיים". במים אלו נמצא מקור עשיר ביותר לאלקטרוליטים - אשלגן, סידן, מגנזיום, מנגן וזרחן. מי הקוקוס זהים כמעט למבנה הפלזמה של דם האדם ובכוחם לשמור על הידרציה בגוף.

 

זרעי צ׳יה (Chia seeds): זרעי הצ׳יה מגיעים מצמח המרווה המרושתת, זרעי הצ׳יה נחשבים למזון עוצמתי עוד מימי האצטקים. וכיום מחקרים מוחכים כי בצ׳יה ישנם סיבים תזונתיים בכמות נדיבה המסייעים בירידה במשקל ואיזון התאבון והחשקים. כמו כן בזרעי הצ׳יה נמצא שומנים טובים מסוג אומגה 3 ואמוגה 6 המאפשרים לתהליכי ריפוי של הדם .

 

אבקת מורינגה (MORINGA): אבקת המורינגה נטחנת מהעלים המיובשים של עץ המורינגה הגדל גם בארץ ונחשב בעל איכויות מרפא רבות. זהו צמח עשיר במינרלים וויטמינים ונחשב לאנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי, אנטי פטרייתי, מסייע להורדת לחץ דם ורמת כולסטרול, להורדת סוכר ומונע אנמיה. העלים מכילים 36 תרכובות שנות של נוגדי דלקות .

 

ספירולינה (SPIRULINA): הספירולינה היא אצת מים מתוקים המכילה מגוון עשיר של מרכיבים תזונתיים. בספירולינה יש כ-70% חלבון, ויטמינים ומינרלים, חומצות שומן חיוניות, ומגוון רחב של תרכובות נוגדי חימצון. היא מחזקת את מערכת החיסון, מגנה מפני קרינה, ומסייעת להפחתת הדלקתיות בגוף.

 

אומינה קדמי מחברת הספר: "סופרפוד שער למטבח חדש" ויועצת בריאות הוליסטית, בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית בניו יורק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן מנגן
לתת לילדים תזונה בריאה ומאוזנת
צילום: רונן מנגן
מומלצים