שתף קטע נבחר

המנכ"לים קוראים לכם - "תנו לילדים לשחק"

אם אתם שמים דגש על שיעורים וחוגים הגיע הזמן לשים את הפוקוס גם על משחק. מנכ"לים של חברות מובילות יוצאים בקריאה להורים - "צריך לאפשר את המשחק החופשי לכל ילד, בכל גיל וכמה שיותר. המשחק מאפשר להם לצמוח, לגדול ולהתפתח, ועל כן זוהי זכותו של כל ילד בעולם"

מתי בפעם האחרונה צפיתם בילדיכם משחקים במשחקי דימיון? מקימים מחנה? ממציאים עולמות קסומים? מארחים דובי לארוחת צהריים? מתי בפעם האחרונה אפשרתם להם לשחק בחול, לקפוץ בשלוליות או פשוט להסתובב בחוץ ולחקור את הסביבה? כמה זמן ביום ילדיכם מבלים במשחק חופשי וכמה זמן אתם מעסיקים אותם בשלל פעילויות?

 

במאמר חשוב ומפתיע שפורסם במסגרת הפורום הכלכלי עולמי בדאבוס, קוראים המנכ"לים של לגו, איקאה, יוניליוור ונשיונל ג'יאוגרפיק לאפשר את המשחק החופשי לכל ילד בעולם, בכל גיל וכמה שיותר. מחקרים מראים שמשחק חופשי הכרחי להתפתחות ילדים. הוא מצייד אותם במיומנויות הנדרשות כדי להתמודד עם העולם שנמצא בשינוי מתמיד.

 

משחק מלבה את ניצוץ הסקרנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
משחק מלבה את ניצוץ הסקרנות(צילום: shutterstock)

משחק חופשי הוא החופש של הילדים להיות מעורבים וללמוד מהעולם שמקיף אותם על ידי חיבור פיזי ונפשי לעולם. המשחק מאפשר להם לצמוח, לגדול ולהתפתח ועל כן זוהי זכותו של כל ילד בעולם. בשל החשיבות הרבה למשחק חופשי, הארבעה יצאו בהתחייבות להקמת תנועה שתעלה את חשיבות המשחק החופשי לסדר היום הציבורי. מטרתה לאפשר לילדים ברחבי העולם לשחק משחק חופשי, כמה שיותר מתוך הכרה, שהדבר מלבה את ניצוץ הסקרנות, הלמידה ותורם רבות להתפתחות הילד.

 

לטורים הקודמים:

- 5 דברים שלמדתי מהתלמידים שלי

- אל תשאלו את הילדים: "איך היה בבית ספר?"

- כשהמורה שלא צועקת מאבדת את שלוותה

 

במסגרת המאמר שפורסם ב-"World economic forum" נכתב שמחקרים מראים כי משחק חופשי ועצמאי הכרחי להתפתחות הילד. הוא מצייד אותם במיומנויות הנדרשות להתמודד עם עתידה של האנושות כמו אינטליגנציה רגשית, יצירתיות ופיתרון בעיות.

 

האם אי פעם חשבתם מה ילדכם מרוויח מלהיות גיבור-על? מלבנות מבצר? מלארח דובי למסיבת תה? להיות גיבור-על זה אומר להיות מנהיג ומוביל, לבנות מבצר זה לדעת ליזום, להמציא ולשכלל, לארח דובון למסיבת תה זה לדעת לארגן ולתכנן, לשחק זה ללמוד.

 

להורים אין זמן לשחק עם הילדים

המנכ"לים אומרים שההזדמנות למשחק חופשי ועצמאי צריכה להיות נחלתם של כל הילדים ברחבי העולם אך למיליונים של צעירים אין סביבה בטוחה מספיק שתאפשר להם לשחק בחוץ. 78% מההורים מדווחים כי בילדותם הסביבה הייתה בטוחה יותר למשחק בחוץ.

 

ילדים שניתנת להם האפשרות לשחק בסביבה בטוחה ותומכת מפתחים תקשורת בינאישית, עבודת צוות, מיומנויות משא ומתן ומיומנויות נוספות המאפשרות להם להיות גמישים יותר לאתגרי החיים. זה הכרחי כי היכולת לשחק בסביבה בטוחה לא תיעלם. עוד הם כותבים כי בשל סדרי העדיפויות שהולכים ומשתנים, קצב החיים המהיר, מבחני הישגים והטכנולוגיה ילדים משחקים פחות ופחות במשחק חופשי ומזדמן.

לומדים מיומנויות של משא ומתן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לומדים מיומנויות של משא ומתן(צילום: shutterstock)

למרבה הצער גם החשיבות של משחק, הן בכיתה והן מחוצה לה, ירדה משמעותית בעיניי הסביבה. מחקרים מראים כי ב-30 השנים האחרונות נעשתה ירידה משמעותית בזמן בו ילדים משחקים בחוץ. במדינות מסוימות שניים מתוך שלושה ילדים מתלוננים שהוריהם מתכננים להם יותר מדי פעילויות לשעות אחר הצהריים ו-49% מההורים מדווחים שאין להם מספיק זמן למשחק עם ילדיהם בשעות אלה.

 

משחק גורם לחשיבה מקורית

הם מסכמים וכותבים שהעולם שלנו משתנה בקצב מסחרר והילדים של היום יעבדו בבגרותם במקצועות שטרם הומצאו. משמעות הדבר היא שעלינו לחשוב מחדש על מערכת החינוך שלנו, על תכניות ההכשרה ותהליכי הערכה ומדידה על מנת שהילדים יצליחו בעולם שמשתנה כל הזמן.

 

מנכ"לי החברות יוצאים בקריאה שהמיומנויות שילדים רוכשים במשחק חשובות היום מאי פעם - כאשר ילדים משחקים הם עסוקים בחשיבה מקורית שהיא אחד התהליכים הקוגניטיביים העיקריים ביצירתיות, ילדים שבונים במסגרת משחק מפתחים מיומנויות ראייה מרחבית, אשר קשורות מאוד ליכולות מתמטיות ולמיומנויות לפתרון בעיות.

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

המשחק היום נחוץ כדי לאפשר לילדים להתפתח ולהיות אנשי עולם המחר. הם יוצאים בקריאה - "הצטרפו אלינו להגן על המשחק האמיתי של הילדים, תנו להם לשחק".

 

כמורה בבית ספר יסודי, אני מודעות לחשיבות של משחק חופשי. אני מקפידה מדי יום לאפשר לתלמידיי "זמן גמיש" בו הם בוחרים לפעול במרחב הכיתתי ביצירה, בנייה, משחקי דמיון, משחקי קופסה ועוד.

 

רק אז אני מצליחה לראות איך הם משכללים את המיומנויות החברתיות, החשיבה המקורית, המנהיגות, הארגון ועוד. כל צורת הלמידה צריכה להשתנות ואני מאמינה, שבתי ספר רבים כבר עושים צעדים כחלק מהשינוי המיוחל.

 

חשוב שאנו המבוגרים נאפשר לילדים להיות ילדים, נוריד מעומס החוגים, זמן המסכים והלו"ז הצפוף ונאפשר להם לשחק. סמכו על ילדיכם ויכולתם למלא את הזמן במשחק, דמיון ויצירה ולהרחיב את עולמם הפנימי עוד ועוד.

 

הכותבת היא מחנכת כיתות א'-ב' ובעלת הבלוג מורה בפיג'מה

 

ואיך נגרום לילדים להיות עצמאיים? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשכלל מיומנויות דרך משחק
צילום: shutterstock
מומלצים