שתף קטע נבחר

הנערות שחוקרות את הסרטן

הן עוד לא סיימו בית ספר וכבר משתתפות במחקרים במטרה לפרוץ דרך בתחום הטיפול בסרטן. איך בגיל כל כך צעיר מתמודדים עם נושאים כה מורכבים ומה החלום של מי שזכתה בתחרות מדעי המוח של ישראל?

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

כשחושבים על נערות בגיל ההתבגרות חקר הסרטן הוא לא אחד התחומים שעולים בקונטציה ראשונה וגם לא שנייה ושלישית אבל מתברר שיש בני נוער שמתעניינים בנושאים אלו ואף מקווים לפרוץ דרך בתחום.

 

לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-15 בינואר, דיברנו עם כמה נערות על חייהן הלא שגרתיים. התוכניות מופעלות כמיזם משותף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה.  

 

"חקרתי טיפול בסרטן ערמונית באמצעות חומר רדיו אקטיבי שמטרתו להרוס את הגרורות והתאים הסרטנים", מספרת רתם שלו (16) ממורשת שעושה את עבודת המחקר שלה במעבדות של פרופ' טוביה שלזינגר וד"ר דן גמליאל מהמחלקה לפיזיקה באוניברסיטת אריאל ושייכת למחקר שנערך בבית החולים תל השומר בהנחית פרופ' סימונה בן חיים.

 

מה זה אומר?

"מזריקים למטופל חומר שפולט קרינה, כשהמטרה שייצמד לגרורות הסרטניות ויהרוס אותן. כשמזריקים חומר חוששים שיפגע גם בשאר האברים בגוף. אנחנו בדקנו את ההשפעה על הכליות. הכליות עמדו בטיפול יפה ואפשר להמשיך, אלו בשורות משמחות".

 

רתם שלו (צילום: אלבום משפחתי)
רתם שלו(צילום: אלבום משפחתי)

קשה להתמודד עם נושאים כאלו?

"כן אבל נכנסתי למחקר כשידעתי שאלו לא סתם נתונים במחשב, אלא בני אדם וזה משמעותי, נותן לי הרגשה שאני עושה משהו טוב. המחקר שלנו עזר, האריך חיים וזו הרגשה מדהימה.

 

מה למדת על עצמך?

"היו כמה משברים, לא היה קל. הייתי צריכה לכתוב מאמרים ברמה גבוהה, כמו לתואר ראשון ולהתמודד עם כתיבה ברמה אקדמית שלא הכרתי קודם אבל לא ויתרתי. למדתי שיש לי משמעת עצמית ושאני מסוגלת להכל.

 

"לא קל להכניס תוכנית כזו לחיים ולשלב חברים ולימודים. למדתי לסדר את הזמן כמו שצריך ואני גאה בעצמי. מעבר לידע שלא האמנתי שאצבור בשלב הזה בחיים, בתחום הפיזיקה והרפואה, זה נתן לי הרבה הערכה עצמית".

 

אבל מעבר לידע והלמידה, שלו משתפת כי זכתה לחברות לכל החיים - "מרכז מדעני העתיד משקיע בפעילויות חברתיות שמחברות ומקשרות בינינו. אנחנו חבורה עם תחומי עניין משותפים, מבלים הרבה זמן יחד. אם אני צריכה עזרה, תמיד תהיה שם מישהי עבורי. לכולן יש משברים לפעמים ואנחנו מתחזקות יחד".

.

מה הלאה?

"אני לא יודעת מה יהיה בעתיד, אבל אני מרגישה שהתוכנית פתחה בפניי את תחום הרפואה והפיזיקה, זכיתי לעבוד בבית חולים, למדתי המון וזה מסקרן. נראה לי שאמשיך עם זה בעתיד".

 

"המחקר גרם לי להרבה ריגוש"

"השתתפתי בתוכנית אלפא. במהלך התוכנית עבדתי במעבדה לבקרה ביולוגית במטרה לבדוק על הקשר בין גנטיקה לסרטן ואיך משפיעות מולקות רנ"א ספציפיות על קצב התחלקות התאים ועל הסיכון להיווצרות גדיולים סרטניים", משתפת שירה בן עמי (18). "חלק מהתוצאות היו מחדשות וזה היה מפתיע ומרגש. אומנם הוא עדין מחקר ראשוני אבל יש לו המון פוטנציאל".

שירה בן עמי (צילום: אלבום פרטי)
שירה בן עמי(צילום: אלבום פרטי)

 

את המחקר עשתה בן עמי במכון ויצמן למדע, במעבדתו של ד"ר איגור אוליצקי ובהנחייתה של הדוקטורנטית נטע דגני. "זו הייתה הזדמנות טובה בשבילי לבצע מחקר בגיל 15, לעבוד במעבדות חדשניות ולהיחשף לעולם המדע. הבנתי שאני רוצה לעסוק בזה בהמשך.

 

"המחקר גרם לי להרבה ריגוש, הנאה וסיפוק משום שזה נושא משמעותי שמשפיע על חיים של הרבה אנשים. הייתה לי אפשרות להתנסות במעבדה, להיחשף לספרות אקדמית ולראות איך המנחה שלי וצוות המעבדה מתפקדים".

 

בן עמי זכתה במקום הראשון בתחרות מדעי המוח של ישראל. לאחר מכן ייצגה את המדינה בתחרות מדעי המוח הבינלאומית לשנת 2017 שהתקיימה בוושינגטון DC, בה זכתה במקום הרביעי בעולם.

 

הזכות לחקור בגיל צעיר

"מה שהופך את הסרטן לקטלני הן הגרורות שנשלחות ומתפרצות. יש נוגדן טבעי שהסרטן מדכא. לקחנו את הנוגדן, עשינו מוטציות, חיפשנו את הטובות ביותר ומנסים להשתמש בהן כתרופה", משתפת הדס הפרט (16) מירושלים, המשתתפת זו השנה השנייה בפרויקט אלפא באוניברסיטה העברית בירושלים ושובצה למעבדה של יוליה שיפמן עם המנחה גיסון שיראן.

 

זה לא נושא רגיש לחקור בגיל כה צעיר?

"אכן נושא גדול ומפחיד, אבל לא נוגעים במחלה. אני נהנית, יש לי את הזכות לחקור בגיל צעיר, לעשות משהו משמעותי. למדתי איך עובדים במעבדה, למדתי תוכנות שבעזרתן אפשר לשרטט חלבונים מסוימים, להשתמש במכונות מיוחדות. המנחה שלי מלווה אותי, נותן לי עצמאות. הוא בנאדם מדהים שלימד אותי המון וגם צוות אלפא שתמיד עוזר בכתיבה, בתמיכה נפשית ועזרה בכל מה שאני צריכה. אני חלק מהצוות ומרגישה שעושה משהו משמעותי".

 

הדס הפרט (צילום: אליאב הפרט)
הדס הפרט(צילום: אליאב הפרט)

כמה זה מצריך ממך?

"פעמיים בשבוע, בכל פעם כשלוש שעות ובבית ממשיכים לכתוב את העבודה. אני נהנית מאוד".

 

הפרט משתפת כי היא מרגישה שהלימודים העניקו לה את היכולת לעבוד במעבדה, ואם יהיו תוצאות טובות, היא שואפת לכתוב מאמרים שמסכמים את שיטות המחקר עליהם עבדה ולפרסם אותה במגזינים רפואיים.

 

בחזית המדע

ענבל גבע (16) מאשדוד השתתפה במחקר בנושא מציאת מולקולות קטנות שישמשו לעיכוב חלבון הציטרין המעורב בתהליכים סרטניים. "משתמשים בתוכנות מחשב, בסימולציות, באמצעות כלים כימים בשביל לפתור כל מיני בעיות כימיות וביולוגיות רפואיות.

 

"ניסינו למצוא מולקולות שיעכבו את מחלת הסרטן. ממאגר של 16 מיליון הגענו ל-160 עם פוטנציאל גבוה להיות מעכבות טובות. היום אני חלק ממסלול המשך ובעוד כמה שבועות אתחיל בניסוי במעבדה שהוא המשך המחקר. נראה איזה מולקולות מעכבות טובות ונראה איך הן מעכבות את גידול הסרטן", משתפת גבע.

 

ענבל גבע (צילום: אלבום פרטי)
ענבל גבע(צילום: אלבום פרטי)

גבע הגישה את הפרויקט בתחרות במכון ויצמן, עלתה לגמר וזכתה לציון לשבח. בסוכות האחרון אף הציגה את הפרויקט בכנס מקצועי ברומא.

 

איך תרמו לך הלימודים?

"אם בבית ספר אנחנו עושים ניסויים ויודעים את התוצאות, בתוכנית אלפא נחשפנו להמון תחומים לפני שהתחלנו את המחקר. ההרגשה היא שאנחנו בחזית המדע. עושים דברים שלא גילו קודם, דברים חדשנים. קיבלתי כלים איך לכתוב עבודות גמר, כתבתי פוסטר שמציג את הפרויקט באנגלית ועברית. זהו פוסטר שמטרתו להציג את המחקר ומאפשר לאנשים שעוברים לקרוא ולהבין, ולמדתי לכתוב באנגלית. התמודדתי עם נושא מורכב".

 

גבע משתפת כי עברה מחנות קיץ מרוכזים, הכירה אנשים והגיעה למעבדה לחישובים. הלימודים דרשו ממנה לחקור, לקרוא מאמרים ובכל זאת, הצליחה לשלב דברים נוספים בחייה: "אני נמצאת בתוכנית סייבר לאומית ויש לי תחביבים כמו נגינה ציור. היום אני גם מדריכה מחזורים של שכבות נמוכות באלפא. הדבר הכי חשוב הוא לעשות מה שאוהבים ואז משקיעים הכל ומשיגים הרבה דברים".

 

אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד אומר: "תלמידות אלה מהוות דוגמה לכישרון הרב, להשקעה ולפוטנציאל האדיר של התלמידים בתוכניות מרכז מדעני העתיד להוביל לפריצות דרך משמעותיות.תלמידות ותלמידים אלה ישתלבו בצמרת הקהילה המדעית ויסייעו בהתמודדות עם האתגרים הגדולים של המדינה והעולם. יש לנו מחויבות גדולה להעניק להם את הכלים האיכותיים ביותר במסגרת התוכניות הייחודיות שלנו על מנת שיממשו את הפוטנציאל הייחודי שלהם".

 

 בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
הזכות לחקור בגיל צעיר
צילום: אלבום פרטי
מומלצים