שתף קטע נבחר

6 טעויות כלכליות שהורים עושים עם ילדיהם

קונים כל מה שהילדים מבקשים, מרגישים צורך לפצות אותם במתנות ולא נותנים דוגמה אישית. רוצים שהילדים שלכם ילמדו איך להתנהל כלכלית כבר מגיל צעיר? אלו הטעויות שעדיף להימנע מהן

הילדים שלנו הם הדבר הכי חשוב לנו ואנחנו רוצים שהם יהיו מאושרים, ולפעמים מרגישים צורך לתת להם הכול. העניין הוא שהגישה הזו, שנובעת מרצון לעשות טוב לילדים, עושה בסופו של דבר נזק שיכול לפגוע בהם במשך חייהם הבוגרים. הם יגדלו להתנהל בצורה לא נכונה, מה שעלול להגדיל את הסיכוי שיחיו במינוס, לא יהיו להם חסכונות ואף ימצאו את עצמם רבים עם בן/בת הזוג סביב עניינים כספיים.

 

תפקידנו כהורים הוא לתת להם כלים כדי שידעו איך להתנהל בענייני כספים. בדיוק כמו שאנחנו מלמדים אותם לקחת אחריות בכל מה שקשור לחיים שלהם, חשוב שנלמד אותם גם איך להתנהל נכון כלכלית. הנה מספר טעויות הקשורות לכסף שהורים עושים עם ילדיהם:

 

1. לא מדברים עם ילדים על כסף

בבית שבו גדלתי מעולם לא דיברו על כסף. רק כשגדלתי למדתי הכול לבד, תוך כדי תנועה, בדרך הקשה. בבתים רבים כסף זו מילה גסה והורים רבים נמנעים מלדבר עם הילדים על כסף.

 

הסבירו להם את דרך ההתנהלות שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הסבירו להם את דרך ההתנהלות שלכם(צילום: shutterstock)

להתנהל נכון כלכלית זה השיעור לחיים שאתם צריכים ללמד אותם. ספרו להם איך אתם מתנהלים, איך אתם מקבלים החלטות מה לקנות, איך עושים סקר שוק, איך אתם מחליטים מה סדר העדיפויות שלכם ואיך בוחרים חיסכון. דברו איתם על החשיבות של הכסף ועל כך שכסף הוא אמצעי ולא מטרה. שאלו אותם על מה הם היו רוצים להוציא ואיך הם חושבים שהכי כדאי להתנהל.

 

2. מדברים מעל ראשי הילדים

ילדים הם יצורים חכמים שקולטים הכול אבל הם מבינים דברים אחרת מאיתנו. אל תדברו מעל הראש שלהם. זה עלול ליצור חרדה כלכלית. אל תחששו לדבר איתם, ולא משנה בני כמה הם. גם בגילאים צעירים הם כבר מבינים את החשיבות של הכסף.

 

לא צריך לספר שאתם בחובות או להראות להם דו"חות מהבנק ולהדאיג אותם, אבל אפשר לשתף אותם בצורה עדינה, וחשוב שהשיחה תהיה בגובה העיניים ובשפה שהם יוכלו להבין.

 

קראו עוד:

הורים מספרים: הילדים עוזרים, אנחנו משלמים

כך אתם עוצרים את ילדיכם מלהגשים חלומות

איך הצלחתי לצאת לחופש אמיתי עם ילדיי

 

3. כל מה שהילדים רוצים - ההורים קונים

הורים רבים לא שמים גבולות וחוששים שאם הם יגידו "לא" הם יהיו הורים פחות טובים וכאלו שלא "מפנקים" את הילדים, כי הרי "לכולם קונים". כשהילד שלי היה בן 15 הוא רצה מאוד אופניים חשמליים. בהתחלה הרגשתי רגשות אשמה שלא קניתי לו. עזבו רגע את העובדה שזה עלה הרבה כסף, מדובר בכלי מאוד מסוכן, אבל לכל החברים שלו היה.

 

הוא היה היחיד שההורים שלו לא הסכימו ולא הפסיק לבקש מאיתנו שנקנה לו. לבסוף בעלי ואני עשינו שיחה והבנו שלא משנה מה יהיה, אנחנו לא קונים לו. אחרי השיחה שלנו,  כבר היה יותר קל להתמודד עם ההתנגדות של הילד. הסברנו לו מדוע אנחנו מתנגדים, ולמרות שהוא לא היה מרוצה, לא הייתה לו ברירה, ובסופו של דבר קיבל את זה.

 

דמי כיס  - כמה ולמה? צפו:

 

 

4. רוצים לתת מה שלנו לא היה

אני אסגיר את הגיל שלי ואספר שמשאת נפשי כשהייתי ילדה הייתה ג'ינס של טופר עם הלוגו של הקשת בענן ונעלי גלי עם סימן ירוק מאחורה. בשנות ה-80 זה היה הטופ של המותגים. אנחנו רוצים לתת להם את כל מה שלנו לא היה, שלפעמים אנחנו קונים הכול מבלי לעצור ולחשוב אם באמת הילד צריך את זה. שימו להם גבולות ותעשו איתם סדרי עדיפויות. למדו אותם לחשוב מה באמת חשוב להם ושלפעמים צריך לוותר ולדחות סיפוקים.

 

עכשיו בחופש אנחנו מבלים הרבה מחוץ לבית עם הילדים. לפני שאתם יוצאים מהבית סכמו מראש עם הילדים על מה מוציאים כסף. למשל - הולכים לסרט וכל אחד יכול לקנות פופקורן ושתיה. דוגמאות נוספות - הולכים לקניון וכל ילד יכול לקנות משהו בשווי 50 שקלים (כמובן בהתאם לגיל), הולכים לבריכה וכל אחד יכול לבחור ארטיק אחד. כך הם לומדים בניית סדר עדיפויות ודחיית סיפוקים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

5. תחושת פיצוי כלפי הילדים

בגלל שאנחנו עובדים הרבה שעות, חוזרים הביתה מאוחר ועסוקים בהרבה מטלות גם בבית, אנחנו מרגישים צורך לפצות את הילדים. הכי קל לפצות במתנות חומריות, אבל מה שילדים צריכים זה אותנו.

 

זמן איכות אמיתי איתנו עדיף על 1,000 צעצועים. תחליטו על שעה יומית שאתם עוזבים הכול ונמצאים איתם באמת, בלי הסחות דעת. אפשר לבשל, להכין עוגיות, לעשות ספורט, לקרוא ספר, להרכיב פאזל או כל רעיון אחר. 

 

6. לא נותנים דוגמה אישית

אין כמו דוגמה אישית כדי ללמד אותם. רוצים ילדים מנומסים? דברו בנימוס. רוצים ילדים ספורטיביים? תעשו ספורט. רוצים ילדים שיודעים להתנהל נכון כלכלית? תתנהלו גם אתם נכון:

• עבדו עם תקציב מסודר.

• הכינו רשימת הוצאות לפי סדר עדיפויות.

• תכננו מראש הוצאות.

• עשו סקר שוק.

• הפרישו לחיסכון מהתשלום הראשון שאתם מקבלים.

 

בכמה פעולות קטנות אפשר לעשות שינוי גדול ולגדל ילדים שילמדו לקחת אחריות, לדעת לדחות סיפוקים, ויהפכו להיות אנשים בעלי מודעות ויכולת התנהלות כלכלית נכונה. קחו אחריות כלכלית על החיים שלכם ושלהם ותנו להם שיעור חשוב לחיים.

 

הכותבת היא יועצת כלכלית למשפחות . ב-20 שנה האחרונות עבדה כיועצת השקעות בכירה בבנק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כדאי לתאם ציפיות לפני שיוצאים מהבית
צילום: shutterstock
מומלצים