שתף קטע נבחר

כל הדרכים היצירתיות להילחם בשגרה

איך לקום בבוקר עם קצת יותר אנרגיות, יום הולדת בסגנון יחודי ופתרון מקורי לשטיפת הכלים בבית. רוצים לייצר שינוי באווירה השוחקת של השגרה? לקראת יום המשפחה - ד"ר אייל דורון נותן דוגמאות מכמה משפחות שכבר התחילו לחשוב אחרת, ומזמין אתכם להציע כל רעיון יצירתי שלכם

איזה הורים אתם שואפים להיות? חוקרים מצאו לאחרונה שרוב ההורים מעדיפים סגנון הורות שהם מגדירים כ"הורות אינטנסיבית": הורות מעורבת ומלאת תשומת-לב ואנרגיה כלפי הילדים. נשמע ברור? אולי, אבל מה זה אומר בפועל? מחקר חדש מצא שמדובר ב-20 עד 30 דקות ביום של תשומת-לב להתפתחות הילדים שלנו (לקרוא איתם, ללמד אותם, לשבת איתם).

 

שימו-לב לנתון הבא: הורים משכילים יותר יושבים עם הילדים - 14 דקות בממוצע על כישורי הקריאה שלהם מדי יום, כשהילדים מתחת לגיל שש. זאת בניגוד להורים משכילים פחות שיושבים עם הילדים חמש דקות בממוצע ביום.

 

זה הבדל שמצטבר להמון זמן עם השנים. הפערים במידת ההשקעה של הורים בילדים לפי רמת ההשכלה שלהם רק הולכים וגדלים, אולי בגלל קשיי הפרנסה וחוסר הוודאות. המטרה, מדגישים החוקרים, לעשות כל יום קצת ובאופן עקבי. להפחית את הימים שבהם לא קורה שום דבר ולרדת מהאידאלים הגדולים והלא נחוצים ("לשבת איתם יום שלם").

 

ילדים (צילום: shutterstock)
כל יום קצת(צילום: shutterstock)

לעשות דברים קצת אחרת

"כל יום קצת" הוא עיקרון שתופס מאוד גם לגבי טיפוח היצירתיות, התושיה והיוזמה של הילדים שלנו. תכונות כל כך חשובות בעולם החדש והמשתנה. לכבוד יום המשפחה הקרוב אנחנו מבקשים ממשפחות לשתף ברעיונות הקטנים והיצירתיים שלהם לעשות דברים קצת אחרת.

 

יש לכם רעיון איך קמים בבוקר באופן הכי משמח שיש? יש לכם פטנט מפתיע איך פותרים מריבות בין אחים? איך קובעים עם הילדים זמן מסך שכולם יסכימו עליו? מה עושים אם לילד משעמם בבית הספר? ומה אם הילדים לא רוצים להתקלח? יש לכם הברקה איך חוגגים יום-הולדת באופן אחר? מטיילים אחרת? מבלים אחרת? איך לא נלחצים ממבחנים?

 

קראו עוד:

הורות ללא רגשות אשם? יש דבר כזה

שיטה לחינוך ילדים שכל הורה צריך להכיר

המקצוע הכי חשוב שהילדים שלכם צריכים ללמוד

 

רוצים כמה דוגמאות? אבא יצירתי (חולה סדר וניקיון) התייאש מהילדים שלו שמשאירים כלים בכיור ומתווכחים על מי עשה את הבלגן במטבח. הוא עלה על רעיון: כל אחד מחברי המשפחה קיבל סכו"ם בצבע מסוים (מזלג, סכין, צלחת וכוס אדומים, וככה גם בצהוב, כחול וכדומה). עכשיו היה ברור מי השאיר את הכלים אחריו.

 

יותר מזה - הוא ביקש משני הילדים ששוכחים הכי הרבה מכולם לנקות אחריהם, לבחור בצבעים המשלימים של הקבוצה שהוא אוהב: כחול וצהוב (מכבי). ככה בכל פעם כשהוא חזר הביתה לפחות חיכו לו כלים בכיור עם צבע הקבוצה שלו.

 

רבים עם מד רעש

אפשר גם דברים הרבה יותר פשוטים, למשל בקימה בבוקר: כל שבוע מישהו אחר במשפחה מחליט איזו מוזיקה שומעים, או מי שמתארגן ראשון בבוקר לא יוצא עם הכלב. ואם הילדים רבים? יש משפחה שהשתמשה במד רעש (אפליקציה פשוטה) - הילדים יכולים לריב כמה שבא להם, אבל מי שמרים את הקול וחורג ממד הרעש - מפסיד.

לריב ביצירתיות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לריב ביצירתיות(צילום: shutterstock)

בארוחות משפחתיות גדולות אפשר להמציא משחק סודי: כל אחד מנסה לנחש מי הראשון שיריב עם מי, ומי יתלונן ראשון שקר מדי או חם מדי או שהוא אכל יותר מדי עם פרס בסוף. בימי-הולדת יצירתיים תמיד כדאי להוריד דברים שכולם בטוחים שחייבים וממש אי-אפשר לחגוג בלעדיהם, כמו: קישוטים, בלונים, מפעיל, שקיות הפתעה או עוגה. כן, כן, יש חגיגה גם בלי עוגה. תורידו משהו ותגלו שאתם מכניסים משהו משלכם במקום. אם אין מפעיל תצטרכו להכין משהו אישי ומרגש בעצמכם למשל. כל עוד לא תורידו מתנות, זה עובד.

 

לצבוע את החיים

להרבה משפחות יש רעיונות קטנים-גדולים לצבוע את חיי היום יום באופן יותר משעשע, יצירתי ומקורי. הגיע הזמן לשתף. הטריקים הקטנים האלה מייצרים שינוי גדול באווירה השוחקת לפעמים של השגרה. אז מה הרעיונות היצירתיים שלכם להתנהל בתור משפחה?

 

בטוח שחלק מכם עלו על משהו. אנחנו מחפשים המצאות קטנות, רעיונות קטנים, פטנטים שעליתם עליהם כדי לפתור בעיות שכולנו נתקלים בהן. קרדיט מובטח לכל מי ששולח, ולאלה ששולחים את הרעיונות הכי טובים – נשמח לראיין אתכם כדי  שכולם ידעו על ההברקות שלכם.

 

אנחנו כולנו זקוקים לעוד הרבה יצירתיות, שמחה, הפתעה והתחדשות בהורות שלנו. אז בואו נעזור אחד לשני לקראת יום המשפחה שממש מתקרב. נאסוף ונפיץ, רעיונות שיעזרו לכולנו להיות - כל יום קצת יותר.

 

תודה לכל מי ששלח אלינו תמונות יצירתיות של "המשפחה שלנו". נפרסם תמונות נבחרות (ומדהימות) ששלחתם אלינו בקרוב.

 

יש לכם רעיון יצירתי? ספרו לנו עליו

 

ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית, מפתח שיטת SEISEI , מחבר הספר "להמציא מחדש: הורות וחינוך במאה ה-21"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו איז'ק
איך קמים בבוקר באופן הכי משמח שיש?
צילום: עידו איז'ק
מומלצים