שתף קטע נבחר

מבחן רכבי פנאי - סיאט ארונה מול פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור

קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים תופסת נפח גדל והולך בשוק הרכב. כדי לבחון מי המשתלם מכולם העמדנו את סיאט ארונה מול רנו קפצ'ור המעודכן ופיז'ו 2008 - מנצח המבחן הקודם

 

 

רכבי פנאי הפכו בשנים האחרונות מקטגוריית נישה זניחה לסופר-פופולאריים, בעיקר כאלטרנטיבה למשפחתיות. אך לא רק. כמעט בכל קטגוריה הם מנשלים את הדגמים בעלי המרכב הקלאסי. כך למשל, מכוניות הסופר-מיני המוכרות שלפחות באירופה נמכרו מצוין, נאלצות לוותר על נתח שוק משמעותי לטובת רכבי פנאי צנועי מידות שמבוססים עליהן.

רכבי פנאי קטנים (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיאט ארונה הוא המתמודד החדש ביותר בסגמנט ובדומה לאיביזה עליה הוא מבוסס, נהנה מתג-מחיר אטרקטיבי ביחס למתחרים ישרים. הצבנו אותו למבחן השוואתי ראשון מול צמד אירופאים - רנו קפצ'ור המעודכן שהיה לרב-מכר באירופה, ופיז'ו 2008 שניצח באופן מרשים במבחן ההשוואתי הקודם שערכנו בקטגוריה.

 

  • מקומו של מתמודד נוסף, שברולט טראקס, נפקד ברגע האחרון - למרות שאמור היה להשתתף - עקב החלטת היבואנית שלא לקחת חלק בהשוואה.

 

פיז'ו 2008
פיז'ו 2008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס

תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.3 שניות, 188 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 20.8 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית עירונית, מובילאיי

מחיר רכב מבחן (בסיס): 126 אלף שקל (120 אלף שקל)

מבחן בודד

 

רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 118 כ"ס

תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית כפולת-מצמד

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.6 שניות, 192 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 18.2 ק"מ לליטר

בטיחות: ארבע כריות אוויר, מובון

מחיר רכב מבחן (בסיס): 130 אלף שקל (120 אלף שקל)

מבחן בודד

 

סיאט ארונה
סיאט ארונה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס

תיבת הילוכים: שבעה הילוכים אוטומטית כפולת-מצמד

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10 שניות, 182 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת ערנות נהג, מובילאיי

מחיר רכב מבחן: 110 אלף שקל

מבחן בודד

 

עיצוב ותאי נוסעים

ל-2008 העיצוב ה"קרבי" ביותר, עם חרטום דומיננטי, גג משתפל (בהשראת לנד רובר דיסקברי) ופסי גגון בולטים. תאורת Led שנוספה לפגוש הקדמי בקפצ'ור מקנה לו מראה מודרני מבעבר, אבל עיצובו העגלגל נראה "רך" יחסית לקטגוריה. הארונה דומה מדי לאיביזה, למעט צביעה דו-גונית ופס מתכתי בקורת הצד האחורית - הבידול כאן בפירוש צנוע מדי.

רכבי פנאי קטנים (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גם בפנים הפיז'ו נראה טוב מכולם, עם מקוריות מבורכת וחומרי ריפוד ודיפון מגוונים ואיכותיים בדרך כלל. אך הנדסת האנוש מרשימה פחות. תפעול מסך המגע מסורבל, גלגל ההגה קטן (מדי) ומסתיר חלק מלוח המחוונים ותאי האחסון מועטים. המושבים מציעים אמנם תמיכה טובה וסף חלונות הצד נמוך ומייצר אשליית ישיבה גבוהה וראות מצוינת הצדה, אך קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה.

 

אך המושב האחורי הוא הצפוף ביותר ובכל מימד, פועל יוצא של בסיס הגלגלים הקצר בחבורה (254 ס"מ). תא המטען הוא הקטן במבחן (350 ליטר) אך סף ההטענה שלו נמוך ולכן נוח, הוא מציע תאים שימושיים בצדיו והוא היחיד עם גלגל חלופי בגודל מלא.


פיז'ו 2008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים של הקפצ'ור התעדכן ונראה איכותי מבעבר, אך השימוש בפלסטיק שחור מייצר עדיין תחושה קודרת. הגישה אליו היא הנוחה ביותר שכן הוא הגבוה בחבורה והוא מציע תאי אחסון שימושיים לרבות תא כפפות ענקי ותא נוסף בחלקה העליון של הקונסולה.

 

המושבים נוחים אך תנוחת הנהיגה - כמעט כרגיל ברנו - נפגמת עקב זווית אופקית של גלגל ההגה ובעיית כיוון מסעד-מושב. המושב האחורי הוא המרווח ביותר בכל ממד ונהנה מבסיס הגלגלים הארוך במבחן (260 ס"מ). תא המטען אמנם גדול (455 ליטר) אך מפתח הדלת קטן מדי ופוגע בשימושיות.


רנו קפצ'ור (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים של הארונה מאכזב עוד יותר, עם יציקות פלסטיק שחור ומחוספס וזול למראה. למושבים נוחות ותמיכה בינוניים אך שטחי חלונות גדולים וקורה A צרה מעניקים שדה ראיה טוב. המושב האחורי מתמקם בין שני הצרפתים (וכך גם בסיס הגלגלים - 256.5 ס"מ), אך הוא צפוף יחסית לרוחב ובעייתי במיוחד לנוסע באמצע. מעניין לציין כי הארונה הוא היחיד ללא שקע 12V מאחור, והיחיד בחבורה שאינו מציע שם כל תאורה. תא המטען הוא הגדול והשימושי בחבורה (460 ליטר) עם מפתח רחב ונוח.


סיאט ארונה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

רשימת האבזור בגרסאות הבסיס של השלושה (110 אלף שקל לארונה, 120 אלף לקפצ'ור ול-2008) כוללת מסך מגע ("7 עם תפריט בעברית בפיז'ו ורנו, "8 עם צימוד Apple Car Play ו-Android Auto בסיאט), בקרת שיוט, חיישני תאורה (עוקבת פניה בסיאט), מראות מתקפלות חשמלית (לא ברנו) מפתח חכם (לא בפיז'ו) וחישוקי "16 קלים. הארונה מוסיף גם בקרת אקלים מפוצלת.

פיז'ו 2008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הארונה מציע שלל מערכות מתקדמות וגובר בקלות על מתחריו בתחום חשוב זה. החל בבלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית וכלה בהתראת ערנות נהג ומובילאיי. גם ה-2008 המעודכן מצויד במובילאיי ובבלימה אוטונומית, אך רק עבור תנועה עירונית נמוכה (30 קמ"ש). הקפצ'ור עושה שימוש במערכת התראה של מובון ובאופן תמוה - ולא ראוי ב-2018 - בארבע כריות אוויר בלבד, לעומת שש באחרים.

 

הפיז'ו והקפצ'ור התייצבו למבחן בגרסאות יקרות יותר (125 אלף שקל ו-130 אלף שקל בהתאמה) המוסיפות חלון שמש (שאינו אוטם כראוי בפיז'ו), חיישני חניה אחוריים וחישוקי "17 קלים. הרנו מצויד גם בתאורת Led מלאה ומצלמת נסיעה לאחור.

 

יחידות הנעה וביצועים

שלושת הנבחנים מגיעים עם מנועי טורבו-בנזין מודרניים צנועי נפח (1.0-1.2 ליטר) עם שלושה (פיז'ו וסיאט) או ארבעה (רנו) צילינדרים, הספקים מרביים דומים  (110-118 כ"ס) ותיבות אוטומטיות (רגילה בפיז'ו, כפולת-מצמד בשני האחרים).


רנו קפצ'ור (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

במבחני התאוצה היה הארונה הזריז מכולם ביציאה מהמקום ועד מהירות חוקית מרבית, תודות למשקל נמוך יחסית ותגובות מהירות של התיבה. בין שני האחרים היה הקפצ'ור איטי מה-2008 בזינוק מהמקום אך הקדים אותו בתאוצת ביניים בהן היה זהה לסיאט.

 

מנוע הפיז'ו רועד בסל"ד נמוך ורועש בגבוה, אך מציע פעולת תיבת הילוכים חלקה ונעימה. הארונה מעט שקט ממנו אך עדיין מסגיר צליל אופייני למנועי שלושה צילינדרים החל מסל"ד בינוני, וסובל מתיבת הילוכים קופצנית בתחילת נסיעה. מנוע הקפצ'ור חלק ושקט מכולם ומחובר לתיבת הילוכים מרשימה. מאידך הוא הצמא מכולם עם 9.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, לעומת 10 ק"מ לליטר ב-2008 ו-10.6 ק"מ לליטר בארונה.


סיאט ארונה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

לארונה מערך מתלים עם כיול נוקשה מדי למרבית השימושים, ספיגת שיבושים לקויה וריסון נרפה מדי. כפועל יוצא, נוחות הנסיעה בו נמוכה ממתחריו בכל מהירות. למרות הנוקשות (ובגלל היעדר הריסון), גם היכולת הדינמית שלו נמוכה יותר.

 

שני הצרפתים מציעים נסיעה נעימה בהרבה, עם יתרון נוחות קל לרנו שמתליו כוילו מחדש לאחרונה ויתרון דינמי ל-2008. חבל רק שבחירה בצמיגים עם קריצה לשטח גרמה ב-2008 לאובדן אחיזה מוקדם יותר. לקפצ'ור התנהגות בטוחה וצפויה ואחיזה גבוהה, אך הוא סובל מהגה חסר תחושה ומערכת בלימה עם אופי פעולה לא מעורר ביטחון (בלמי תוף אנכרוניסטיים מאחור).


בשיוט בינעירוני ה-2008 היה הרועש ביותר עם רעשי רוח נוכחים ורעשי צמיגים דו-שימושיים (ומיותרים לחלוטין) בהם צויד רכב המבחן. הארונה שקט ממנו במעט ואילו הקפצ'ור התגלה כשקט מכולם.

רכבי פנאי קטנים (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

חשוב לציין כי בשונה מרכבי פנאי בקטגוריות אחרות (ותגי-מחיר גבוהים יותר), הדגמים הקטנים פחות משכנעים באיכות המוצר, ונחותים בבירור באיכות הנסיעה ממכוניות הסופר-מיני עליהן הם מבוססים, פועל יוצא של ניסיון למקסם את הרווח עבור היצרניות. הערך המוסף היחיד שהם מעניקים הוא בתוספת סנטימטרים לגובה וליטרים לתא המטען. עבור חלק גדל והולך של האוכלוסייה, כך מסתבר, המראה והגודל חשובים יותר מנוחות נסיעה, יכולת דינמית וצריכת דלק. עשו את החשבון בעצמכם.


ובכל זאת, במבחן ה"נפח לשקל" ו"מקסימום שימושיות למינימום גודל", פיז'ו 2008 כושל. הוא אכן נראה מצוין ועושה את הרושם הנדרש על הסביבה ומציע איכות נסיעה גבוהה כמו במבחן הקודם בו ניצח, אך כאן הוא נאלץ להכנע מול מתחרים מחודשים (רנו) וחדשים (ארונה) עם יתרון ברור עבור קהל היעד. שכן הוא צפוף מכולם בכל מובן, מציע ביצועים פושרים ותפעולו מסורבל.

 

לקפצ'ור תא הנוסעים המרווח בחבורה, ביצועיו טובים, הוא נוח לנסיעה ובעל התנהגות כביש טובה. אך הוא לא יכול לנצח כאן עקב אבזור בטיחות צנוע באופן תמוה, ובעיקר בגלל הארונה ומחירו.

 

רכבי פנאי קטנים (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

רכב הפנאי של סיאט רחוק מלהרשים מבחינת מראה ונחות בבירור ממתחריו הצרפתיים בכל הנוגע לנוחות נסיעה ועיצוב פנים. אך במבחן התועלת לשקל הוא פשוט חייב לנצח ולא רק בגלל שילוב מנוע-גיר הטוב ביותר, הביצועים הטובים במבחן והעובדה שהוא הכי חסכוני. שכן הוא העשיר ביותר - ובפער ניכר - במערכות בטיחות ומחירו נמוך משמעותית ממתחריו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
רכבי פנאי קטנים פיז'ו 2008 רנו קפצ'ור סיאט ארונה
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים