שתף קטע נבחר

מבחן השוואתי סופר-מיני: יונדאי i20 מול סיאט איביזה

מלכת הסופר-מיני בשוק הרכב המקומי, סיאט איביזה הספרדית, מתייצבת לקרב על הובלת הקטגוריה מול יונדאי i20 הקוריאנית שעברה עדכון מקיף. מבחן השוואתי על כל הקופה

 

 

מכוניות סופר-מיני הפכו לאחד מאמצעי התחבורה היעילים ביותר עבור רבים. עם הטוב מעולמות המיני והמשפחתיות, מידות קומפקטיות המאפשרות כושר תמרון טוב בעיר ויחידות הנעה מודרניות המקנות יכולת דינמית ראויה על כביש מהיר.

יונדאי i20 סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיאט איביזה, ניצחה לאחרונה במבחן ההשוואתי שערכנו לקטגוריה, תודות ליתרונות כמעט בכל תחום ולא פחות חשוב - תג מחיר נמוך מ-100 אלף שקלים. יונדאי i20, עברה מתיחת פנים מעמיקה, ושמה במרכז הכוונת את היריבה הספרדית. בדקנו האם יש מלכה חדשה לקטגוריה.

 

סיאט איביזה

סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס

תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.5 שניות, 193 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 21.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראה לערנות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית, מובילאיי, 5 כוכבים במבחן EuroNCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 110 אלף שקל (99 אלף שקל)

מבחן בודד

 

יונדאי i20

יונדאי i20 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 100 כ"ס

תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.4 שניות, 182 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית, התראה לערנות נהג, 4 כוכבים במבחן EuroNCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 105 אלף שקל (98 אלף שקל)

מבחן בודד

 

עיצוב ותאי נוסעים

העדכון העיצובי של ה-i20 כמעט ובלתי מורגש ומסתכם בפגושים וחישוקים מעט שונים. הוא לא מצליח להסוות את היותה הוותיקה מבין השתיים. האיביזה, בעיקר בגרסת FR שהתייצבה למבחן, בעלת עיצוב מודרני, בולט ונאה הרבה יותר.

 

יונדאי i20 סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גם תא הנוסעים של ה-i20 מרגיש מיושן בהשוואה – עושה שימוש בפלסטיק שחור שיוצר תחושה קודרת וזולה, בעוד שמסך המגע הוא בהתקנה מקומית לעומת מקורי בסיאט עם צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto וצמד שקעי USB לעומת שקע בודד בקוריאנית.

 

פנים הסיאט נראה טוב משמעותית ועושה שימוש בחומרים איכותיים ומגוונים יותר. המושבים נוחים ומציעים תמיכה טובה יותר, לרבות משענת יד מתכוונת למרחק. מאידך, יש פחות תאי אחסון, אין ידיות אחיזה בתקרה או תאורת פנים לנוסעים מאחור.


מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב בשתיהן. ליונדאי יתרון במרחב לראש ובממד הרוחב, בסיאט המרחב לרגליים מעט נדיב יותר, אבל תעלה גבוהה מפריעה לנוסע אמצעי. תא המטען של האיביזה גדול ב-54 ליטר (355 ליטר לעומת 301 ליטר), ונוח יותר לשימוש.

סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

רשימת האבזור בגרסאות הבסיס של השתיים כוללת מסך מגע בגודל "8, תאורה עוקבת פניה וחישוקי "15 קלים. ליונדאי מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה, לסיאט חיישני גשם ומראות מתקפלות חשמלית.

 

אבזור הבטיחות בשתיהן כולל 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראה לערנות נהג. באיביזה בקרת שיוט אדפטיבית בעוד שהתראת סטייה מנתיב מתבצעת על ידי מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. ל-i20 מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, ותאורה דינמית.

גרסאות המבחן הבכירות הוסיפו בקרת אקלים דיגיטאלית (מפוצלת בסיאט), וחישוקים קלים גדולים יותר ("16 ביונדאי, "17 בסיאט) והאיביזה מוסיפה גם חלון שמש, כיוון גובה גם למושב הנוסע ומנופים להעברת הילוכים מאחורי ההגה.

יונדאי i20 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

יחידות הנעה וביצועים

לשתיים יחידות הנעה דומות – מנועי טורבו-בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד. לאיביזה יתרון בהספק (115 כ"ס לעומת 100 כ"ס) ובמומנט (20.3 קג"מ לעומת 17.5 קג"מ), ויתרון במבחני התאוצה, בעיקר בזינוק מהמקום (9.5 שניות ל-100 קמ"ש, 1.9 שניות מהר יותר מה-i20) אך גם בתאוצות ביניים המדמות עקיפה, תודות לתגובות מהירות יותר של תיבת ההילוכים, בעיקר בבחירה במצב ספורט.

 

כאשר לא מופעל עומס על המנועים, הקוריאנית נהנית מפעולה חלקה יותר, עם פחות נדנודים וקפיצות בתחילת נסיעה או בזחילת פקקים מתיבת ההילוכים, ובידוד טוב יותר רעידות ורעשים המאפיינים מנועי שלושה צילינדרים.

 

צריכת הדלק של האיביזה הייתה טובה יותר בממוצע המבחן – 13.6 ק"מ לליטר לעומת 12.5 ק"מ לליטר ב-i20.

יונדאי i20 סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

ל-i20 כיול מיתלים רך יחסית המקנה לה נוחות נסיעה טובה עם יכולת ספיגה של שיבושים ומהמורות במהירות נמוכה, אך הם פחות מרוסנים במהירות גבוהה. האיביזה נוקשה יותר ועל כן היא קופצנית במהירות נמוכה, גם עקב צמיגים נמוכי חתך (ומיותרים) ברכב המבחן. במהירות גבוהה היא מציעה ריסון טוב יותר.

 

לאיביזה יכולות דינמיות גבוהות משמעותית עם מגבלות אחיזה גבוהות יותר ובהתאם, נכוחות מרשימה לשינויי כיוון. מערכת XDS (המדמה באמצעות הבלמים פעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה) מסייעת להורדת הכוח ביציאה מפניות חדות.

 

ה-i20 לעומת זאת מעדיפה שלא להדחק לנהיגה דינמית בפיתולים. מגבלות האחיזה שלה נמוכות יותר ובקרת היציבות מתערבת באגרסיביות-יתר ההגה נטול תחושה והבלמים הפגינו דעיכה מוקדמת.

 

יונדאי i20 סיאט איביזה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

העדכון שעברה ה-i20 מאפשר לה ליישר קו עם מתחרות מודרניות. גם מול האיביזה יש לה יתרונות לא מעטים, לרבות נוחות נסיעה, תא נוסעים שימושי יותר ומערכת בטיחות מקיפה יותר.

 

אך עדיין, הגיל עושה את שלו. היא נראית פחות טוב בפנים ובחוץ ועושה אפילו רושם מיושן. הביצועים השתפרו אמנם ביחס לדגם היוצא, אך גם כאן האיביזה מרשימה יותר, כמו-גם בסעיף ההתנהגות.

 

ולכן, ה-i20 סוגרת אמנם חלק ניכר מהפער, אך אינה מסוגלת לנשל את האיביזה ממעמדה הבכיר.


פורסם לראשונה 03/12/2018 21:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
יונדאי i20 סיאט איביזה
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים