שתף קטע נבחר

מנהרות כביש 6: "עוצרים כדי להתפנות, להיניק ואפילו לדברים אחרים"

ביקרנו בחדר הבקרה של מנהרות כביש 6 צפון, המרושתות במצלמות המתעדות ללא הפסקה כל תנועה בהן. תופתעו לגלות מה עושים נהגים בעת עצירה חפוזה בהן

בשקט בשקט, מבלי שנשים לב, הפכה מנהרת יוקנעם בכביש שש צפון החדש לבית התפילה הרבגוני ביותר במזרח התיכון. המנהרה רחבת הידיים אשר נפתחה רק לפני חודש, ואמורה לספק למשתמשים בה דרך מעבר נטולת רמזורים - שלא כמו הדרך הצמודה לה - הפכה בן-לילה למקום שבו יהודים וערבים מתפללים, כל אחד לאלוהיו הוא. את המתפללים שעוצרים במפרצי הביטחון באמצע הדרך רואים בבירור ממצלמות חדר הבקרה של מינהלת הכביש בחברת "שפיר הנדסה", ומרגש ומחמם לב ככל שהאירוע היומיומי יהיה, המצלמות הללו לא אמורות לדווח על מספר התפילות החודשי של נהגי הצפון, אלא לצפות עמוק לתוך המנהרה ולאפשר את תפעולה גם בעת מצוקה. קבלו תיעוד:

 

 

מחר ייפתח לתנועה המקטע הצפוני של כביש 6

שינוי תחבורתי בדרך: המקטעים החדשים של כביש 6 בצפון

 

מנהרת יוקנעם, שנמצאת במקטע הכביש שבין יוקנעם לתל קשיש באזור צומת התשבי, היא רק אחת משלוש מנהרות חדשות בכביש 6 צפון החדש. אורכה 1.7 ק"מ, וכל תפקידה הוא לשמר את הלך הרוח של כביש 6 - ללא רמזורים - בעוד שלצידה קיימת דרך מקבילה עם שישה רמזורים, שאותם חוסכים משתמשי המנהרה תמורת שלושה שקלים ביום ושניים בלילה.

 

במנהרה שנפתחה זה מכבר חולפות עשרות אלפי מכוניות מדי יום, בעוד שבשתיים הנוספות שייפתחו בחודשים הקרובים עוברים כיום בעיקר כלי עבודה. השתיים נמצאות במרחק של קילומטר זו מזו במקטע שבין מחלף העמקים למחלף אלונים - מקטע סומך. מנהרת רכסים היא הארוכה מבין השלוש (2.4 ק"מ), בעוד שאורכה של מנהרת איבטין הוא 600 מטר בלבד. השתיים נבנו אל תוך הרים, קונסטרוקציה מרשימה שכוללת גם את שיקום הנוף לאחר שנים של חפירות.

 

כביש 6 חדש לצפון (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 

כל מנהרה בנויה לפי מפרט בטיחותי מסודר וידוע מראש. בכל 60 מטרים תמצאו מפרץ חניה, ולצידו חדר מוגן ובו אפשרות ליצירת קשר עם חדר הבקרה של הכביש או להזמנת סיוע. בכל פעם שחדר שכזה מאויש, נדלקת מעליו נורית אזהרה שמיידעת גם את אנשי החברה. בכל 75 מטרים יש עמדת כיבוי אש עם ברז וצינור. "היו לנו מקרים של אנשים שראו את החדרים הללו ועצרו בהם להתפלל", מספר מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון, שי לינדנר. "בינתיים עברו פה מעל למיליון כלי רכב ויש לנו מעל ל-700 אלף מנויים. היו כאלו שעצרו שם כדי להתפנות, להיניק ואפילו לעשות דברים אחרים". שימו לב, נוסעים חסרי סבלנות.

 

עצירה אחת שלא מתבצעת במנהרות היא המתנה להפעלת הווייז מחדש, שכן האפליקציה לא מפסיקה לעבוד בהן. הסיבה: במנהרות הותקנו מערכות Waze Beacon, המאפשרות לנהגים להמשיך את הניווט גם במהלך הנסיעה במנהרה.

 

אינפו גרפיקה מפה מפת כביש 6 צפון חדש ()

 

שלוש המנהרות מנוהלות בשלט רחוק-קרוב על ידי חדר הבקרה הנמצא ביוקנעם. כל אחת מהן מאובזרת במצלמות חכמות שקולטות כל תזוזה על המסך - גם את אלו שהמוקדנים המאיישים את העמדה במשך 24 שעות ביממה עלולים לפספס. ברגע שאחת המצלמות מזהה דבר מה חריג, היא מתריעה לחדר הבקרה: החל מנפילה של חפץ מרכב, האטה יוצאת דופן ואפילו הולך רגל תמהוני. בתגובה ניתן לסגור באופן מיידי את המנהרה, להסיט מכוניות או אף לשוחח עם הנהגים באמצעות מערכת כריזה רבת עוצמה.

 

במקרי קיצון יוכלו אנשי חדר הבקרה להשתלט אפילו על שידורי גל"צ וגלגל"צ כדי להתריע באופן מיידי על סכנה. גם הטיפול בשריפה מתקדם במיוחד: אם גלאי עשן מתריע על עשן ושריפה, ניתן להפעיל באופן יזום וממוקד מפוחים בתקרת המנהרה שיסיטו את העשן החוצה.

 

"הכל פה אוטומטי" אומר זוהר קידר, מנהל התפעול של כביש 6 חוצה צפון בחברת הבת "דרך נוף". "מה שמבדיל את חדר הבקרה הזה מאחרים זו המורכבות שלו. הוא מטפל גם בכביש הרגיל שבמקטע וגם במנהרות. המצלמות במנהרות נקראות מצלמות aid, מצלמות חכמות שמאפשרות למדוד גם את מספר המכוניות הנוסעות ואת מהירותן לפי קטע. הן מזהות למשל עומס תנועה, ואוטומטית מדווחות לנהגים להאט".

 

כביש שש צפון הוא החלק הצפוני ביותר של מה שמוגדר בידי מרבית האוכלוסייה "כביש 6", אך המפעיל שלו שונה. בדומה למקטעים אחרים, גם מקטע זה נבנה בשיטת BOT, כלומר בנה-הפעל-העבר. במקרה של 6 צפון, חברת שפיר בנתה את הכביש, תפעיל אותו (ותרוויח ממנו) במשך 25 שנים ואז תעביר אותו לידי המדינה.

 

אורכם של שני המקטעים, הפתוח וזה שצפוי להיפתח, הוא 22 ק"מ שבהם 16 גשרים, 11 מעברים תחתיים ושלוש מנהרות. בעבודות על שני המקטעים עסקו כ-2,500 פועלים במשך 40 חודשים, בעלות ביצוע של 2.7 מיליארד שקלים.

 

מקטע יקנעם שנפתח בנובמבר האחרון נחשב למקטע מספר שבע בכביש, בעוד שהמקטע הבא שייפתח בעוד מספר חודשים נחשב למקטע שלוש. אורכו כ-20 קילומטרים, והוא מתחיל במחלף העמקים ומגיע למחלף סומך.

 

כחלק מהביקור במרכז הבקרה הצפוני זכינו גם להצצה קטנה ובלעדית במקטע הצפוני שטרם נפתח. המקטע בן 11 הק"מ יושק באמצע מרץ הקרוב, וצפוי להאריך את הכביש כולו ליותר מ-200 ק"מ ללא רמזורים, מבאר שבע בדרום ועד לצפון המדינה. "המנהרות האלה יקצרו נסיעה של רבע שעה בכביש הישן לשתי דקות וחצי בכביש החדש", טוען לינדנר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מנהרה בכביש 6 צפון
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים