לא מפתיע לגלות שמשנה לשנה יותר ויותר נשים עומדות בראש חברות טק ישראליות, וגם בניו יורק, בראש ב-35 סטארטאפים כחול לבן עומדות נשים. לכבוד יום האישה הבינלאומי הכריזה יוזמת ה-‏Israeli Mapped in NY על פרויקט מיפוי מיוחד לאיתור הנשים הישראליות שמובילות את החברות בתפוח הגדול. ״בשנים האחרונות אנו עדים לאקו סיסטם התומך מאוד ביזמות נשים בניו יורק״, מסביר מייסד מפת הסטארטאפים הישראלים בניו יורק, גיא פרנקלין. ״קרנות השקעה דוגמת Golden Seeds, או BBG Ventures, Female Founders Fund או ‏Launch with Goldman Sachs משקיעות בכוונה תחילה מיזמים אשר הוקמו על ידי נשים. כמו כן״, הוא מוסיף, ״ישנם ארגונים שמטרתם לתמוך ביזמות נשים בעיר דוגמת WE Venture, Women’s Venture Fund וגם קהילות תומכות דוגמת Bloom ו-Declare״.

4 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(נשים בראש. מפת הסטארטאפים של ניו יורק)
בניו יורק ישנן חברות בולטות במיוחד אשר הוקמו על ידי נשים, ביניהן Class Pass, Birchbox, Andela ו- TalkSpace הישראלית. ״אם עובדתית בעבר ראינו מספר גבוה של סטארטאפים ישראליים בניו יורק שהוקמו על ידי נשים עם טכנולוגיה בתחום האופנה דוגמת Wishi, Zeekit, Trench, Brayola ועוד, כיום אנו עדים למייסדות נשים בחברות סייבר דוגמת פיירדום, חברות פינטק דוגמת חברת לילי ועוד, תחומים שעובדתית כמעט ולא ראינו בהם נשים״.
מנתוני המפה עולה כי האחוז היחסי של חברות שבראשן עומדת אישה מתוך סך הסטארטאפים הישראלים בניו יורק הוא 10 אחוזים, נתון גבוה ביחס לקהילת הסטארטאפים הכוללת בניו יורק. ״נתון מעניין נוסף שחשוב להתייחס עליו,״ מוסיף פרנקלין, ״הוא ש-10% מסך השקעות ה-VC בניו יורק מנותב למיזמים שהוקמו על ידי נשים, בהשוואה ל6% בלבד בסן פרנסיסקו״.
4 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(לינוי קצאב)

לינוי קצאב, מייסדת שותפה בעמותת ProWoman הפועלת לקידום נשים לתפקידים בכירים בשוק העבודה ולמצמום פערי השכר בין גברים ונשים, מתארת את הבעיות המרכזיות של נשים במעמד הייחודי: ״אחד הקשיים המשמעותיים הוא הקושי בגיוס כסף. זה מתחיל מאחוז קטן של נשים משקיעות או שותפות בקרנות הון סיכון הנמצאות בעמדת מקבלי ההחלטות. עם רוב גברי, מעט נשים מצליחות לגייס כסף כי משקיעים נוטים להשקיע באנשים שדומים להם. לצד הקושי, חשוב לציין שלאחרונה פורסמו מחקרים שמראים טרנד חיובי בגיוס כספים עבור מיזמים שבראשם עומדת אישה עם עלייה של 114% בשיעור היזמות״.

בעולם שבו נשים עדיין נלחמות על מקומן, קצtב טוענת שלנשים היום יש מחסור במודלים לחיקוי: ״כולנו רוצות ללמוד מבעלות ניסיון, מנשים המהוות דוגמא ישירה, אבל מספר היזמות בישראל ובעולם מאוד קטן ביחס לגברים. אחת הסיבות לפערי המספרים היא שנורמות חברתיות משמרות דימוי גברי כמוצלח ליזמים ותפקידים טכנולוגיים בעוד שנשים בתפקידים מקבילים יתפסו כאגרסיביות ולא נעימות, סטיגמה שלעיתים תחבל ברצון של נשים להתקדם ולהשתלב בתפקידים בכירים״. על אף היכולות הגבוהות, היא טוענת שעל פי השיח של נשות הקבוצה, נראה שתחושת המסוגלות עדיין מעורערת. ״לרוב נשים יפעלו, יגישו מועמדות למקום עבודה, יצאו לסבב גיוס רק אם הן בטוחות שיש להן את מה שצריך למשימה בעוד שגברים יסתפקו בהרבה פחות״.
גם הילה בקשי, מייסדת המיטאפיסטיות מתארת את הקושי של נשים בגיוס השקעות: ״הרבה פעמים אני מוצאת את עצמי מדברת איתן, מנסה ללמוד עוד על המיזם שלהן וחושבת על הקרנות שמתעסקות בדומיין הספציפי. הרבה פעמים אני גם עושה להן את האינטרו הראשוני עם קרן שאני חושבת שתתעניין. מאחר והקהילה שלי מונה המון יזמות שזהו הסטארטאפ הראשון שלהן, הן באות מאוד מודעות למצב הנשים במשק וכמעט תמיד מחפשות להוסיף שותפות לתוך המיזם. הרבה פעמים השותפה שהן מחפשות היא טכנולוגית, ברמת CTO, ואין הרבה כאלו בנמצא או לפחות כאלו שמוכנות לשים את עצמן במיזם שעוד אין לו הכנסות ומוכנות לוותר על הכנסה קבועה לשנה-שנתיים הקרובות. יש קושי לחפש מישהי שמוכנה להצטרף להרפתקה, לרוב עם משפחה לכלכל ומשכנתא לשלם ואין המון כאלו מלכתחילה״. דווקא חיבור בין היזמיות, כמו זה שבקבוצה, יכול לעשות את ההבדל: ״לנשים יש אתגרים אחרים ושאלות שבוודאי לא יהיו ליזמים גברים כמו גיוס כסף בזמן הריון, וורק-לייף באלאנס באלאנס בזוגיות-משפחה״.
4 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(הילה בקשי)
לילך בר דוד, היא מנכ״לית ומייסדת משותפת של לילי-בנק. גם היא מתארת את האתגר העיקרי שלה בשלב גיוס הכספים הראשוני למיזם. ״זהו שלב בו ההצלחה תלויה בהשגת האמון של משקיעים מקרנות הון סיכון. בפגישות אלו הרוב המוחלט הנם גברים אשר מתקשים להם לדמיין אישה בתפקיד של יזמית ומנכ"ל, תפקיד שבו מצויים בעיקר גברים. הרגשתי שאני צריכה להתאמץ שבעתיים על מנת לבנות את האמון הנדרש״.
האם היחס ליזמית שונה בארה״ב מאשר בישראל?
״קהילת ההייטק הישראלית בניו יורק ובישראל מאוד מפרגנת לחבריה בין אם הם גברים ובין אם הן נשים. די ברור שארה"ב עוברת בשנים האחרונות מהפכה בתחום קבלת השונה, וזה מחלחל היטב גם לתעשיית ההון סיכון המקומית. לדוגמא, חלק מהקרנות שמות לעצמן יעדים מדידים בגין השקעות במגזרים מגוונים״.
האם נתקלת באפליה לאורך השנים?
״לשמחתי, לאורך השנים עבדתי עם מנהלים ועמיתים שפרגנו לעשייה המקצועית שלי, ועודדו אותי להתקדם ולהתפתח אישית״.
מהן עצותייך ליזמות בתחילת דרכן?
״תקיפי את עצמך באנשים שכיף לך לעבוד איתם כי תבלי איתם את רוב השנים הקרובות, בחרי בתחום שהכי מדבר אליך והכי קרוב לליבך, זה יתדלק את הכח הנפשי שלך. לכל אחת סגנון משלה, תלמדי מאחרים אבל את המיזם שלך עשי בדרכך שלך״.

4 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(לילך בר דוד)

מיתר מורן, היא מנכ״לית ומייסדת משותפת VrWiz, המתמקדת ביצירת חוויות מעוררות מחשבה בתחום ה-VR. האתגרים של אשה מנכ״לית בתחום הסטארט אפ והטכנלוגיה הם רבים ומגוונים״, היא מספרת. ״חלקם יותר סמויים מן העין, ונדמה שעדיין יש לא מעט דעות קדומות על היכולת של נשים לנהל חברות ולהוביל להצלחה. מעבר לכך, אני פועלת בתחום שספציפית מובל ונשלט באופן די גורף על ידי גברים. לפעמים נדמה שאני צריכה לשכנע אנשים פעמיים- גם בכישוריי כמנכ״לית אישה וגם בפוטנציאל ההצלחה של התחום שבו אני פועלת, שגם כך צריך לחנך אנשים להבין אותו כי מדובר בטכנולוגיה חדשה. לפעמים יש תחושה שמשקיע מאמין בוי-אר, אבל לא ממש מאמין בנשים, או להיפך, וזו חוויה מתסכלת. לתחושתי, מצופה מנשים להוכיח את עצמן הרבה יותר ובנוסף לקשיים הרגילים של להוביל חברה, מצופה מאיתנו להיות תמיד חייכניות, לבביות וקשובות, ולקבל בהבנה מפגנים של פטרונות גברית מאוסה. אנחנו נמדדות בסטנדרטים גבוהים יותר להצלחה במקרה הטוב ובמקרה הרע נתקלות בסטנדרטים כפולים, מה שמציב לא מעט מחסומים בלתי נראים״.
האם היחס ליזמית שונה בארה״ב מאשר בישראל?
״מכיוון שעיקר הפעילות שלנו היא בניו יורק וצפון ארצות הברית, קשה לי לעמוד על ההבדלים ביחס ליזמיות בארה״ב ובישראל ממקור ראשון. לתחושתי, בישראל היחס לנשים בתחום ההיי-טק הוא יותר פתוח ומכבד, אבל בסופו של יום, גם בארץ, לרוב מנכ״לים ומשקיעים הם גברים, והקונבנציה היא כזו שהם מורגלים ״להשתלט על המרחב״ בשיחות ובפגישות, נוח להם עם סחבקיות גברית אבל כשהם נתקלים בנשים חזקות ונחושות שלא מפחדות להביע עמדה, שמאתגרות את התפיסות שלהם, זה נתפס כדבר מאיים ולאו דווקא כתכונות חיוביות. בארה״ב הנימוס המובנה עוזר לטייח חלק מהדברים האלה, אבל השוני הוא לא מאוד מהותי בסופו של יום״.
מהן עצותייך ליזמות בתחילת דרכן?
״לפני הכל, יצירת קשרים ונטוורקינג עם נשים אחרות בתעשייה, או עסקים שהמוקד שלהם הוא יזמיות, גם בארץ וגם בחו״ל. יש דבר כזה אחווה נשית, ובעיתות מצוקה- הן ישמחו לעזור, בין אם זה בשיתוף משאבים, קישור ללקוחות או משקיעים או טיפים נקודתיים. נשים יזמיות מבינות ומזדהות עם הקשיים הספציפיים של נשים אחרות, ישנה סולדריות. באופן כללי זו גם קארמה טובה. עצה נוספת היא להתגבר על ‘תסמונת המתחזה’, והתחושה שאת לא ראויה או לא מתאימה להוביל את העסק להצלחה. אין מכשולים גדולים יותר מאלו שאנו מעמיסות על עצמנו. אמונה בחברה ובמוצר היא זו שמהווה את הפוטנציאל האמיתי להצלחה, והיא גם מדבקת, בתוך החברה וכלפי חוץ. והכי חשוב״, היא מוסיפה, ״לשמור על סקרנות ופתיחות. הובלת חברה בזירה בינלאומית מחייבת יצירת קשרים עם טווח רחב למדי של בני אדם. לכל תרבות יש מאפיינים משלה שבאים לידי ביטוי בתחום העסקי ולא תמיד יש דרך אחת נכונה להגיע מנקודה א׳ לנקודה ב׳. היכולת להיות קשובים לגישות שונות, להסתקרן לגבי פיתוחים חדשים בתחום ולעשות אדפטציות ושינויים מהירים, היא גמישות מחשבתית שהיא חיונית ליזמים״.
האם נתקלת באפליה לאורך השנים?
״יוצא לי להתקל במגוון סוגי אפליה, אם כי לא תמיד קל להצביע בדיעבד על סוג האפליה המדוייק, אם זה נובע מכך שאני מנכ״לית אישה בתחום גברי, או מכך שאני לא תואמת את המודל הקלאסי של נשיות ולא מתנצלת על כך. וזה לא רק בתחום העסקי, אלא גם בתחום האמנות. כמובן שמשקיע לא יודה בפה מלא- לא קיבלתם את ההשקעה כי המנכ״לית שלכם היא אישה, אבל לפעמים זה הסאבטקסט ויש דעות קדומות שמתלוות אליו. וזה משאיר יותר מקום לדחייה כמובן. יש גם אפליה מתקנת. אבל לתחושתי, כשהיא מתרחשת, אם זה למשל על ידי שיריון משבצות לנשים בכנסים או לתפקידים מסויימות בחברות, יש בה משהו קצת מעופש ומתאמץ. היה טוב אם היו מתרחשים יותר כנסים ואירועים שמאורגנים על ידי נשים עבור נשים, ואלו לרוב מהווים כר יותר פורה לקידום ויצירת קשרים רלוונטיים״.
לכבוד יום האישה הבינלאומי מציעות מנהלות קבוצות הנשים בטק כמה כללים שכל יזמית צריכה לאמץ כדי להצליח: ״כלי עסקי נהדר ובסיסי שכל אישה צריכה לאמץ הוא חיזוק וביטחון באינטואיציה״, מדגישה קצאב. ״Don't live it until you live it״, היא מוסיפה. ״נאמר רבות על תכנון משפחה לצד ניהול קריירה. הרבה פעמים אנחנו נוטות להימנע מעבודה חדשה, לא לקחת קידום כי אנחנו רוצות להיכנס להריון, כי אולי זה לא יסתדר בדיוק בתקופה כזו או אחרת וכולנו יודעות שמאוד קשה לתכנן את החיים בצורה כזו... לכן קחי את הקידום, הקימי את החברה שתמיד רצית, צאי לסבב גיוס ודברים יסתדרו מסביב. בנוסף״' היא ממליצה, ״כדאי לחפש את השותפות, עובדות שישלימו אותנו, שיהיו טובות מאיתנו בדברים מסוימים ושידעו לרוץ קדימה, כך שאנחנו אלו שנצטרך לעצור אותן ולא להיפך״.
הילה בקשי ממליצה גם היא לפני הכל, לכל אישה, לחזק את האמונה העצמית: ״לא לפחד לשאול כל שאלה שעולה על דעתך וגם לא להפסיק לחפש שותפות למיזם שלך. אף שאלה אינה מיותרת או לא עניינית. קהילות נשים הן הקהילות התומכות ביותר. יש המון מקורות ידע חינמים שם בחוץ עבור נשים כמו Office Hours של כל מיני קהילות (כמו בקהילת יזמיות בפייסבוק), קרנות השקעה כמו Grove Ventures שמציעים שעות ייעוץ ליזמות ויזמים בחינם לגמרי או אירגונים עם אג'נדה לקידום נשים. התייעצי עם יזמות מנוסות ממך ושאפי לפגוש משקיעות בשלב מוקדם של המיזם. בני מערכות יחסים ודעי למצב את עצמך את המיזם שלך בראשם של כל אותם מקבלי ומקבלות החלטות. ערכי תחקיר מקיף על אקסלרטורים, חממות ומנועי צמיחה שיכולים לשרת אותך ולדחף את המיזם שלך קדימה. אם את לא בטוחה – תשאלי. כולנו נשמח לעזור ולהכווין במידת הצורך״.