עם מספר אדיר של תושבים הרשומים כדמוקרטים, קשה להניח שראש העיר הבא של ניו יורק לא יהיה מהמפלגה הדמוקרטית, אך לאור הגישות השונות של כל אחד מהם, נראה שהמתח בנוגע לעתידה של העיר, גם עכשיו, ימים אחדים אחרי הפריימריז, בשיאו.
הבחירות לראשות עיריית ניו יורק, כפי שכולנו מבינים, בעיקר בשנה האחרונה, הן חשובות מאין כמוהן. העיר עברה סערה קשה ביותר עם פרוץ הקורונה, עסקים נסגרו, תושבים רבים לא הצליחו לשלם את שכר הדירה שלהם, חסרי הבית השתלטו על הרחובות, הפשע בשיאו, פשעי שנאה נגד שחורים, אסייתים ויהודים נוסקים והתיירים עדיין לא חזרו לעיר.
המועמדים לראשות העיר הציגו דרכי פעולה שונות ביותר להתמודדות עם כל הבעיות הללו וכעת, נראה שעדיין לא ברור באיזו גישה בחרו תושבי העיר כאשר הקולות עדיין נספרים.
נכון לכתיבת שורות אלו נראה שאריק אדמס הוא זה שיקבל בסופו של דבר את התפקיד עם יתרון משמעותי של 10 נקודות מהצבעות הבחירה הראשונה של יום שלישי ולפני רשימת הקולות שנאספו בהצבעה המוקדמת, אותם ייקח עוד כמה ימים טובים לשכלל וככל הנראה את התוצאה הסופית נקבל רק ב-12 ביולי.

3 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
ראש העיר הבא?
(אריק אדמס)

"העיר ניו יורק אמרה שהבחירה הראשונה שלה היא אריק אדמס", קרא אדמס לקהל התומכים הנלהב שליווה אותו במסיבת ליל הבחירות שלו בוויליאמסבורג. "אחים ואחיות, המירוץ לא הסתיים, אבל התנועה כאן," המשיך. "תושבי ניו יורק אמרו שככל שאנחנו מכירים את אריק יותר, אנחנו אוהבים אותו יותר״, קרא.
אנדרו יאנג, שהוביל גם הוא את הסקרים בחודשים האחרונים הבין מהר מאוד כי המספרים נמוכים וכי לא יוכל להשלים את הפער עם המשך ספירת הקולות והכריז על הפסד. מי שבינתיים מתקרבות לאדמס במספר הקולות הן המועמדות קתרין גרסייה ומאייה ווילי, אשר מציעות כל אחת מהן, גישה שונה למדי לניהול העיר.

3 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
אג׳נדה פרוגרסיבית
(מאיה ווילי)
אדמס פעיל ומוכר בפוליטיקה המקומית מאז תחילת שנות ה-2000, כחבר בסנאט ובהמשך כנשיא הרובע ה-18 בברוקלין. אדמס שירת כקצין במשטרת ניו יורק שנים ארוכות ופרש בדרגת קפטן. כשהעיר כולה מתמודדת עם נסיקה מדאיגה בפשיעה ברחובות, העמדה הנוקשה שלו והעבר העטור עובדים, כך נראה, לטובתו, בעיקר כששתי המועמדות המובילות שלצידו מציגות גישה פרוגרסיבית הרבה יותר.
לאדמס שנים ארוכות גם בשירות הציבורי אחרי ששירת בסנאט של מדינת ניו יורק בין השנים 2006-2013.
בנובמבר 2013 נבחר אדמס לנשיא בורו ברוקלין, ובכך הפך לאפרו אמריקאי הראשון שמכהן בתפקיד. בפעם האחרונה נבחר שוב לתפקיד בנובמבר 2017.
מי שככל הנראה יהפוך לראש העיר השחור השני של ניו יורק נולד בברונסוויל, ברוקלין, גדל בבושוויק וג'מייקה, קווינס. כשהיה בן 15 נעצרו אדמס ואחיו בגין הסגת גבול פלילית. בעת שהותו במעצר סיפר, הוכו הוא ואחיו על ידי קצין משטרה. אדמס סבל מהפרעה פוסט טראומטית וטוען שאותו מעצר עורר אצל אחיו מחלת נפש.
אחרי לימודי משפט פלילי במכללת ג׳ון ג׳יי, ולאחר שסיים את לימודיו באקדמיה למשטרת ניו יורק בשנת 1984 עם הציונים הגבוהים בכיתתו, עבד למעלה מעשרים שנה במשטרה בתפקידים שונים וכבר אז, בשנת 95׳, הקים את ארגון 100 Blacks in Law Enforcement Who Care, קבוצה של שוטרים שחורים אשר נלחמה נגד אלימות משטרתית ואי צדק גזעי בקרב רשויות אכיפת החוק. ״שקר הוא שורש ההכשרה שלנו״, הצהיר אדמס בשנת 99׳. ״באקדמיה אומרים למגויסים שהם לא צריכים לראות אנשים שחורים או חומים כשונים, אבל כולנו כן. כולנו יודעים שרוב העצורים בגין פשעים הם אפרו-אמריקאים. לא יצרנו את התרחיש הזה, אבל עלינו להיות כנים ולדבר על זה״. שנת 94׳ כשהתמודד על מקום בפריימריס, קיבל את תמיכת
Nation of Islam והפסיד. אחרי שהובס טען שהזוכה בבחירות עשה טעות כשגינה את לואיס פאראחן מנהיג התנועה האסלאמית שתמכה בו, ומי שנודע באמירות האנטישמיות שלו. אדמס היה רפובליקני מוצהר בין השנים 1997-2001. ב- 2006, חזר למפלגה הדמוקרטית, כאשר התמודד לסנאט המקומי.
מאז, אדמס נבחר וכיהן בארבע קדנציות עד שנת 2013, אז נבחר לנשיא בורו בברוקלין. הוא ייצג את מחוז 20, שכולל חלקים משכונות ברוקלין: בברונסוויל, קראון הייטס, מזרח פלאטבוש, פארק סלופ, פרוספקט הייטס וסאנסט פארק. לאורך השנים הציע עם חבריו חוק להעלאת שכר המחוקקים, למרות שדורגו במקום השלישי בגובה השכר של מחוקקים בארה״ב, הוא הצסיע בעד שוויון נישואין והתנגד למדיניות בלומברג בנוגע למעצר
"stop and frisk" אך מאוחר יותר תמך בה, והמשיך גם לאורך הקמפיין.
ומה יחסו לישראל? כפי שפרסמנו בעבר, מאז מבצע ״שומר החומות״ כשרחובות ניו יורק התמלאו בקריאות אנטי ישראליות ומספר התקריות האנטישמיות עלה בעשרות אחוזים, אדמס מיהר להביע תמיכה ואהבה מפתיעה לארץ, "אני רוצה לקנות בית לאחר הפרישה ולגור במדינה היהודית", אמר. כשנשאל אם יהיה תומך נלהב של ישראל כמו שהיו ראשי ערים אחרים, הסביר: "ביקרתי בישראל פעמיים, אני אחזור לשם שוב ואנסה למצוא מגרש לבנות שם בית, כדי שזה יהיה מקום הפרישה שלי מהתפקיד, אני אוהב את עם ישראל, את האוכל, את התרבות, את הריקוד, את כל מה שקשור לישראל". כשנשאל באיזה חלק בישראל הוא יבחר לגור, ​​אמר אדמס בצחוק: "ברמת הגולן", על פי ה׳ניו יורק פוסט'. אדמס נחשב גם תומך נלהב וקרוב של הקהילה היהודית בניו יורק.

3 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
מחכה לראש העיר הבא
(המושל אנדרו קוואומו)

המושל אנדרו קואומו כבר מיהר לברך את אדמס יממה אחרי הפריימריז. "אני חושב שהוא יצליח לרומם את המשרה הזו בכמה דרגות ויגלה מנהיגות אמיתית, במיוחד בנושא איכות החיים והפשע," אמר ולא יכול היה שלא לעקוץ את ראש העיר הנוכחי, עימו הוא מסוכסך: "לא לעשות דבר הוא הדבר הגרוע ביותר שאתה יכול לעשות - וזה מה שקרה כאן, אמר והוסיף שעזיבתו של ראש העיר ביל דה בלאזיו לא יכולה להגיע מוקדם מספיק.
הקשר של קוואומו ואדמס ארוך שנים והמושל טען כי לאור בעיות הפשע של ניו יורק ואתגר חסרי הבית, שתי הבעיות הבוערות ביותר לתושבים, אדמס כשוטר לשעבר ישרה אמון וביטחון בקרב הציבור.
ובכל זאת, נראה שתושבי ניו יורק הצביעו גם עבור גישה שונה בתכלית מזו של אדמס. ווילי למשל, כרגע במקום השני, תומכת במזעור כספי המשטרה והגישה הפרוגרסיבית שלה מציעה פתרונות אחרים לפשיעה וחסרי הבית בעיר. ווילי קיבלה סיקור די נרחב לאורך הקמפין, רבות בשל היותה דמות מוכרת יחסית. בערוץ MSNBC נהגה ווילי להופיע באופן קבוע כמרואיינת ומומחית בתחום המשפט ולמי שגר בניו יורק, היא מוכרת בעיקר בתור היועצת של דה בלאזיו, ראש העיר היוצא. ווילי היא עורכת דין אמריקאית, פרופסור ופעילה לזכויות אזרח שהובילה את ועדת ביקורת התלונות האזרחית בניו יורק משנת 2016. עד אז, כיהנה כאמור כיועצת לראש עיריית ניו יורק. כבר שנים שווילי מכהנת כסגנית הנשיא הבכיר לצדק חברתי ב- The New School.
סיפור חייה של ווילי סוער למדי. היא גדלה בוושינגטון די.סי לאם לבנה ואב שחור, מנהיג זכויות האזרח והאקדמאי ג׳ורג׳ ווילי. כשהייתה בת 10 בלבד בעת שייט עם אחיה ואביה, נפל האב למים ושלושה ימים מאוחר יותר אותרה גופתו. ווילי המשיכה בהשראתו לקריירה אקדמאית עם תואר ראשון בפסיכולוגיה ממכללת דרטמות ודקטורט מבית הספר למשפטים קולומביה.
לאורך שנים עבדה בפרקליטות במחוז הדרומי של ניו יורק. לפני שמונתה כיועצת ראש העיר בשנת 2014, עבדה עבור קרן ההגנה והחינוך המשפטית של, NAACP, האיחוד האמריקאי לחירויות אזרחיות ומכון החברה הפתוחה. ברבות השנים, הקימה וכיהנה כנשיאת המרכז לשילוב חברתי, ארגון אסטרטגיה מדיניות לאומי אשר פועל למען פירוק הגזענות המבנית. לאחרונה קיבלה חיזוק לקמפיין שלה מאלקסנדריה אוקטביו קורטז, חברת הקונגרס הפרוגרסיבית מהברונקס, מה שנראה שהשפיע על מספר הקולות שקיבלה. כפי שפרסמנו כאן בעבר, הקשר של ווילי לישראל, ממש כמו של קורטז איננו קרוב ואף ביקורתי. ווילי טענה בראיון ל״פורוורד״, כי בעוד שאיננה תומכת בטקטיקה של חרם או סנקציות על ישראל, היא כן תומכת בתיקון הראשון של החוקה לפיו, היא הסבירה, לכל אחד יש זכות למחאה ולחרם, וזוהי גם זכותם של ארגון החרם נגד ישראל. כשנשאלה על ביקור פוטנציאלי בישראל אמרה: ״לא הייתי בישראל בעבר, אך לא אתנגד לביקור. כראש העיר, החובה הראשונה שלי היא לייצג את 8.5 מיליון בני אדם שחיים בתוך 5 רובאים של העיר ניו יורק לא משנה אזרחותם, דתם או גזעם. בעוד אני לא מתכוונת לנסוע לחו"ל לעתים קרובות, אני בהחלט חושבת שטיול לכל מדינה״, התחמקה באלגנטיות, ״כולל ישראל, יאפשר לי להבין את הערים השונות טוב יותר״.
גרסיה שמובילה על ווילי במעט בספירת הקולות נכון לעכשיו, הייתה אחת המועמדות האהובות לאורך הקמפיין. היא כיהנה בהצלחה כנציבה לשעבר של מחלקת התברואה בעיר ובעבר שימשה כיו"ר זמני ומנכ"ל רשות השיכון של ניו יורק. בשנה שעברה, עם פרוץ הקורונה, מונתה לאחראית לתכנית המזון לשעת חירום בניו יורק במהלך הימים הקשים של התפרצות הפנדמיה. היא נולדה בברוקלין ואומצה על ידי משפחה מפארק סלופ, שם גדלה.
גרסיה החלה את דרכה כמתמחה במחלקת התברואה בעיר ניו יורק, ולאחר מכן עבדה כמנתחת מדיניות במחלקת הכספים וכסגנית נשיא ב- Appleseed, שם התמקדה בתכנון אסטרטגי ובמחקרי השפעה כלכלית.
בהמשך שימשה בכמה תפקידים במחלקה להגנת הסביבה בניו יורק בימי ממשל בלומברג, כולל כמפקדת הפעלה ראשית. במסגרת תפקידה, הייתה אחראית על הפעלת אספקת המים של העירייה, מערכת המים והביוב כמו גם מתקני הטיפול בשפכים. היא יישמה אמצעי התייעלות שהובילו להפחתת הוצאות הסוכנות בכ- 30 מיליון דולר, וסייעו בהשבת 42 תחנות שאיבה ומתקן לטיפול בשפכים שהושפעו מההוריקן סנדי.
היא מונתה כנציבת התברואה ה -43 של מחלקת התברואה של ניו יורק ב- 2014, על ידי ראש העיר ביל דה בלאזיו, והייתה האישה השנייה שכיהנה בתפקיד זה. במסגרת תפקידה הייתה אחראית על איסוף האשפה, איסוף המיחזור, ניקיון הרחובות ופינוי השלג. בין השאר פעלה להטמעת תכנית של ״אפס אשפה״,כמו גם תוכנית איסוף שאריות המזון מהגדולות בארצות הברית. בימי כהונתה נודעה כמי שהובילה יוזמות מיוחדות לצמיכה בעסקים בבעלות שחורים ובבעלות נשים, כמו כן הקימה את יריד פסולת המזון של ניו יורק.
היא הקימה תכנית מיוחדת למיגור חשיפת ילדים בניו יורק לעופרת LeadFreeNYC, במסגרת תפקידה כויו"ר זמני של רשות השיכון בניו יורק. וכיצד היא תתייחס לישראל לו תעמוד בראשות העיר? כשנשאלה על חיבתה לישראל, גרסיה שיבחה את המדינה והביעה עניין לבקר בארץ בתקופת כהונתה: ״אם אעזוב את ניו יורק בתקופתי במשרד, ביקור בישראל בהחלט יהיה ברשימה הקצרה שלי״, אמרה. כשנשאלה על תמיכה בארגון ה- BDS הודיעה נחרצות כי לא רק שהיא מתנגדת לתנועה, אלא כראש העיר היא מצפה, בניגוד לקריאת החרם של הארגון האנטישמי, לאתר דרכים להרחבת הזדמנויות לשותפויות כלכליות ושיתוף ידע בין ניו יורק לבין מדינת ישראל. ״אחת המטרות של הממשל שלי תהיה בחינת שותפות עם עמיתינו בישראל על ניהול מים. למרות משאבי המים המוגבלים ביותר, ישראל הצליחה לשמור על עודף מים. כמעט 80% ממי השתייה של המדינה נגזרים רק במפעלי התפלה של מים, וכמעט 90% מהשפכים המטופלים בישראל משמש לחקלאות. זוהי רק דוגמה אחת לצורך בחיזוק קשרים עם עם ישראל שחכם ומועיל לעתידה של העיר שלנו״.
במרץ של השנה שעברה מונתה גרסיה למובילת תכנית תזונת החירום של ניו יורק, ומטרתה הייתה להבטיח כי לכל תושב ניו יורק הזקוק לכך, תהיה גישה למזון ובכך להבטיח את אספקת המזון בעיר. בחודש הראשון שלאחר מינויה, תיאמה גרסיה מאמץ עצום להפצת ארוחות בחינם ביותר מ -400 בתי ספר, ותוכנית משלוחים לבית ששכרה 11,000 נהגי מוניות שיספקו 120,000 עד 140,000 ארוחות ביום לקשישים, פגועים ותושבים עם בעיות מיוחדות עד לבית. בסופו של דבר התוכנית עלתה לעיר 170 מיליון דולר וחילקה 130 מיליון ארוחות.
ומה באשר למועמד הזוכה בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית? ובכן, ברוב גדול נבחר מועמד שאין לו סיכוי של ממש כך נראה, להיבחר בבחירות הכלליות. קרטיס סילבה, בן 67, שהקים את ה״גארדיאן איינג׳לס״ שמכריז כי הוא רפובליקני אך מתמודד כעצמאי בבחירות הקרובות. בליל הפריימריז נאם קרטיס וכבר הפנה ביקורת למועמד המוביל אדמס. סילבה מציע עמדה תקיפה במלחמה בפשע הגואה בעיר, לגייס שוטרים נוספים ולספק לשוטרים הטבות רבות נוספות כתמריץ. הוא אף מתח ביקורת על מועמדים דמוקרטים שקראו להפנות כספים ממשרדי המשטרה תוך שהם שוכרים לעצמם ביטחון פרטי. בכך רמז למועמדת ווילי שרק לאחרונה נחשף כי בעוד היא תומכת בקיצוץ תקציב המשטרה, היא ומשפחתה שכרו שיטור פרטי לשכונה שלהם בברוקלין. הוא גם ביקש את הצעתו של אדמס להסרת הגנה משפטית משוטרים בתביעות אזרחיות: "זהו חטא נגד אחיו ואחיותיו בכחול״, אמר. סילבה מאמין שאין זה סוף פסוק והוא עדיין יכול לזכות בראשות העיר על ידי עבודה עם ארגונים ונבחרי ציבור שונים מכל הקשת הפוליטית. הוא אף טען שיפעל לסגירת כל מקלטי החיות שעוסקים בהמתה וציין את שמות כל חמישה עשר החתולים שבבעלותו כדי להדגיש את אהבתו לחיות.