חג האביב עומד השנה בסימן יציאה מבידוד לחירות, ומביא עמו תקווה גדולה לשינוי ה"שגרה" שהכרנו בשנה האחרונה. שנת הקורונה הייתה שנה קשה ומאתגרת לרבים מאוד מאתנו, במיוחד כאן, בניו יורק, במקום שספג את המכה הקשה ביותר בארה״ב.
כדיפלומטים, הפעילות הציבורית היא ליבת עבודתנו. בין אם מדובר בפגישות עם מנהיגים או השתתפות באירועים, מפגש פנים אל פנים איננו רק כלי עבורנו, לעיתים הוא המהות עצמה. כאשר נגזר עלינו לחדול מכל פעילות ציבורית, סברתי כמו רבים מעמיתיי, שיהיה קשה למצוא תחליף ראוי והפגיעה בקשרים שלנו עם הקהילה תהיה אנושה. מהר משציפיתי, נוכחתי לגלות שהצורך האנושי חזק מהנסיבות וגם לכך נמצאו פתרונות יצירתיים תוך חשיבה מחוץ לקופסא.

1 צפייה בגלריה
sdvsdvsdv
sdvsdvsdv
(ישראל ניצן)

בשעה בה העולם נשא עיניו אל ישראל, יחסינו עם מנהיגים מקומיים הלכו והתהדקו עוד יותר. ישראל הפכה בין לילה לשותפה משמעותית במאמץ הגלובלי להתמודדות עם המגפה. הניסיון הישראלי במאבק בקורונה הווה עבורנו מעיין נובע של הזדמנויות לשיחות ועידה בין גורמי ממשל מקומיים ועמיתיהם הישראלים, במסגרתן כל צד שיתף מניסיונו בניהול המשבר, בחשיבה על אסטרטגיות יציאה מהמשבר, וגם באופן ניהול חלוקת החיסונים. זכורות לי במיוחד שתי שיחות טלפון שיזם הנשיא רובי ריבלין עם מושל ניו יורק, אנדרו קואומו ומושל ניו ג׳רזי, פיל מרפי, בהן הביע הנשיא סולידריות בשם העם בישראל עם מדינות אלה בשיא התמודדותן עם המגיפה.
ההזדמנויות הללו סללו את הדרך מהמגזר הציבורי לשיתופי פעולה במגזר השלישי. עמותות ישראליות נקראו אל הדגל כאשר קהלים מקומיים הביעו רצון לשמוע על טיפול בקהילות שונות וליישם את הפרקטיקות שפותחו ע״י מומחים ופעילים בישראל להתמודדות עם המשבר.
לצד ההזדמנויות, היו גם אתגרים לא פשוטים, אחת המשוכות העיקריות עמן נאלצנו להתמודד השנה הייתה סגירת השמיים וההגבלות בכניסה לישראל, תחילה למי שאינו אזרח ישראלי ולאחר מכן גם בפני אזרחי המדינה. המחלקה הקונסולרית עבדה וממשיכה לעבוד מסביב לשעון על מנת לטפל בישראלים ואמריקנים הזקוקים לסיוע, באין ספור מצבי חירום וסוגיות הומניטריות הדורשות מענה מיידי. אנחנו מקווים שמבצע החיסונים הישראלי בשילוב עם הירידה בתחלואה יאפשרו את פתיחת השמיים בקרוב.
בדרך לחיסון, מדינת ישראל לא ויתרה על המשך ביסוס השלום האזורי וחתמה על הסכמי נורמליזציה עם מדינות ערביות ומוסלמיות. בהסכמי אברהם טמון פוטנציאל גדול להעצמת הקשרים ולשדרוג היחסים גם עם מדינות השלום הוותיקות, מצרים וירדן. מעגל השלום והנורמליזציה, עם העולם הערבי והמוסלמי בכלל ועם שכנותיה בפרט, הוא נכס אסטרטגי שיש לפעול להרחבתו. בתוך כך, אנו פועלים למנף את הקשר המיוחד יחד עם ארה״ב ומנהיגים פוליטיים, עסקיים וקהילתיים כדי לגייס תמיכה לא רק במילים, אלא גם ובעיקר במעשים, לקידום השלום במזרח התיכון. במסגרת זו נפתחו בפנינו הזדמנויות לשיתופי פעולה עם נציגי האמירויות, בחריין ומרוקו כאן, בניו יורק, לפיתוח תמריצים כלכליים, פוליטיים, תרבותיים.
האתגרים עוד רבים. כולנו תקווה שהחג יביא עמו בשורה של התחדשות, פתיחה של החיים והכלכלה ובעיקר בריאות לכולנו. חג שמח!
ממלא מקום הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, ישראל ניצן.