מעל ל-600 איש, התאספו ביום ראשון בבוקר, בסקוקי, ביום חם ונעים, האווירה הייתה קודרת.
מפגן זה לא נועד להביע תמיכה במדינת ישראל או להילחם עבור זכויות אזרח. מפגן זה נועד להתריע מול גל האנטישמיות הכבד שהתעצם לאחרונה בכל רחבי ארה"ב: לוס אנג'לס, ניו יורק וטקסס בעקבות מבצע "שומר החומות". בערב שבועות הגיעה האלימות אל מחוזותינו.
קבוצת מפגינים מוסלמים עמדו מחוץ לבית כנסת הרפורמי "בית ישראל" בסקוקי, חסמו את התנועה, איימו על עוברי אורח וקראו לאינתיפאדה מהנהר עד הים. לאחר מכן, ניפצו שמשה בבית הכנסת של הקהילה הפרסית בסקוקי והשאירו מאחור שלט "פלסטין החופשית". לא היו נפגעים בנפש, אך אירוע זה הדליק פעמון אזעקה לעתיד לבוא. יהודים חוששים לצעוד בגפם לבית הכנסת.
קטע ברחוב דמפסטר נחסם לחנייה ועשרות שוטרים מקומיים אבטחו את המפגן.
דגלי ישראל ואמריקה ומספר דגלי איטליה התנופפו ברוח הקלה שנשבה בעיר. אליסון פיור- סלובין, ראש מרכז סימון ויזנטל במדינות מערב התיכון ארגנה את העצרת, "קהילות מתאחדות מול אנטישמיות בארה"ב". לצד תושבים מקומיים, הגיעו יהודים מכל הזרמים וכן תושבים לא יהודים הגיעו לתמוך.
בנוסף התייצבו אל מול המיקרופונים אישי ציבור כמו נציגות בית הנבחרים בממשל אילינוי לורה פיין וחברת הסנאט ג'ניפר גונג גרשוביץ'. פטריק ג׳ון, נשיא דקלוג אגוד עורכי הדין, מייסדת ועד העיראקים הנוצרים, ג'וליאנה טיימורזי ורון אונסטי, ראש הוועד האזרחי של איטלקים אמריקאים.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
(צילום: מוטל טנוביץ׳)
כמו כן, השתתפו במפגן מספר ארגונים יהודים, ביניהם עמית שיקגו, YU כולל תורה מציון, RZC מזרחי שיקגו ומוזיאון השואה. למען הבטיחות, האירוע לא פורסם ברשתות החברתיות, כל ארגון הזמין את חבריו.
הרב אנגל, רב קהילת אור תורה, הנחה את האירוע וראה את העצב בעיני המשתתפים. הוא ביקש מהקהל לקרוא בקול רם את הפסוק בו מסיימים לקרוא בתורה את אחד החומשים: "חזק חזק ונתחזק". הקהל ענה בקול ענות חלושה שהתגבר. "לעצרת שתי מטרות" המשיך הרב. "מטרה אחת היא אחדות וחיזוק, כולנו עומדים כמקשה אחת כנגד אנטישמיות וכפי שנאמר במקורות "צרת רבים היא חצי נחמה".
מטרה שנייה, היא לעורר את המודעות ולשבור את הדממה. הרב נזכר בחוויית ילדותו בה השתתף עם הוריו בהפגנה למען מאבק יהודי ברית המועצות לצאת מעבר למסך הברזל. "היום כשגילויי השנאה בעלייה, עלינו להפגין עבור עצמנו. אנו מושיטים יד לשלום ושואפים לביטחון בביתנו, בבית הכנסת ובלכתנו בדרך".

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
קהילות מתאחדות נגד השנאה
(צילום: מוטל טנוביץ׳)

"ליבי דואב על הצורך לקיים מפגן זה, אך אני מעודדת מהאחדות, אחווה ורגישותו של הקהל". אמרה חברת בית נבחרים, ג'ניפר גונג גרשוביץ' "זה ברור כשמש, שהצהרות גזעניות והסתה לאלימות בתקשורת וברשתות החברתית אינן ערכים מקודשים של "חופש הביטוי" – זוהי אנטישמיות. ניסיונות התקפה על בתי כנסת או מקומות יהודים המרכזיים למעגל החיים היהודי הינם פשעי שנאה. למען עתיד ילדינו, אנו צריכים להפגין אהבה וחסד זה לזה גם אם איננו מסכימים. אני תפילה שנוכל לרפא את הפילוג ביננו ויחדיו נוכל למגר אנטישמיות בכל מקום ובכל זמן שתפרוץ".
"בנוסף לאנטישמיות הנוראה שאנו באים לגנותה. אני רואה טרגדיה נוספת מול עיניי. מדוע אני השחור היחידי בעצרת ומדוע אינני רואה איש נוסף בצבע עורי עומד לצידכם כנגד האנטישמיות?" אמר פטריק ג׳ון, עורך דין שחור, נוצרי ופרו ישראלי והדגיש שהערותיו אינן משקפות בהכרח את דעותיה של אגודת עורכי הדין. ג׳ון היה מוטרד מכך ש "לפני מספר חודשים, תנועת "חיי שחורים נחשבים" גינתה את מדינת ישראל וכינתה אותה מדינת אפרטהייד- זוהי האנטישמיות החדשה" הכריז ושאל, "כיצד יכולה הקהילה השחורה הנוצרית לגנות את חברנו ההיסטוריים ובעלי בריתנו העם היהודי שהיו בעצמם קורבנות אפליה מזה אלפי שנים"? יהודים תמכו באופן לא פרופורציונלי במתן שוויון זכויות לשחורים ודברו באומץ נגד גזענות. האם תנועת "חיי שחורים נחשבים" שכחה מכל זה? האם שכחה את ההיסטוריה בה צעדו יחדיו הרב השל וד"ר קינג? האם שכחו את דברי ד"ר קינג שהיה בעצמו ציוני וכתב ש"האנטי-ציוניות אינה אלא אנטישמיות בתחפושת"? "אתם יודעים" התבדח John עם הקהל " הלוא ישו היה יהודי ולימד אותנו שהישועה תבוא מהיהודים. עלינו לעמוד לצידכם מול אנטישמיות ואנטי- ציוניות האנטישמיות החדשה".
נאומו של ג׳ון הזכיר לי את דבריו של קולין פאוול, יועץ הביטחון הלאומי לשעבר שאמר "ישראל היא המדינה היחידה בהיסטוריה שהביאה בני אדם מאפריקה לא כדי להופכם לעבדים אלא כדי לשחררם". נראה שאזרחי העולם אף פעם לא הבינו והעריכו את מבצעי העלייה הללו.
"אנו עומדים איתכם היום לא כאיטלקים אמריקאים אלא כאחים ואחיות העומדים יחדיו תחת דגל החופש ומתנגדים לגזענות ושנאה". אמר רון אונסטי נשיא איגוד האיטלקים האמריקאים. "אנחנו הרגשנו את הכאב והכיעור אך איכשהו הצלחנו להתגבר על הזמנים המאתגרים. עכשיו אנו נמצאים באחד הזמנים האפלים בהיסטוריה שלנו בו האנטישמיות ששרדה שנים בעולם מרימה ראש". הכריז אונסטי "אך אם היום קיים המושג "ביטול התרבות " הרי הגיע הזמן ל"ביטול האנטישמיות". אין מקום לשנאה. הדבר היחידי שעלינו לשנוא היא השנאה. אנחנו יראים וכועסים אך אם נעמוד ביחד ננצח. נתפלל לשלום ונאמין שהוא יגיע".
"הפוגרום העולמי נגד העם היהודי שהוצת לאחר מבצע "שומר החומות" לא היה מקרי". אמר אליסון פיור-סלובין, יוזמת המפגן. "למרות התעלמות התקשורת, נתוני ה-FBI מצביעים שיותר מ-63% מכל פשעי השנאה מופנים כלפי יהודים. ענקיות התקשורת מתעלמות מתחנונינו לסינון השנאה הוויראלית המופצת ברשתות החברתיות נגד העם היהודי, מדינת ישראל והיהדות. האייתוללה חמינאי מפיץ את הכחשת השואה ואת שנאתו לישראל בטוויטר. צילומים בזמן אמת של ירי, הכאה ועינוי יהודים מופצים ממלבורן ועד טורונטו. ענקי התקשורת טוענים שאין ביכולתם לעצור את ההסתה הזו. אך כשחשבו שאנחנו ב"סכנה", חסמו את נשיא ארה"ב ביום אחד".
הסקווד משפיע על המפלגה ומצטט את שקרי חמס -ארגון הטרור". המשיכה פיור-סלובין. "מנהיגי צמרת בקונגרס נכשלים ולא מגנים את דברי המרמה והשנאה. אנו לא נסכים לסילוף האמת ולא נחריש. שתיקה היא הודאה. צונאמי השנאה האנטי יהודית התרחש במקביל לאלימות בירושלים ולמתקפת הטילים על ישראל בכל העולם. הרב מרווין האייר מנכ"ל ומייסד מרכז סימון ויזנטל אמר: "מחובתנו לגנות אנטישמיות, גזענות ואיבה באיבן, לפני שיהיה מאוחר מדי. לפני שהסקווד, הפוליטיקאיות שטופות השנאה לישראל יכתימו לצמיתות את השיח הקהילתי". "כיום כל אחד מאיתנו -תומכי מדינת ישראל אהובתנו, ילדי ניצולי שואה, צעירים ומבוגרים כאחד יחדיו עם שכננו האצילים הלא יהודים חייבים להתחייב לא לשתוק ולא להיבהל מאיומים". סיכמה פיור- סלובין, אנו זקוקים לנבחרי ציבור שימגרו את האנטישמיות והשנאה ברחובות וברשתות החברתיות, ויקצו למשטרה את מלוא התמיכה והתקציב כדי לשמור על בטחון כולנו. עלינו לדרוש משומרי הסף לא לשמש פלטפורמה להצתת אש השנאה. היום אנו עומדים נגד אנטישמיות. אנו עומדים נגד הרעיון שדמם של יהודים הפקר רק בשל היותם יהודים".
הכנס הסתיים בשירת "עוד אבינו חי" ו"כל העולם גשר צר מאד". היה מעודד לראות שלא רק יהודים עמדו עימנו. למזלנו לא הותקפנו, אמצעי הבטיחות פעלו. כשצעדתי הבייתה מהאירוע תהיתי בליבי מה העתיד צופן למדינת ישראל וליהודי ארה"ב. האם זוהי רק ההתחלה?