היה זה חודש דצמבר, 2015, ובשערי בית הספר הקונסרבטיבי ״סלומון שכטר״ שבמנהטן נכנס שר החינוך של ממשלת ישראל דאז, אחד נפתלי בנט, חובש כיפה סרוגה ויו״ר המפלגה הדתית-לאומית בקואליציה של ממשלת נתניהו. ביקורו זה של בנט זכור לטובה בקהילה היהודית בניו יורק, במהלכו הדגיש השר את חשיבות הקשר שבין ישראל ויהדות התפוצות:
"מבחינה ביטחונית תמיד היינו, וממשיכים להיות תחת איומים, ויודעים להתמודד איתם. אבל מה שהכי מדאיג אותי, זה שאנחנו מאבדים יהודים ומאבדים את הקשר עם היהודים ... מה שאנחנו כן זקוקים לו, הוא חיזוק והעמקת הקשר והקרבה ליהדות והקשר עם יהודי התפוצות״.
עם שובו ארצה, נתקל בנט בביקורת קשה מחוגים אורתודוקסיים. הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, התראיין לתקשורת והבהיר כי:
"אם השר בנט היה שואל לדעתי הייתי אומר לו בפירוש שהוא לא יכול ללכת למקום שבו החינוך מרחיק יהודים ממסורת, מהעבר ומהעתיד של העם היהודי ... לדבר מראש עם קהל מסומן ולהכיר בו ובדרכו, כאשר דרך זו מרחיקה את היהודים מדרכה של ישראל - זה אסור".
בנט, מצידו, שב והדגיש:
"אחבק כל יהודי. זוהי חובתנו. קירוב יהודי העולם היא משימה קיומית לעם היהודי. אמשיך בכך".
השבוע נפל דבר. ממשלה חדשה הושבעה בישראל, בראשותו של נפתלי בנט, כיום מנהיג מפלגת ״ימינה״, יחד עם חברתו ושותפתו משכבר הימים, איילת שקד (כיום, שרת הפנים בממשלה). יחד עם מנהיג מפלגת ״יש עתיד״, יאיר לפיד, עשו השניים שימוש במבנה הפוליטי שיצרה ממשלת נתניהו-גנץ האחרונה ונטלו על עצמם את תפקידי ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי, וזאת עד לחילופי התפקיד ביניהם באוגוסט 2023. בכך, תמו בעצם 12 שנות שלטון רצופות של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אשר שב – זו הפעם השלישית בחייו – לתפקיד יו״ר האופוזיציה בכנסת ישראל.
מה צפוי להשתנות תחת הממשלה החדשה והקואליציה הרחבה – והמגוונת מאוד – עליה היא נשענת? נדמה כי התנהלות ממשלת בנט-לפיד ביחס ליהדות ארה״ב, לפחות, עתידה להיות שונה משמעותית מזו של ממשלת נתניהו. לצורך כך, שווה לשים לב לדברים הברורים שאמר בחודש שעבר, שגריר ישראל בארה״ב לשעבר, רון דרמר, בשיחה עם הפרשן הפוליטי הישראלי, עמית סגל, על במת ״מקור ראשון״:
״אני סבור שאנחנו לא מקדישים מספיק משאבים ליחסים עם הקהילה האוונגליסטית. הם עמוד השדרה של התמיכה בישראל בארה"ב. זה נכון מבחינה מספרית, וגם מבחינת רמת התמיכה הבלתי מתפשרת שלהם בישראל ... מבחינת רוב האוונגליסטים בארה"ב ישראל היא אחד הנושאים החשובים ביותר ... הם תומכים נלהבים במדינת ישראל. לעומת זאת, מבחינת היהודים, עבור רובם הגדול ישראל אינה נמצאת בראש סדר העדיפויות ... אז אם מדברים על פוליטיקה – אם אתה רוצה להניע את מרכז התמיכה שלך אתה צריך להתרכז באוונגליסטים".

1 צפייה בגלריה
sdbsdb
sdbsdb
(ראש ממשלת ישראל עם מזכיר ההגנה לשעבר)
תמיכת הציבור הרחב בארה״ב בישראל חשובה מאוד, וכמובן כך גם תמיכתו של הציבור הנוצרי בכלל והנוצרי-אוונגליסטי בפרט. יחד עם זאת, ראש הממשלה בנט, כך עושה רושם, אינו נוטה לזלזל בחשיבות תמיכתה של הקהילה היהודית בארה״ב ובמנופי השפעתה, ולו ממקום אידיאולוגי של חיזוק הקשר בין ישראל ויהדות התפוצות. כך, ביקורו בבית הספר הקונסרבטיבי במנהטן היה ביטוי לתפיסת עולמו. גם בתפקידו קודם לכן כשר הדתות, היה הראשון שבחר להיפגש בפומבי עם רבני התנועה הקונסרבטיבית ואף קידם יוזמות במטרה לעודד את הזהות היהודית של יהודי התפוצות בהשקעה כספית גדולה.
זאת ועוד. גם שר החוץ הטרי, יאיר לפיד, ביקר את השגריר לשעבר דרמר על דבריו ביחס ליהדות ארה״ב והדגיש בנאום כניסתו למשרד החוץ כי על ישראל ״לשקם״ את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית בארה״ב. הוא ביקר קשות את התנהלות ראש הממשלה לשעבר נתניהו בהקשר זה ואמר כי הנ״ל ״הימר באופן גרוע, פזיז ומסוכן בהתמקדותו הבלעדית ברפובליקנים ובנטישת המעמד הדו-מפלגתי של ישראל״.
קשה לחזות בשלב זה עד כמה תוכל באמת הממשלה החדשה לקדם שינויים משמעותיים במדיניות ישראל, בין השאר – למשל – אישור מתווה הכותל שגיבש יו״ר הסוכנות לשעבר, נתן שרנסקי, אשר בוטל על ידי נתניהו בלחץ החרדים. מעניין לציין בהקשר זה כי גם ממשלת נתניהו בשנת 2013, אשר כללה את ״ברית האחים: לפיד-בנט״ וגם הקואליציה הנוכחית שהקימו השניים אינה כוללת את המפלגות החרדיות, דבר המהווה קושי עצום מבחינת ההתנהלות הפרלמנטרית אולם גם הזדמנות אדירה לחולל שינויים נחוצים גם לטובת החברה החרדית עצמה ולטובת מדינת ישראל.
יחד עם זאת, ברור כי קיים רצון עז בקרב חלקים רבים מחברי הקואליציה לקדם שינויים עמוקים מבניים בחברה ובממשל הישראלי, כל אחד בתחומו. בד בבד, ברור גם כי מדובר בסופו של יום באינטרסים מתנגשים של קצוות פוליטיים אשר חברו להם יחדיו בכוונה טובה, אולם כידוע – הדרך לגיהנום, עלולה להיות רצופה בכוונת טובות. אין ספק גם כי האופוזיציה בראשות נתניהו, פרלמנטר ותיק ומנוסה המוקף בכאלו, יהיו מסוגלים למרר את חיי הקואליציה ולהקשות על עבודתה. מה שנקרא, פוליטיקה בהתגלמותה, וכל שנותר לנו הוא לקוות כי ישראל תזכה ליציבות פוליטית לאחר שנים של מערבולות, והעברת תקציב אשר הינה כה חיונית לתפקוד השוטף של המדינה ולעתידה.
מה שבטוח, יהיה מעניין.

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל