inCitu מאפשרת לכל אדם לראות בכל רגע נתון את העתיד של העיר שלו דרך אפליקציית מציאות רבודה (Augmented Reality), לבחון את ההשפעות הפוטנציאליות על המרחב העירוני, ומאפשרת לו להשפיע ולעצב מחדש את הרחובות שמסביב.

תעודת זהות:

מייסדים: דנה חרמש-רשף
שנת הקמה: 2020
שנות עבודה בניו יורק: שנה, בגיבוי קרן האימפקט של וונדי ואריק שמידט, Schmidt Futures, כחלק מרזידנסי של יזמיות ויזמי סושיאל אימפקט.
מספר עובדים בניו יורק: כ-3 עובדים
איך נולד הרעיון?
״הרעיון להשתמש במציאות רבודה לקומוניקציה של תהליכי תכנון הולך איתי שנים רבות אחורה; לפני המעבר לניו יורק ב-2017, עבדתי כאדריכלית במשרד ״בר-אוריין״ בתל-אביב כ-6 שנים. עבדתי בעיקר על פרויקטים של התחדשות עירונית בתל-אביב וסביבתה. בעבודתי עם ומול יזמי נדל״ן, תושבים והעירייה למדתי עד כמה המידע התכנוני, שהוא כביכול מידע פתוח לציבור, איננו נגיש או מובן לאנשים מן השורה. ההבנה לגבי איך העיר יכולה להשתנות ולהתפתח, והכוח שמלווה להבנה הזו, היו תמיד מרוכזים אצל יזמים ופוליטיקאים - ובוודאי לא היו בידי האנשים שעליהם תשפיע ההתפתחות האורבנית המדוברת.
בעברי שירתתי בחיל האוויר כמדריכת סימולטור טיסה של F-15 ו-F-15I, זכיתי להיות בקדמת החדשנות והטכנולוגיה כשתהליך האימונים לתפעול תקלות בטיסה עבר מאימונים באוויר לסימולציה בקוקפיט הבטוח על הקרקע. חוויתי את המעבר של תהליך מורכב ומלא סכנות למורכב אך יעיל, וברור בהרבה.

1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(דנה חרמש-רשף)

בשיטוטיי בעיר ליד אתרים של פרויקטים שעבדתי עליהם, דמיינתי את עצמי הולכת ברחוב ורואה בעיניים, דרך הטלפון/משקפיים ועל גבי הסביבה הבנויה, סימולציה של הסביבה שעתידה או עשויה להיבנות.
עברתי עם משפחתי לברוקלין ללימודי Urban Data Science באוניברסיטת ניו-יורק ובתום הלימודים התמחתי במחלקת תכנון עיר של עיריית ניו-יורק. להפתעתי מצאתי את אותן הבעיות של היעדר שקיפות, כלים ואמון בכל הנוגע לתהליך התכנון, בסקייל עצום בתוספת אי-שוויון גזעי ומעמדי היסטורי של ערים אמריקאיות, בשליטתן של ענקיות טכנולוגיה במרחב הפוליטי והבנוי, ובסכנות שינויי האקלים לערים בחוף המזרחי. מצוידת בכלים חדשים של דאטא וטכנולוגיה, החלטתי לחזור לרעיון ההוא של שימוש במציאות רבודה לטובת דמוקרטיזציה של ההתפתחות האורבאנית״.
מה היו הצעדים הראשונים שהפכו רעיון טוב להקמת סטראטאפ?
״אחרי ההתמחות בעירייה התחלתי לעבוד במשרד אדריכלות/עיצוב עירוני קטן בשכונת רד-הוק, ברוקלין. לשמחתי, שיתפתי את הבוס שלי ברעיון והוא הציע לי לעבוד עליו 50% מזמני, כלומר בעצם, הוא השקיע ב-inCitu חצי מהשכר שלי. במשך כשנה, כל פרויקט שעבדתי עליו במשרד הפך להיות מבחינתי ״case study״ עליו בדקתי את ההשערות והרעיונות שלי. דיברתי עם כל מי שיכולתי, בכל פגישה מתוכננת או מקרית לגבי פרויקט זה או אחר, סיפרתי על המיזם שאני מנסה להקים ובעיקר הקשבתי - לתגובות, להסתייגויות ולעניין שהרעיון יוצר אצל אנשים. למדתי מה באמת ה״pain points״ של כל צד בתהליך הארוך של אישור תכניות עירוניות חדשות. כשיצאתי לחופשת לידה בינואר 2020, היה ברור גם לאלכס וגם לי שיש פה משהו שאפשר לרוץ איתו קדימה, והחלטנו שאני אעזוב את המשרד ואקים את החברה באופן רשמי״.
מה הייתה נקודת המפנה, המהלך שאחריו החלה צמיחה אמיתית?
״נקודת המפנה המשמעותית של inCitu היתה ללא ספק הקבלה לתכנית הרזידנסי בשמידט פיוצ׳רס; פתאום קיבלתי את הכלים שבאמת נדרשו לי כדי להפוך ליזמית, עם מנטורינג וקואוצ׳ינג מהמובילים בעולם הטק בניו-יורק ובארה״ב בכלל, ולצד חמשת חבריי לתכנית שכל אחד ואחת מהם עובדים על פרויקטים מדהימים ומביאים איתם רקעים שונים ומעניינים. מעבר לכך, העובדה שהקרן מאמינה ותומכת ברעיון מעניקה רוח גבית וגושפנקא ללקוחות ומשקיעים הפוטנציאליים איתם אני מדברת יום יום. נקודת המפנה השניה מתהווה בימים אלה והיא הפיילוט הגדול הראשון שלנו בשיתוף עם Manhattan Community Board 5 פה במידטאון מנהטן, במסגרתו אנו מציגים לציבור דרך האפליקציה שלנו את ההצעה להזיז את מיקומו של Madison Square Garden. המתכננים יאספו את תגובות התושבים על הפרויקט ויוכלו להעריך את המסה המוצעת בהקשר הסביבתי הטבעי שלה״.
מדוע בחרתם להעתיק את הלוקיישן דווקא לניו יורק?
״מאחר וחיינו בניו-יורק כבר כמה שנים לא באמת נדרשתי לשאלה הזו; הקשרים שבניתי וההבנה של האקוסיסטם המקומי היו בסיס נכון וחזק להתחיל את המסע הזה מכאן. מעבר לכך, כשמדובר ב-Urban-Tech - ניו-יורק סיטי, על מגוון השכונות, האוכלוסיות, והאתגרים שלה היא המעבדה החיה הכי עשירה, מלמדת ועוצמתית שאפשר לבקש. בכל יום מחדש אני לומדת משהו שתורם להבנה שלי של הבעיות שאני מנסה לפתור. עם זאת, אני מאמינה שהפלופורמה תהיה כלי מפתח דווקא לערים שהן לא ניו-יורק, אלו עם פחות משאבים למחלקות תכנון גדולות וטובות, שמתמודדות עם הגירה פנימה והחוצה, עם משברי דיור, עם מאבקי מעמדות, מגפה עולמית, הצפות/הוריקנים/שריפות בשל שינויי אקלים, מאבק על כישרון ועוד״.
איפה תפסה אתכם תקופת הקורונה?
״בחופשת לידה עם רונה, ביתנו השלישית, שהייתה בת 6 שבועות בלבד כשהתחיל הסגר הראשון, ועם אחותה ואחיה הגדולים איה ואיתמר שהיו אז בני 4. הייתי עוד בתהליך המיון לתכנית בשמידט פיוצ׳רס. בגלל שהיינו עם ניו-בורן ומסיבות נוספות, נשארנו בברוקלין לאורך כל התקופה, ואני מרגישה שלהיות דווקא בעיר שחטפה את הקורונה יותר חזק מכל מקום אחר בעולם, וספציפית בברוקלין, לימד אותי וגם את הילדים על מהו ואיפה טמון חוסנה של עיר (בקהילות שלה, בעירוב שימושים, בחדשנות), עבור מי הערים שלנו צריכות לעבוד (עובדים חיוניים, משפחות, ילדים, הורים) ועבור מי הן פועלות היום (בעלי הון שעזבו אותן ברגע שפרצה המגפה). הקורונה הציפה תחלואות אורבניות ופוליטיות שהיו שם גם קודם, העמיקה וחידדה עבורי את המסרים והמטרות של inCitu. כשהתחלתי את תקופתי בשמידט פיוצ׳רס ביולי 2020 והקמתי את inCitu, הייתי מצוידת בחוויה של החודשים הקשים ההם ובמוטיבציה עוד יותר גדולה להפוך את הערים שלנו לטובות יותר עבור אלו שהחזיקו ומחזיקים אותן בחיים דווקא בתקופות קשות״.
אילו שינויים נאלצתם לעשות בעקבות הקורונה?
״הקורונה הביאה לפתיחות מחשבתית לגבי שילוב טכנולוגיה מתקדמת בתהליכים שהם מאוד רגולטוריים, והציפה את כל הבעיות החברתיות שהיו בארה״ב עוד לפני הקורונה. המספרים המזעזעים של המתים, וההתפלגות הגאוגרפית והגזעית שלהם, לא השאירה מקום לספק לגבי כמה צריך לשנות ושינתה את השיח הפוליטי לכיוון של חברה וערים מכילות, שוויוניות, טובות יותר לכולם. אלו בדיוק הערכים שעומדים בבסיסה של inCitu ולכן המגמות האלו, מלבד היותן חיוביות לעולם, הן חיוביות גם למיצוב שלנו בתעשיה״.
מתי להערכתכם הוא הטיימינג הנכון להגיע לעיר?
״קשה לי לענות לגבי כל סוג מיזם, ושוב - אני התחלתי את העבודה מכאן. אבל בגדול - ברגע שאפשר להתמודד עם ולהנות מהקצב המטורף של העיר הזאת, להוציא את המיטב מבחינת אינסוף ההזדמנויות שנקרות בדרכך ברמה יומיומית״.
כיצד השתנו היעדים, או הצעדים שתכננתם בעקבות הקורונה?
״היעדים לא השתנו, להיפך, הם התחדדו והפכו לדחופים יותר. מבחינת צעדים, אין ספק שנפתחו עוד המון הזדמנויות - גם בזכות השינוי התודעתי שקרה בעקבות הקורונה, ג׳ורג׳ פלויד ותוצאות הבחירות לנשיאות וגם בזכות כמויות הכסף שזורמות בימים אלה גם לטק וגם לנדל״ן. אם בעבר תכננו להתחיל מפרויקטים קטנים, ולחכות לפני שנפנה לערים כלקוחות שלנו, היום יותר קל לנו לעמוד בגאון ולפנות לראשי ערים ומקבלי החלטות עם ההצעה לשנות איתנו את פני התכנון״.
האם מחפשים עובדים?
כן! אני מחפשת CTO. מישהו/י שנלהב מערים, מאנשים ומלהיות בקדמת הטכנולוגיה (ובפרט אוגמנטד ריאליטי). תפקידים נוספים בתחום הפיתוח, האופריישןס והפרודקט צפויים להיפתח לקראת סוף השנה.
חפשו ב- http://incitu.us/
מפת הסטארטאפים הישראלים בניו יורק הוקמה על ידי גיא פרנקלין. המפה מאגדת בתוכה כ-300 סטארטאפים ישראלים ומאפשרת להם לגדול ולהרחיב את פעילותם בארה״ב בדרך חדשנית. למפת הסטארטאפים המלאה: