הקיץ שטוף השמש הגיע לשיקגו. לאחר חמישה עשר חודשים של בידוד יחסי ושהייה בבתים יש רצון עז לצאת אל הפארקים, לצעוד בגנים הבוטנים ולספוג מנה אדירה של ויטמין D. עם הישמע יריית הפתיחה של עונת החמה רציתי להזהיר אנשים בעלי עור בהיר או עור כהה ולהעלות את המודעות למלנומה מחלה שאובחנתי בה לאחרונה. אינני רופאה, אך לחוסר מזלי אדבר על ניסיוני בתקווה שאוכל לסייע לקוראים אחרים - רק על עצמי לספר ידעתי.
ככה זה התחיל. כשסבי וסבתי עלו ארצה מפולין בשנת 1925 ונהנו מחום הארץ, התפלאו דודותיי וצחקו מערביי הארץ שהתעטפו בכפייה בחום הארץ. "ערביי ישראל חכמים״, ענה להן סבי, שחבש כובע שחור. ״הם נזהרים מהשמש מדובשה ומעוקצה". לצערי לא הקשבתי לאזהרתו.
בעיר מולדתי, חיפה היה נהוג ללכת לים לחוף השקט או לחוף (דדו) הכרמל לשחות ולהיפגש עם משפחה וחברים. החל מגיל שש נחשפתי לשמש בשעות החמות לזמן רב וכמובן לא נמרחתי בקרם שיזוף. המסלול היה ידוע מראש. הופעת כוויות ושלפוחיות, אחר כך שינה עורי את צבעו לאדום ולאחר מכן למרבה האכזבה שב להיות לבנבן. לא אמרתי נואש והמשכתי להישרף מספר רב של פעמים. עתה מתברר על פי נתוני משרד הבריאות "שנגעי עור מסוג (keratosis ) וחשיפה ממושכת לשמש בגילאים 6-18 הם אחד מגורמי הסיכון לחלות במלנומה".
בגיל 3 סייעה בידי שומה אחת על יד ימין להבחין בין שמאל לימין. ברבות השנים נערמו על גופי נקודות חן רבות. רופאת העור הדריכה אותי לערוך בדיקה עצמית מידי יום הנקראת באנגלית ABCDE. A Asymmetry - אסימטריה. מלנומה לרוב אינה סימטרית, כלומר צורתה אינה אחידה לעומת נקודת חן בלתי סרטנית הנראית לרוב כעיגול אחיד. B Border - גבול. למלנומה לרוב יש גבולות בלתי ברורים היטב, צורתה אינה סדירה. Color C – צבע. בשומה סרטנית יימצאו מספר צבעים חום, שחור, ורוד וכחול. הרופאה שלי הזהירה שמלנומה ורודה מסוכנת ביותר, בין היתר, ציינה ששומה המשנה את צבעה מחום לשחור עלולה להיות ממאירה. D.Diameter- גודל. אם גודל השומה גדול ממחק בקצהו של עיפרון הינה חשודה. E Evolution - אבולוציה. שומה סרטנית משתנה עם הזמן בגודל או בגוון. וכך עקבתי אחר השומות ונבדקתי אצל הרופאה מידי פעם להסרת שומות חשודות בהתאם לסימנים. כל השומות התגלו כדיס פלסטיות משמע -טרום סרטניות.
הימצאות למעלה מ-50 שונות בכל הגוף מוגדרת כסיכון לפיתוח מלנומה. על חלקי גופי הופיעו יותר מ-300 שומות. רופאת העור אמרה שניתן יהיה לגלות את המחלה בשלב מוקדם יחסית אם נשים לב לנקודות חן חדשות על העור. לדבריה, נקודות חדשות המופיעות בגילאים מבוגרים עלולות להיות מועדות לפורענות.
מכיוון שהימצאות שומות מרובות על הגוף מקשה על גילוי שינויים, המליצה לי הרופאה לעבור מיפוי גוף. מיפוי גוף הינו טיפול מונע לסרטן העור. הגעתי לבית החולים בו צולם כל חלק מגופי ונשלח אלי. עליי להביא את נרתיק התצלומים הרפואיים לכל בדיקה רפואית עם הדרמטולוגית. "תצלום שומות בגוף הוא אחד הדרכים הטובות ביותר לתיעוד הופעת השומות והן כלי קריטי למניעת סרטן העור". אמרה הרופאה שלי. "טכנולוגיית מיפוי הגוף משמשת כצילומים בסיסיים המאפשרים זיהוי שינויים בשומות קיימות, איתור שומות חדשות ומסייעת בבדיקת מלנומה".
לפני מספר שנים גילתה הרופאה נקודת חן חדשה במרכז לחיי השמאלית. נקודה מזערית שלא תאמה כלל וכלל את כללי ה-ABCD. הרופאה הפנתה אותי למנתח פלסטי שיסיר את נקודת החן מפניי. המנתח הביט בלחיי ויעץ לגרד בעדינות את נקודת החן בכדי לא להשחית את פניי. למחרת התקבל טלפון שנקודת החן התמימה הינה מלנומה אגרסיבית ביותר בשלב 0. כבר למחרת היום עברתי ניתוח בו הוסר חצי מלחיי. הרופאים הצילו את חיי. מאז אני עוברת כל שלושה חודשים בדיקת גוף. השבוע עברתי בדיקה נוספת בה הוסרו שתי שומות מגופי ואני ממתינה בחרדה גדולה לתוצאות הביופסיה.
על סמך ניסיוני, אנא הגנו על ילדכם, מנעו מהם להיחשף לשמש להיכוות - אלו גורמים המגבירים את הסיכון לחלות במלנומה. כאמצעי הגנה השתמשו בקרם שיזוף המכיל אבץ Zinc oxide, חבשו כובע ומשקפי שמש, צאו לטייל בשעות הבוקר המוקדמות או לאחר השעה 6:00 בערב. אם תגלו בגופכם נקודות חן חשודות, מהרו להיבדק אצל הרופא. אם תראו בגופכם שומות רבות- עברו מיפוי גוף והעיקר היו בריאים תהנו מהקיץ הנעים.

גאווה שיקגואית - Steppenwolf Theatre

המחזה THE MINUTES של תיאטרון סטפנוולף יועלה בניו יורק
המחזה הנפלא שובר השיאים של תיאטרון סטפנוולף "הדקות" The Minutes פרי יצירתו של המחזאי המפורסם TRACY LETTS ובבימויה המעולה שלANNA SHAPIRO יחדש את הופעתו בהצגות הרצה החל ממרץ ויפתח באופן רשמי ביום חמישי, 7 באפריל 2022 בסטודיו 54 בברודווי ניו יורק. המחזה יוצא דופן בעוצמת שחקניו ובימויו מציג את התככים, החמדנות והשאפתנות בישיבת מועצת העיר. אסור לשאול שאלות לא נכונות כגון: מדוע עובד עירייה בכיר נעדר מהישיבה? מה קרה לכל זוגות האופניים? מי מתעסק עם כספי המועצה? מדוע אין מקום חנייה פנוי? ומדוע הפרוטוקולים מהפגישה האחרונה נשמרים בסוד? המחזה הוצג לפני שנתיים בתיאטרון סטפנוולף וקצר תשועות רבות. הקהל בשיקגו היה המום מהמשחק מהבימוי, העיצוב, והתפאורה. זו הייתה חוויה עילאית, עשייה תיאטרונית טהורה ושופעת חוש הומור. זו אינה פעם ראשונה שהצגת תיאטרון סטפנוולף תוצג בניו יורק, פנינת חן אומנותית שאסור להחמיץ.
תיאטרון סטפנוולף הוא התיאטרון המוביל במדינה שנוסד בשנת 1976 על ידי אנסמבל מרשים לדוגמא גארי סיניז, ג'ף פרי וטרי קיני. 50 חבריו נמנים עם השחקנים, הבמאים והמחזאים המובילים בארה"ב. התיאטרון העלה הפקות מרהיבות שזכו להצלחה ארצית ובינלאומית.

1 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
(המלצת השבוע)

המלצת השבוע Ohio State Murders

המחזה "רצח באוהיו" של תיאטרון גודמן הינו יהלום תיאטרוני אדיר, יצירה נוספת של המחזאית הנחשבת אדריאן קנדי. מחזה קסום וענוג המרתק את הקהל הצופה בנס המתגלה לנגד עיניו. הברווזונת הדחויה הופכת לברבור מפורסם. כשזיכרונות העבר רודפים אותה מובילה הסופרת סוזן אלכסנדר (השחקנית ז'קלין וויליאמס Jacqueline Williams הנהדרת) את סיפורה בעדינות, כאב וביגון מצמרר אל לב תקופת האפלה האמריקאית בה אפליית שחורים הייתה החוק. סוזן הופכת למנהיגה הלוחמת למען זכויות אזרח בעלת שליחות אנושית. בתפקיד זה מפגינה וויליאמס את כל אהבותיה, קשייה ומכאוביה במהלך חייה.
המחזה נע מעבר להווה. סוזן בהווה Jacqueline Williams וסוזן בעבר.( Eunice Woods שחקנית טובהו ענוגה) הסופרת המצליחה חוזרת לקמפוס האוניברסיטה באוהיו ומשחזרת את האפליה המצמררת בה נתקלה בהיותה סטודנטית בשנת 1949. בזמנה, התקבלו להשכלה גבוהה מספר מועט של סטודנטים שחורים. למרות כישוריה הגבוהים של סוזן, חוקי הברזל של המחלקה לאנגלית מנעו את קבלתה של סטודנטים שחורים לתחומה בשל הבעת הספק ביכולתם להצליח. יחסים בין גזעיים היו אסורים בהחלט.
המחזה נע מעבר להווה. סוזן בהווה וסוזן בעבר. יציאתה ממוסכמות והריונה ממערכת היחסים האסורים באותה תקופה עם הפרופסור רוברט המפשייר ( השחקן המצוין SHANE KENYON ) עולים על שרטון. סוזן מעלה לאור את החוויה הקשה מכול, האובדן קורע הלב של תאומותיה- פירות היחסים האסורים. העבר מתעורר לחיים והקהל רואה אותה בצעירותה בדמות שחקנית צעירה שמשחקת נפלא ( ומכיר את חבריה ואת דודתה. משחקם נהדר, מדויק, חינני ואיכותי של כל השחקנים נפלא, מדויק, חינני ואיכותי.
זו חוויה בלתי נשכחת לצפות במחזה העוצמתי "רצח באוהיו" . כשהשחקנית כואבת אנו כואבים עימה ומרגישים את כאבה קרוב לליבנו. במאית הווידאו כריסטיינה טי העניקה תחושה קולנועית למחזה. ההצגה נוקבת, מרגשת ומהנה לא בשל עברם המר של השחורים בארה"ב, אלא בזכות הידיעה שהיום חל שיפור בגזענות משפילה זו. מחזה זה ממריץ אותנו ללחום למען שוויון מלא. היופי מתבטא בכך שסוזן, מביעה בעוצמה מרגשת את הכאב והצער, אין בה כעס או חרון והיא אינה דורשת נקמה, היא דורשת שינוי.
מומלץ מאד. ניתן לצפות במחזה בסוף השבוע שישי, שבת וראשון.
מחיר הכרטיס לצפייה – 25$.
לפרטים: