הקורונה עדיין כאן ורבים עדיין מתקשים להגיע לישראל בימים אלו, ורבים מבני המשפחות השכולות שרוצים לפקוד את קברי יקיריהם ביום הזיכרון מוצאים את עצמם, גם השנה, רחוקים. במסגרת פרויקט מיוחד של הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק וארגון "נאוה" ליום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה התשפ"א, נאספו מהמשפחות השכולות המתגוררות בתפוצות אבנים עם פתקי הנצחה, לשם שליחתן לארץ והנחתן על קברי הנופלים. המיזם, שנקרא "אבנים עם לב אדם", נועד לסייע למשפחות שאינן יכולות השנה להגיע לישראל ולפקוד את קברי יקיריהן בשל מגבלות הקורונה.
הקונסוליה, שעומלת על הפרויקט בחודשים האחרונים, אספה אבנים בצירוף סיפורי הנצחת החללים, מעשרות משפחות שכולות המתגוררות באזור ניו יורק, ואלו נשלחו לישראל ביום שלישי האחרון. משרד החוץ הישראלי, בשיתוף ארגון "נאוה", ישלח ביום הזיכרון הקרוב עשרות מתנדבים שיניחו את האבנים על קברי החללים ויתעדו עבור המשפחות קריאת קדיש ותהילים.

1 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
(האבנים והסיפורים. בדרך לישראל)

"אבי היה אחד הטייסים הראשונים של ישראל בחיל האוויר בישראל, חבר הפלמ"ח, ובנו הצעיר של יושב ראש הכנסת הראשון״, מספרת נחמה דוד שפרינצק, תושבת ברוקלין, בתו של הטייס דוד שפרינצק ז"ל. ״מטוסו הופל ע"י ספינה מצרית מול חופי תל אביב בשנת 1948 בזמן שהוא הגן על תל אביב. אני מחכה בקוצר רוח לראות את תוצאות הפרויקט ומעריכה את המאמצים העצומים שנדרשו להפקתו. רק ישראל יכולה הייתה ליזום פרויקט כה נוגע ללב ולהעניק פתרון יצירתי לזיכרון והנצחה בזמן המגפה״.
חוי ארנפלד מנהלת שותפה בארגון נאוה, התומך במשפחות שכולות, אשר מובילה את המיזם לצד מיכל וואכטל חלמיש מעמותת "הקבוצה״, משתפת: "בשנה האחרונה הפכנו לעולם מאוד וירטואלי, למדנו לחבק ולהפגין תמיכה דרך ZOOM, אבל בעיניי אין תחליף לתמיכה שהיא פיזית. לכן,״, היא מסבירה, ״היה לנו חשוב להעניק מוחשיות להנצחה ומיזם האבנים הוא הדבר הכי קרוב שאפשר לעשות כדי לחבר את אותן משפחות שכולות בניו יורק לקברי יקיריהן״. במסגרת המיזם בני המשפחות השכולות הכינו אבני זיכרון מקושטות. ״מבחינתנו הפרויקט הזה הוא הכי קרוב לדבר האמיתי. אמא שכולה שנמצאת בחו"ל, שכל מה שנשאר לה זה חלקת קבר בארץ והיא לא יכולה לבקר בישראל, יודעת עכשיו שמישהו פקד את החלקה, ניקה אותה, הניח אבן והיה שם. זו דרישת שלום מעבר לים שהיא כמעט פיזית״.
הקונסולית לדיפלומטיה ציבורית של ישראל בניו יורק, אדוה וילצ'ינסקי, מוסיפה: "מדובר בפרויקט ערכי בעל חשיבות עצומה המבטא ערכי סולידריות וערבות הדדית של החברה בישראל עם ישראלים ויהודים המתגוררים בתפוצות. הוא הדרך שלנו להוקיר ולסייע למשפחות ביום חשוב וקשה זה״.
במטרה להנגיש את הסולידריות לכל אחד ואחת מקרב הישראלים שרוצים להגיע הכי קרוב שאפשר,
הפיצו במסגרת המיזם קול קורא למתנדבים ולטענתם, תוך 24 שעות התקבלו עשרות פניות מרחבי הארץ כדי להתנדב ולסייע בהנחת האבנים. "משפחות שלא הצליחו עד כה לשלוח את האבנים עדיין יכולות להשתתף בפרויקט״ מזכירה ארנפלד. ״ניתן להיכנס בשבוע הקרוב לאתר ולהזמין אבן שמתנדב יקשט לפי בקשת המשפחה ויניח אותה על קבר החלל ביום הזיכרון.