בימים שבהם הזרם הדמוקרטי נקרע בין המתונים לפרוגרסיביים, בעיר הכי ליברלית בארה״ב, העיר הגדולה והחשובה כל כך בארה״ב, אמר העם את דברו ומי שנבחר אחרי קמפיין ארוך ומייגע, לייצג את המפלגה הדמוקרטית בבחירות לראשות העיר היה המועמד המתון אריק אדמס.
בשבועות האחרונים עקבנו מקרוב אחרי המאבק לראשות העיר שהיה רווי בדרמות וברגעים מאוד נמוכים במסגרת המאבקים בין שמונת המתמודדים לראשות העיר. מאחר והיחס בין רפובליקנים לדמוקרטים בניו יורק עומד על אחד לשבוע, צפוי המועמד בדמוקרטי לנצח ומסומן מבעוד מועד כראש העיר.
״אמנם יש עוד כמה כמויות קטנות מאוד של קולות לספור, אך התוצאות ברורות. קואליציה היסטורית, מגוונת, מכל חמשת רבעים בהובלת תושבי ניו יורק ממעמד הפועלים, הובילה אותנו לניצחון בבחירות הדמוקרטיות לראשות עיריית ניו יורק״, אמר אדמס והבטיח כי יגשים ״את ההבטחה של העיר הנהדרת הזו לאלו הנאבקים, שהם חסרי יכולת, ומחויב לעתיד בטוח, הוגן, ובמחיר סביר לכל תושבי ניו יורק״.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
ראש העיר הבא?
(אריק אדמס)

ככל הנראה אדמס ניצח בפער קטן של כ-1% - השווה לכ- 8,000 קולות את מי שהייתה מאוד צמודה אליו בסקרים האחרונים, נציבת התברואה לשעבר בעיר קת'רין גרסיה, שהייתה האישה הראשונה בתפקיד אילו ניצחה. מיה ווילי, עורכת דין לזכויות אדם הגיעה למקום השלישי וסירבה מאז הוכרזו התוצאות לקבל את ההפסד תוף העברת ביקורת על ועדת הבחירות, אשר רק בשבוע שעבר דיווחינו כי פרסמה והסירה את הספירה הראשונית של הקולות. מקור הטעות, כך נראה, בנתוני בדיקות ראשוניים שמעולם לא הוסרו מהמערכת ונכללו בספירה הרשמית. ״שוב אנחנו עדים ונפגעים מהפגמים המבניים הבסיסיים של ועדת הבחירות״, אמר דה בלאסיו בשבוע שעבר. ראש העיר קרא לספירה מחודשת מיידית ודרש הסבר כנה ומלא מהועדה. ״למספר השיא של המצביעים בניו יורק מגיעה תשובה״.
בהתחשב במספר הגבוה של מצביעים בכל הבורוס של העיר, הפסדה של ווילי הוא סמן חשוב עבור המפלגה הדמוקרטית. ווילי זכתה לתמיכה של מובילת הזרם הפרוגרסיבי במפלגה, אלכסנדרה אוקטביו קורטז והובילה קו אנטי משטרתי מובהק. היא מוכרת לרבים מערוץ MSNBC, בו היא מופיעה באופן קבוע כמרואיינת ומומחית בתחום המשפט אבל למי שגר בניו יורק, היא מוכרת בעיקר בתור היועצת של דה בלאסיו, ראש העיר היוצא. ווילי היא עורכת דין אמריקאית, פרופסור ופעילה לזכויות האזרח שהובילה את ועדת ביקורת התלונות האזרחית בניו יורק משנת 2016. סיפור חייה של ווילי סוער למדי. היא גדלה בוושינגטון די.סי לאם לבנה ואב שחור, מנהיג זכויות האזרח והאקדמאי ג׳ורג׳ ווילי. כשהייתה בת 10 בלבד בעת שייט עם אחיה ואביה, נפל האב למים ושלושה ימים מאוחר יותר אותרה גופתו. ווילי המשיכה בהשראתו לקריירה אקדמאית עם תואר ראשון בפסיכולוגיה ממכללת דרטמות ודקטורט מבית הספר למשפטים קולומביה. לאורך שנים עבדה בפרקליטות במחוז הדרומי של ניו יורק. לפני שמונתה כיועצת ראש העיר בשנת 2014, עבדה עבור קרן ההגנה והחינוך המשפטית של, NAACP, האיחוד האמריקאי לחירויות אזרחיות ומכון החברה הפתוחה. ברבות השנים, הקימה וכיהנה כנשיאת המרכז לשילוב חברתי, ארגון אסטרטגיה מדיניות לאומי אשר פועל למען פירוק הגזענות המבנית. בקמפיין שלה טענה שוב ושוב כי יש לצמצם את התקציב ואת כוח המשטרה ולפעות בדרכים אחרות למיגור הפשע הגובר בעיר.

2 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
הפסד לזרם הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית
(מיה ווילי)

כשאירועי הירי, הפשע והאלימות מסביב מאמירים ואחרי סוף שבוע סוער במיוחד של אלימות, נראה שניו יורק הליברלית אמרה לא לגישה הפרוגרסיבית. "אם לחיי שחורים באמת יש ערך", אמר אדמס כאשר מתייחס לתנועת Black Lives Matter שהחלה את הקריאה לצמצום כוחה של המשטרה, "אי אפשר לכוון את המאמצים שלנו רק נגד ניצול לרעה של סמכות מצד שוטרים. אנחנו צריכים להפנות אותם נגד האלימות שקורעת את הקהילות שלנו".
העיר עברה סערה קשה ביותר עם פרוץ הקורונה, עסקים נסגרו, תושבים רבים לא הצליחו לשלם את שכר הדירה שלהם, חסרי הבית השתלטו על הרחובות, הפשע בשיאו, פשעי שנאה נגד שחורים, אסייתים ויהודים נוסקים והתיירים עדיין לא חזרו לעיר. המועמדים לראשות העיר הציגו דרכי פעולה שונות ביותר להתמודדות עם כל הבעיות הללו וכעת המתח גדול מאי פעם.
אדמס פעיל ומוכר בפוליטיקה המקומית מאז תחילת שנות ה-2000, כחבר בסנאט ובהמשך כנשיא הרובע ה-18 בברוקלין. אדמס שירת כקצין במשטרת ניו יורק שנים ארוכות ופרש בדרגת קפטן. כשהעיר כולה מתמודדת עם נסיקה מדאיגה בפשיעה ברחובות, העמדה הנוקשה שלו והעבר העטור עובדים, כך נראה, עבדו לטובתו
לאדמס שנים ארוכות גם בשירות הציבורי אחרי ששירת בסנאט של מדינת ניו יורק בין השנים 2006-2013.
בנובמבר 2013 נבחר אדמס לנשיא בורו ברוקלין, ובכך הפך לאפרו אמריקאי הראשון שמכהן בתפקיד. בפעם האחרונה נבחר שוב לתפקיד בנובמבר 2017. מי שככל הנראה יהפוך לראש העיר השחור השני של ניו יורק נולד בברונסוויל, ברוקלין, גדל בבושוויק וג'מייקה, קווינס. כשהיה בן 15 נעצרו אדמס ואחיו בגין הסגת גבול פלילית. בעת שהותו במעצר סיפר, הוכו הוא ואחיו על ידי קצין משטרה. אדמס סבל מהפרעה פוסט טראומטית וטוען שאותו מעצר עורר אצל אחיו מחלת נפש. אחרי לימודי משפט פלילי במכללת ג׳ון ג׳יי, ולאחר שסיים את לימודיו באקדמיה למשטרת ניו יורק בשנת 1984 עם הציונים הגבוהים בכיתתו, עבד למעלה מעשרים שנה במשטרה בתפקידים שונים וכבר אז, בשנת 95׳, הקים את ארגון 100 Blacks in Law Enforcement Who Care, קבוצה של שוטרים שחורים אשר נלחמה נגד אלימות משטרתית ואי צדק גזעי בקרב רשויות אכיפת החוק. ״שקר הוא שורש ההכשרה שלנו״, הצהיר אדמס בשנת 99׳. ״באקדמיה אומרים למגויסים שהם לא צריכים לראות אנשים שחורים או חומים כשונים, אבל כולנו כן. כולנו יודעים שרוב העצורים בגין פשעים הם אפרו-אמריקאים. לא יצרנו את התרחיש הזה, אבל עלינו להיות כנים ולדבר על זה״. שנת 94׳ כשהתמודד על מקום בפריימריס, קיבל את תמיכת Nation of Islam והפסיד. אחרי שהובס טען שהזוכה בבחירות עשה טעות כשגינה את לואיס פאראחן מנהיג התנועה האסלאמית שתמכה בו, ומי שנודע באמירות האנטישמיות שלו. אדמס היה רפובליקני מוצהר בין השנים 1997-2001. ב- 2006, חזר למפלגה הדמוקרטית, כאשר התמודד לסנאט המקומי. מאז, אדמס נבחר וכיהן בארבע קדנציות עד שנת 2013, אז נבחר לנשיא בורו בברוקלין. הוא ייצג את מחוז 20, שכולל חלקים משכונות ברוקלין: בברונסוויל, קראון הייטס, מזרח פלאטבוש, פארק סלופ, פרוספקט הייטס וסאנסט פארק. לאורך השנים הציע עם חבריו חוק להעלאת שכר המחוקקים, למרות שדורגו במקום השלישי בגובה השכר של מחוקקים בארה״ב, הוא הצסיע בעד שוויון נישואין והתנגד למדיניות בלומברג בנוגע למעצר "stop and frisk" אך מאוחר יותר תמך בה, והמשיך גם לאורך הקמפיין.
למרות פרשת לואיס פאראחן, אדמס ידוע כאוהב ישראל. מאז מבצע ״שומר החומות״ כשרחובות ניו יורק התמלאו בקריאות אנטי ישראליות ומספר התקריות האנטישמיות עלה בעשרות אחוזים, אדמס דווקא מיהר להביע תמיכה ואהבה מפתיעה לארץ, "אני רוצה לקנות בית לאחר הפרישה ולגור במדינה היהודית", אמר. כשנשאל אם יהיה תומך נלהב של ישראל כמו שהיו ראשי ערים אחרים, הסביר: "ביקרתי בישראל פעמיים, אני אחזור לשם שוב ואנסה למצוא מגרש לבנות שם בית, כדי שזה יהיה מקום הפרישה שלי מהתפקיד, אני אוהב את עם ישראל, את האוכל, את התרבות, את הריקוד, את כל מה שקשור לישראל". כשנשאל באיזה חלק בישראל הוא יבחר לגור, ​​אמר אדמס בצחוק: "ברמת הגולן", על פי ה׳ניו יורק פוסט'. אדמס נחשב גם תומך נלהב וקרוב של הקהילה היהודית בניו יורק, נהנה מתמיכת חסידי חב”ד בקראון הייטס, וזכה לחיבוק ואהדה גדולה מצד עסקני חב”ד במהלך מערכת הבחירות.“הוא לא רק חבר ותומך חזק למען הקהילה, אלא עמד לימין הקהילה בתקופות טובות יותר או פחות”, צוטט הרב יעקב ברמן בעיתונות החרדית.
גם בקהילת סאטמר הביעו סיפוק מניצחונו: “הוא אחד מחסידי אומות העולם, אוהב יהודים אמיתי. ידוע כבר מעל עשר שנים כאוהב ישראל נלהב״.
המועמדת קתרין גרסיה שהייתה קרובה מאוד לניצחון, הייתה אחת המועמדות האהובות לאורך הקמפיין אחרי שכיהנה בהצלחה כנציבה לשעבר של מחלקת התברואה בעיר ובעבר שימשה כיו"ר זמני ומנכ"ל רשות השיכון של ניו יורק ורק בשנה שעברה, עם פרוץ הקורונה, מונתה לאחראית לתכנית המזון לשעת חירום בניו יורק במהלך הימים הקשים של התפרצות הפנדמיה. היא נולדה בברוקלין ואומצה על ידי משפחה מפארק סלופ, שם גדלה. לא ברור אם תתמוך באדמס בבחירות הכלליות.
הפריימריז למפלגה הרפובליקנית הסתיימו די מהר אחרי סגירות הקלפיות בפער ניכר למועמד קרטיס סליבה, בן ה- 67, שהקים את ה״גארדיאן איינג׳לס״ ומציע עמדה תקיפה במלחמה בפשע הגואה בעיר, גיוס שוטרים נוספים והטבות רבות כתמריץ לשוטרים. "אנחנו חייבים להתמקד בניצחון בנובמבר כדי שנוכל לקיים את הבטחותינו לאלה שמתקשים בעיר הנהדרת הזו, אלו שלא מקבלים שירותים ראויים ואלו שרוצים עתיד בטוח, הוגן ובר-השגה. זה מה שאני רוצה עבור כל תושבי ניו יורק", הצהיר אדמס אחרי הכרזת הניצחון.