נראה שבשבועות האחרונים בין אומיקרון לדלתא, מסביבינו שיגעון הקניות לא עוצר סביב בהלת הקורונה והשופינג בשיא. מבלאק פריידיי לסייבר מאנדיי, הקניות לכריסמס עברו מהחנויות לאתרים שמציעים הצעות נחשקות במיוחד. למעשה, במהלך עונת החגים האחרונה, צרכנים ברחבי העולם הוציאו למעלה מ-200 מיליארד דולר במכירות מקוונות בלבד והעונה החמה טרם הסתיימה. כל המבצעים הנחשקים הללו והקניות המרובות אונליין מהוות, לצד החגיגה הגדולה, גם קרקע פוריה להונאות למכביר, בין אם במכירת זיופים ובין אם בניסיון של האקרים לאסוף בהזדמנות זו פרטים אישיים מלקוחות במהלך הקנייה.

סימני אזהרה

בשנים האחרונות, וביתר שאת בעידן בקורונה, כולנו התרגלנו לערוך קניות אונליין. זה נוח, מהיר וזמין להפליא. ההרגל הזה לעיתים קצת גורם לנו לשכוח שהקלות שבה אנחנו יכולים בלחיצת כפתור לספק את הפרטים שלנו ובתמורה לרכוש את המוצר הנרכש יכולה להיות מסוכנת. מתקפות פישינג הן בין המתקפות הנפוצות בשימוש תוקפים בעולם הסייבר. רק בשנה האחרונה התקבלו במערך הסייבר הלאומי יותר מ-2,500 דיווחים בנושא, כאשר כל דיווח מצביע על בין עשרות למאות אלפי הודעות שנשלחו. במסגרת המבצעים החמים שמוצעים לצרכנים בימי הכריסמס וסוף השנה האזרחית. אם תכננתם לצאת למסע שופינג וירטואלי, או שפשוט ארבתם למבצעים וההנחות שהגיעו אלינו לטובה, מומחי הסייבר הישראלים מספקים לכם כמה הנחיות נחוצות ועדכניות לקנייה בטוחה: "חשוב לשמור על ערנות גבוהה," מסבירה נעמה לפיד, מחברת הסייבר ההגנתי Cybereason. "ההונאות ברשת קיימות והן עשויות להפתיע אותנו ברגעים לא צפוים. הקפידו תמיד לחפש את סימני האזהרה ואל תיכנעו להנעה מיידית לפעולה. העדיפו תמיד לחפש את המידע באופן אקטיבי ולא להגיע אליו דרך קישור שנשלח, גם קישור שנראה תמים לכאורה, עלול להוביל לאתרי הונאה. אם בכל זאת החלטתם ללחוץ על קישור מצורף, יש לוודא שכתובת האתר אליו מוביל הקישור אינה משובשת, רחפו באמצעות העכבר על הקישור לפני לחיצה לטובת חשיפת הכתובת המלאה. לאחר שהגעתם לאתר המקושר, בחנו את כתובת האתר וחפשו את סימן המנעול המעיד על פרוטוקול האבטחה".
הנחייה חשובה לא פחות היא להשתמש בסיסמה ייחודית לכל חשבון. ״הימנעו בכל מקרה משימוש חוזר של אותן הסיסמאות שאותן אתם מספקים בעת ההרשמה לאתרים השונים. השתמשו בסיסמה ייחודית לכל חשבון המערב פרטים אישיים או אמצעי תשלום, כך במידה ותיפלו כקורבן ופרטיכם האישיים יגנבו, הם יתאימו לחשבון יחיד״.


1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(סכנה, שופינג!)

המנעות מזיופים

כולנו שמענו ואולי גם חווינו את האכזבה שבהזמנת פריט שלא מגיע בכלל או מגיע באיחור משמעותי. לפעמים, אחרי שהוא מגיע מגלים שהוא בגודל שונה מהצפוי או באיכות ירודה.
הבעיה נפוצה יותר כאשר לא מכירים את הסכנות הטמונות באתרי קניות שונים. ככל שהמסחר האלקטרוני ממשיך לגדול, כך גם גדל שיעור המוצרים המזויפים והלא חוקיים הנמכרים באינטרנט.
ממידע שמצאה חברת EverC עולה כי רק השנה נקנו מוצרים מזויפים ופיראטיים בלמעלה מ- 500 מיליארד דולר ברחבי העולם, מספר אסטרונומי שמעיד על תופעה רווחת שגדלה מיום ליום. "הבעיה הולכת וגוברת, כששווקים גדולים ברשת שמתמודדים עם בעיית הזיופים לא מצליחים, או לא עושים מספיק כדי למצוא פתרונות ישימים וחד-משמעיים לבעיה״, מתאר נועם רבינוביץ', מייסד חברת EverC הישראלית שמסייעת לכמה מענקיות תחום המסחר המקוון והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים המובילים בארה״ב. ״אפילו חברות אשר מגדילות ומקצות מאות מיליוני דולרים בפתרונות עצמאיים כדי להילחם בזיופים, הונאה ומוצרים לא חוקיים, מוצאות עצמן עם אחוז ניכר של מוצרים אלו אשר עדיין מצליחים להשתחל לחנויות האונליין ולהימכר לציבור הרחב מתחת לרדאר. רבים מאיתנו קונים ומשתמשים במוצרים אלו ללא ידיעתנו".
ישנם פתרונות טכנולוגיים שונים. רבינוביץ׳ מספר שהטכנולוגיה שפיתחו מזהה מוצרים מזויפים ולא חוקיים באתרי קמעונאות ומסייעת להם להגן על הצרכן מפני צריכת מוצרים כאלו. ״אנו מאפשרים לאתרי קמעונאות לזהות ולעצור מכר מוצרים מזויפים ולא חוקיים. כך האתרים מגנים על הצרכן מפני רכישת המוצר וצריכתו, שעשויה להיות בעלת השפעות בריאותיות הרסניות; בנוסף, אתרי הקמעונאות מונעים פגיעה במוניטין המותגים אותם התכוונו פושעים לזייף ובאותו זמן שומרים על המוניטין שלהם כפלטפורמה בטוחה ואמינה".

הופכים לקניינים חכמים

"רכישה נכונה ומושכלת מתחילה בסקירה של חוות הדעת של לקוחות על מוצרים באתרים״, מסביר עזרא דאיה, מנכ"ל Aspectiva, מרכז הפיתוח והחדשנות הישראלי הראשון של Walmart. ״כיום, כמעט כל אתר מציע שיטת ניקוד על מוצריו, וגם ביקורות משתמש אינטראקטיביות עם תמונות. חוות הדעת באתרי קניות לרוב יראו לצרכן את שביעות הרצון מהמוצר ולכן תמיד חשוב לעבור עליהן״, טוען דאיה ומתריע: ״חשוב לעשות זאת בצורה זהירה – הביקורות לעיתים יכולות להיות קנויות, מוטות או מזויפות".
חברת Aspectiva פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית ושפת תכנות עצבית אשר מנתחת חוות דעת על מוצרים ומפיקה מהם תובנות והמלצות קנייה. המערכת מסוגלת להבין על מה אנשים כותבים בביקורותיהם, מהם הנושאים השונים ומה דעתם עליהם - עבור כל סוג של מוצר וללא ידע מוקדם. בעזרת הניתוח שהיא מספקת ניתן לשפר את יכולות החיפוש באתרי הסחר, להבין מה מתאים למשתמשים ומה היתרונות והחסרונות בכל מוצר. החברה נרכשה ע"י Walmart בשנת 2019 תמורת עשרות מיליוני דולרים.
"כדי לנטרל את האפקט של חוות דעת שתולות, בצורה מפתיעה עדיף לנקוט בגישה של בחירת המוצר הכי פחות שלילי לפי חוות הדעת השליליות, מכיוון שחוות דעת שתולות או מזויפות תהיינה ברוב המקרים חוות דעת חיוביות״, הוא טוען. "ההמלצה הכללית היא לתת יותר משקל לנאמר בחוות דעת שליליות ולוודא האם אספקטים שליליים של המוצר אכן בעייתיים מבחינת הרוכש. כמובן, חשוב להעדיף לקרוא חוות דעת עדכניות, שכן הן בדרך כלל יותר רלוונטיות ויותר אינפורמטיביות מפני שהמוצר היה יותר זמן על המדף ואפשר לספק אודותיו יותר פידבק מבחינת התנסות הצרכנים במוצר״, הוא מוסיף. "באמצעות הטכנולוגיה שפיתחנו, אנו מנתחים את התגובות על המוצרים ובאופן אוטומטי למעשה מקבלים המלצות של קונים ומפיקים מהן תובנות והמלצות קנייה לצרכים שונים וקהלי יעד שונים״.