״קריפ״! מילה אחת הופיעה בשער של ה״ניו יורק פוסט״ השבוע, יממה לאחר פרסום כתב האישום נגד המושל קואומו. מי שנחשב רק לפני שנה כגיבור הגדול של ניו יורק, כהבטחה הענקית של המפלגה הדמוקרטית, מי שהצליח להוציא את מדינת ניו יורק מתסבוכת הקורונה ואפילו כתב על זה ספר, מי שעמד בגאון מול הנשיא טראמפ וצעד במה שנראה היה כמסלול הבטוח לנשיאות ארה״ב, הפך, ברגע אחד, לנטל גדול על המפלגה, על הסטייט ואפילו על רשת cnn.
המושל הותיק של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, כך פרסמה בדו״ח מיוחד ומפורט התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישה ג'יימס, הטריד מינית אחת עשרה נשים, כך נטען, בהן עובדות מדינה בהווה ובעבר.
על פי הדו"ח, בן 165 העמודים, קואומו ועוזריו הנהיגו סביבת עבודה ״מורעלת״ אשר אפשרה הטרדות שונות תוך הפעלת כוח ואיומים.
כשהוא מככב בכותרות ומופיע בכל תכנית טלוויזיה אפשרית, הוטלה הפצצה הראשונה על עתידו הפוליטי ב-13 בדצמבר 2020. לינדזי בוילן, עוזרת לשעבר של המושל, טענה כי הטריד אותה מינית במשך שנים. בהמשך אף סיפרה שקואומו הפציר בה לשחק איתו פוקר עירום כשהשניים היו על מטוס בנסיעת עבודה כמה שנים קודם לכן וזמן לא רב אחרי אותו אירוע, נשק לה קואומו בכוח על פיה במשרדו שבמנהטן. חודשיים אחרי הפרסומים, ב-27 בפברואר 2021 עוד עוזרת בכירה בממשל המקומי האשימה את המושל בהטרדה מינית בוטה. שרלוט בנט, עוזרת בכירה ויועצת למדיניות הבריאות של מושל ניו יורק סיפרה כי קואומו גילה עניין בחיי המין שלה בכמה מקרים לאורך שנת הקורונה ושאל אותה האם הייתה בקשרים מיניים עם גברים מבוגרים. אחריה הייתה זו אנה רוך. ב-1 במרץ התייצבה רוך מול המצלמות וטענה שהמושל לא רק הטריד אותה מינית, הוא גם נגע בה ללא הסכמתה. הפעם לא מדובר בעובדת וביחסי מרות כי אם במפגש מקרי בחתונה בספטמבר 2019. לאחר תלונתה של רוך, פרסם ה״ניו יורק טיימס״ תיעוד מאותה חתונה כשקואומו שם את ידיו על פניה של רוך.

4 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
מושל בצרות
(אנדרו קואומו)

אישה רביעית התייצבה ב-6 במרץ וטענה שגם בה המושל נגע בצורה בלתי הולמת בגבה התחתון ונשק לידה. באותו יום ממש התייצבה אישה חמישית שטענה שקואומו חיבק אותה יותר מדי זמן וחזק מדי. ב-9 במרץ, אישה שישית טענה שהוא נגע בה שלא כראוי. ב-12 במרץ התייצבה אישה שביעית בטענה שקואומו דחף את ידו מתחת לחולצתה בזמן שהייתה באחוזת המושל הרשמית ושבוע לאחר מכן אישה נוספת התלוננה כי המושל כינה אותה ואת עמיתותיה לעבודה "mingle mamas".

4 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
״שיסתלק מיד״
(ראש העיר דה בלסיו )
אחרי הפרסומים המביכים הודיעה התובעת של ניו יורק, לטיה ג'יימס, כי היא בוחנת אפשרויות לחקירה עצמאית כנגד קואומו. החקירה על מעלליו של המושל נמשכה כמעט חמישה חודשים, והובלה על ידי שני עורכי דין חיצוניים ששוחחו עם לא פחות מ- 179 אנשים, ביניהם חברים בקבינט של קואומו, שוטרים, עובדי מדינה ואנשים נוספים שהיו בקשר עם המושל. "הראיונות והראיות חשפו תמונה מטרידה מאוד, אך מובהקת למדי, אמרה התובעת ג'יימס, ״המושל קואומו הטריד מינית עובדי מדינה, תוך הפרה של חוקים מדינתיים ופדרליים". על פי הדו״ח, נחשף כי במקרה אחד לפחות, קואומו ועובדיו הבכירים פעלו גם אחרי הפרסומים כדי ״לנקום״ בעובדת לשעבר שפרסמה טענות נגדו. עוד מצאה החקירה כי קואומו הטריד נשים שאינן עובדות ממשלה. ג'יימס, אשר על פי השמועות, מתכוונת בעצמה להתחרות על תפקיד המושל בבחירות הקרובות, טענה כי לא ניתן היה לקיים את החקירה ללא "הנשים שגילו אומץ ושהסכימו להיחשף".
בחודש מרץ, כאשר יצאה החקירה לדרך הודיע קואומו כי לא יתפטר מתפקידו, על אף הטענות הקשות שהצטברו נגדו. הוא קרא להמתין לתוצאות החקירה של התובעת הכללית והתנצל על ״אי הנוחות״ שגרם לנשים, בזמן שהוא מכחיש כל טענה כי נגע במי מהן באופן בלתי הולם. "העובדות שונות בהרבה ממה שתואר", אמר. לדבריו, הוא נוהג לברך אנשים לשלום בחיבוק ובנשיקה, מנהג, כפי שטרח לציין בסרטון מיוחד שפרסם מיד אחרי חשיפת הדו״ח, ירש מאביו המנוח, המושל לשעבר מריו קואומו. "אני מבין שחל שינוי ברגישויות החברתיות ובהתנהגות", הוסיף. "אני מבין זאת ואלמד מכך", אמר. הוא טען שמעולם לא נגע במישהי בצורה לא ראויה או נקט צעד מיני בניגוד לרצונה ובסרטון, שעורר הרבה תגובות קשות, הציג פוליטיקאים רבים נוספים, ביניהם הנשיא ביידן והנשיא לשעבר אובמה, שנוהגים לחבק ולנשק את הקולגות ואת הסביבה, כאילו מדובר באותה מחווה ידידותית בה הוא מואשם.
אנדרו קואומו איננו עוד שחקן סטנדרטי בפוליטיקה האמריקאית. במידה רבה, הוא מגיע ממשפחת ״מלוכה״ ניו יורקית ובעבר אף היה נשוי לקרי קנדי, אם בנותיו. הוא נולד בקווינס, כבן בכור למשפחה בת חמישה ילדים ממוצא איטלקי. אביו, מריו קואומו, כיהן כמושל ה-52 של ניו יורק במשך שלוש כהונות בין השנים 1983–1995. כשאביו התמודד למשרת מושל ניו יורק, שירת בתפקיד בכיר בניהול קמפיין הבחירות שלו. לאחר מכן, שימש כעוזר לתובע מחוזי בניו יורק, ובסופו של דבר החל לעבוד בשוק הפרטי. המסלול הפוליטי שלו ידע גם כשלונות. בשנת 2002 נכשל כשהציג מועמדות לתפקיד מושל ניו יורק. תחילה נחשב כמועמד המוביל, אך לבסוף פרש מהמירוץ לטובת המועמד הנבחר קארל מקאל, שהפסיד בבחירות אלה לג'ורג' פטאקי הרפובליקני. מאז ינואר 2011 הוא מכהן כמושל מדינת ניו יורק ה-56, אחרי שנבחר לראשונה כמושל בבחירות בנובמבר 2010. לאורך כהונתו זכה לפופולריות רבה, בין השאר כשניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים, העבירה חוקים לבקרת נשק וכן שכר מינימום הדרגתי וגמיש של 15 דולר. ב-1 בינואר 2015, ביום בו הושבע לכהונה שנייה, נפטר אביו.

הסקנדל הראשון

קואומו אהוב מאוד בניו יורק אבל יש לא מעט בצמרת שמחכים כבר זמן רב לנפילתו. בחודשים האחרונים אנחנו מדווחים על האיבה והסכסוך הגדול שמתנהל בינו לבין ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאסיו, שמיהר השבוע לקרוא לסילוקו המיידי של המושל. ״הפעם כבר אין מה להכחיש. הוא עבר את הגבול והוא לא יכול להמשיך בתפקידו״, קרא ראש העיר, ״שיסתלק מיד״.

4 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
התובעת הכללית של ניו יורק
(לטישיה ג׳יימס)

כמה חודשים קודם לכן קרא את אותן קריאות אחרי שקוואומו הואשם בפרשה אחרת, פרשת בתי האבות. במהלך ימי השיא של מגפת הקורונה, כשניו יורק נחשבה למרכז ההידבקות הגדול בארה״ב, הורה קואומו לבתי האבות במדינה לקבל בחזרה את הדיירים שפונו לבית החולים לאחר שחלו בקורונה וזאת כדי להפחית את העומס על בתי החולים. החזרת הדיירים החולים גרמה לגל הדבקות בבתי האבות, ולאורך ימי השיא של המגפה סירבו במשרדו של קואומו לפרסם את המספר המדויק של המתים שנפטרו בבתי האבות. ב-2021 לאחר כניסתו של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן לתפקיד פורסם כי מספר המתים בבתי האבות בניו יורק גבוה בהרבה ממה שנטען בתחילה על ידי צוותו של קואומו. ממשרדו של המושל נטען א כי הסיבה לכך שלא מסרו את המספרים המדויקים הייתה מכיוון שחששו מהנשיא דונלד טראמפ. גם אז, פתחו הרשויות הפדרליות בחקירה בחשד לטיוח נתונים.

הדמוקרטים תופסים מרחק

חברי המפלגה הדמוקרטית שעמדו לצידו ומאחוריו של המושל שנים ארוכות והתגאו ברפורמות הפרוגרסיביות והצעדים שלקח, ששיתפו עימו פעולה לאורך ימי השיא של המגיפה, מיהרו מהר מהצפוי, מיד עפ פרסום הדו״ח, לתפוס ממנו מרחק. הראשון היה הנשיא, ג'ו ביידן, שנשאל ביום פרסום הדו״ח של תובעת הסטייט על הטענות נגד המושל: "אני משוכנע שהיו מקרים שבהם מדובר בנגיעה תמימה, אבל נראה שהתובעת הכללית מצאה שבמקרים אחרים הדברים היו שונים", אמר ביידן. עם פרסום החשדות לפני כמה חודשים אמר ביידן כי על קואומו, חברו משכבר הימים, יהיה להתפטר רק אם ימצא כי הטענות נגדו נכונות. ״תראו, אמרתי בחודש מרץ, שאם חקירת התובעת הכללית תקבע כי ההאשמות נכונות, אני אמליץ על התפטרותו. זה מה שאני עושה היום. לא קראתי את הדו"ח. אני לא יודע את פרטיו. אני כן יודע ומבין את התוצאה הסופית", הסביר. אחריו הגיעו ארבע מושלי מדינות שכנות לניו יורק שהצהירו בהצהרה רשמית, למרות שלא נתבקשו, כי על קואומו לפרוש מתפקידו כאשר מעל ראשו דו״ח המאשים אותו כמי שהטריד מינית 11 נשים, מתוכן תשע עובדות מדינה. בהצהרה נחרצת קראו מושל ניו ג'רזי, פיל מרפי, מושל קונטיקט, נד למונט, מושל פנסילבניה, טום וולף ומושל רוד איילנד, דן מקי, כולם דמוקרטים, כי הם "מזועזעים מממצאי החקירה של התובעת הכללית של ניו יורק, "המושל קואומו צריך להתפטר מתפקידו", הוסיפו. אליהם הצטרף גם מנהיג הרוב בסנאט צ'ארלס שומר וכמובן ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאסיו ודרשו שיתפטר.
אם קואומו לא יתפטר, ונראה שהוא לא מתכוון לעשות כן, הכוח להדיח אותו מתפקידו נמצא בידי מועצת המדינה. דובר המועצה הכללית של מדינת ניו יורק אמר מיד אחרי הפרסום כי קואומו איבד את תמיכת הרוב הדמוקרטי במועצה ולא יכול עוד לכהן כמושל. הודעתו זו של הדובר קרל א 'הייסטי הגיעה לאחר פגישת חירום עם חברים דמוקרטיים אחרים ביום שלישי שתהו כיצד הגוף היחיד שבכוחו להדיח את המושל צריך להתייחס לממצאי הדו״ח. הייסטי הודיע בסוף המפגש: "אנו נניע את ההליך להדחה במהירות כדי להשלים את ההדחה של המושל במהירות האפשרית". במהלך פגישת וידאו של למעלה משעתיים וחצי, רוב המחוקקים טענו, כך על פי פרסום ב״ניו יורק טיימס״, כי הם מאמינים שישנן מספיק ראיות כדי להשלים את הליך ההדחה בהקדם האפשרי. לאורך המפגש עסקו בסוגיית העיתוי: כמה מהר תוכל המועצה הכללית להשלים את החומרים להבאת ההדחה לסנאט המדינה.
הדובר יו"ר ועדת השיפוט, חבר הכנסת צ'ארלס ד 'לאבין, טען בפגישה כי התהליך אורך זמן של עד כחודש עד שיוכנו כתבי ההדחה. משפט בסנאט המדינה יכול להתחיל כבר בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר, פורסם. עד כה, היו אלו הדמוקרטים המקומיים שמנעו תהליך הדחה שכזה וביקשו לדחות אותו עד שיוגש הדו״ח. "כעת הרוב המכריע מוכן להדחתו", אמר אחד מנציגי הדמוקרטים לטיימס. "ברור שיש שינוי. הדבר כבר 'נעשה'״. על פי הפרסומים, נראה שבאותה ישיבה גורלית אף חבר מהמפלגה לא תמך במושל.

המתלוננות דורשות צדק מהיר

שרלוט בנט, העוזרת לשעבר של המושל וכאמור אחת מ -11 הנשים המאשימות אותו בהתנהגות בלתי הולמת, קראה גם השבוע להדחתו של המושל באופן מיידי. "ספטמבר לא מספיק בקרוב", אמרה אחרי שפורסמו פרטי ישיבת המועצה הכללית, בראיון שערכה עם "גוד מורנינג אמריקה ". "זה צריך לקרות עכשיו. הוא מהווה סכנה״, אמרה. "זו לא הייתה התנצלות והוא לא לקח אחריות על מעשיו", קראה בכעס. "הוא האשים אותי ואמר שפשוט לא פירשתי נכון את מה שהוא אמר. קו ההגנה שלו לא היה לעניין", אמרה. "הוא ניסה לטעון ששורדי טראומה ותקיפה מינית אינם יכולים להבחין בין חונכות ומנהיגות לבין הטרדה מינית עצמה - מה שלא רק מעליב אותי, אלא כל מי שעבר אי פעם ניצול", היא הוסיפה, "האשמה של הקורבן אינה ראויה". בנט, שהייתה השניה להתלונן, שיחזרה את ההחלטה שלה לפרסם את הפרטים: "הבנתי שיש עוד כמוני״, אמרה. ״אתה יודע, כשיש שתי נשים, יש יותר משתיים. אנחנו יודעים מניסיון שזה אף פעם לא רק אדם אחד ובגלל זה אנחנו צריכים להאמין לכל אישה שטוענת את הטענות הללו". לאחר שצפתה בתגובתו של המושל לממצאי הדו״ח, טענה שחשה "המומה אך צודקת. זה היה עוצמתי וחשוב הרבה יותר מכל מה שהיה לו להגיד", אמרה.

הקשר המשפחתי

ההשפעה של קואומו, משפחת קואומו, איננה עוצרת בניו יורק כאשר אחיו של המושל, כריס, הוא אחד העיתונאים המוכרים והאהובים של אמריקה.

4 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
כריס ואנדרו קוואומו
(מתוך ראיון משותף ב cnn)

״זוג אחים״ נכתב השבוע, ״אחד השולט במדינה הרביעית בגודלה במדינה, השני שולט באחת התוכניות הבולטות ביותר בטלוויזיה״. כריס קואומו מגיש מדי ערב תכנית פריים טיים ב-CNN, אבל השבוע, גם שמו שורבב לדו״ח של התובעת. על פי הדו״ח, לכריס קואומו תפקיד כחבר במעגל הפנימי של אחיו, תפקיד המעלה שאלות רציניות על אחריות עיתונאית ואתיקה. בתכניתו ששודרה בערב פרסום הדו״ח, הוא לא הזכיר את השערורייה למרות שכולם דיברו רק על זה. סערת האש הפוליטית סביב המושל קואומו הייתה המובילה בכל מהדורות החדשות באותו היום ולאורך השבוע. הסיקור של ה CNN על המושל היה חריף אך בתכניתו, בחר כריס להתמקד רק בנושא אחד ולקרוא לתוכנית שלו "מרכז פיקוד של קוביד".
בתוך CNN, כמה עובדים גיבו את כריס וטענו בראיונות כי אף אחד לא בוחר את בני משפחתו וכי הצופים מצפים לראות אותו בשידור "פריים טיים", אחת התוכניות המדורגות גבוה ביותר ברשת. כמה עובדים אחרים הביעו "ביקורת רבה על החלטת החברה לא להשעות את כריס קואומו על תפקידו בשערורייה".
על פי הדו״ח שיתף קואומו הצעיר פעולה עם חברי הצוות הבכיר של אחיו, אחרי שההאשמות על הטרדה מינית פורסמו מוקדם יותר השנה. ה"וושינגטון פוסט״ דיווח על כך במאי וכריס גם מיהר והתנצל בפומבי בפני עמיתיו על כך שהעמיד אותם במקום "רע". מסמך אחד בדו״ח מראה את כריס קואומו משתתף שרשור דוא"ל בפברואר, בו ניסחה הקבוצה הצהרה פומבית רשמית עבור המושל קואומו; ההצהרה פורסמה על ידי משרד המושל מאוחר יותר באותו יום. כריס קואומו״, כך פורסם, נראה כמי שסייע בנוסח ההצהרה, למרות שלא היה ברור אם הוא כתב אותה. כשכריס התנצל במאי, אמר בתוכניתו, "להיות עיתונאי ואח לפוליטיקאי הוא אתגר ייחודי, ויש לי אחריות ייחודית לאזן בין התפקידים האלה". דוברת CNN סירבה להגיב להמשך השבוע.

האם זהו סופו של המושל קואומו?

נראה שכל השחקנים החזקים במפלגה הדמוקרטית חושבים שמדובר בשחקן פוליטי שחייב לפנות את המגרש, אבל האם קואומו יתפטר? זה כבר בכלל לא סביר, למרות שעל פניו נראה שאין מי שמוכן להמר עליו ולתמוך בו בשלב זה. כעת, לפחות באופן רשמי, נראה שהכל תלוי בהייסטי, דובר המועצה הכללית שטען שירצה לסיים את הליך ההדחה "במהירות האפשרית". אבל, אומרים מומחי הפוליטיקה המקומית, קואומו לא בהכרח בסוף דרכו. סיום חקירת הדחה אינו זהה לביצוע הדחה.
האם באמת ירצה הייסטי להכעיס את קואומו בתקופה בה המדינה עומדת לקבל סיוע בתשתיות פדרליות של מיליארדים על מיליארדי דולרים - חלק ניכר מהכפוף לחלוקה לפי שיקול הדעת של המושל? דו"ח ג'יימס אמנם נראה חריף מספיק כדי להטביע את רוב הפוליטיקאים, אבל קואומו איננו פוליטיקאי רגיל. הוא הגיע לאלבני לפני 38 שנים ובנה מוניטין של פוליטיקה ״נקמנית״ ו״כוחנית״ וגם אם לא נותרו לו ידידים, אומרים המומחים, יש לו לא מעט בעלי ברית בעלי כוח שבזכותם מזרים קואומו תרומות ומשאבים רבים למדינה ומפלגה לאורך השנים. בינתיים, לא נראה שיחסרו לו משאבים להגן על כוחו ועל צדקתו.