השבוע כבר דווח ביום רביעי כי למעלה מ-1,000 חולי קורונה נפטרו בתוך יממה אחת כתוצאה מהנגיף, כולם קורבנות של זן הדלתא הקטלני.
רק יממה קודם לכן, ביום שלישי, נכנסה לתוקפה תכנית ״המפתח לניו יורק״ של דה בלאסיו, אם תרצו, ״התו הירוק״ המקומי.
בשבועות האחרונים דיבשו בעירייה את המתווה שיצא השבוע לדרך ויואכף החל מ -13 בספטמבר. "זוהי גישה חדשה, שאנו מכנים אותה 'המפתח ל- NYC Pass'", אמר דה בלסיו. "המפתח לניו יורק, כשאתם שומעים את המילים האלו, אני רוצה שתדמיינו את הרעיון שבגלל שמי שמחוסן יכול לעשות את כל הדברים המדהימים שיש בניו יורק. זהו מקום מופלא וממש מלא פלאים. אם אתם התחסנתם, אז כל העיר עומדת להיפתח בפניכם, יש לכם את המפתח, אתם יכולים לפתוח את הדלת. אם אתם לא מחוסנים, לצערי, לא תוכלו לקחת חלק בהרבה דברים. זו הנקודה שאנו מנסים להעביר״. הדרישה חלה הן על העובדים והן על הלקוחות, ולא תהיה אפשרות להציג מבחן קורונה שלילי כאשר העיר מנסה לקדם חיסונים כדרך היחידה "לפתוח את העיר ניו יורק".

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(ניו יורק מתחסנת)

כללי הכניסה החדשים

בניו יורק חלה עלייה דרמטית במקרי הקורונה בחודש האחרון כאשר ממוצע הנדבקים בשבוע עומד על מספר זהה לזה שנרשם בחודש אפריל. על פי הכללים החדשים בכדי להיכנס למקומות סגורים יש להציג את כרטיס החיסון מנייר שהתקבל לאחר החיסון. תושבי ניו יורק יכולים גם להשתמש באחת משתי אפליקציות לנייד - אחת שפותחה על ידי העיר ואחת על ידי המדינה, זאת כדי לאחסן מידע על חיסונים.
נכון לעכשיו, קצת יותר מ -56% מכלל תושבי ניו יורק מחוסנים במלואם, וקצת פחות מ -38% אינם מחוסנים.
אמנם אכיפת דרכון החיסון לא תתחיל עד ל -13 בספטמבר, אך הכללים הותירו כמה שאלות פתוחות לתושבים כמו גם לבעלי העסקים. הנה כמה תשובות לשאלות של שכולנו:
מי צריך להציג הוכחת חיסון?
״כל הזכאים לחיסון חייבים בתעודה. כל תושבי העיר בני 12 ומעלה - חייבים להציג הוכחת חיסון בכדי להיכנס למסעדות, מקומות בילוי וכושר״, אמר דה בלאסיו. ״ילדים מתחת לגיל 12 חייבים לעטות מסכות במסגרות אלה״. העירייה עדיין לא פרסמה כיצד הכללים עשויים לחול על אותם אנשים שוויתרו על החיסון מסיבות רפואיות או דתיות״.
כיצד ניתן להציג הוכחה לחיסון?
״יש להציג את כרטיס החיסון שלך מנייר או להציג הוכחת חיסון באמצעות אפליקציית Excelsior Pass של המדינה או אפליקציית COVID SAFE של NYC בעיר״.
אפליקציית המדינה משתמשת במידע אישי לבדיקת רישומי החיסונים הממלכתיים, וריאציה של חיסון המעבר שהאפליקציה מציעה, המכונה "מעבר פלוס", עשויה לאפשר לעסקים "לשמור או לאחסן את המידע הכלול". המדינה ממליצה ללקוחות לשאול עסקים בנוגע המדיניות שלהם לשיתוף ושמירה של מידע אישי לפני שהם מציגים את הכרטיס שלהם.
המדינה ו- IBM, שפיתחו עבורה את האפליקציה, הוסיפו כי האפליקציה משתמשת בטכנולוגיית בלוקצ'יין כדי להגן על מידע אישי, אך לא פירטה בדיוק כיצד.
האפליקציה של העיר, לעומת זאת, אינה מחוברת לאינטרנט כלל, לדברי ג'סיקה טיש, הממונה על טכנולוגיית המידע בעיר. היא אינה שומרת נתונים אישיים ועסקים אינם יכולים לאחסן או להשתמש בנתונים אלה בעצמם. האפליקציה מחייבת אותך לצלם רק את כרטיס החיסון שלך, המאוחסן בטלפון שלך. כל המידע שמופיע באפליקציה מאוחסן רק במכשיר שלך.
התושבים, אגב, יכולים גם להשתמש באפליקציית העיר לאחסון פרטי בדיקה, שנמחקים אוטומטית מהאפליקציה לאחר שבעה ימים כדי לעמוד בכלל הבדיקה או החיסון של העיר לעובדי העירייה.
בעזרת אפליקציית המדינה, עסקים סורקים קוד QR שנוצר באפליקציה. האפליקציה של העיר מציגה רק תמונה של כרטיס החיסון.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אפליקציות להוכחת חיסון)

התחסנתי בישראל, מה עלי לעשות?
כל מי שהתחסן מחוץ לניו יורק יכול להשתמש באפליקציה של העיר כדי לצלם את כרטיס החיסון שהתקבל מחוץ למדינה. העיר אמרה כי היא תאפשר לעסקים לקבל כל אחד משמונת החיסונים שאושרו על ידי ארגון הבריאות העולמי לשימוש חירום.
מתי העיר תתחיל לאכוף את הכרטיס?
האכיפה לדרישת חיסונים בכניסה למקומות סגורים והומים תצא לדרך ב -13 בספטמבר. ביום שני הודיעו בעירייה כי הפרות של הכללים החדשים יובילו תחילה לקנס של 1,000 דולר, אחריו 2,000 $ בגין ההפרה השנייה וקנס בסך 5,000 דולר לאחר מכן בגין הפרות. חודש המעבר בין השלב שבו בכל מקום ידרשו את הוכחת החיסון ועד שהעיר תתחיל לאכוף את הכלל נועד במטרה לסייע לאותם עסקים להתרגל למערכת, ולעיר כדי לחנך עסקים כיצד לדרוש הוכחה כזו בצורה המיטבית ביותר, אמר דה בלאסיו.
לדבריו, הוא מצפה שרוב העסקים ישתמשו במערכת מרצון, מכיוון כבר אכפו את כללי המסכות והריחוק החברתי בהצלחה לאורך כל ימי המגיפה.
"זה לא הצריך מאיתנו לתת הרבה קנסות", אמר. "אנשים היו שם והתמידו לעמוד על הכללים הללו."
לא בטוח שראש העיר מכיר את הדעות המשתנו בקרב בעלי העסקים שנראה שלרובם רגשות מעורבים לגבי דרישות החיסון. ״שוב אנחנו צריכים להיות שוטרים״ אמר אחד מבעלי המסעדות בעיר. לא כולם מכבדים את הדרישה הזו והיא שמה את בעלי המסעדות, את המלצרים והמארחים במקום מאוד לא נעים בו אנחנו צריכים להתעמת עם הסועדים. ומה אם מישהו שיושב בחוץ צריך ללכת לשירותים אבל איננו מחוסן? מה עושים?״
גם הלקוחות לא ממהרים להציג תעודת מתחסן. "חשבתי שזה קצת פולשני, אבל זו לא אשמתה. אומרים לה שהיא חייבת לעשות זאת, והיא עלולה לאבד את עבודתה, אבל זה לא עניינו של אף אחד אם אני מחוסנת או לא ", אמרה סועדת במסעדה בראיון השבוע.
"יש לנו הרבה אנשים שנכנסים, והדבר הראשון שהם אומרים הוא 'אני מסרב לדבר על זה'״, אמר בעל מסעדה בסטייטן איילנד. ״כשהם מתחילים להתעמת אני פשוט מוריד את זה מהפרק ומוותר. אם לא, הם מתחילים לצעוק על העובדים כאילו זה באשמתם, כאילו הם אלו שעברו את החוק".
בעלי העסקים מודאגים מהקנסות שיעמדו על סך $5000 על כל לקוח שימצא שאיננו מחוסן. "אנחנו לא רוצים להסתכן בקנסות ולשלם אלפי קנסות מהכיס. כבר כואב לנו בגלל המגיפה״.
בין העסקים אשר מחויבים לדרוש הוכחות חיסון בניו יורק:
  • מסעדות, מאפיות ובתי קפה
  • אולמות קייטרינג, קפיטריות, חללי אירועים וחדרי אירועים
  • ברים ומועדוני לילה
  • מעדניות
  • מסעדות מזון מהיר
  • בתי קולנוע ואמנויות הבמה
  • מועדוני מוסיקה חיה ואולמות קונצרטים
  • מוזיאונים, אולמות תצוגה וגלריות
  • אקווריומים וגני חיות
  • מרכזי ספורט ואצטדיונים
  • מרכזי כנסים
  • באולינג
  • אולמות בריכה
  • מרכזי משחקים ומגרשים
  • חדרי כושר, מרכזי כושר, שיעורי אימון
  • בריכות
  • מועדוני ריקודים
  • בתי קזינו
  • מקומות בילוי למבוגרים
ממש כמו ״התו הירוק״, ארה״ב ממהרת לאמץ עוד החלטה חלוצית מישראל. השבוע הודיעו כי ארצות הברית צפויה לחסן במנה שלישית את כל האמריקנים שקיבלו חיסוני פייזר ומודרנה נגד קורונה, החל מ-20 בספטמבר. התוכנית תלויה באישור רשמי של ה-FDA. המומחים בארה״ב הביעו סקפטיות בתחילה על ההחלטה הישראלית, אך כעת ממליצים גם הם על מנת הדחף ולקחו את ההחלטה צעד אחד רחוק יותר. היא תינתן כאן ללא הגבלה של גיל, בניגוד למה שמונהג עד כה בישראל, וכעבור שמונה חודשים מהחיסון השני.
"ברור מאוד שיעילות החיסון נגד הדבקה נפגעת במשך הזמן, וכעת עם וריאנט הדלתא המתפשט במהירות, אנחנו מתחילים לראות ממצאים ליעילות פחותה מול מחלה קלה ובינונית", אמרו בהצהרה מומחי הבריאות בממשל. "בהתבסס על ההערכה החדשה, ההגנה הנוכחית של החיסון הקיים, עם שתי מנות, מפני מחלה קשה, אשפוז ומוות עלולה להיעלם בחודשים הבאים".