במהלך ביקורי האחרון בישראל, עליתי לירושלים - תמיד תענוג מיוחד במינו של מסע בזמן - וביקרתי במוזיאון מגדל דוד שבעיר העתיקה. המוזיאון עצמו נמצא במצודת ירושלים, אשר בין חומותיה נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים השייכים למאורעות שעיצבו את פניה של העיר מאז ימי מלכי המקרא ועד ימינו אנו. המוזיאון מוכר לרבים ככזה המציג לא רק תערוכה של קבע, אלא גם תערוכות מתחלפות ומופעי תרבות המושכים קהל רב, כמוג ם החיזיון האור-קולי המפורסם. ובכן, מה נשתנה? הפעם, תצוגת הקבע של המוזיאון הייתה סגורה בשל שיפוצים ועבודות התרחבות שמתבצעים במקום, אולם עדיין ניתן לקיים סיורים באוויר הפתוח ולאורך החצר הארכיאולוגית, וכך עשינו - עם תוספת אחת מיוחדת: פארק חבלים אתגרי. כחלק מן הפעילות באוויר הפתוח, מפעיל המוזיאון את הפארק אשר כולל טיפוס קירות, גלישה על אומגה ועוד - וכל זאת כאשר למרגלות המשתתפים ממש היסטוריה בת אלפי שנים. כך עמדתי לאור שקיעה בין החומות, צופה בנערים ונערות, ילדים וילדות, וגם מבוגרים לא מעטים בגילאים שונים, עוטי קסדות לראשיהם וצוחקים. חלקם צחקו במבוכת הפחד ואחרים בהנאה צרופה, בעודם גולשים באומגה מעל החומות, או עושים מאמץ לשמור על שיווי משקל כשהם צועדים על חבלים המקשרים אבנים בנות אלפי שנים. צופה הייתי ומחייך, כשבראשי מתנגנת אחת נבואות הגאולה היפות והידועות של הנביא זכריה: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָם וְאִישׁמִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ".

1 צפייה בגלריה
sfbsfbsfb
sfbsfbsfb
(״לחיי העם הזה״)

ישראל והעם היהודי עומדים בפני זמנים לא פשוטים. מעשי האנטישמיות הולכים ומתרבים ברחבי העולם, אפילו במקומות בהם נהגנו לחוש בטוחים, פתאום הפחד מחלחל ויהודים רבים נמצאים מביטים אנה ואנה בטרם צועדים לבית הכנסת, או בוחרים לשים את הכיפה בכיס. ישראל ממשיכה להיות ״היהודי בין האומות״ ומשמשת מטרה לפעילויות דה-לגיטימציה בתקשורת הממוסדת ובמדיה החברתית, כאשר עצם זכותה להתקיים כמדינה מוטל בספק. עושה רושם כי המגמות השליליות הולכות ומתחדשות לאורך השנים, כאשר במהלך ולאחרי מבצע ״שומר החומות״ האחרון של ישראל כנגד שלטון הטרור של החמאס בעזה ראינו עלייה דרמטית במעשי אלימות אנטישמיים כנגד יהודים - בהיותם יהודים - בעוד ישראל משמשת אך אמתלה תירוץ מעשי שנאה עתיקת היומין. בארה״ב, בעלת הברית האסטרטגית של ישראל ומקום מושבה של הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ למדינת ישראל, התופעה מעוררת דאגה מרובה. באוקטובר שעבר פרסם הועדה יהודי-אמריקאי, the american jewish committee, לראשונה בתולדותיו דו״ח אודות האנטישמיות בארה״ב. על פי הדו״ח, רבים ביהדות ארה״ב הביעו חשש עמוק ביחס לבטחונם האישי, בעוד הציבור הרחב אדיש וחסר מודעות על פי רוב למצב הדברים הבעייתי.

ובכל זאת, אנו חיים בזמנים מופלאים

לאחר אלפי שנות גלות, פוגרומים והתנכלויות אין סוף, המדינה היהודית קמה מחדש והעם היהודי פורח בארצו. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל, בערב ראש השנה הנוכחי, שנת תשפ״ב, אוכלוסיית ישראל מונה כמעט 9.5 מליון איש, מתוכם כמעט 7 מליון יהודים, כאשר הציפייה היא שהאוכלוסייה תגיע ל-10 מיליון עד סוף שנת 2024. ישראל ממשיכה לצמוח ולפרוח למרות האתגרים הרבים מבית ומחוץ. חברות הזנק ישראליות כובשות מקום בצמרת העולמית, בעוד משקיעים - הן פרטיים והן מדינות - אצים לבנות גשר אל ציון במטרה ליטול חלק בחגיגת הידע והפצתו ברחבי העולם. גם בחזית ההומניטרית ישראל נמצאת במקום מוביל בעולם. ארגוני סיוע ישראליים הינם לרוב הראשונים להגיע סיוע בזירות אסון שונות ומגוונות ברחבי העולם, בין אם מדובר ברעידת אדמה בהאיטי, שטפונות בגרמניה או צונאמי באסיה. גם מחסומים דיפלומטיים אינם עומדים בפניהם, כאשר אזרחים ישראלים ממוצא ערבי נבחרים לצאת ולהגיש סיוע במדינות אשר לא מקיימות יחסים עם מדינת ישראל, בהן סוריה ואפילו רצועת עזה. כמו שאומרים, דבר אינו עומד בפני הרצון, והרצון הישראלי לסייע, להושיט יד ולעזור הוא גדול במיוחד.

בעודך מסייר ברחובותיה היפים של ירושלים, קל לראות את הדור הוותיק לוגם קפה בקרנות הרחוב, בעוד הצעירים אצים רצים לעיסוקיהם - והילדים, הילדים מתרוצצים אנה ואנה ברחובות, משחקים וצוחקים, לא מודעים לגודל הרגע, לעוצמתה של הנבואה והגשמתה בדורנו אנו. זהו הזמן להכיר תודה על כי אנו חיים בעידן נדיר בחיי העם היהודי, ולזכור לא לקחת הדברים כמובנים מאליהם. ישראל חזקה בזכות התמיכה בה, וחוזקותה של ישראל היא היא עמוד השדרה של הקהילות היהודיות בגלות.

ולפיכך, על רקע הקשיים, ולכל אלו שלעיתים מתייאשים מן המצב וסופקים ידיהם בבחינת ״נדונו לכליה״, זו העת לומר: זוהי זכות לעמוד לצידה של המדינה היהודית בעת הזו, זכות שלא ניתנה לרבים מדי מאבותינו אשר הקריבו והועלו על הגרדום משום שלא הייתה מדינה - ודווקא הדור שלנו זכה.
מאחל לכולנו שמי יתן וניכנס לשנה החדשה בכוחות מחודשים להמשיך ולעשות, להמשיך ולהיות, ושתהא זו שנה של פריחה ולבלוב בפנים ובחוץ.
לחיי העם הזה. שנה טובה ומתוקה.

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל