משה ימין, השם השני של ׳ידיעות אמריקה׳ במיאמי כבר שנים ארוכות, הפך ברבות השנים לאחת הדמויות המוכרות והמשפיעות ביותר בקהילה הישראלית בפלורידה.
כמו ישראלים רבים באמריקה, גם הוא הגיע לכאן עם כאב שקיווה להשאיר מאחור, עם מטרה גדולה והגשמה גדולה הרבה יותר.
אחרי שאחיו הבכור אבנר ימין ז"ל נספה בתאונת דרכים בפורים 81׳, משה החליט שכל הכוכבים מובילים אותו לחפש התחלה חדשה, ״התקבלה ההחלטה לצאת ל׳שנת שבתון׳ מהעסק המשפחתי של ׳האחים ימין׳״, הוא מספר. ״לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות הגעתי בחמישה במאי 1982. בתחילת דרכי באמריקה נכנסתי כשותף במסעדה, שותפות שלא צלחה ומשם פתחתי רשת חנויות נעליים ובהמשך רשת חנויות תכשיטים״.
למרות שהקדיש את מרבית זמנו לעסקיו ולבניית התשתית המשפחתית שלו כאן, ימין לא ויתר על העבודה הקהילתית וחיפש דרכים לסייע ולהשפיע בחיזוק הישראלים באמריקה גם כקהילה, וגם לישראלים השונים שהכיר באופן אישי. ״ליוויתי את התפתחותה של הקהילה הישראלית, שצמחה וגדלה ומונה כיום כשמונים אלף נפש, הקהילה השלישית בגודלה בקרב הקהילות הישראליות ברחבי תבל. כבר בתחילת דרכי במיאמי״, הוא מוסיף, ״פיתחתי את הקשר עם הישראלים באמצעות העיתונות הכתובה״.
המדור הפופולרי של משה ׳מה ומי במיאמי׳ מתפרסם מדי שבוע ב׳ידיעות אמריקה׳ אבל מעטים יודעים כיצד התחיל. ״הייתי הראשון שהפיץ כאן את העיתונות העברית הכתובה והראשון לכתוב בעיתון היורדים של אז, "ישראל שלנו," שנסגר בינתיים. באותה תקופה״, הוא מספר, ״פנה אליי חבר יקר, חזי רפפורט, עם הצעה מעידו דיסנצ'יק, עורך העיתון "מעריב" דאז, להתחיל לכתוב טור בעיתון ולהפיץ את העיתון. חיש מהר פנו אליי ידידיי מ"ידיעות אחרונות", בהצעה להיות נציגם במיאמי״.
באותם ימים, העיתונות הכתובה הייתה בשיאה ומשה הפך ל"אייל העיתונות הישראלית במיאמי" - "מעריב", "ידיעות אחרונות" ו"ישראל שלנו", בכל אחד מהם הוא הוביל את הידיעות ממיאמי. ״כך גם נוסף לי "שם העט" - משה מונטיפיורי, כפי שהופיע ב"מעריב". לימים״, הוא חושף, ״העברתי את הזיכיון שלי ב"מעריב", במתנה ללייזי ריבלין ז"ל (אחיו של הנשיא לשעבר)״.


כוח התקשורת

לצד הכתיבה, ימין דאג לחבר ולחזק את הקהילה גם דרך גלי האתר. ״במשך כשלוש וחצי שנים הפעלנו, רעייתי טובה ואנוכי, את תחנת הרדיו הפופולרית "רשת ג'", ששידרה בימי ראשון, במהלך ארבע שעות והפכה להיות התחנה הפופולרית, עוד בטרם עידן התחנות הדיגיטליות. התחנה היוותה מקור בלתי נדלה על חיי הקהילה הישראלית״, הוא גאה לספר. ״הגשנו מערכונים, שירים, ראיונות וחדשות ישירות מהארץ, כל זאת בטרם עידן האינטרנט. במקביל, העמקנו את קשרינו עם המוסדות והגופים הרשמיים, חברות עסקיות וישראלים מן השורה״.
כמי שהיה קשוב לצרכי הקהילה ובשיח מתמיד עם הישראלים המקומיים, ימין הבין שיש צורך לחזק את העסקים הישראליים ומי שיכולים לעשות זאת טוב מכולם, הם הישראלים עצמם. לכן, הוציא לאור את מדריך העסקים הצבעוני “The Israeli and Jewish Business Guide” ובו שפע של מידע על בתי עסק, ארגונים, מוסדות מכל גווני הקשת. המדריך הפך ל"דפי זהב" של הקהילה הישראלית-היהודית.

5 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
(עם הנשיא טראמפ במסיבת ההכתרה)

לאורך כל שנותיו בתקשורת משה לא הסתפק בדיווח מהשטח. כשהוא זיהה צורך, הוא היה הראשון שיצא לחפש מענה. כך מצא את עצמו חובש כובע נוסף: ״הקהילה הייתה צמאה לצלילים וטעמים מהבית. היה צורך וגעגוע ולכן ארגנתי ממיאמי הופעות לאמנים ישראלים עוד הרבה לפני הרכבת האווירית של אמנים שמגיעים משם לכאן כפי שאנחנו רואים בשנים האחרונות. שלמה ארצי, שלום חנוך, צביקה פיק, יהורם גאון, שימי תבורי, שלומי שבת, חופני כהן, אביהו מדינה, משה גיאת, אבנר גדסי, משה הילל, יוסי דרום ועוד אמנים, את כולם דאגתי להביא עד אלינו ולשמח עשרות אלפי ישראלים״.

מחזק ומחבר

עם עשרות שנים של עשייה, משה הוא איש תקשורת בכל רמ״ח אבריו ובכל מובן ואופן. הוא דואג לתקשורת בין חברי הקהילה והוא דואג גם לתקשר אותם. ״בעבר הייתה במיאמי קהילה ישראלית קטנה, כולם הכירו את כולם, ועם התפתחותה של הקהילה דאגנו להדק את הקשר בקרב חבריה באמצעות "מדור מיאמי" נרחב בעיתון "ישראל שלנו" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות". מאז שהתמניתי לכתב "ידיעות אחרונות" במיאמי, דאגתי לספק לציבור הישראלי ידיעות חדשותיות מהנעשה במיאמי. במקביל, פיתחנו את מדור מיאמי ב"ידיעות אמריקה", בגליון שהתפרסם עד היום, בכל יום שישי״.

5 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
(ביקור פצועי צה"ל בבית החולים שיבא)


המדור הפך במהרה לחלק בלתי נפרד מחיי התרבות ומקור מידע על הקהילה. מאז גדל והפך למגזין שבועי מגוון, בו ניתן למצוא כתבות, תמונות ופרסומים מהנעשה בקהילה. ״מדור חברתי שכתבתי הפך גם לגורם מלכד. ב-38 השנים האחרונות אני עומד בראש הסניף של "ידיעות אחרונות" ובמסגרת זו אני אחראי על הכתבות, הצילומים, הפרסומות וההפצה. העבודה מאתגרת ומתגמלת, בעיקר בתחום יחסי הציבור, שאין להם אח ורע. מאז נפגשתי עם שועי עולם מכל גווני הקשת: פוליטיקאים, הוגי דעות, אמנים, פעילים חברתיים, נושאי תפקידים ובכירי מערכת הביטחון ועוד רבים״.

מורה דרך

לאורך השנים ימין דיווח מהשטח מזירות כמו הרצח ההמוני בפארקלנד, וביקורים ממלכתיים של אישים ישראלים בארה״ב, הוא סיקר את הפיגועים באמריקה ואת הפרשות בהן היו מעורבים ישראלים ותמיד היה שם לצד נציגי המדינה. ליאור חייט, כיום דובר משרד החוץ לשעבר הקונכ"ל במיאמי, מתאר את התמיכה שקיבל ממשה: ״פגשתי את טובה ומשה ימין כשהגעתי לשרת כקונסול כללי של ישראל במיאמי. שמעתי עליו ועל פעילותו הענפה בקהילה הישראלית בדרום פלורידה עוד בטרם הגעתי ודי מהר הבנתי שכל השבחים אינם אפילו מתחילים לתאר את חשיבותו לקהילה שהיא מתחרה רצינית לתואר הקהילה הישראלית החזקה ביותר באמריקה. משה וטובה הפכו למורי הדרך של משפחתי ושלי במיאמי ולשותפים לפעילות של הקונסוליה מול הקהילה הישראלית באזור. למרות שמשה חי במיאמי קרוב ל-40 שנה, הוא לא עזב בחיים את ישראל. הוא קידם כל השנים את הקשר בין הקהילה לישראל ובין ישראל לקהילה בדרום פלורידה. חשוב לציין גם את החשיבות הרבה של משה בתור אמצעי התקשורת של הקהילה. העיתון, וחשבון הפייסבוק שלו, מהווים ציר מרכזי בקהילה ואת הכוח האמיתי שלה. לפני שהגעתי למיאמי אמרו לי שמשה הוא השריף של הקהילה הישראלית. ב-4 השנים בהם שירתתי כקונסול כללי, למדתי שמשה וטובה הם הלב הענק והפועם של הקהילה הישראלית״.


5 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
(עם ציפי הולנד מעמותת 'גשר של אהבה'. צילום: ארז קאשי)

ישראלים מקומיים מעידים שימין לקח חלק פעיל ואף הוביל יוזמות התנדבויות וסיוע משמעותי למטרות בישראל מכאן. נילי פאליק, הנשיאה המיתולוגית של ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית מספרת: ״את האיש היקר משה ימין הכרתי בהגיעו לקהילת מיאמי לפני שנים רבות ומאז נרקם קשר אמיץ, בין משה לבין קהילת מיאמי. משה מעורה ופעיל בעשייה פוריה למען הקהילה וארגונים שונים למטרות נעלות, עיתונאי מוכשר ומקצועי, חביב ואהוד על הבריות באישיותו הנעימה ושופעת ההומור וניחן בכישרון כתיבה וסיקור אירועים ועדכונים שקוראים מצפים לה מידי שבוע מעל גבי ״ידיעות אמריקה״ ״מי ומה במיאמי״. משה הוא ידיד ורע אהוב ומוערך ואנו בקהילת מיאמי זכינו בחבר וידיד כמשה״.
הוא חיבר את עמותת ׳גדולים מהחיים׳ לתורמים נלהבים מאמריקה, את זק"א, ארגון ידידי צה"ל" בארצות הברית, אימפקט, ארגון נכי צה"ל ואינספור יוזמות גיוס המונים למען ישראלים מעבר לים שנזקקו לסיוע דחוף.
נטע נתנאל, מנכ״לית 'גדולים מהחיים', בארצות הברית מתארת את משה כ״איש יקר, מעמודי התווך של הקהילה הישראלית במיאמי. אדם עם נשמה גדולה״, היא מוסיפה, ״שמארגן, עוזר ותומך בארגון ״גדולים מהחיים״ בארה״ב, ארגון שדואג לשיפור איכות חייהם של ילדים חולי סרטן, משה עושה זאת כעשרים שנה, מיום הקמת הארגון, בהתנדבות מלאה. בכל שנה בגאלה השנתית, משה מגייס חברים ותורמים לטובת הילדים החולים. משה הצטרף להקמת הסניף באזור מיאמי יחד עם ד״ר שולמית כצמן ז״ל ומאז כל בני משפחתו מעורבים ותורמים את זמנם וכשרונם. לפני פרוץ הקורונה״, נתנאל מספרת, ״הגיעה קבוצה של 45 בני נוער חולי סרטן לטיול חלומות בדיסני ובסוף הטיול הקבוצה עצרה במיאמי. משה דאג להם למסיבת סיום באולם מכוניות עתיקות של ג’יימס בונד וגיבורי על במוזיאון המכוניות של ידידו מייקל דזר. הילדים התרגשו, ואף קיבלו מתנות מהספונסרים בקהילה שמשה ארגן. זו היתה חוויה שהילדים לא ישכחו״.


5 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
(התנדבות בבסיס צה"ל)

עו"ד דינה בן ארי, מנכ״לית ארגון ידידי צה"ל בדרום מזרח ארה"ב מספרת: ״משה הינו אחד מעמודי התווך בקהילה. מעורבותו ניכרת בכל האירועים וידו תמיד מושטת לעזרה. לחיילי צה״ל מקום מיוחד בליבו והוא זוכה להערכה רבה מצידם ומצד ארגון FIDF - ידידי צה״ל בארצות הברית ופנמה. משה ומשפחתו תומכים בחיילי צה״ל ובביקוריו בארץ הוא דואג לבקר בבסיסי צה״ל ולשמח את החיילים״.
ימין לקח חלק פעיל בנבחרת הכדורגל של הקונסוליה בשנת 50 למדינה, חבר לליגה לידידות פלורידה ישראל ויוזמות רבות נוספות. פנחס דגן (פיני), פעמיים חתן פרס ישראל לביטחון שמח לספר על ׳מוישל׳ה׳ מפלורידה: ״ממשה עד משה, לא קם מנהיג, חבר, איש אשכולות, אשר שמו הולך לפניו. בכל מעשיו למען משפחתו והקהילה הישראלית בפלורידה ומדינת ישראל. מוישל'ה אהוב על כל מכריו, עוזר בכל דבר ועניין. אם צריך המלצה לאנשי מקצוע מכל הסוגים החל מרופאים, עו״ד, שרברבים, וכל דבר אחר, מעין חברת מודיעין 411. אין אירוע חברתי בקהילה בה לא תמצא את מוישל'ה, עם אשתו טובל'ה. מוישלה הוא self-made man. הכרתיו כאשר הגיע למיאמי עם רעייתו וילדיו. החל לבנות את המוסד ששמו נציג העיתון ״ידיעות אחרונות״, תוך גילוי תושייה ונחישות בלתי רגילים. מוישל'ה מדבר בגובה העיניים עם שועי עולם, ופשוטי העם. עם חוש הומור נדיר, פותח דלתות של מוסדות ואישים עבור תרומות לארגוני צדקה. למדתי להכירו ולהוקירו כאיש רעים להתרועע״. דגן הוסיף וסיכם: ״אנחנו לא בוחרים ו/או ממנים את מנהיג הקהילה ההולכים בראש המחנה. מוישל'ה הוא ״המוכתר״ שלנו, אשר על פיו ישק דבר. אנו אוהבים אותו ואת משפחתו וגאים בהישגיהם״.
לאורך כל השנים משה לא נח וגם עכשיו, אחרי שתודפס המהדורה האחרונה ׳ידיעות אמריקה׳, משה כבר ממשיך עם העשיה שלו בפלטפורמות מעודכנות וחדשות: ״כאשר החלה דעיכתה של העיתונות הכתובה, נערכתי מבעוד מועד ופיתחתי את המהדורה הדיגיטלית"ידיעות מיאמי", וכן ברשתות החברתיות עם למעלה מרבע מיליון עוקבים ועשרות אלפי מכותבים לניוזלטר שלו בכל שבוע״.
משה, שמחנו והתגאנו לפרסם את דיווחיך ויוזמותיך ב׳ידיעות אמריקה׳ מדי שבוע. זכינו להכיר אדם שעושה כל כך הרבה למען הקהילה הישראלית, למען כולנו. המשך בדרכך!