רגע לפני שהשמיים עמדו כבר להיפתח בישראל והגבלות התעופה כמעט ובוטלו, זן הדלתא נחת שם מעבר לים וטרף את הקלפים מחדש. אורית שני, הקונסולית לעניינים קונסולריים בניו יורק כאן מתמודדת בחודשים האחרונים עם העומס האדיר של הפונים ומנסה לעשות לכולנו קצת סדר בנוגע לנהלים החדשים והמשתנים.
בקשת כניסה לישראל
"בכל הנוגע למדיניות כניסה של זרים לישראל, ישנם שינויים אשר נובעים כמובן כתוצאה משינויי מדיניות הכניסה עליו החליט קבינט הקורונה נכון להיום", מסבירה שני. ״ניתן להגיש בקשות לכניסה לישראל למי שאינו אזרח ישראל באמצעות הטופס המקוון שבאתר תוך עמידה בהוראות ובתנאים מיוחדים.

מי זכאי להיתר כניסה?
״נכון להיום ישנם קריטריונים מסוימים אשר כל מי שרוצה להיכנס לישראל נדרש לעמוד בהם על מנת לקבל זכאות להיתר כניסה. את הרשימה המלאה ניתן למצוא כאן

בין הקטגוריות שבשמן ניתן להגיש בקשה-
  • מבקרים קטינים או בגירים אשר אחד מהוריהם (לפחות) הינו אזרח/ית ישראלים
  • זר/ה שיש לו/ה בן/ת משפחה ישראלי/ת או תושב/ת קבע בישראל מדרגה ראשונה
  • זר/ה הנשואים לאזרח/ית ישראלים או לתושב/ת קבע
  • כניסת הורה זר/ה לילד/ה ישראלי/ת קטין/ה השוהה בישראל
  • הגעה להלוויה
  • כניסת חייל/ת בודד/ה או בן/בת שירות לאומי או משפחתם מקרבה ראשונה
  • סטודנטים ובני ישיבות

מה חשוב לצרף לבקשה?

"חשוב לעקוב אחר ההוראות , לדבוק במסמכים הדרושים ובקישור להגשת הטופס שמופיע לצד כל קטגוריה באתר. ישנם קישורים לטפסים המועברים אלינו לקונסוליה וישנם קישורים לטפסים לאתר רשות האוכלוסין וההגירה." מסבירה שני "למשל, מי שעומד בקריטריון לקבלת היתר כניסה מהקונסוליה לפי קטגוריית בן זוג של אזרח ישראלי שנוסע לביקור קצר, רשאי להגיש בקשה, אך אם הוא מבקש לנסוע למטרה אחרת כדוגמת טיפול רפואי הדבר לא בסמכות הקונסוליה ויש להגיש את הבקשה לרשות האוכלוסין. אני חוזרת ומדגישה שצריך לבדוק לאן להגיש את הבקשה בהתאם להוראות באתר משום שברגע שהבקשה נדחית ניתן להגיש בקשה חוזרת רק כעבור שבועיים. לצערנו הרב החוק הזה נולד עקב פניות לקונסוליות שונות במקביל ולא לקונסוליה המתאימה למקום המגורים של מבקש ההיתר, דבר שיצר כפל עבודות ובזבוז משאבים שמנע טיפול בפניות של מקרים אחרים״.

2 צפייה בגלריה
fgjfgj
fgjfgj
(מחתימים דרכון)

שני מזכירה שחשוב לצרף את כלל המסמכים הדרושים כפי שמופיע באתר. ״אנחנו מוצאים את עצמנו נאלצים לדחות בקשות בשל העובדה שאנשים לא מצרפים את המסמכים שאנחנו מבקשים כדי לאשר את הבקשה. לדוגמה, אם מישהו נוסע לבקר אזרח, בן משפחה מדרגה ראשונה, אנחנו זקוקים להוכחה של הקשר כמו גם ביטוח בריאות שמוגש וחייב לכסות קורונה. אם לא מקפידים על כל פרט מקבלים דחייה ואז כאמור על המבקש להמתין שבועיים לפני הגשה חוזרת".
אורך הטיפול בכל בקשה
אחת התלונות והמצוקות של רבים שניסו בשנה האחרונה לקבל את האישורים הנדרשים מהקונסוליות בישראליות הייתה בנוגע לזמני ההמתנה הארוכים שלעיתים אילצו את המבקשים לדחות נסיעות מתוכננות. "מאז השינוי במדיניות וכניסת הטופס המקוון, קצב העבודה והטיפול בבקשות הוא מהיר משמעותית וזה הביא לכך שצמצמנו פערים. אנחנו יכולים לעבוד על בקשות שהתקבלו שבועיים אחורה במקום חודש והפער רק מצטמצם כל הזמן. הדבר גם מאפשר לנו זמן לפניות אחרות, לדוגמה דרכונים - הטיפול בהנפקת דרכונים שבעבר ארך כ- 7 שבועות בגלל העומס הרב, כיום הצטמצם ל-5 שבועות ואף פחות״.
קבלת קהל
"לאור גל התחלואה החדש, כל הפעולות הכרוכות בהנפקת דרכון ותעודות עדיין מתבצעות באמצעות הדואר ולא הורחבו לקבלת קהל, כפי שהיה נהוג טרם עידן הקורונה. רוב הפעולות למעשה נעשות באמצעות הדואר. עבור פעולות שבעבר דרשו התייצבות חובה של המבקש בנציגות כיום נדרשת חתימה בפני נוטריון ציבורי והעברה בדואר. כאמור, לאור הטופס המקוון, אנחנו מגיעים לאותן בקשות הרבה יותר מהר״.

2 צפייה בגלריה
fgjfgj
fgjfgj
חוזרים הביתה
(נמל התעופה בן גוריון)

רישום ילדים

"נכון להיום קיימת דרישה עפ"י חוק לרשום ילדי ישראלים. על מנת לבצע את התהליך אנחנו מבקשים מאנשים לפנות אלינו באמצעות כתובת המייל consular.services@newyork.mfa.gov.il.
במייל יש להציג את הבקשה ולסרוק את כלל המסמכים שיש לטובת הרישום (כלל הפרטים מופיעים באתר). לאחר שאנחנו בודקים ומוודאים את תקינות המסמכים אנחנו מתאמים יחד עם המבקשים מועד לתור התייצבות בקונסוליה. מהרגע שכלל המסמכים תקינים מדובר על משך זמן של עד שבועיים לקביעת תור. כרגע יש תורים ואנחנו מקווים שהדבר לא ישתנה בשל העלייה בתחלואה״.
"הדרישה להציג את כל המסמכים במייל היא כדי למנוע מצב שמשפחות מגיעות לקונסוליה, מגלות שחסרים להן מסמכים והן נאלצות להגיע שוב ביום אחר כדי להסדיר את העניין״.

ויזות כניסה לישראל

הביקוש להיכנס גדול, אבל הבשורה בנוגע לויזות טרם הגיעה: ״אין ויזות כרגע למעט ויזות סטודנט וויזות עלייה לישראל. כלומר, כל שאר הויזות לא מונפקות, כולל ויזות עבודה ואחרות״.

חשוב לדעת:

החל מ-11.8.2020, נדרש בידוד מלא מכל גיל, גם למחוסנים ולמחלימים למגיעים מארצות הברית.
אזרחים ישראלים עם מסמך נסיעה ישראלי בתוקף (דרכון או תעודת מעבר) רשאים לטוס לישראל ללא צורך באישור.
כל מבקר ישראלי וכל זר שאושרה כניסתו מחויב בביצוע בדיקת PCR במסגרת 72 שעות לפני שעת ההמראה לישראל.
כדי להישאר מעודכנים בכל ההנחיות לבאים ולשבים מישראל בקרו באתר משרד הבריאות בכתובת: corona.health.gov.il