במהלך סבבי הבחירות האחרונים בישראל, יצא שחקן חדש למגרש ושינה את פני הפוליטיקה הישראלית לנצח: מנסור עבאס מהרשימה הערבית המאוחדת, הידועה בראשי התיבות רע״מ, חבר בשלוחה הדרומית של התנועה האסלאמית בישראל. עבאס שיתף פעולה – להפתעת המערכת הפוליטית כולה - עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ולבסוף שבר שנים רבות של טאבו בפוליטיקה הישראלית והצטרף רשמית לבלוק הקואליציוני החדש לאחר הבחירות האחרונות, בראשות יש עתיד של יאיר לפיד ונפתלי בנט מימינה.
בראשית החודש, לראשונה מאז 2018, העבירה הכנסת הישראלית תקציב מדינה, מהלך שנתניהו נמנע מלעשות במטרה להתחמק ממימוש העסקה שלו עם מנהיג כחול לבן, בני גנץ, ואשר מאז זכה למטר של חרטות מצד גורמים שונים הן בתוך מפלגת הליכוד והן מצד השותפים הטבעיים - החרדים. תפנית זו הובילה בסופו של דבר להדחתו של נתניהו ולכעס המובן על אובדן השלטון. כמה מרכיבים בהצעת התקציב שאושרה כואבים במיוחד לכיס החרדי, ובהם הפחתה בסבסוד מעונות יום והעלאה חדה במחיר הכלים החד פעמיים. במסגרת הדיונים, עלה הפוליטיקאי החרדי הישראלי הוותיק, הרב משה גפני, על דוכן הכנסת ונשא נאום בן 20 דקות על מצוקות המגזר החרדי. על פי פרוטוקול הכנסת, הנאום היה אמור להימשך 10 דקות, אולם הרב גפני הורשה להמשיך על ידי מי שניהל את אותו מושב כנסת ספציפי, מנסור עבאס אחד מרע״מ. במהלך הנאום פנה גפני לעבאס ודיבר על השותפות הטבעית בין המפלגות החרדיות לרע"מ כ"שתי מפלגות שצריכות להיות חלק מכל קואליציה, או לשבת יחד באופוזיציה". עבאס ציין כי הוא חש בכאב ובאותנטיות של דבריו של גפני והחליט לא רק לאפשר לגפני לסיים את דבריו, אלא להמשיך במחווה מיוחדת: בקשה שלו מממשלת ישראל להקצות מימון ליישובים החרדיים בסכום משמעותי של 100 מיליון ₪. המימון הזה יבוא מתוך – שימו לב – ההקצאה התקציבית הייחודית של מפלגת רע"מ.

2 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(ח"כ מחמוד עבאס)

בראיון שנתן ברשת ״כאן״ הישראלית הזכיר עבאס כי הכספים הללו "אינם שייכים למפלגת רע"מ אלא למשלמי המסים הישראלים מכל הדתות והצבעים" וכי "כחברים בקואליציה, לרע"מ יש זכות להביע את דעתה על סדרי העדיפויות התקציביים של המדינה". הוא הוסיף כי "כחלק מסדרי העדיפויות הללו, על הממשלה לעשות את חלקה לקידום החברה החרדית ולטפל בבעיות הקיימות בה". "חשתי קרבה עמוקה", סיכם, "לחזון ברית המוחלשים בחברה הישראלית".

2 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(ח"כ משה גפני)

מבחינה היסטורית, יש כמה קווי דמיון בין האבולוציה של הפוליטיקה החרדית בישראל לבין הצעדים שננקטו כעת על ידי מפלגת רע"מ של עבאס. במשך שנים רבות, למעשה עד עלייתו של הליכוד של מנחם בגין לשלטון ב-1977, מילאו החרדים תפקיד של אופוזיציה מתמדת בפוליטיקה הישראלית, עם הישגים פעוטים פה ושם. לאחר ניצחון בגין, הם הצטרפו לראשונה לבלוק הקואליציוני שלו, אבל לא לקחו לעצמם תפקיד שר. ראוי לציין כי הדבר נכון כעת עבור עבאס, שאף אחד מחברי מפלגתו אינו נושא תפקידי שר. באופן מעניין, ב-1984 עשתה המפלגה החרדית המזרחית ש"ס את המהלך שלה להיכנס למשחק הפוליטי. לאחר שזכתה בשלושה מנדטים בבחירות המוניציפליות בירושלים ב-1983, הייתה זו הפתעת הבחירות של ישראל ב-1984 כשנכנסה בהצלחה לפוליטיקה הארצית הישראלית וזכתה בארבעה מנדטים. ש״ס נתמכה על ידי מועצת חכמי התורה, הסמכות הרבנית העליונה, בהנהגת אז - ובמשך שנים רבות לאחר מכן - של הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל. הרב יוסף עצמו הלך לעולמו בשנת 2013 והלווייתו הוערכה להיות הגדולה ביותר אי פעם בתולדות ישראל - עם קרוב ל-900,000 משתתפים. הדגל הפוליטי של ש"ס מאז ומתמיד לא היה רק שמירה על האינטרסים של הציבור החרדי המזרחי אלא היותם קול לחלשים ביותר בחברה הישראלית.
כך, ובמשך שנים רבות מילאו המפלגות החרדיות תפקיד מאזן בפוליטיקה הישראלית, ואלו נתפסו כשחקנים קריטיים בהקמת ממשלת קואליציה בישראל. בשנת 1990, שמעון פרס ז"ל רקח תכסיס פוליטי עם כמה מחברי הכנסת החרדים להתנתק מממשלת האחדות הלאומית שהייתה לעבודה עם הליכוד להקמת ממשלתו החלופית. פרס סיים עם השפלה פומבית כשאלו לא התייצבו להצבעה, והוא מצא את עצמו מחוץ לממשלה. אולם מאוחר יותר הצטרפה ש"ס לממשלת השמאל של יצחק רבין ב-1992, והייתה חברה בה קצת יותר משנה, עד שנאלצה לעזוב עקב חקירות פליליות נגד השר דאז וראש המפלגה (עדיין) הרב אריה דרעי. כעת מצב הדברים הוא שהמפלגות החרדיות נתפסות כשותפות ״הטבעיות״ של הימין בלבד, אולם הפוליטיקה בישראל – כמו בישראל – טומנת בחובה הפתעות רבות.
בנובמבר האחרון אמר מנסור עבאס בראיון לערוץ 20 בישראל: "אם הרשימה הערבית המשותפת תחזור על אותן טעויות עבר, אותן עמדות עבר, שאינן מביאות בשורה חדשה לחברה הערבית, היא תאבד את עצם זכותה להתקיים". מאוחר יותר הוא נפרד מהרשימה הערבית המשותפת ופתח יחד עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו את הדלת לפרק חדש בפוליטיקה הישראלית.
מדובר במהפכה שהפרק השני שלה נכתב בימים אלה ועשויה להגדיר מחדש את הפוליטיקה הישראלית לנצח.



שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל