אחרי שהכריזו על חזרת התו הירוק בישראל, ניו יורק הייתה לעיר הראשונה בארה״ב שאימצה מתווה דומה כאשר ראש העירייה ביל דה בלסיו הכריז השבוע כי תידרש הוכחת חיסון למרבית האירועים הפנימיים, בתי העסק והמקומות הציבוריים בניו יורק. בזמן שכבר התרגלנו לשגרת החיים הישנה-חדשה, יצאנו למסעדות עם הילדים, רצנו על ההליכון בחדר הכושר ללא מסכה ונכנסנו בלי שום שאלות לבתי הקולנוע, הדלתא התפשט והחשש מהכבדה על מערכת הבריאות והתפשטות רחבה הוביל את ראש העיר לחייב את תושבי ותיירי ניו יורק בהוכחת חיסון הכל מ-16 באוגוסט. האכיפה תונהג החל מ -13 בספטמבר, במקביל לחזרת הילדים לבתי הספר. "זוהי גישה חדשה, שאנו מכנים אותה 'המפתח ל- NYC Pass'", אמר דה בלסיו. "המפתח לניו יורק, כשאתם שומעים את המילים האלו, אני רוצה שתדמיינו את הרעיון שבגלל שמישהו מחוסן, הוא יכול לעשות את כל הדברים המדהימים שיש בניו יורק. זהו מקום מופלא וממש מלא פלאים. אם אתם התחסנתם אז כל העיר עומדת להיפתח בפניכם, יש לכם את המפתח, אתם יכולים לפתוח את הדלת. אם אתם לא מחוסנים, לצערי, לא תוכלו לקחת חלק בהרבה דברים. זו הנקודה שאנו מנסים להעביר״.

3 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
עלייה חדה במספר המתחסנים
(חיסונים בניו יורק)


הדרישה תחול הן על העובדים והן על הלקוחות, ולא תהיה אפשרות להציג מבחן קורונה שלילי כאשר העיר מנסה לקדם חיסונים כדרך היחידה "לפתוח את העיר ניו יורק". החוק לא יחול על אוכל בחוץ.
השבוע ניהל ממשל דה בלסיו שיחות עם נציגי התעשיות השונות לתיאור ותיאום הפרטים, אחרי שבשבועות האחרונים הכין ראש העיר את הקרקע כשהודיע ששוקל להנהיג שיטת דרכונים דומה לזו שבצרפת.
"לא כולם יסכימו עם זה, אני מבין את זה," אמר. "אבל עבור חלק מהאנשים, זה יהיה המעשה המציל חיים. זה יבטיח רמה גבוהה של חיסונים בעיר הזאת. זה המפתח להגנה על אנשים והמפתח שלנו התאוששות. לכן זה המפתח לניו יורק סיטי. המפתח ל- NYC Pass פותח הרבה דלתות ואנחנו צריכים את זה״.
חשוב לציין שילדים מתחת לגיל 12 שעדיין אינם זכאים לחיסון עדיין יורשו ללכת עם בני משפחותיהם למקומות מקורים. "אנשים שאלו, אם הם מתחת לגיל החיסון, האם הם יכולים ללכת למסעדות ולסרטים", אמר דה בלסיו. "כמובן״, ענה, ״אנחנו רוצים שמשפחות יהיו ביחד". דה בלסיו הודה כי פרטים רבים על המדיניות הרחבה טרם הושלמו. ״נעדכן בקרוב פרטים נוספים," אמר. "אנחנו מדברים עם הקהילה העסקית באופן קבוע, ואנחנו רוצים להיות ברורים לגבי כל פרט, להקשיב לכולם, כל הזמן לשפר את המדיניות, אבל אנחנו יודעים שזה יעשה את ההבדל". דה בלסיו טען כי בעודו מקווה שאנשים יבחרו בעצמם לעשות את הדבר הנכון ולהתחסן עבור עצמם ועבור הסביבה, הוא מבין שיש צורך גם לפעול ביד קשה כדי שכולם יתחבנו ולהגן על מי שכן בחר לעשות את הדבר האחראי ולהתחסן.
אנדרו ריגי, מנכ"ל ברית האירוח בניו יורק, פרסם הצהרה בתגובה להודעת ראש העיר: "דרישת הוכחות החיסון לעובדי מסעדות ובר וללקוחות היא צעד קשה מאוד, אך בסופו של דבר, עשוי להוכיח את עצמו כמהלך חיוני להגנה על בריאות הציבור ולהבטיח כי ניו יורק לא תחזור למגבלות ותסגור. אנחנו ננסה להיות קשובים להוראות בתקווה לא להרוס עסקים קטנים שעדיין לא התאוששו מהמגיפה. אנו יודעים שדרישת הוכחת חיסון תציב אתגרים כלכליים ותפעוליים למסעדות, במיוחד בקהילות עם שיעורי חיסונים והססנות נמוכים יותר, אולם היא גם תקל על הנטל שמסעדות וברים מתמודדים כעת עם יישום מדיניות זו מרצון. למרות שהצורך לדרוש דרישה זו רחוק מלהיות אידיאלי, כעת אנו זקוקים מהעירייה לתמוך במסעדות, ברים ועובדים עם הנחיות ברורות והוגנות ותוכנית הסברה וחינוך נרחבת, תוך יישום מדיניות נוספת כלפי לתמוך בהתאוששות התעשייה".
כבר בימים אלו, עוד בטרם נכנס החוק לתוקף, ההדבקה מתפשטת ובתי עסק רבים כבר מבקשים הוכחת חיסון, בין השאר חדרי הכושר של אקווינוקס וסול סייקל כבר הודיעו שיאכפו את ההחלטה מיידית.
בשבוע שעבר, כפי שדיווחנו כאן, בנסיון אדיר וגובר של ניו יורק להימנע מסגרים והגבלות חדשות-ישנות, יצא ראש העיר דה בלסיו בהצעה מקורית. העיר, הכריז, תעניק 100 דולרים לכל מי שיקבל את החיסון נגד הקורונה באתר המופעל על ידי העירייה. אחרי פחות משבוע נראה שתמריץ החיסונים החדש הביא לכך שאלפי אנשים ניצלו אותו בימים האחרונים והתחסנו.
המרכז לבקרת מחלות הודיע כי ההמלצות החדשות לאנשים המחוסנים במלואם יהיו שוב לעטות מסכות בתוך מסגרות מסוימות, כולל שטחים ציבוריים בתוך אזורים בסטייט שבהם העברת הנגיף גבוהה.
כעת, כאמור, העיר עצמה מוגדרת כעיר עם העברה "גבוהה ומהותית ". "אנו במצב של הערכות ובדיקות של המידע החדש מ- CDC," אמר דה בלסיו במסיבת עיתונאים. "אנחנו חושבים שהדבר הכי יעיל זה להרחיב את מספר המחוסנים שלנו וממליצים לעטות מסכות במקומות סגורים״.
פקידי CDC שינו את החלטתם הקודמת והאופטימית וממליצים כעת גם על מיסוך פנים אוניברסלי לכל המורים, הצוות, התלמידים והמבקרים בבתי הספר, ללא קשר למצב החיסון. בתי ספר בניו יורק צפויים לחזור ללמידה אישית מלאה בסתיו הקרוב.
ניו יורק דיווחה השבוע על 3,000 מקרי COVID שהתגלו במהלך לילה אחד, מספר הנדבקים הגבוה ביותר שדווח מאז תחילת מאי. "תושבי ניו -יורק נלחמו זמן רב והקריבו הרבה כדי להגיע לאן שאנחנו נמצאים היום - כשאנחנו לא רק שורדים, אלא חיים את החיים", אמר המושל קואומו. "אבל המאבק שלנו לא הסתיים, ואנחנו יודעים זאת מכיוון שגרסת הדלתא ממשיכה להדביק יותר ויותר אנשים, במיוחד אלה שעדיין אינם מחוסנים״.

חוק חיסון חובה


3 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
כניסה למתחסנים בלבד
(ראש העיר דה בלסיו)
ההחלטה של הנשיא ביידן לחייב בחיסון עובדי מדינה הובילה לעליה במספר המחוסנים וכך גם בניו יורק. החל מה -2 באוגוסט, החלה העירייה לחייב עובדים בבתי חולים ציבוריים להתחסן נגד COVID-19 או להיבדק לנגיף על בסיס שבועי. ההחלטה הגיעה כאשר וריאנט הדלתא ממשיך להתפשט בעיר, ומגביר את שיעורי האשפוז והזיהום, אבל הקריאות נגד ההחלטה היו מפתיעות.
ד"ר מיטשל כץ, מנכ"ל מערכת הבריאות בעיר הסביר כי כ -60% מעובדי הבריאות ובתי החולים בניו יורק מחוסנים למרות שצוותי הבריאות היו הראשונים בתור לחיסון. קצת פחות מ -54% מכלל תושבי העיר מחוסנים לחלוטין, על פי נתוני העירייה. הכלל החדש חל על כל הרופאים, האחיות, האפוטרופוסים, עובדי המשרדים והעובדים הסוציאליים במסגרות קליניות בבתי החולים ובמרפאות העירוניות. מי שלא יעמוד בכללים, החל מהשבוע האחרון, מושעה ללא תשלום, הודיע דה בלסיו. "אנחנו הולכים לשנות את המגמה," אמר. "עד עכשיו הדברים היו לבחירה לחלוטין. הם כבר לא נתונים לבחירה״.
כמה מהאיגודים של עובדי עיריית ניו יורק מחו על החלטת דה בלאזיו לחייב את 300 אלף עובדיו להתחסן. בין המתנגדים לחובה גם האיגודים שבהם חברים פרמדיקים וכבאים. הוועדים דורשים מהעירייה להעניק פטור מחיסון לעובדים שכבר החלימו מהנגיף, לממן את בדיקות הקורונה של מי שאינם מתחסנים ולשלם שעות נוספות לעובדים שנאלצים להיבדק במעבדות חיצוניות. "כמעסיקים״, חזר ואמר ראש העיר, ״יש לנו את הזכות להבטיח את הבריאות והבטיחות של עובדינו וכל מי שהם משרתים".
אליו הצטרפו השבוע גופים נוספים. חברת דיסני מצטרפת לרשימה ההולכת וגדלה של חברות הדורשות חיסון נגד COVID-19 לעובדים. דיסני שלחה הודעה לעובדים שאינם עובדים באיגוד בארצות הברית כי עליהם בקרוב להתחסן במלואם בכדי להגיע למקום העבודה.

חיסונים על הבמה

איגוד ברודוויי הודיע השבוע גם הוא כי העובדים וכל 41 התיאטראות בברודווי ידרשו בחיסונים וכך גם הקהל, כמו גם שחקנים, הצוות שמאחורי הקלעים וצוות התיאטרון, החלטה שתאכף בכל ההופעות עד אוקטובר 2021. כמו כן יידרשו מסכות לקהל בתוך התיאטרון, למעט בזמן אכילה או שתייה במקומות המיועדים לכך.
במסיבת עיתונאים, דה בלסיו ונציב הבריאות ד"ר דייב צ'וקשי הודיעו על הנחיה בגדר המלצה אך כזו שעדיין לא מעוגנת בחוק, לשימוש במסכות במקומות סגורים. ההמלצה החדשה מבוססת על נתונים חדשים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, המצביעים על כך שגרסת הדלתא מתפשטת מהר יותר ממה שחשבו בעבר. "היום אני ממליץ בחום לכולם, בלי קשר למצב החיסון, לחבוש מסכה במסגרות ציבוריות בתוך הבית", אמר צ'וקשי.
"כל האפשרויות מונחות על השולחן," אמר דה בלסיו באשר לצפוי עוד לבוא. "אנו עוקבים אחר ההוראות המדויקות של ה- CDC, בדיוק כפי שעשו ניו ג'רזי וקונטיקט", אמר. "אם אתה מתחסן, ואתה בסביבה אנשים מחוסנים לגמרי, עדיין יש לך יותר חופש מאשר אנשים שאינם מחוסנים״.
העיר גם עושה מאמצים לעודד חיסון בקרב ילדים בגילאי בית הספר, כאשר כ -200,000 ילדים בגילאי 12 עד 17 שחוסנו עד כה כשנותרו שישה שבועות בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים.
השבוע החלה העיר בהשקת קמפיין מודעות בעלות 1.3 מיליון דולר שמטרתו לעודד ילדים להתחסן.

הקורונה משתוללת בפלורידה

ארצות הברית שברה השבוע שיא עם 100,000 מקרים חדשים של COVID-19 תוך 24 שעות בלבד בסוף השבוע. זו הייתה הפעם הראשונה שנרשם אירוע שכזה מאז פברואר.

3 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
אוסר על בתי ספר לאלץ ילדים לעטות מסכות
(מושל פלורידה רון דסנטיס)

למרות שנרשמו למעלה מ -110,000 מקרים חדשים בפלורידה רק בשבוע האחרון, המושל רון דסנטיס סירב לשנות את מדיניות ה- COVID של מדינתו, אין חובת עטיית מסיכות, אין חובת התחסנות ושיעור החיוביים למחלה בפלורידה עמד השבוע על למעלה מ- 18%.
פלורידה שוברת גם את שיא האשפוזים של חולי קורונה ליום לאחר שרשמה את רוב מקרי הנגיף החדשים
יממה לאחר שרשמה את המקרים היומיים הרבים ביותר מאז תחילת המגיפה עם למעלה מ-10,000 מאושפזים. על פי הנתונים, במדינה היו 10,207 איש המאושפזים עם מקרי COVID-19 על פי נתונים שדווחו למשרד הבריאות של ארה"ב.