"יצירתו מסמלת בעיני רבים את הערבות ההדדית ואת תחושת 'הביחד' הישראלית", כך תיארו את הזמר, היוצר והמוזיקאי עידן רייכל כאשר נבחר להדליק משואה בטקס המשואות ה-72 של מדינת ישראל. "עידן הוא אשף החיבורים בין כל חלקי העם שלנו. יצירתו המוסיקלית לאורך השנים מייצגת את המארג הקסום של מזרח ומערב, את המעמקים של החברה הישראלית ואת הקסם שביצירה הישראלית. 'שבט אחים ואחיות' מתמצת את מפעל חייו המוסיקלי, גשר מיתרים מוסיקלי בין כל חלקי העם, על מנעד צליליו וקולותיו".

רייכל, מהאמנים המצליחים בארץ, מגיע אלינו בחודש הבא להופעה ראשונה בארה״ב מאז פרוץ הקורונה. הוא יעלה על בימת הכנס של ארגון הקהילה הישראלית אמריקאית בפלורידה עם כל השירים האהובים. ״אני שמח מאד להגיע להופיע בכנס השנתי של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית IAC, המשתתפים בכנס״, הוא מתאר בראיון ל׳ידיעות אמריקה׳, ״יקבלו בעצם הרכב שמאד מתגעגע לבמות. מאז הקורונה, אנחנו לא מופיעים כמעט בכלל, עצרנו את הפעילות לשנה וחצי ועכשיו חזרנו בצורה מאד מצומצת ומדודה ואנחנו מתרגשים מאד לחזור לנגן לקהלים רחבים. אנחנו שמחים שההתחלה היא ככה במיאמי, מול הקהל שהוא הכי חם בתפוצות, הישראלי והיהודי, שהוא קהל מאד מאד חם ומחבק״.

2 צפייה בגלריה
asfasfasf
asfasfasf
על הבמה
(צילום: שלומי פינטו)

רייכל טרום הקורונה, הוא לא זה שיגיע אלינו עכשיו. גם הוא מודה, שהרבה השתנה: ״תקופת הקורונה הכניסה דברים לפרופורציות, הכניסה סדרי עדיפויות כמו משפחה. אני הייתי רגיל להיות חודשים רבים מחוץ לבית, גם בהופעות בישראל וגם לא לחזור כשאני מופיע מחוץ לישראל שבועות וחודשים ארוכים. זה הכניס מעין פרופורציות שהשמחה הזאת, האושר הפנימי, לפעמים נמצא מאד מאד קרוב אליך במעגל הפנימי בבית וגם שם ניתן למצוא את ההגשמה המלאה. יחד עם זאת, עם כל האתגר הזה, לראות שדווקא בתקופה קשה שאין במות מצד אחד וכל הצוותים הטכניים מתמודדים עם קשיים כלכליים, ולתמוך ככה בכל המעגלים ולמצוא פתרונות ודרכים יצירתיות כדי שכל המעגלים יוכלו להתפרנס, ועדיין למצוא את האושר הזה, אני חושב שהקורונה החדירה בי פרופורציות על הדברים שחשובים בחיים ואיך אפשר להגשים את עצמנו בעוד דרכים״.

הוא נולד בכפר סבא, החל ללמוד אקורדיון בגיל 9 ובנעוריו עבר ללימודי ג'אז. בצבא שירת בלהקה צבאית, ולאחר השיחרור שימש כיועץ בפנימייה לעולים חדשים שחוו קשיי הסתגלות שרוב ילדיה היו ממוצא אתיופי, שהוביל לכתיבת אלבומו הראשון עם הפרויקט שיצר. רייכל עומד מאחורי "הפרויקט של עידן רייכל", שחמשת אלבומיו מכרו מעל לחצי מיליון עותקים. האלבום הראשון של הפרויקט יצא בדצמבר 2002 ואת רוב השירים כתב והלחין רייכל, ובהם "בואי", "מדברים בשקט", "אם תלך" ושני שירים שרייכל עצמו שר - "הנך יפה" ו"שושנים עצובות". האלבום הפך לנמכר ביותר בישראל בשנת 2003, ורייכל הפך אז לאחד האמנים המוערכים בישראל. אלבומי הפרויקט הבאים כללו בין השאר את הלהיטים "ממעמקים", "יש בי עוד כוח", "מילים יפות מאלה", "מכל האהבות", "שובי אל ביתי", "שאריות של החיים" ו"מכל האהבות". חלק מאלבומי הפרויקט הופצו גם בארה״ב וברחבי העולם. לאורך השנים המשיך להתפתח ולגוון את ההשראות והיצירות שלו. ״תמיד הלב, האוזניים והעיניים נשארים פתוחים וסקרנים ואני שומע מוזיקה מכל הסגנונות ומכל המקומות בעולם״, הוא מסביר. ״מוזיקה אלקטרונית, פילהרמונית ועד לדברים יותר מסורתיים ויותר מודרניים. אין איזה משהו שספציפית מהווה השראה יותר גדולה. בכל איזושהי תקופה אני ננעל על איזשהו אלבום מסוים שאני חוזר אליו או על איזשהו סגנון שאני צולל לתוכו, ולפעמים אני גם שם איזשהו פלייליסט שאחת האפליקציות ממליצה״.

2 צפייה בגלריה
asfasfasf
asfasfasf
בקרוב במיאמי. עידן רייכל
(צילום: גבריאל בהרליה)

המוזיקה בישראל עוברת שינויים בשנים האחרונות. הכוכבים הופכים צעירים יותר, והסגנונות מאוד מגוונים. ״מוזיקה בישראל עוברת תהליכים נפלאים כל הזמן בעצם״, הוא טוען. ״זה תמיד היה וזה תמיד קיים שישראל, דווקא בגלל שהיא פעם הייתה כמו איזשהו אי בודד, שמכלכל את עצמו גם מבחינת כלכלה וגם התקציבים לא גבוהים – זה תמיד גרם לאנשים ליצור יש מאין ולהיות מאד מאד יצירתיים בסאונד שלהם ובכלל. ובשנים האחרונות ובגלל שיש דור חדש ובועט, שהוא כל הזמן עם האזניים והעיניים כלפי חו״ל, הוא מביא את ההשפעות שלו לתרבות הישראלית ואני חושב שיש עשייה נפלאה במיינסטרים וגם בכוחות עולים של מוזיקת ג׳אז. הכח הישראלים בחו״ל עושה חיל, כל המוזיקאים מעולם הג׳אז מדהימים, מוזיקאים מהעולם הקלאסי עושים חייל גם בארץ, שהפילהרמונית של ישראל היא אחת הטובות, וגם מוזיקאים קלאסיים שיוצאים החוצה אל העולם. אנחנו מביאים את הבשורה – מתזמורת מזרח מערב, התזמורת האנדלוסית אשדוד-אשקלון, ועד מפיקים מוזיקליים מג׳וני גולדשטיין שמביא להיטי ענק בטופ 40 בארה״ב. עשייה נפלאה של המון המון מוזיקאים״.

לאורך השנים הגיע רייכל עם הרכבים שונים להופעות מיוחדות מול הקהילה הישראלית בארה״ב, ובכל פעם השאירו את חותמם עם טעם לעוד. אחרי תקופה ארוכה נטולת תרבות שמוכרת לנו מהבית, רייכל שב עם הפרויקט לקהל שהתמלא געגוע. ״במשך שמונה עשרה השנים מאז שהפרויקט התחיל כל הזמן היינו על הקו, ישראל ושאר העולם. אני שמח שעכשיו אנחנו מלאי געגועים, ואני בטוח שגם הקהלים בחו״ל מלאי געגוע לתרבות בכלל וגם לתרבות ישראלית. אני שמח שאנחנו חוזרים בכל הכח. להתחיל במיאמי זה נפלא״, הוא מצהיר. ״להוציא לאור את המחשבות שלנו, את החלומות שלנו, גם על הבמה, גם בהקלטות שאנחנו עושים, וכל עוד יש קהל שרוצה להאזין ולראות אותנו – או בהופעות או ברדיו – זה ממש נותן לנו דלק מאד מאד רציני. היינו ממשיכים לעשות את מה שאנחנו עושים ככה או ככה אבל עצם העובדה שיש חיבוק כזה גדול של הקהל, הוא משהו שמאד מאד מרגש אותנו שנותן לנו דלק ובסופו של דבר בשביל זה אנחנו באים. להגיע ולפגוש את האחים והאחיות שלנו, מתוך שבט אחים ואחיות שלנו, שנמצא גם בתפוצות זה משהו שאנחנו מחכים לו מאד״.

נתראה במיאמי

ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית IAC, ארגון הגג של הקהילה הישראלית-אמריקאית, יקיים את הכנס הארצי השנתי “IAC National Summit” בהוליווד, פלורידה, בין התאריכים 9-11 בדצמבר. זאת לאחר שנת היעדרות בשל מגיפת הקורונה, ויהיה למעשה הכנס הארצי הגדול ביותר בעולם היהודי-אמריקאי שנערך השנה בארה״ב.
כ-3,000 משתתפים צפויים להגיע, ביניהם מנהיגים ישראלים ואמריקאים, מובילי דעת קהל, אנשי עסקים מישראל וארצות הברית, יזמים, דיפלומטים, פעילים חברתיים, פילנתרופים, אושיות תרבות, פוליטיקאים ישראלים ואמריקאים, ואנשי תקשורת מובילים.
הכנס יקדם אחדות בעולם היהודי תחת הכותרת ״ישראל. ביחד״ ויתמקד בעלייה החדה באנטישמיות בארה״ב. לצד התכנים במליאה, ההופעות, והחוויות הישראליות המגוונות, יתקיימו פאנלים בנושאים שונים ובהם: אכיפת חוקי ה-BDS בארה״ב, תכנים אנטי-ישראליים במערכת החינוך האמריקאית, אחדות העם היהודי ומדינת ישראל, איום הגרעיון האיראני, חדשנות ויזמות טכנולוגית, כלכלה ורפואה ועוד.
בין המשתתפים בכנס, רייכל והפרויקט, זוכת מדליית הזהב בהתעמלות אומנותית בטוקיו 2020 לינוי אשרם והמאמנת איילת זוסמן, השגריר באו״ם גלעד ארדן, אייל קיציס, הילה קורח, קונסול ישראל בניו-יורק, אסף זמיר, שר התפוצות נחמן שי, ועוד רבים.
לפרטים: www.iacsummit.org