האם כבר שמעתם את צירוף האותיות NFT, המתאר דרך חדשה ליצור עותק מקור של קובץ דיגיטלי?
מסחר ביצירות אמנות דיגיטלית שהוטבעו כ-NFT הוא הדבר החם בעולם ההשקעות כבר מזה כמה שנים. ציורים שנעשו על ידי אמנים חסרי נסיון, או אפילו כאלה שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, נמכרים בסכומי עתק ומושכים עוד ועוד מתעניינים להתוודע לטכנולוגיה החדשה הזו. כעת, עם הכרזתו של מארק צוקרברג על חזון ה"מטא-יוניברס" של פייסבוק, נראה שבעתיד הלא רחוק קנייה ומכירה של NFT תהפוך שגרתית עבור כולנו.
בכנס שנערך בניו יורק -NFT.NYC - הכינוס הגדול בעולם של קהילת הNFT, נכחו אספנים, אמנים, מומחים וסלבס כמו ג'סטין טימברלייק וקוונטין טרנטינו, כולם סקרנים ונלהבים מהטרנד החזק.
בעקבות המידע הרב שנחשף בכנס, החלטתי לעשות עבורכם סדר במושגים העתידניים שנידונו לאחרונה יותר ויותר בכל אמצעי התקשורת. זהירות, בעקבות קריאת הכתבה, גם אתם עלולים להפוך מכורים לעולם המרתק הזה.

מה זה בכלל NFT?

ראשי התיבות NFT - NON FUNGIBLE TOKEN מתורגמים לעברית כ"אסימון חסר תחליף", שם שכנראה לא מקל על הציבור הרחב להבין במה מדובר. בפועל, מדובר באמצעי טכנולוגי המאפשר להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי. הנכס המדובר יכול להיות ציור דיגיטלי, דמות במשחקי מחשב, סרטון או קובץ אודיו. לאותו נכס מוצמד קוד ייחודי המהווה הוכחה להיותו מקורי. לכל NFT יש תעודת זהות ייחודית בבלוקצ'יין שלא ניתן לזייף או לשפכל. במידה רבה, בעלות על קובץ שכזה דומה לבעלות על מטבע דיגיטלי, אך בניגוד למטבעות, ה-NFT אינו בר החלפה, אלא ייחודי ושוויו תלוי ביקוש - כמו בעלות על יצירת אמנות בעולם הפיזי.
האפשרות ליצור NFT הובילה להתפתחות שוק חדש של מסחר בקבצים דיגיטליים - רבים מהם תמונות שנוצרו על ידי אמנים חסרי ניסיון. ההתרגשות סביב האפשרויות הטמונות בטכנולוגיה החדשה הובילה לכך שציורים שלכאורה אין בהם ערך אסתטי או אמנותי יוצא דופן נמכרים בסכומי עתק.

למה כולם מדברים על NFT דווקא עכשיו?

קבצי NFT הראשונים נוצרו כבר ב-2017 ונראה שהעניין סביבם רק הולך ומתגבר מאז. במרץ האחרון ה-NFT עלה לכותרות בעולם כולו כאשר יצירתו של האמן הדיגיטלי Beeple, "יומיום: 5000 הימים הראשונים" המכילה NFT נמכרה בבית המכירות המכובד כריסטיס בעבור 69 מיליון דולר. נכון למועד המכירה היה זה המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור יצירת אמנות דיגיטלית.

למה שמישהו ישלם המון כסף על תמונה שכל אחד יכול לראות באינטרנט?

השאלה המתבקשת והנפוצה לגבי NFT היא מדוע שמישהו בכלל ישלם על קובץ דיגיטלי, שנגיש לכל אחד באינטרנרט. (רוכש הקובץ מקבל תעודת אימות, אך מכל בחינה אחרת, הקובץ לא נמצא בבעלותו)
מדובר בשאלה מורכבת ובמידה רבה פילוסופית וניתן לענות על כך בכמה דרכים:
-שאלת הייחודיות באמנות מעסיקה את העולם מאז המצאת הצילום. ב-1936 הפילוסוף וולטר בנג'מין בספרו "יצירת האמנות בעידן השעתוק הדיגיטלי" כבר תהה מדוע צילום של המונה ליזה אינו שווה בערכו לזה של היצירה המקורית. הוא קבע שהעידן המודרני מבטל את היחסים בין מקור למציאות. בהמשך לכיוון חשיבה זה, ה-NFT הוא דרך מוסכמת לייחד וליצור בעלות על יצירת האמנות בעולם דיגיטלי בו אין הבדל ממשי בין העתקים.
-במישור הגשמי יותר, כדאי לזכור שכולנו משלמים כל הזמן על ערכם המדומיין של דברים. קוראים לזה מותגים. מחירו של תיק לואי ויטון אינו תלוי בתכונותיו כתיק, אלא בחשיבות שאנחנו מיוחסים לו.
-כדי להבין את ה-NFT והאפשרויות הגלומות בו כדאי להסתכל אל עולם הגיימינג. אם אינכם מצויים בו, תוכלו לקבל מידע רב בשיחה עם בן הנוער הקרוב אליכם. בעולם זה אנשים רוכשים חפצים וירטואלים תמורת כסף אמיתי מאוד כבר מזה זמן רב. בפורטנייט ובמשחקים דומים אחרים, אחד ממקורות הרווח של חברת המשחקים הוא מכירת סקינים - או למעשה בגדים וירטואלים עבור הדמות שמשחקים איתה. ה-NFT מאפשר הרחבה של המנהג הזה גם אל האינטרנט שמעבר לגיימינג.

מה הקשר לפייסבוק?

אם סצנת ה-NFT לא היתה סוערת מספיק, נוספת לכך ההצהרה של מארק צוקרברג על שינוי שמה של חברת פייסבוק למטא והליכה לכיוון "חזון יקום המטא" - metaverse. זהו מושג נוסף שלנסות להבין אותו זה כנראה כמו לנסות להסביר את אינסטגרם לאדם משנת 1995. מה גם, שכל הרעיון נמצא בתחילתו ואנחנו כנראה עוד לא יכולים אפילו לדמיין איך יתממש בסוף. אולם, ניתן לתאר אותו כשילוב של רשת חברתית ומשחק מחשב היוצאים מגבולות המסכים ומתחרשים במציאות וירטואלית. או במילים פשוטות יותר, משחק סימס עצום ומציאותי במיוחד שכולנו נחיה ביום יום. עולם שכזה אולי נשמע לקוח מסרט עתידני, אך לא ניתן להתעלם מכך שהוא הוגדר כעת כיעד עסקי על ידי אחד האנשים החזקים והמשפיעים בעולם.
כל המערכת הכלכלית של היקום הוירטואלי הכוללני הזה תהיה מבוססת על רכישה ומכירה של "חפצים וירטואלים". אולם בעוד שריהוט של בית הסימס שלכם ברהיטים מצוירים נותר בגבולות המשחק, כעת ניתן יהיה לקנות ולמכור נכסי NFT ולקבל עליהם בעלות חד משמעית הזהה חוקית ורעיונית לבעלות על נכס פיזי. כשתרהטו את ה"בית" הוירטואלי שלכם ביקום המטא תוכלו להתלבט בין מותגים שונים של רהיטים וירטואליים ששוויים יהיה שונה על סמך הדימוי שהם ייצרו לעצמים ברשתות החברתיות.
תהיינה הסיבות הפילוסופיות וההיסטוריות להתפתחות זו בנקודת הזמן הנוכחית אשר תהיינה, המציאות מוכיחה שרבים מוכנים לשלם עבור NFT והשוק רותח. קהילות מסחר ב-NFT מתפתחות בקצב מהיר וחולקות בשרתי הדיסקורד ובחדרי שיחה בטוויטר טיפים על השקעות וסיפורים על אנשים שהתפטרו מעבודותיהם ועשו את הונם מקנייה ומכירה של קבצים דיגיטליים. כדי להפוך לשחקן בתחום, ולהימנע מיותר מדי טעויות של מתחילים דרושות שעות רבות של קריאה, שיחה והטמעות בתחום.

לפרטים נוספים: www.social-lady.com

טל נברו, יזמית ומרצה בנ״ל מעל 15 שנים, מומחית בבניית נוכחות והצלחה ברשת, בעלים ומנכ״לית של סוכנות הדיגיטל ״סושיאל ליידי״ www.talnavarro.co.il