לפי הדו"ח של ״סטארט אפ ניישן סנטרל״ שפורסם לאחרונה נרשם זינוק של-136% בהיקף הגיוסים ל-25.4 מיליארד דולר בשנה האחרונה לחברות ישראליות.
סגירת עסקאות ענק מהבית דרך הזום היא המציאות החדשה מכורח הנסיבות, אך נראה שגם היזמים וגם המשקיעים הסתגלו מהר. הזינוק בגיוסי המגה-סבבים - יותר מ-100 מיליון דולר - מהווה סמן נוסף לבשלות השוק ולהשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות. ״בחודש האחרון התקדמנו צעד משמעותי כאשר הכרזנו על גיוס של 150 מיליון דולר ואף הפכנו ליוניקורן. רוב תהליך הגיוס התנהל דרך הזום ודווקא השנה, יותר משנים קודמות, התהליך היה פשוט יותר מבעבר״, מסביר נדב שובל, מייסד ומנכ״ל חברת OpenWeb שמשפרת את איכות השיח ברשתות החברתיות, מסננת טוקבקים פוגעניים ואלימים ומייצרת שיח ענייני בשולי הכתבות. "אין ספק שמצב השוק אפשר לנו לגייס בצורה קלה יותר מבעבר ובנוסף, להתמודד עם ביקוש רב מצד משקיעים פוטנציאלים." השנה היו 47 מגה סבבים, יותר מכפול ממספרם בשנה שעברה. רק בסבבי המגה גיוסים, גויסו במצטבר 14.77 מיליארד דולר - פי יותר מ-3 מהשנה שעברה (310%) לעומת 3.6 מיליארד דולר בשנה שעברה. למעשה במגה סבבים גויסו יותר ממחצית הסכום הכולל שגויס השנה. בנוסף, גודל הסבב החציוני עלה מ-6 מיליון דולר ל-14 מיליון דולר. גם אסף גנות, מייסד שותף ומנכ״ל ControlUp, שפיתחה פלטפורמה לניהול מערכות מחשוב עבור תאגידים גלובליים, מספר על השלמת סבב הגיוס האחרון של החברה שהתרחש לפני כחודש על סך 100 מיליון דולר מספר כי ״גיוס כספים תמיד היה תהליך מאתגר, אבל השנה, אף על פי העובדה שעדיין ניכר קושי במפגשים פנים אל פנים, בשל מצב השוק וכמות הכסף הזמין להשקעות הון סיכון, האתגר היה קצת יותר פשוט לעומת שנים עברו״. שובל הוסיף כי ״בתור מנכ״ל ישראלי שמתגורר בניו יורק, הקשר שמתנהל מול משקיעים מרגיש נגיש יותר״.
1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(גיוסים מסביב לעולם בלי לקום מהכסא)



בעבר שימשה ישראל כשוק נישה לגופי השקעות בינלאומיים, מגמות שמתהוות בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2021 מעידות שישראל הפכה למקור מועדף לפתרונות בעיני המשקיעים הגדולים בעולם בתחום הטכנולוגיה. רבות מהקרנות המובילות הגדילו משמעותית את מספר ההשקעות בחברות ישראליות. מגמה נוספת שהתעוררה השנה, היא הנוכחות החזקה של קרנות הון סיכון זרות, כיום מדובר בשבע מ-20 הקרנות הפעילות ביותר ובארבע מ-10 המובילות. כמה מהמשקיעים הפעילים ביותר בשנת 2021 היו קרנות הון סיכון בין-לאומיות, שהן מהמשקיעים הגדולים בעולם בתחום הטכנולוגיה. ״המשקיעים התאימו את עצמם בצורה מאד מהירה למצב מאז שפרצה המגיפה״ אמר עמיחי ניידרמן מנכ״ל ומייסד שותף של חברת nym health. החברה גייסה מאז התפרצה הקורנה שני סבבי גיוס על סך 16.5 מיליון דולר ו 25 מיליון דולר. בין הקרנות שהשקיעו בחברה, קרן ההשקעות של גוגל (GV) וקרן ההשקעות Addition. ״המעבר לגיוסים בזום האיץ את תהליכי הגיוס משמעותית. יכולנו לתאם את הפגישות בהתראה קצרה. בדיעבד, בהיבט הזה, הקורונה הפכה את תהליך הגיוס ליעיל יותר, ואפשרה לנו להתמקד בפיתוח המוצר והמכירות, ולא רק בגיוס״.
משבר הקורונה הוביל את ממשלת ארה"ב והפד להזרים טריליוני דולרים לשווקים. מדובר בצעד חריג מצד השלטון האמריקאי. החברות הפרטיות מנצלות את ההצפה בשוק ההון כדי להצטייד במזומנים בשווים גבוהים.
בן רבינוביץ׳, שותף מנהל בקרן הון סיכון אמיתי מסביר: ״חברות ההייטק הישראליות שמובילות בשווקים הגדולים, כבר לא זקוקות לחברות זרות כדי לגדול. הן יכולות לעשות זאת באמצעות שוק ההון הפרטי והציבורי. הקורונה בהחלט השפיעה על אופי היחסים שבין יזמים ומשקיעים, ובתוך כך גם על אופן גיוס המימון שעבר לשלט רחוק״.
ביוני האחרון רשמה חברת גלאוט סבב גיוס C בגובה 57 מיליון דולר, שהעלה את סך ההשקעות למעלה מ- 95 מיליון דולר. ״בסבב השתתפו גם משקיעים שכבר מכירים את החברה ולכן המשיכו להביע אמון בצמיחה שלנו״, מספר בן ראובני, מנכ״ל ומייסד חברת Gloat. ״מה שהושפע באמת מהריחוק החברתי, היה הקשר עם המשקיעים החדשים.״ אומר ראובני ומוסיף, ״בדרך כלל היינו (המייסדים) נערכים לפגוש אותם ומכירים, הפעם קיימנו את כל השיחות משולחן העבודה שבבית, כשהילדים בחדר השני. זה בהחלט היה יותר נוח ובעיקר יותר יעיל. את הזמן שנחסך בנסיעות השקענו בהמשך הפיתוח של המוצר. המוצר שלנו נועד לסייע לארגונים להפוך לגמישים ומהירים יותר, כך שיוכלו להתאים לעולם המשתנה. אנחנו מיישמים את דרך החשיבה הזו גם בתוך החברה ומתאימים את עצמנו לשינויים כך ששידרנו למשקיעים אורח רוח למול התקופה והאתגרים.״