רן רבי ויעל יעקובוביץ הם זוג עובדים איכותיים ששרתו בקונסוליה של שיקגו מאחורי הקלעים. כעובדי אית"ן (אזרח ישראלי תומך נציגות), בוודאי לא הייתם שומעים עליהם לעולם, אך אם פניתם אליהם במקרה בעייתכם נפתרה ונעלמה כלא הייתה. הם כאילו "האנשים הבלתי נראים" שבזכותם הכול תקתק כהלכה ואיפשר לקונסול היצירתי אביב עזרא להוציא לפועל כל רעיון. רן רבי שרת כראש לשכת הקונסול Chief of Staff ובת זוגתו, יעל עבדה במחלקת הנהלת חשבונות ומשאבי אנוש. שניהם לא זכו בתהילה או הכרה. עבודתם היסודית והדקדקנית להפליא הצביעה על הישגיהם. הכירו את יעל ורן רבי זוג מופלא שהתחמקו תמיד מאור הזרקורים:
הנישואין והאהבה
לפני שנה, בעת הקורונה יעל ורן נישאו בטקס אזרחי. הם מקווים לערוך בארץ חתונה עם המשפחה עם החברים עם השמלה הלבנה, החליפה והרב. הם מקווים להמשיך את הקשר המדהים לנצח.
רקע
רן גדל והתחנך במסגרות החינוך של קיבוץ גבע בעמק יזרעאל, דור חמישי בארץ מצד אימו, סבו וסבתו לקחו חלק בפעילות הגנתית טרום קום המדינה. סבתו קפלה את בגדי לוחמי הפלמ"ח וסבו עסק באימון יוני דואר. מצד אביו הוא בן לניצולי שואה מיוון.
יעל נולדה באורוגוואי, בין ברזיל וארגנטינה, אליהם הגיעו סבה וסבתה ניצולי שואה. באורוגוואי, לדבריה, הקשר עם הקהילה היהודית נעשה בחשאי והזהות היהודית הוצנעה, אם כי חגגו בסתר את החיים היהודיים. המשפחה חיה בפחד וניסתה להשתלב בקהילה הלא יהודית.


1 צפייה בגלריה
asfasf
asfasf
רן ויעל רבי
(אלבום פרטי)

חיים ביחד
רן יצא לאחר התיכון לשנת שירות בקיבוץ לבוגרים בעלי צרכים מיוחדים בתחום הנפשי או הפיזי כישורית, השוכן צפונית לכרמיאל. "זו הייתה חוויה משנת חיים". סיפר, "הן בפרספקטיבה אישית מנקודת מבט של הערכה לחיים בהם זכיתי ולהתגמדות בעיותיי והן בפרספקטיבה חברתית. לראשונה יצרתי אינטראקציה עם אנשים בעלי אמונות שונות וצרכים שונים". בשעות הפנאי, שילב חניכה אישית לעידוד וקידום ייעדי הבוגרים עם הפקת אירועים בתכנים שונים. בשעות ביום עבד בענפי המשק. רן השתלב במובן המלא בחיי הדיירים ולדבריו אין סיפוק גדול מזה. לאחר שירותו הצבאי בתפקידים פיקודיים, וויתר על הטיול ברחבי העולם ובחר בחוויה מעמיקה יותר. הזדמנות שנקרתה בדרכו הייתה משרה במחלקת הבטחון של משרד החוץ שבמסגרתה יצא לשליחות בת שנתיים בדרום קוריאה. "הגעתי מקיבוץ בן 600 איש לאחת מערי המטרופולין הגדולות בתבל ונחשפתי למטרה האסטרטגית הנעלה של קידום יעדי משרד החוץ והגנה על מדינת ישראל ". עם שובו החל להתמחות בתוכנית הדיפלומטיה הבינלאומית ומדעי המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה הבין- תחומית.
יעל הגיעה מאורוגוואי לישראל ב-2010 לאחרי התיכון, במסגרת הסוכנות והחליטה לעלות. היא מימשה את החלטתה ועלתה לארץ ב-2012. לאחר חמישה חודשים של לימוד עברית באולפן התגייסה לצה"ל ושרתה שנתיים כראש לשכת מפקד חטיבת כפיר. לאחר השחרור נרשמה לאוניברסיטה הבין תחומית בממשל לתוכנית הדיפלומטיה הבין תחומית שם הכירה את רן. הם התמחו באותו מסלול. "נהיינו חברים טובים ולאט לאט התפתחו רגשות מעבר לזה". סיפרה יעל
מישראל לשיקגו
במהלך השנה האחרונה ללימודים הוצע לרן תפקיד Chief of Staff בקונסוליית שיקגו אליה הגיע באוגוסט 2018. במסגרתה עסק בניהול לו"ז שוטף ובהכנה ופיקוח על חומר ונקודות פתיחה למפגשי הקונסול. בין היתר, עסק בעבודה כלכלית מול ישויות עירוניות. במטרה למצוא פתרונות ישראלים בתחומי בריאות הנפש, הטכנולוגיה והחקלאות לסיפוק צרכי ערי מדינות המערב התיכון: שיקגו, אינדיאנפוליס, מדיסון ויסקונסין. בין ההישגים ניתן למנות את חיבור מרכז פרס לשלום עם עיריית שיקגו ואת חיבור ארגון נט"ל המשרת צרכי אוכלוסיות בדרום ישראל עם אזרחי שיקגו בדרום העיר. רן יצר קשר עם נבחרי ציבור מושלים, סנטורים, תובעים ציבוריים, ואוצרים. עבודה מרתקת הדורשת עבודת רקע רבה, לדבריו. רן מייעץ עצה חשובה לדיפלומטים בארה"ב: " קל יחסית לקבוע פגישה ראשונה עם בכירי ציבור. אך אם לא הצלחת לענות לו על הפיתוח ישראלי שייתן מענה לצרכי מדינתו, לא תזכה בפגישה שנייה. לכל מדינה במערב התיכון נישה ספציפית שאליה ניתן לרתום גוף ישראלי שישרת ויתמוך בה".
אחד הפרויקטים הגדולים בו רן טיפל היה יצירת טיסה ישירה בין שיקגו לישראל עם חברת אל על שלצערנו לא יצא לפועל בשל משבר הקורונה. רן סייע לחברה לקיים שלושה אירועי חשיפה להגברת המודעות. חברת יונייטד זיהו את הוואקום שנוצר ויזמו טיסה ישירה לישראל שלוש פעמים בשבוע. "אחד המסרים שניסינו להעביר לאנשי עסקים היא ששיקגו היא השער למערב התיכון. שיקגו היא פנינה יקרה שהן התייר ואיש העסקים הישראלי טרם גילו שדרכה נפתחים שווקים נרחבים".
יעל הגיעה לקונסוליה בתחילת 2019 בעקבות רן. בהתחלה התקבלה לתפקיד מנהלתי בקונסוליה, אחראית על הנהלת חשבונות ומשאבי אנוש. חודשיים לאחר הגעתה לקונסוליה ארגנה מא' עד ת' את טקס יום הזיכרון בבית הכנסת בית הלל, בנוסף לפניה ותיאום בין הגורמים השונים בקהילה, בטקס זה נעשה ניסיון לגישור פערים בין החברה האמריקאית לישראלית. לפיכך, שולבו בתוכנית נאומים ושירים באנגלית תוך שמירת המסורת והצגת ההיבטים החדשים.
השואה בחייהם
שני סביו של רן מצד אביו הינם ניצולי שואה. השם רבי הוא עברות השם היוני רביס. סבו, ניצול שואה, עלה ארצה מיון. סבו הצטרף לפרטיזנים בגיל צעיר, שהה באימונים כל היום, ושב בלילה הבייתה אל משפחתו. באחד הימים כששב הבייתה גילה שמשפחתו נלקחה על ידי הנאצים למחנה ההשמדה אושוויץ. יום האתמול היה הפעם האחרונה שהוא ראה אותם. סבו העביר את כל זמן המלחמה בלחימה מחתרתית עם הפרטיזנים כנגד הנאצים. לאחר מלחמה העולם השנייה, הוצאו הפרטיזנים אל מחוץ לחוק ונחשבו כאויבי המדינה הקומוניסטים. סבו נמלט לישראל.
סבה וסבתה של יעל הם ניצולי שואה מאושוויץ. סבתה נולדה בלודג' פולין וסבה בבוקרשט רומניה. סבתה הייתה בגטו משם נשלחה למחנה עבודה ולאושוויץ. לאחר ששרדה את מצעד המוות, חיפשה את בני משפחתה וגילתה את אחיה שהצליח להגיע לדרום אמריקה לפני המלחמה. סבה היה היחיד ששרד ממשפחתו. חווית השואה הייתה טראומטית.
השנה יזמה יעל קמפיין ליום השואה הבינלאומי ברשתות החברתיות בו בנים ניצולי שואה בקונסוליה סיפרו את סיפורם האישי. כולנו הגענו ממקום שונה, אך כולנו הגענו לשיקגו לייצג את המדינה. היה מאד מרגש לראות שלמרות קיבוץ הגלויות הישראלי יש המון משותף. הראינו לאנשים את הפנים הרלוונטיות והאינטימיות של ישראל והראינו שאהבת צעירים בני ניצולי השואה למדינה נמשכת דורות.
הצעד הבא: ניו -יורק
הזוג עובר לניו יורק. "יעל הקריבה את חייה למעני כשקבלה תפקיד מנהלי. הגענו למסקנה שמגיע לה להתקדם בתחום התעניינותה". אמר רן. "יעל, תהיה יועצת בכירה לקונסול הכללי בניו יורק וזו הזדמנות נפלאה עבורה". "בהתחלה אני עשיתי פשרה, עכשיו רן תומך בי בכל הדרך מעל ומעבר". אמרה יעל.
הקשר עם ישראל
החלום של רם להיות מסוגל לתרום באופן משמעותי לאחרים. "הייתי רוצה להגיע למעמד וליכולות בהן אוכל להשקיע הן משאבים והן זמן כדי לעזור לאחרים בין אם זה לאוכלוסיות קשות יום, אנשים בעלי צרכים מיוחדים או בעלי חיים עזובים.
החלום של יעל להמשיך להתפתח בתחום הדיפלומטי של ייצוג המדינה מאחורי הקלעים. היא רואה חשיבות רבה בייצוג ישראל מול מסרי השטנה ברשתות החברתיות. "מדינת ישראל נתנה לי מקום בטוח לחיות בו כיהודייה וכהכרת הטוב אייצגה בכבוד".


המלצת השבוע

School Girls; Or, The African Girls Goodman Theater
מאות אנשים נרגשים הופיעו לתיאטרון גודמן ביום שני, עטויים במסכות מצפים לשמוע את דבריהם של במאית המחזה לי -אן בראון והמנהל האומנותי האגדי רוברטס פולס שנשאו דברים בערב הפתיחה המכוננת של התיאטרון. האווירה הייתה חגיגית, האור נראה בקצה המנהרה. מרוב התלהבות השקנו כוס של מים בתיאטרון.
המחזה "תלמידות התיכון : או הבנות האפריקאיות" החל להופיע לפני חמישה עשר חודשים על בימת תיאטרון גודמן ולאחר שבוע הרצה ננעלו שערי התיאטרון בשל מגפת הקורונה. ביום שני תם הגולל וההצגה משובבת הלב ושופעת ההומור חזרה במלוא תפארתה אל התיאטרון. השחקניות על הבמה לא עטו מסכות. בעלילה מסופר על פנימייה אקסקלוסיבית לבנות בשם "אבורי" המצפות בקוצר רוח לתחרות "מלכת היופי" ממנה המועמדת הזוכה בגאנה תייצג את המדינה בתחרות מיס עולם, מטרה נכספת של כל ילדה במדינה. הן שומרות על דיאטה, או משתדלות " אם אוכלים כל שבוע תפוח לא חולים ונשארים בלי מצב רוח". מכריזה פולינה היפהפייה הרודנית, שחקנית נפלאה שבטוחה שהיא הכי יפה בעולם. היא, אלא מי? (שחקנית הנפלאה CIERA DAWN) תזכה בכתר ותיבחר כמיס עולם. פולינה מלאה תככים ושולטת ביד רמה ביתר התלמידות. עליונותה מוטלת בספק כשמופיעה אריקה,( ( Kyrie Courier השחקנית הנפלאה, בעלת העור הבהיר (בשל העדר השמש של גאנה באמריקה). בעלת השיער הארוך, המגיעה מאוהיו משום שלאביה מטע קקאו בגאנה. מי תזכה בכתר? מאחורי מי תעמודנה תלמידות הפנימיה? מאחורי הפנים המחייכות, השירה, הריקוד והגאווה מסתתרים חלומות של התעשרות, חלומות של עצמאות וחופש למדינת גאנה.
זו הצגה המספרת בו זמנית את סיפורה של גאנה, קולוניה בריטית שזכתה בעצמאות בשנת 1957 ואת הדעות הקדומות הבין גזעיות במדינה בה ככל שצבע העור בהיר יותר כך הסטטוס החברתי של הנערה גבוה יותר, באמצעות הומור, תנועה, והמון דמיון. זו הופעה פמיניסטית כה נפלאה בסגנונה, כה משעשעת, כה נועזת בטיפול בפרטים וכה מקצועית ברוח המופנמת של המחזה. רק לפרקים אנו זוכים לראות על במות התיאטרון יצירה לדוגמה: תפאורה מעניינת, שחקניות מחוננות ומופלאות ומחזה הולם. הקהל הריע חמש דקות לשחקניות לא להחמיץ, הצגת חובה, הצגה מצחיקה, שמחה ומעוררת מחשבות. מומלץ מאד. המחזה יופיע מה-30 ביולי עד ה-29 לאוגוסט.
המחזה עשה על כל הקהל רושם כביר, הנאה אסתטית ותענוג אמיתי. אומנות היא תחום שבו יכולה לשלוט אחוות עמים. הייתה חוויה נפלאה לצפות במחזה אורך המחזה 80 דקות ללא הפסקה.