לאחרונה התחוללה סערה-זוטא בתקשורת ובמדיה החברתית כאשר נודע כי משרד התפוצות, בראשות השר, חבר מפלגת העבודה, ד״ר נחמן שי, יקבל לידיו תקציב של 300 מליון ש״ח לשנתיים הקרובות. השר הכריז כי בין היעדים המרכזיים של משרדו, עבורם ישמש התקציב, עידוד הזיקה בין קהילות יהודיות בכל רחבי העולם למדינת ישראל, חיזוק הקשר בין העם בישראל לבין הקהילות בתפוצות, סיוע לביטחונם ושלוותם של יהודים ברחבי העולם וביסוס רגש עמוק בקרבם לעם היושב בציון ולמדינת ישראל. בין היתר, ציין כי הגם שהוא רואה בעלייה לישראל דבר חשוב, הוא לא רואה בכך יעד רשמי של משרדו. גורמים שונים בציבוריות הישראלית קבלו כי מדובר בסכומי עתק ״מיותרים״ וכי את הכסף יש להפנות לפעילות וסיוע לאוכלוסיות בתוך ישראל וכי מדובר במשרד מיותר ״ובזבזני״ שאין למדינת ישראל צורך זו.
זהו רגע חשוב, ואמירה חשובה עוד יותר, שאסור לטאטא מתחת לשטיח. הביקורת על המשרד ופעילותו מתוך מדינת ישראל משקפת בדיוק את הסכנה והאתגר עליהם מיועד המשרד להתגבר. היחסים בין מדינת ישראל וקהילות יהודיות ברחבי העולם הינם יחסים של תלות הדדית – יהודים רבים יודעים כי הם בטוחים יותר, חזקים יותר, מבוססים יותר, בזכות קיומה של מדינת ישראל שמקרינה מעוצמתה על בטחונם היומיומי. מדינת ישראל, מצידה, זוכה לתמיכה אדירה מקהילות יהודיות רבות במדינת שונות, בין אם באמצעות לובי פוליטי למען האינטרסים של המדינה בחו״ל, בין אם במאבקים כנגד התנועות הרבות הפועלות כנגד הלגיטימיות של עצם קיומה ובין אם בכספים ממש, אשר נתרמים על ידי נדבנים רבים למען מטרות נפלאות בכל רחבי ישראל – חינוכיות, בריאותיות ועוד. הקשר הוא חזק, שריר וקיים בין אם נרצה ובין אם לאו, בין אם נכחיש ובין אם נודה בקיומו. מבט חטוף במראה, אל עבר אירועי מאי 2021, מצביע עליו בבירור – כאשר מדינת ישראל נלחמת כנגד אויב טרוריסטי על גבולה המטיל אימה על מליונים מאזרחיה, יהודים רבים מותקפים בכל רחבי העולם – רק על שום יהדותם. אנטישמיות ואנטי-ציונות מוצאות עצמן פועלות יחדיו למען המטרה המשותפת – של חיסול היהודי בין האומות. מה נשתנה.

1 צפייה בגלריה
fgjfgj
fgjfgj
(שר התפוצות, ד״ר נחמן שי)

גם הגורמים העוינים לישראל וליהודים יודעים זאת היטב. בין היתר, חשוב במיוחד לתנועת החרם ודומותיה להציג בחזית חלון הראווה שלהן יהודים – מסוגים ומינים שונים – המצהירים על יהדותם ובאותה נשימה מצהירים כי ״דווקא בשל כך״ הם עומדים איתן כנגד מדינת ישראל ופעולותיה. ארגונים כגון jewish voice for peace ואחרים מנסים למשוך לשורותיהם יהודים על מנת ליצור שסע, פצע כואב ומדמם, ולפגוע בקשר שבין מדינת ישראל וקהילות יהודיות ברחבי העולם. כך, כשם שברור לכל אותם גורמים עוינים מדוע יש לנתק את הקשר בין יהודים בישראל ומחוצה לה, כך צריך להיות ברור לכולנו מדוע הקשר הזה חשוב מאין כמוהו שיתקיים, ולא רק מצד מדינת ישראל.
יהודים רבים ברחבי העולם מבינים כיום כי הבסיס לשנאה כלפיהם אינה ״מדיניות ישראלית״ כזו או אחרת, אלא עוינות לעצם קיומם כיהודים וביתר שאת לקיומה של מדינה יהודית חזקה ועוצמתית. על רקע האמור, רבים שואפים להמשיך ולחזק הקשר שלהם ושל דורות ההמשך שלהם עם היהדות ועם מדינת ישראל. יחד עם זאת, הדבר מלווה אתגרים רבים, ובראש ובראשונה האתגר הכלכלי. על מנת שמשפחה תוכל לשלוח את ילדיה לבית ספר יהודי, ההוצאה הכספית היא אדירה ונאמדת בעשרות אלפי דולרים לשנה לילד. בנסיבות הללו, רבות המשפחות היהודיות אשר נאלצות לשלוח ילדיהן אך ורק לחינוך הממלכתי ציבורי, שגם אם הוא נפלא אקדמית, ברור שאין בו את הבסיס היהודי – של שפה, תרבות ומסורת – החיוני כך כך לקיום האנושי כיהודי. באופן דומה, בתי הספר של הקהילות בימי ראשון – sunday schools – גם הם משוועים לסיוע ותקציבים על מנת שלפחות יום אחד בשבוע, תהיה להם יכולת לספק רוח ונשמה לילדים המגיעים אליהם ממשפחות שונות, ולהחזיק את צינור החמצן היהודי הזה פתוח.
לעם היהודי ולמדינת ישראל כולה אינטרס ראשון במעלה בעבודתו החשובה והחיונית של משרד התפוצות. חובתנו כמדינה יהודית ליהודים באשר הם היא היא העומדת בבסיס קיומנו, בין אם יהודים אלו בוחרים לחיות בישראל כעת ובין אם לאו. בזיכרון הקולקטיבי של כולנו נמצא אותו יהודי גלותי, מוכה, ושפוף קומה הנתון לחסדי הפריץ. לא עוד. לא במדינת ישראל ולא מחוצה לה. האינטרס של כולנו נמצא בהצלחתו של משרד התפוצות וכולנו נרוויח – בישראל ומחוצה לה – מקיומן של קהילות יהודיות משגשגות, שתתקיימנה בשלום וביטחון בחו״ל ותמשכנה לשמור על קשר עם זהותן היהודית ועם מדינת ישראל, לתמוך בה, לבקר בה ולסייע לה, כי כולנו עם אחד.
האמירה ״כל ישראל ערבים זה לזה״ מעולם לא הייתה נכונה יותר, ומעולם לא הייתה חשובה יותר, כפי שהיא חשובה כאן. ולכך נאמר כולנו, אמן.

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל