המוזיקאי והמפיק תומר כץ, שעלה לאחרונה לכותרות בעקבות יצירת הפסקול המקורי לסדרה הישראלית המדוברת "המפקדת", הגיע לארה״ב והתארח בחודש האחרון במספר קמפוסים באזור בוסטון במסגרת סיבוב הרצאות והופעות ראשון שלו בצפון אמריקה. סדרת המפגשים התקיימה ביוזמת הקונסוליה הכללית של ישראל לניו אינגלנד ובתמיכתה בתקווה לחבר את המקומיים לתרבות ישראלית.
במהלך ביקורו, העביר המוזיקאי הישראלי סדנאות אמן מיוחדות לקהל הסטודנטים וסגל ההוראה בקמפוסים השונים והופיע בשיתוף פעולה עם סטודנטים מקומיים למוזיקה. האירועים התקיימו באוניברסיטת ברנדייס ובקולג' למוזיקה ברקלי – מבתי הספר המובילים והיוקרתיים למוזיקה בארה"ב. המפגשים הללו שודרו במקביל בזום ובפלטפורמות סטרימינג עבור קהילות הקמפוסים שבחרו לקחת חלק.
"שמחתי על הזכות להתארח באוניברסיטאות בבוסטון ולהעביר כיתות אמן״ סיכם. ״מעבר לחוויה המיוחדת שזכיתי לה, להופיע עם החומרים שלי במתכונת כזו מעבר לים, האתגר העיקרי עבורי היה להכין את ההרצאה עצמה ועוד באנגלית, דבר שאף פעם לא באמת התנסיתי בו. זו הייתה קפיצת ראש למים, ולשמחתי המפגש עם התלמידים והצוותים עבר בכיף ובטבעיות. בכל מקום שאליו הגעתי כל המשתתפים היו חמים ואדיבים. הם היו קשובים ונתנו לנו להרגיש הכי בבית", מספר כץ.
תומר כץ הוא אולי לא השם הראשון שעולה לכם בראש כשחושבים על הסדרה ״המפקדת״, אבל המפיק המוזיקלי הפך לשם חם בתעשייה הישראלית בשנה האחרונה. כץ הוא גם כותב ומלחין, שנכנס כאמור בסערה לתעשיית המוזיקה בשנה האחרונה, זכה לעניין רב. בשנה האחרונה כץ כיכב בפלייליסטים וכבש את מצעדי המוזיקה עם שירי הפסקול שיצר לסדרה "המפקדת" יחד עם הזמרת והיוצרת אקו, ובהם "עיניים אלי" ו-"Oh My Life". בשנים האחרונות הוא משתף פעולה עם אמנים ישראלים מז'אנרים שונים וביניהם נגה ארז, איה זהבי פייגלין, נטע ברזילי, שקל, מאיה איזקוביץ ועוד. לאחרונה הוציא כץ גם שיר ראשון בעברית – הדואט "פטיש מסמר" עם הזמרת המוערכת רונה קינן.

1 צפייה בגלריה
fgnfgn
fgnfgn
תומר כץ
(צילום: עמיר תדמור)

בלוז מהמיסיסיפי לדימונה

הצעיר הכשרוני עומד גם מאחורי ההרכב D Fine Us, שמערבל את השורשים הישנים והמאובקים של הבלוז עם הפקת אולפן עדכנית של המאה ה-21, ובמסגרתו הוא מארח מוזיקאים מישראל ומארה"ב. הפרויקט מפגיש בין אהבתו של כץ לדלתא בלוז, גוספל וג'אז, לבין חזון הפקה אלקטרונית מודרנית. "התחלתי לעבוד על האלבום ולהקליט אותו במיסיסיפי במהלך הביקור האחרון שלי בארה״ב, והשלמתי את העבודה עליו בארץ, על הקו שבין תל אביב לדימונה. באיזשהו מקום הביקור הזה״, אומר כץ, ״הוא סגירת מעגל".
הביקור של כץ באוניברסיטת ברנדייס התקיים כחלק מקורס על תרבות ישראלית פופולרית בהנחייתה של ד"ר שיינה וייס ממכון שוסטרמן ללימודי ישראל באוניברסיטה, בהשתתפות כ-60 סטודנטים ואנשי סגל. כץ סיפר במפגש על כור ההיתוך של עולם המוזיקה בישראל ועל הגיוון התרבותי שהוא משקף - הספקטרום המוזיקלי שבין להקת A-WA, הזמרת נסרין קדרי, וסטטיק ובן-אל.
האירוע בברקלי התקיים במועדון בלב העיר בוסטון, The Red Room at Cafe 939, שמארח בשגרה כמה מהשמות הגדולים ביותר במוזיקה העכשווית. כץ הוזמן אישית על ידי מנהל מחלקת הקומפוזיציה בברקלי, ריצ'רד קאריק. המופע התקיים בשיתוף פעולה עם חטיבת הכתיבה המקצועית וטכנולוגיית המוזיקה של בית הספר.

כן, המפקדת

החלק המלהיב של ההרצאות התרחש כאשר כץ צלל לתוך תהליך היצירה של כמה מהפרויקטים המוכרים שלו, ובראשם העבודה מול במאית הסדרה "המפקדת". הסטודנטים התעניינו מאוד ביצירה שמשלבת זוויות חדשות סביב שירות צבאי. בשלב הזה כץ פירק את השירים לשכבות שאותן השמיע מתוך תוכנת עריכה מוזיקלית, בליווי פרשנות מרתקת וסודות מאחורי הקלעים. הקטעים שהשמיע הובילו אל עבר דיון ער בין הסטודנטים: כיצד רוקחים פסקול בהזמנה אישית לסדרת דרמה קומית על מפקדות בצה"ל? איך מתחילים לעבוד בכלל כמפיק? ומדוע המפיקים המוזיקליים עוברים לקדמת הבמה – הן בישראל והן בשאר העולם?
בתום סדרת ההרצאות ביצע כץ כמה מהלהיטים המוכרים שלו, בליווי הסטודנטים רומי מור ואילון לוי, שהחלו לאחרונה את לימודי המוזיקה בברקלי כחלק משיתוף פעולה עם בית הספר רימון בישראל. מור היא זמרת ויוצרת שהוציאה השנה את אי.פי הבכורה שלה, "שלך". לוי הוא פסנתרן, מלחין ומעבד, שהחל ללמוד פסנתר קלאסי בגיל 6 ובהמשך עבר ממוסיקה קלאסית לג'אז ומוזיקה קלה.

ישראלים בברקלי

בברקלי לומדים כיום עשרות סטודנטים ישראלים. מור ולוי הגיעו לבוסטון במסגרת תוכנית Berklee Global Partner, ביחד עם קבוצה של כעשרים ישראלים יוצאי רימון. תוכנית זו מאפשרת לסטודנטים להתחיל את לימודיהם בבית הספר למוזיקה שברמת השרון, ולאחר מכן להשלים תואר ראשון בברקלי.
סדרת ההרצאות התקיימה כאמור בשיתוף פעולה עם הקונסוליה הישראלית לניו אינגלנד, הממוקמת בבוסטון. את האירועים פתחו סגן הקונסול דניאל אגרנוב ולצידו נספח התרבות עמיר תדמור, שהגיעו לברך את כץ ואת הסטודנטים, שמייצגים בכבוד את התרבות הישראלית בקמפוסים. "שיתוף הפעולה עם מחלקת התרבות של הקונסוליה הישראלית היה מעולה. כיף לדעת שיש גוף כזה שהוא ער, תומך ומרים למוזיקה ותרבות ישראלית מעבר לאוקיינוס", אמר כץ.
מירון ראובן, הקונסול הכללי של ישראל בניו אינגלנד אמר: "אנחנו גאים לארח בבוסטון את אחד הכוכבים העולים של עולם המוזיקה בישראל. הצלחתו של סיבוב ההרצאות״, הוסיף, ״מוכיחה שוב את העניין הגובר בתרבות הישראלית, ובמוזיקה בפרט, בקהילה האקדמית בארה"ב ומעבר לה".
לפני מספר שבועות סייעה הקונסוליה בהבאתו של אמן ישראלי נוסף לקמפוסים המקומיים - הסופר עידו גפן שהתארח בשש אוניברסיטאות ברחבי ניו אינגלנד, ובהן הרווארד, בראון ואוניברסיטת בוסטון, לרגל השקת התרגום לאנגלית של ספר הביכורים שלו, "חוף הים של ירושלים".
בימים אלה עובד כץ על Safe To Disconnect, אלבום הבכורה שלו עם הפרויקט D Fine Us. הסינגלים שיצאו מתוך האלבום שבדרך התקבלו באהדה רבה על ידי תחנות הרדיו בארץ, וזכו לסיקור בשורת מגזיני מוזיקה בעולם, ביניהם רולינג סטון צרפת ו-FLOOD. הסינגל Howling at the Moon כיכב בשני סרטים של נטפליקס ובפרסומת לנייקי בהשתתפות ליאו מסי. בקיץ האחרון הופיע הפרויקט בפסטיבל Liverpool Sound City Tune In TLV Takeover, שנערך השנה באופן וירטואלי בשל מגפת הקורונה, וגם במסגרת סדרת Succulent Sessions, הופעה שעתידה לראות אור בהמשך השנה.

התחנה הבאה של כץ היא לוס אנג'לס, שם, הוא מספר, נקבעו לו הקלטות וסשנים עם אמנים מקומיים. "אני עובד מול האמנים האלה כבר תקופה ארוכה, אבל את חלקם אני מכיר רק באונליין בגלל הקורונה. זה היה כיף, אבל גם מתיש עם הפרשי השעות מול החוף המערבי שהן כמעט הפוכות - ואני בכלל בן אדם של בוקר", הוסיף כץ.
לפני שהוא חוזר הביתה לתל אביב בינואר כדי להתמקד בהשקת אלבום הבכורה שלו ובחזרות לקראת הופעות החורף, כץ מתכנן להוריד הילוך. "הבטחתי לעצמי שאשמור שבוע-שבועיים בלו"ז כדי למצוא בקתה או פינה בטבע, לארגן את המחשבות ולשבת עם הגיטרה על רעיונות ישנים וחדשים. מקווה ממש שזה יקרה".