עם בחירת הנשיא ג'ו ביידן התעוררה ציפייה לשינויים דרמטיים בתחום ההגירה, לא רק ברמה ההצהרתית אלא גם ברמה המעשית. בהקלות משמעותיות בהליכים לקבלת הויזות השונות, גרין קארד ואישורי העבודה השונים. כמו גם הקללה של הליכים ושחרור העומסים האדירים שהיו על מחלקות ההגירה השונות וגרמו לעיכובים חסרי תקדים בקבלת האישורים הנכספים.
העיכובים נובעים בין השאר ממדיניות הממשל הקודם שהקצה משאבים רבים לאכיפה, מעצרים וגירושים של מהגרים על חשבון כוח אדם שמטפל בתיקים. בנוסף העיכובים נבעו מצמצום משמעותי של כוח אדם עם פרוץ מגפת הקורונה והרצון לצמצם במגע בין אנשי ההגירה לקהל הרחב.
הנשיא הנבחר הצהיר לא אחת כי יעביר משאבים רבים מצוותי האכיפה לצוותי השירות ובכך יקל על העומסים ודובר על הקפאת הגירושים במדינה לתקופה מוגבלת עד אשר יאושרו שינויי חקיקה רלוונטיים.
בשבועות והחודשים האחרונים נדמה שלא רק שאין הקלה בעומסים או זירוז הליכים, אלא ישנה אף החמרה של הדברים ועיכובים ארוכים עוד יותר.
כך למשל, אישורי עבודה של בני/בנות זוג של מחזיקי ויזות למיניהן בעבר, עוד לפני ממשל טראמפ, היו מתקבלים בתוך 90 יום. כיום, זמן ההמתנה הוא למעלה משנה. אותו דבר גם למבקשי גרין קארד על בסיס חתונה עם אזרח/ית אמריקאים, אשר נאלצים להמתין למעלה משמונה חודשים עד קבל אישור העבודה הזמני המיוחל. בנוסף, הגרין קארד עצמו מאושר אחרי למעלה משנה וחצי.
זאת ועוד, בשל סגירת בתי המשפט עקב מגפת הקורונה, לא מתקיימים דיונים משפטיים כבר למעלה משנה פרט למקרים דחופים בהם נמצאים המהגרים במעצר. מדובר בעשרות אלפי תיקים של מהגרים שחלקם הועברו לגירוש עקב חריגה של מספר ימים משהותם החוקית שנשלחו להליכי גירוש בתקופת הממשל הקודם ונאלצים להמתין לעיתים שנים רבות למשפט בלי יכולת לצאת מהמדינה או לעבוד באופן חוקי עקב היותם הבליך הגירוש.

2 צפייה בגלריה
sdvsdvsd
sdvsdvsd
"זמן ההמתנה הוא למעלה משנה"
(עו״ד שלומי אטש)
מעל לכל, חשוב לציין את העיכובים המשמעותיים ביותר הנוגעים לקבלת ויזות בקונסוליות השונות. עם פריצת הקורונה נסגרו באופן אוטומטי כל הקונסוליות ברחבי העולם באופן גורף, ופרט למקרים דחופים ויוצאי דופן לא ניתן היה לקבל ויזות. בתחילה היו אלו עיכובים והשהייה של קבלת כלל הויזות, אך לאחרונה, עם פתיחת המדינות ומה שנראה כמו חזרה לשגרה, ניתן לקבל ויזות עבודה בהליכים מהירים יחסית של מספר שבועות אך ויזות המבקרים, או "ויזות תייר" כפי שנקראות, כמעט בלתי אפשרי לקבל לפני המתנה של חודשים רבים. כך למשל, כיום בקונסוליה האמריקאית בתל אביב, זמן ההמתנה הוא כשנה לקבלת ויזת תייר, פרט למקרים מיוחדים או בקשות זירוז.
המצב בתל אביב עוד נחשב טוב ביחס לקונסוליות שונות באירופה, באסיה ובדרום אמריקה שם חלק גדול הקונסוליות עובדות במתכונת מאוד מצומצמת וישנם מקומות רבים בהם הקונסוליות סגורות לחלוטין.
הנשיא האריך לאחרונה את הצו האוסר כניסה לארה"ב ממדינות אירופה השונות ומדינות אחרות לכל מחזיקי הויזות השונות פרט למקרים חריגים ופרט למחזיקי גרין קארד ואזרחים אמריקאים.
בתוך כך, חשוב להדגיש את השינויים הבאים שנראה כי ישפיעו באופן חיובי וישנו, לפחות חלקית, את המצב. מדובר בשינויי חקיקה ושינויי מדיניות של רשות ההגירה והאכיפה, כמו גם בתי המשפט הפדרליים.

ביטול של תיקי גירוש

חקיקה חדשה מקנה סמכויות נרחבות לתובעים מטעם המדינה בתיקי גירוש המאפשרת להם לבטלם על הסף ולייתר את ההליך המשפטי שיכול להימשך שנים רבות. כל זאת על מנת לשחרר עומסים של למעלה ממיליון וחצי תיקים תקועים שלא נשמעים עקב סגירת בתי המשפט לפני למעלה משנה וחצי. העומס נוצר לא רק בגלל סגירת בתי המשפט או מגפת הקורונה, אלא בגלל מדיניות אכיפה נוקשה של הממשל הקודם שעל פיה הורו לעצור כל אדם אשר חרג ולו ביום אחד מאשרת השהייה המותרת והתייחסו לאותם מהגרים באותה מידה כפי שהתייחסו למהגרים שביצעו פשעים. במילים אחרות, כל מהגר המועמד לגירוש היה בעדיפות עליונה, דבר זה הוביל כאמור לעומסים רבים ולא הכרחיים על בתי המשפט וגרם למהגרים רבים להיות תקועים בהליך משפטי ארוך ומסורבל מבלי היכולת לעזוב את המדינה או לעבוד. על פי השינוי המתבקש התיקים הקשים יקבלו עדיפות על פני פחות קשים ותיקים קלים במיוחד (שהות מעבר לזמן החוקי וכו׳) ימחקו על הסף. מדובר בשינוי מאוד דרמטי.

ביטול הדרישה לטביעות אצבע בבקשה לשינוי והארכת סטטוס

לפני כשנתיים החלה פרקטיקה לפיה מבקשים להאריך שהות או לשנות סטטוס מויזה אחת לשנייה, צריכים לעבור בדיקות רקע אשר כוללות, בין השאר, מתן טביעות אצבע. הדרישה סירבלה עוד יותר את ההליכים והאריכה אותם באופן משמעותי. כך למשל, במקרים רבים, אדם שביקש להאריך את הסטטוס במספר חודשים מצא את עצמו ממתין להחלטה לעיתים למעלה משנה וכשעזב אחרי מספר חודשים התיק נמשך עד שאושר או אפילו נדחה בגלל העזיבה של המדינה. הדבר הוביל להקשחת הכניסה הבאה של אותו אדם שבסך הכל ביקש להאריך שהות ועזב בתום התקופה המבוקשת. לעיתים חסימת כניסתם של אותם אנשים עקב סירוב הבקשה שסורבה כאמור מסיבות טכניות פנמיות ללא קשר למבקש שפעל כשורה. גם כאן מדובר בשינוי מרחיק לכת שוודאי יסייע להקללת הליכים והמערכת בכלל.

דחיית הצעה לעריכת ראיונות לקבלת ויזה בזום
עדכון ממחלקת המדינה מהשבוע בנוגע לזירוז הליכים לקונסוליות השונות כולל בישראל. מחלקת המדינה דחתה הצעה למעבר לראיונות קבלת ויזה בזום, מטעמי ביטחון, אך יחד עם זאת פועלים ויפעלו לזרז את ההליכים ע״י תגבור כח אדם מאסיבי. למעלה מ- 130 קונסוליות ברחבי העולם בהליכי חזרה למתכונת כמעט רגילה.

חוק היזמים הבין לאומיים קם לתחייה

מדובר בכלי מיוחד (פרול) המאפשר ליזמים בינל להגיע למדינה, לשהות ולעבוד, על ידי הוכחה של גיוס כסף אמריקאי למיזמים. מדובר בכלי אדיר לחברות סטארטאפ שלא שאין ביכולתן לעשות שימוש בכלים אחרים שקיימים כמו E-2 וכדומה. על פי חוק זה, תאושר כניסה או המשך שהייה בארה״ב ליזמים זרים שיעמדו בתנאים מסוימים ויבקשו לבנות את הפעילות העסקית שלהם. הם יצטרכו לעמוד במספר קריטריונים. כל מקרה יבחן לגופו על ידי רשויות ההגירה והרשות לביטחון לאומי. הרעיון העיקרי מאחורי חוק זה הוא יצירת מקומות תעסוקה חדשים על ידי אותם יזמים, כמו גם פוטנציאל תוספת לתועלת הציבור האמריקאי.
״חוק היזמים״ כפי שהוא נקרא, יאפשר אשרת כניסה או המשך שהיה ראשונית למשך שלושים חודשים עם אפשרות הארכה לעד שלושים חודשים נוספים. היזם או היזמית יזכו לאישור עבודה תקף לאורך כל תקופת השהיה במדינה ובני המשפחה שלהם יקבלו גם הם אישור שהייה.

על מנת לזכות באישור המדובר, על היזם לעמוד בתנאים הבאים:

*היזם חייב להחזיק לפחות עשרה או חמישה עשר אחוז בחברה המדוברת.
*ליזם תפקיד מרכזי פעיל בחברה בתחום תפעול החברה ומאמצי הגידול העתידיים שלה. אדם שרק מחזיק בבעלות בחברה לא יקבל את האישור.
*החברה חייבת להיות ״חדשה״ יחסית, כזאת שהוקמה בחמש השנים האחרונות.
*החברה צריכה להוכיח שהושקע בה סכום רציני (כך לשון החוק) על ידי משקיע אמריקאי (לפחות $250 אלף) או קיבלה מענק ממשלתי בן לפחות מאה אלף דולר.
הענקת יתרון למבקשים להאריך ויזת עבודה קיימת על פני מבקשים חדשים
ביידן מבטל חוק מ-2004 לפיו אין להתחשב לטובה במבקש ויזת עבודה אחרי שאושרה לו ויזה בעבר. על פי השינוי, אדם שהויזה שלו אושרה בעבר, הרשויות ישתמשו בנתוני האישור הקודם, לטובת המבקש, כל עוד העובדות לא השתנו באופן מהותי. השינוי שם את המבקש בנקודת פתיחה הרבה יותר גבוהה כמי שמבקש להאריך את ויזת העבודה כאשר שמכירים בעצם בזכותו הבסיסית להאריך את המצב הקיים.
נראה כי שינויים אלו אכן יעניקו רוח גבית למגמת השינוי המדוברת ויעזרו לייעל הליכים. יחד עם זאת, מדובר רק בהתחלה וישנה ציפייה לשינויים יותר מהותיים, כאלה שישפיעו באופן מיידי בעיקר על משך ההליכים אשר הפכו לארוכים מתמיד ולגורם מוביל בשיקולי בחירת מסלול ויזה והגירה לארצות הברית.
הכותב הוא עורך דין שלומי אטש – מומחה לדיני הגירה ובעלים של משרד עורכי דין מוביל במנהטן www.atashlaw.com
פורסם לראשונה: 04:42, 09.07.21