אריאלה שהם, סמנכ״ל שיווק בחברת Aidoc, מערכת המבוססת על בינה מלאכותית לניתוח תמונות רדיולוגיה, מתארת את התחושות הקשות והרגישות שמתעוררת מכאן בזמן שנלחמים שם:


איך זה מרגיש להיות רחוקה בזמן שיש לחימה בישראל?
״זה מרגיש נורא. המשרדים שלנו במנהטן, יצאתי מהעבודה אחרי יום עבודה מלא ומול הבניין שלנו, על השדרה השביעית היתה הפגנת תמיכה ענקית בפלסטינים. הם קראו ״free palestine" והעובדת האמריקאית שהיתה איתי שאלה אותי ״from whom do they want to free them״. ברגעים כאלה מבינים את הקושי ההסברתי של המצב בארץ וגם את הבורות המוחלטת של רב האנשים פה, בסך הכל זאת לא המלחמה שלהם אז אני מבינה את זה. מה שהיה חשוב לי זה להסביר לעובדים שלי שיש שני צדדים לסיפור ולא לקבל מידע מ״אושיות במדיה החברתית״ שאין להם באמת מושג בסכסוך הזה״.
בחברה מועסקים גם לא ישראלים, איך הם מגיבים למצב?
״מועסקים לא ישראלים ואפילו מוסלמים. היה לנו חשוב לשבת עם הצוות ובמיוחד עם העובדים המוסלמים ולשאול אותם מה הם מרגישים. אחד העובדים שלי אמר שעוד לפני שלקח את התפקיד אצלנו הוא שאל חבר שעבד אצלנו איך הוא מרגיש לעבוד בחברה בתור מוסלמי אפרו אמריקאי - והוא שמע שאנחנו חברה שמגייסת אנשים בגלל היכולות שלהם ללא קשר למגדר או למוצא. ספציפית סביב האירועים האלה הוא שיתף שהיה לו חשוב לשמוע שיש שני צדדים לקונפליקט הזה וזה משהו שהוא לא טרח לחשוב עליו קודם לכן״.

3 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אריאלה שהם, סמנכ״ל שיווק בחברת Aidoc)

מה אתם מסבירים כאן למי ששואל אתכם על המצב בישראל?
״בעיקר שיש שני צדדים לסיפור וזה שג׳יג׳י חדיד או דואה ליפה משתפות סרטונים או משתתפות בהפגנות תמיכה לא אומר שדעתן נכונה, זה בסך הכל אומר שזו דעה אחת ושחייבים לזכור שיש גם צד שני. חצי מהצוות שלי עובד מישראל וחצי פה בניו יורק. היו אזעקות באמצע ישיבות משותפות שלנו בזום והחברים פה בניו יורק ראו את חברי הצוות שלהם בארץ רצים עם הילדים שלהם על הידיים לחדר המדרגות. הם היו מזועזעים...״.
האם אתם חוששים שהמצב עלול להשפיע על העבודה שלכם בארה"ב?
״הלקוחות שלנו כותבים לנו מכתבי תמיכה ושואלים לשלומינו על בסיס יום יומי. אני לא מאמינה שזה ישפיע על העבודה שלנו כאן כל עוד הצוותים שלנו בארץ יצליחו להמשיך לעבוד. זה ממש לא מובן מאליו כמה הצוותים בארץ עובדים גם במצב הזה. המערכות שלנו עובדות בבתי החולים הגדולים בארץ ובעולם וחייבים להמשיך לתת את השירות ללקוחות שלנו״.
איך אתם יכולים לדעתכם לסייע מכאן בהסברה?
״אני חושבת שחשוב לשתף את כל מי שפוגשים - זה בדרך כלל בא מהם - שואלים אותנו איך אנחנו ואם המשפחות שלנו בסדר. חשוב שאנחנו נמשיך לספר מה קורה למשפחות שלנו בארץ ולדעתי להמשיך להגיד שהפתרון יגיע רק בשיח ולא באלימות״.

אלעד היבשר, דירקטור מכירות בחברת Kaltura המפתחת ומשווקת מערכות לניהול וידאו עבור ארגונים עסקיים וחברות מדיה, מתאר את הדאגה לישראל וניסיונות ההסברה לקולגות המקומיים:

איך זה מרגיש להיות רחוק בזמן שיש לחימה בישראל?
״התחושות הן מאד מטרידות. יש דאגה גדולה למשפחה, חברים וקולגות שנמצאים באזורים שאליהם יש מטחי טילים וסובלים באופן ישיר מהמצב. אנחנו ניזונים מהתקשורת הישראלית והמדיה החברתית ולעיתים התמונה שמצטיירת מרחוק קשה להתמודדות – דברים שרואים משם לא רואים מכאן. הדבר מתעצם במיוחד לאחר תקופה של למעלה משנה בה לא נפגשנו עם משפחה וחברים מהארץ בעקבות הקורונה״.
בחברה מועסקים גם לא ישראלים, איך הם מגיבים למצב?
״אנחנו חברה גלובלית ועובדים בצוותים בהם חברים אנשים ממקומות שונים בעולם. לדוגמא, בצוות אליו אני שייך, ישנם מספר ישראלים שחלקם מתגוררים בארץ וחלקם מחוצה לה (ארה״ב, סינגפור ואפילו ניו-זילנד) לצד קולגות מאירופה, ארה״ב, הודו, ברזיל וסינגפור. הערבות ההדדית ביננו, ההזדהות והתמיכה מחממת את הלב מאד ואנחנו מקבלים התעניינות בלתי פוסקת מצידם לשלומנו ושלום יקירנו וזה בהחלט מעודד. נקודה נוספת, בנוסף לקולגות, אנחנו גם עובדים עם לקוחות מרחבי העולם שאף הם מביעים התעניינות, שולחים חיזוקים ותמיכה בטלפונים והודעות״.

3 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אלעד היבשר, דירקטור מכירות בחברת Kaltura )

מה אתם מסבירים כאן למי ששואל אתכם על המצב בישראל?
״אני מנסה להציג את הצד שלנו לפיו ישראל נמצאת במצב בלתי נסבל מזה כמה עשורים בו נורים מטחי טילים אל ריכוזי יישוב אזרחיים שגובים מחיר בל יתואר בנפש, בגוף וברכוש. כמו כן, אני דואג להדגיש כי מי שיוזם את ההסלמה במצב הוא החמאס ולא ישראל שמצידה, מנסה להתגונן ולפגוע חזרה בנכסים התקפיים אסטרטגיים תוך ניסיון שלא לפגוע בבלתי מעורבים בעוד החמאס יורה בריכוז אוכלוסיה ופוגע בנשים, זקנים וטף. הדרך בה אני נוקט היא לתת דוגמא רלוונטית לשואל בה מציב אותו במצב בו נמצאת ישראל ושואל אותו מה לדעתו היה קורה לו המדינה ממנה מגיע היתה נמצאת במצב דומה. לרוב השומע בצד השני בכלל לא מודע למורכבות המצב והתגובה חזרה היא הזדהות, תמיכה וחיזוק מה שמאד מחמם את הלב״.
האם אתם חוששים שהמצב עלול להשפיע על העבודה שלכם בארה"ב?
״אני לא חושש שהמצב ישפיע על העבודה שלנו בארה״ב מכיוון שלרוב התגובות אותן אני מקבל הן אוהדות ומחזקות. אישית, אני לא נתקלתי בהתנגדות לקבל שירותים מאתנו בגלל שאנחנו חברה ישראלית או איזה שהן אמירות אנטי-ישראליות וכד׳. נראה שהקולגות והלקוחות הלא ישראלים שלנו מבינים את המצב ואף תומכים״.
איך אתם יכולים לדעתכם לסייע מכאן בהסברה?
״לעניות דעתי, לישראלים שחיים מחוץ לישראל יש יכולת רבה להשפיע ולסייע בהסברה ישראלית. זה לא סוד כי בפעמים רבות הסיקור בתקשורת הבינלאומית אינו משקף באופן אובייקטיבי את המציאות, לא מציג את עמדתה של ישראל נאמנה כפי שהיינו רוצים שתשמע ונוטה (אולי באופן טבעי) לצד החלש יותר. אני מרגיש שהתפקיד שלנו כישראלים גאים בחו״ל הוא להציג פן שונה מזה שמוצג. לתפיסתי הדרך הטובה ביותר היא ע״י יצירת קשרים חמים אישיים ומקצועיים עם קולגות ולקוחות שאינם ישראלים. אני רואה בפועל כי היחסים האלה שבנויים על אמון וחברות לצרכים מקצועיים ומסחריים גרידא, עוזרים בבניית שיח מקבל ואוהד גם כאשר דנים על נושאים מדיניים שכוללים הסברה ישראלית. אני בהחלט מעודד חברים נוספים שנמצאים בחו״ל לקיים שיח כזה״.

אבי שוע, מנכ״ל Orca security שפיתחה טכנולוגיה מיוחדת שסורקת באופן אוטומטי את פעילות הענן בארגונים, מתאר את הקושי להסביר לקולגות וללקוחות את המציאות מעבר לים:


איך זה מרגיש להיות רחוק בזמן שיש לחימה בישראל?
״הגוף בניכר, אבל הראש נמצא בארץ, ובין פגישה לפגישה מסתכלים בYNET לראות ולקוות שהכל בסדר, עד כמה שזה יכול להיות בסדר במצב כזה״.
בחברה מועסקים גם לא ישראלים, איך הם מגיבים למצב?
״קשה מאוד להסביר ללקוחות ועובדים מקומיים את הסיטואציה, והם בשוק כשיש אזעקה באמצע פגישה וממשיכים כרגיל אחרי כמה דקות הפסקה. מה שנראה לנו הגיוני, נראה להם מופרך״.
מה אתם מסבירים כאן למי ששואל אתכם על המצב בישראל?
״אנחנו מנסים מאוד להיזהר לא להיגרר לדיונים פוליטיים. אי אפשר להסביר את העימות הישראלי פלסטיני למי שלא מכיר אותו בשיחה קצרה, ואין תשובה קצרה ל׳על מה בעצם נלחמים?׳ באורקה מועסקים, בארץ ובעולם, עובדים יהודים, מוסלמים ונוצרים. המסר שלי לכולם, שאני מקווה ליום שבו כל זה יראה כמו סיוט רחוק מהעבר, ובני כל הלאומים והדתות יחיו בשלום במזרח התיכון״.

3 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אלעד היבשר, דירקטור מכירות בחברת Kaltura )

האם אתם חוששים שהמצב עלול להשפיע על העבודה שלכם בארה"ב?
״קשה לי מאוד להאמין. זו לא פעם ראשונה, ולצערנו כנראה לא אחרונה, שהמצב בישראל מתחמם - והרוב המכריע של הגורמים שעובדים איתם יודעים לא לערב פוליטיקה ועסקים״.
איך אתם יכולים לדעתכם לסייע מכאן בהסברה?
״בעשיה, ולא בדיבורים, אנחנו מייצגים את הרצון של הרוב המכריע של תושבי ישראל והמזרח התיכון - להתמקד בעשיה ובפיתוח טכנולוגי וכלכלי, שמאפשר צמיחה כלכלית. חברות בינלאומיות, כדוגמת אורקה, שצומחות מישראל, הן, לעניות דעתי - ההסברה המשמעותית ביותר לרצון של הרוב הדומם לעסוק ביצירה ולא בהריסה״.